Gå til innhold

Har du noen gang blitt diskriminert på grunn av dialekten din?


Anbefalte innlegg

Jeg selv vil ikke si at jeg har blitt forskjellsbehandlet i jobbsammenheng, men jeg får ofte kommentarer (fra østlenninger) som jeg føler er støtende. Jeg får høre at "trøndersk er så harry", at jeg høres ut som jeg er fra bøgda, og at "sorry, men trøndersk er så utrolig stygt". De som kommer med slike utsagn klarer som oftest ikke å høre at jeg kommer fra Trondheim. Mange tror at jeg kommer fra Tromsø når jeg snakker normalisert Trondheimsdialekt. Har fått kommentarer som: "Jeg klarer vanligvis ikke å forså nordlenning, men deg forstår jeg hværtfall. Jeeze, jeg er langt i fra Nordlenning. Jeg føler også at jeg ofte blir tillagt egenskaper som jeg ikke har av denne type mennesker. At jeg har harry drikkekultur (jeg drikker med så godt som aldri full), at jeg er fra bygda (er faktisk fra Trondheim by), at jeg ikke har hørt om ditt og datt (vanlige kulturelle ting som vi fikk i resten av landet samtidig som Oslo, Nittedal, etc etc. "Har dere How I Met Your Mother i Trondheim?????"). Det er provoserende hersketeknikk som jeg blir utsatt for fra tid til annen. Bruker som regel å svare at vedkommende tydligvis aldri har vært lenger hjemmefra enn der vi befinner oss, eller å la være å bry meg om idioter.

 

Problemet er at jeg er redd for å bli diskriminert i jobbsammenheng etc. De som kommer med slike ting er ikke nødvendigvis dumme. Mange av dem studerer juss, medisin, psykologi osv...

 

Jeg blir usikker pga dialekten min. Jeg skal gå inn i et muntlig yrke der en ofte må snakke forran store forsamlinger. Vil mine utsagn bli tatt som useriøse av enkelte fordi jeg ikke snakker østlenning? Vil folk la være å ansette meg fordi de ikke tror at noen vil høre på en med dialekt?

 

Hilsen bekymret Trønder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Østlendinger skal være best i alt, dialekten deres er overlegen resten av folkets. Samtlige østlendinger jeg har møtt har snakket nedverdigende mot dialekten min (bergensk), og skal alltid kommentere når jeg sier jentEN, stuEN og hyttEN istedenfor disse A-endingene, som ikke eksisterer hos Bergensere med mindre man er veldig pen i språket eller er en gammel frue. Og jeg kjenner mange østlendinger. Er regelmessig i Oslo. Men de jeg hører det fra vet jeg at tuller med meg, så jeg slenger samme spydige kommentarer tilbake.

Dialekten de har på østlandet er ikke akkurat bedre. Så platt og kjedelig, og om du snakker "vanlig" trøndersk som de fleste gjør i Trondheim by så ser jeg ingen problemer med at de ikke skal forstå deg, så fremt du ikke snakker som de gjør på Frøya og Hitra, fysj :tease: . De (østlendinger) må komme ut av boblen sin og innse at det ikke bare er østlandsk som er greien her til lands.

 

Forøvrig er jeg veldig glad i trøndersk! Er ilag med en trønder, og hun snakker veldig forståelig. Selvfølgelig noen ord jeg ikke skjønner, men det går begge veier.

Lenke til kommentar

Visste du at du kunne få problemer med å få deg en bolig i Oslo på 50- og 60-tallet om du snakket dialekt?

 

Det var nemlig ikke alltid enkelt for nordlendinger å finne et sted å bo. I hovedstadens aviser fantes boligannonser som avsluttet med: «Bill.mrk. Ikke nordlending».

 

http://www.osloby.no...ar-6991788.html

 

Desverre er dette holdninger som har overlevd til våre dager. I dag er det utenkelig å diskriminere folk på grunnlag av dialekten, så disse holdningene kommer til uttrykk på andre måter, f.eks. via latterliggjøring og "humor". Jeg tror ikke Norge er det eneste landet der du kan få pes hvis du snakker "feil" dialekt. i USA blir du latterliggjort om du snakker sørstatsdialekt. I England kan du blir mobbet om du snakker cockney, irsk eller skotsk dialekt.

 

Det er jo fryktelig synd at sånne holdninger lever i det norske samfunnet i dag, særlig med tanke på at vi er et så lite land. Vi som bor nord for Sinsenkrysset får trøste oss med at det er ingen utenfor Oslo som er stolte av hovedstaden. Den forfaller litt for hver dag som går.

Endret av loddy
Lenke til kommentar

Må være utrolig nedverdigende å bli forvekslet med en nordlending, ja :huh: (det var ironi: Hvorfor er det ille å bli tatt for å være nordlending?)

Jeg har ikke blitt trakassert for dialekten min, og det er ukjent for meg at andre blir det. Aldri sett på det som noe problem. Kjenner folk fra hele landet og har ikke observert at noen har mobbet dem.

 

Det er ikke ille å være nordlending. Men det er ille at folk ikke klarer å skille så forskjellige dialekter fra hverandre.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg skal si jeg, det som skiller seg ut blir ofte kommentert og gjerne gjort litt narr av. Jeg hadde i en lengre periode en jobb der min relativt "fine" oslodialekt skilte seg veldig ut, og der jeg fikk høre dette ofte. Uten at jeg lot det påvirke meg nevneverdig. Folk vil alltid gjøre narr av hverandres dialekter, så lenge det er såpass stor forskjell som det ofte er.

Lenke til kommentar

Jeg tror alles dialekter blir ertet når man er et sted man er i mindretall.

Jeg er bergenser som er flyttet til Tønberg og blir ertet for dialekten min hele tiden. Med de fleste nye venner så går jeg igjennom en periode i starten der de liksom må mobbe fra seg. Ene kompisen min snakket "bergensk" til meg en hel telefonsamtale en gang og han synes det var utrolig morsomt.

Jeg har også opplevd at en komplett fremmed etterlignet dialekten min på 7/11 (og han jobbet der!!).

I starten var jeg veldig flau over dialekten min, bergensk er jo ikke direkte pent, men nå har jeg kommet over det. Jeg klarer faktisk å rulle ordentlig på r'en, mens østlendinger lager bare rare lyder hvis de skal forsøke å skarre.

Endret av Aliaz
Lenke til kommentar

Ta det med ro, trønder dialekt er ganske fint å høre på.

Det er dessverre en døende dialekt også, hvis jeg husker riktig.

Jeg har sett folk fra nord-norge og Stavanger blitt småertet i skolegården, men mobbet hver dag har jeg ikke sett mye av. Kanskje vi i Kristiansand er veldig snille?

 

Eneste dialekten jeg personlig misliker, er den type Oslo vest-kant, bedre vitende tonefall.

Heldigvis er det nesten bare kakser som snakker slikt.

 

Hilsen en Haugesunder som er oppvokst på sørlandet.

Lenke til kommentar

Eg har nok ikkje oppleve diskriminering grunna dialekten. Men så plar mitt breie midlandsmål slå folk heilt ut. Det er tydeleg at denne dialektgruppa er den minst venta, og mest utfordrande folk kan møte på.

 

Til oppljosing: Dialektområdet for midlandsmålet går frå Setesdalen i sør, og tek med seg fjell og indre dalstrok nordover til Dovrefjell. Inkluder inntrøndersk, som fell mellom stolane bytrøndersk, vesttrøndersk, nordnorsk og midlandsmål, så heiter det innlandsk.

Lenke til kommentar

Jeg er nordlending, nordlendinger er veldig stolte av dialekten sin, det er jeg også:)

Opplever hele tiden at folk ler av dialekten, om dette er pga de syntes den er gøy eller ikke vet jeg ikke.

 

Men uansett vær nå heller stolt av dialekten din, og drit i de jævla "søringan" som tror de er best i alt:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke dialekten selv men stereotyper folk har hørt om folk fra regionen den tilhører. Da jeg var ung og bodde i North Carolina hadde jeg redneck sørstatenes dialekt og folk trodde jeg måtte være dum og ignorant før de kjente meg. Når jeg bodde i Norge trodde nordmenn at jeg måtte være dum og ignorant også med den amerikansk accent. Når jeg flyttet tilbake til michigan hadde jeg et Skandinaviske accent og folk trodde jeg måtte være ignorante og litt rar

 

Nå har jeg ikke flyter meg i 20 år og har den midtvesten dialekt men det som jeg mener er morsomt er når jeg reiser til Norge og snakker norsk med folk som har det vanskelig å tro at en amerikansk turist kan snakke litt norsk. Til deres ære så klager ingen på dårlig norsket mitt

Lenke til kommentar

Østlendinger... grøss og gru. Kommer i hopetall hit (på sørlandet) om sommeren hvor de går med nesa i sky og boltrer seg i alt som er, ser kraftig ned på lokalbefolkningen og tror de nærmest eier hele verden. Har selv opplevd å blitt diskriminert på grunn av dialekta av disse fisefine sommergjestene. "Snakk norsk, da!" "Herregud skarrer du? Er du fra Danmark eller no? Åh gid"

Gourmè-mat og design meg her og der, skulle trodd dem var noen homofile franskmenn hele gjengen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Østlendinger... grøss og gru. Kommer i hopetall hit (på sørlandet) om sommeren hvor de går med nesa i sky og boltrer seg i alt som er, ser kraftig ned på lokalbefolkningen og tror de nærmest eier hele verden. Har selv opplevd å blitt diskriminert på grunn av dialekta av disse fisefine sommergjestene. "Snakk norsk, da!" "Herregud skarrer du? Er du fra Danmark eller no? Åh gid"

Gourmè-mat og design meg her og der, skulle trodd dem var noen homofile franskmenn hele gjengen!

 

Det er vel Oslo folk? Jeg har flyttet til Tønsberg, og de kommer hit om sommeren også. Her kalles de seiljakker. Arrogante og nedlatende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...