Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men nå er vel ikke IW-Motoren som driver COD spillene basert på Unreal motoren? Er vel vitterlig Quake 3 som ligger til grunne her? En rimelig heftig modifisert en sådad, så jeg vet ikke hvor mye som ligger igjen av gamle koder her :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Med samme PSN-system så burde jo ikke bakoverkompatibiliteten være noe problem, selv om dette er det minst viktige av de punktene for meg.

 

Samme system heller ikke, spillene er fortsatt laget til PS3, så da må vel sikkert spillene portes over til PS4.

 

I det hele tatt er det et spørsmåltegn ved hvilke skjebne denne generasjonens PSN, Wiiware og live spill vil få på de nye konsollene. På WiiU er det greit nok, der er Wii bygd inn i maskinen, men neppe om Sony og MS gjør noe lignende med PS4/xbox720, både av tekniske og økonomiske årsaker.

 

Så da spørs det hvordan de går frem. Vil de porte over spillene, og gi gratis tilgang til de som allerede eier spillet (neppe!)?

 

Vil de porte over enkelte av de mest populære spillene, og selge de på nytt, uavhengig om brukeren har en PS3-kopi fra før heller ikke?...Godt mulig.

 

... og isåfall, hva skjer med alle de spillene som ikke portes over?

 

Dette jeg ikke liker med digitalt innhold, særlig på konsoll, som gjerne bare har en aktiv levealder på rundt 10 år. Det gir alt for mye makt til utgiveren, og jeg tror vi som liker å spille gamle spill står ovenfor en usikker fremtid. Joda, diskene vi spiller på i dag kan også bli ødelagt av tidens tann, men jeg har større tro på at spillene jeg kjøper på disk i dag vil fungere om 30 år, enn et digitalt spill fra PSN.

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme system heller ikke, spillene er fortsatt laget til PS3, så da må vel sikkert spillene portes over til PS4.

 

I det hele tatt er det et spørsmåltegn ved hvilke skjebne denne generasjonens PSN, Wiiware og live spill vil få på de nye konsollene. På WiiU er det greit nok, der er Wii bygd inn i maskinen, men neppe om Sony og MS gjør noe lignende med PS4/xbox720, både av tekniske og økonomiske årsaker.

 

Så da spørs det hvordan de går frem. Vil de porte over spillene, og gi gratis tilgang til de som allerede eier spillet (neppe!)?

 

Vil de porte over enkelte av de mest populære spillene, og selge de på nytt, uavhengig om brukeren har en PS3-kopi fra før heller ikke?...Godt mulig.

 

... og isåfall, hva skjer med alle de spillene som ikke portes over?

 

Dette jeg ikke liker med digitalt innhold, særlig på konsoll, som gjerne bare har en aktiv levealder på rundt 10 år. Det gir alt for mye makt til utgiveren, og jeg tror vi som liker å spille gamle spill står ovenfor en usikker fremtid. Joda, diskene vi spiller på i dag kan også bli ødelagt av tidens tann, men jeg har større tro på at spillene jeg kjøper på disk i dag vil fungere om 30 år, enn et digitalt spill fra PSN.

 

Bra skrevet.

 

Det siste du skriver der er omtrent den eneste grunnen til at jeg støtter piratvirksomhet - hadde det ikke vært for piratene hadde jeg desverre ikke kunnet fått tak i en del av de gode, gamle spillene..

Lenke til kommentar

Det er dog ulike måter å støtte piratvirksomhet på. Personlig synes jeg vel det er ok å feks spille et spill som Earthbound på emulator, siden Nintendo tydligvis ikke har noen som helst interesse av å selge spillet til oss, men å piratkopiere feks det nye X-Com-spillet som kom i fjor er noe helt annet siden det er lett tilgjengelig for kjøp.

Lenke til kommentar

En annen måte (som jeg ofte er meget skyldig i) er å laste ned nye spill for å sjekke det ut, og så evt kjøpe det om jeg synes det er bra. Er en uting at det har blitt mye sjeldnere spill faktisk har demoer. Husker i gamle dager når jeg kjøpte PC Gamer og diverse andre saker og testet ut demo etter demo som var med på den medfølgende cden/dvden. Det var tider det.

Lenke til kommentar

Samme system heller ikke, spillene er fortsatt laget til PS3, så da må vel sikkert spillene portes over til PS4.

 

I det hele tatt er det et spørsmåltegn ved hvilke skjebne denne generasjonens PSN, Wiiware og live spill vil få på de nye konsollene. På WiiU er det greit nok, der er Wii bygd inn i maskinen, men neppe om Sony og MS gjør noe lignende med PS4/xbox720, både av tekniske og økonomiske årsaker.

 

Så da spørs det hvordan de går frem. Vil de porte over spillene, og gi gratis tilgang til de som allerede eier spillet (neppe!)?

 

Vil de porte over enkelte av de mest populære spillene, og selge de på nytt, uavhengig om brukeren har en PS3-kopi fra før heller ikke?...Godt mulig.

 

... og isåfall, hva skjer med alle de spillene som ikke portes over?

 

Dette jeg ikke liker med digitalt innhold, særlig på konsoll, som gjerne bare har en aktiv levealder på rundt 10 år. Det gir alt for mye makt til utgiveren, og jeg tror vi som liker å spille gamle spill står ovenfor en usikker fremtid. Joda, diskene vi spiller på i dag kan også bli ødelagt av tidens tann, men jeg har større tro på at spillene jeg kjøper på disk i dag vil fungere om 30 år, enn et digitalt spill fra PSN.

Vel, hvis spillene ikke støttes av den nye konsollen, og må portes over så har det like lite å si om du har disken eller ei, du kan uansett ikke spille spillet på konsollen.

 

Mener du med det su sier at du tror det er mer sansynlig at de lager et helt nytt online-system, et PSN4, enn å vidreføre og bygge på det eksisterende PSN på den nye konsollen? Det ville jo være en helt latterlig handling, og ikke noe et firma som hevder å satse digitalt burde tenke på å gjøre.

 

Hvis de virkelig tenker på å begynne med å fase ut diskene så burde det ikke være noen tvil om at det ville være enklere og mer tjent i å legge kompatibilitet for biblioteket som finnes på PSN inn i PS4. Om man så må kjøpe spill på nytt for å ha dem på PS4 så får heller det være, der ser jeg ikke problemet, de som har en samling spill til PS3 fra før har jo allerede en PS3, så det er jo bare å spill dem på den.

 

Nå er det heller ikke noe viktig om vi får kompatibilitet for PS3-spill til PS4, det har du nok rett i at de neppe vil gjøre så lenge PS3 er på markedet. Men tror ikke PS3 kommer til å være like lenge i produksjon etter at den nye generasjonen er ute som PS2 var.

 

Det viktigste for meg er at de vidrefører samme online og brukersystem. Hvis de skaper et helt nytt PSN og forlanger at brukerene skal lage helt nye kontoer på et nytt system da kan de nok komme til å si takk og farvel til mine penger, og sikker mange med meg.

 

Samme situasjon som meg med andre ord :)

Og meg! :p

Lenke til kommentar

Vel, hvis spillene ikke støttes av den nye konsollen, og må portes over så har det like lite å si om du har disken eller ei, du kan uansett ikke spille spillet på konsollen.

 

Mener du med det su sier at du tror det er mer sansynlig at de lager et helt nytt online-system, et PSN4, enn å vidreføre og bygge på det eksisterende PSN på den nye konsollen? Det ville jo være en helt latterlig handling, og ikke noe et firma som hevder å satse digitalt burde tenke på å gjøre.

 

Hvis de virkelig tenker på å begynne med å fase ut diskene så burde det ikke være noen tvil om at det ville være enklere og mer tjent i å legge kompatibilitet for biblioteket som finnes på PSN inn i PS4. Om man så må kjøpe spill på nytt for å ha dem på PS4 så får heller det være, der ser jeg ikke problemet, de som har en samling spill til PS3 fra før har jo allerede en PS3, så det er jo bare å spill dem på den.

 

 

Poenget er at PSN spill som er laget til PS3 mest sannsynlig må portes over til PS4, pga. annen maskinvare, da hjelper det ikke om de bruker samme onlinesystem, samme brukernavn og alt det der, bakoverkompatibilitet vil bli et problem pga. forskjellige maskiner. Merk at jeg her kun uttaler meg om bakoverkompatibilitet for digitale spill, ikke for diskbaserte spill, og jeg uttaler meg ikke om onlinesystemet som helhet.

 

Så lenge PS3 maskinen din fungerer og sony holder liv i de gamle PSN spillene til PS3 er det jo greit, men hvor lenge vil Sony holde liv i disse gamle digitale spillene? La oss si om 10 år når PS3 helt sikkert har gått ut av produksjon, og markedet for disse spillene, i alle økonomers øyne, er helt bort. Vil jeg fortsatt kunne gå inn på PSN, på min PS3, og laste ned et hvilke som helst PSN spill? Det tror jeg ikke før jeg ser det.

 

Med diskbaserte spill trenger en egentlig ingen bakoverkompatibilitet, ta vare på disk og maskin og du vil kunne spille favorittene dine i alle overskuelig framtid. Kjøp brukt maskin hvis den gamle blir ødelagt, og du kan sikkert også få tak i brukte eksemplarer av spillene hvis de blir ødelagt, brukmarkedet er stort, og styres ikke av en part.

 

Med digitale spill derimot, legger en all makt i utgivers hender, og en blir helt avhengig av at det er økonomiske grunner til å forsette å selge/tilby nedlasting av gamle spill. Som sagt, tror du Sony vil holde liv i eldgamle PSN spill som kun passer til en konsoll som er gått ut av produksjon, og som "ingen" spiller på? Nei, antagelig ikke. Derfor vil bakoverkompatibilitet bli desto viktigere slik at det er grunn for utgiveren å opprettholde det gamle tilbudet.

 

Før handlet bakoverkompatibilitet om å få spille spillene på den nye konsollen, en bonus for å slippe å ha TV-benken full av maskiner. Nå handler bakoverkompatibilitet om i det hele tatt få spilt de gamle spillene i fremtiden.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...