Gå til innhold

Tarantell-liknende edderkopp (Dagbladet)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det er det da ikke alle som vet?

 

Her var det en ukjent edderkopp på et uønsket sted. Rett instans kunne ikke komme og politiet måtte da håndtere dette selv. Kunnskapen om edderkopper er nok ikke noe høyere i Politiet enn ellers.

 

Hva skal da Politiet gjøre? Sette opp sperringer rundt edderkoppen til rett instans kommer seg på ett fly for å studere krypet nærmere? Putte en ukjent edderkopptype opp i ei eske og dra den med på oppdrag? La ett potensielt skadedyr som ikke hører hjemme her ta seg ut?

 

Eier skulle vært ansvarliggjort. Åpenbart. Men når vedkommende så var stukket av så må Politiet håndtere dette på best mulig måte.

Lenke til kommentar

''Mattilsynets anbefaling: Knus den!''

 

DE skulle visst det. De skulle visst at man stille og rolig kunne plukket opp krabaten og hatt den i en eske og tatt den med til f.eks en repilpark (ja, vi har faktisk de i norge, de har også tarantellaer) og bedt dem om å se om den har det bra, om man kan omplassere den på noen måte, osv osv osv. En tarantella er faktisk ikke veldig kravstor og krever heller ikke mye ressurser, så de kunne FINT ha sett etter andre muligheter enn å trampe den ihjel!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Både mattilsynet og politiet har manglende kunnskaper om reptiler og lignende(ja, vet edderkopper ikke er reptiler), det er mange eksempler på det.

Men, mtp. å omplassere den er det vanskelig da det er ulovlig med reptiler privat, og reptilparker har gjerne nok sånne edderkopper.

 

Er i bunn og grunn helt uenig i at avlivning er ett bra alternativ, men ser jeg ikke helt hva de skulle gjort med den etter å ha puttet den i en eske.

Lenke til kommentar

Mattilsynet kunne da vel ikke 100% avgjøre hvilken risiko krabaten medførte over telefon? Eller via mobilbilder? Tvilsomt at den var giftig for mennesker, men skrekk ville den nok kunne gi. Samtidig er det regler på hvilke edderkopper(og dyr generelt) det er lov å innføre samt oppbevare. En reptilpark har ikke dispensasjon til å ta i mot ulovlige dyr. Kun rådgi. Og en ukjent edderkopp som ikke hører hjemme i det miljøet der vil ikke overleve lenge uansett, og i mellomtiden vil den kunne gjøre alvorlige skader på det mikrolivet som faktisk er der, før den dør en sakte(men sikker) død.

 

Alternativt kunne de fått den opp i ei eske, brukt tid og ressurser på å finne en reptilpark(eller en med kunnskap om edderkopper) og deretter fått vite om den var lovlig eller ikke. Var den lovlig måtte de ha funnet ett hjem til den. Var den ulovlig så måtte de, tja, drepe den da i stede.

 

Eg er helt enig i at dette ikke var en hyggelig avslutning på saken, men situasjonen tatt i betraktning så var det den enkleste måten å løse saken på.

- Eier, som er ansvarlig for dyret, sviktet totalt og burde vært straffeforfulgt.

- Mattilsynet, som har ansvaret for denne type hendelser, burde hatt kapasitet til å løse det, men hadde det ikke.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Problemet mitt er at en tarantella er ikke ressurskravstor OVERHODE sammenlignet med f.eks en hund eller katt. De kan gå uten mat og vann i flere uker, vil helst ikke være i kontakt med mennesker, og er veldig billige å drifte. Har de ikke ''ressurser'' å ta seg av en sånn sak så har jeg INGEN TRO PÅ DEM OVERHODE.

 

Sant det.

Men de viste ikke at det var en tarantell.

 

Hvordan i helvete vet man ikke hva en tarantella er?? Det er en stor hårete edderkopp! Utifra det dårlige bildet er det også den type grå tarantella som de bruker i filmer og sånt.

 

GJETT HVORFOR?? FORDI DE ER SÅ SNILLE AV SEG!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne de gjort dette bedre om de måtte ta livet av det uskyldige dyret? Visst faen kunne de det. De kunne lagt tarantellaen i en fryser hvor den blir først nærmest ''bedøvet'' for så å dø. Det å putte tarantellaer i fryseren er vanlig praksis når dyret har skadet seg og man trenger å ''bedøve'' dyret og ha det sittende stille for nødvendig pleie, som å fjerne skadde ben.

Lenke til kommentar

Jeg vet at de er snille og knapt giftige om de mot formodning skulle bite.

Men, vet politiet det?

Antagelig ikke, de ser nok knapt forskjell på sort enke og tarantella, "ukjent edderkopp-lignende dyr" er vel det nærmeste de kom kan jeg tenke meg.

Mattilsynet kunne ikke/gadd ikke dra ut og anbefallte en trygg måte at ta livet av det "ukjente" dyret på.

Lenke til kommentar

Problemet er at du ikke kan forvente at Politiet har kunnskap om dette. EG vet ingenting om edderkopper, og har ingen anelse om hvem som biter, hvem som er farlige, hva de trenger av omsorg eller noe. Og strengt tatt kan eg ikke se at det skal være mulig å kreve at Politiet skal vite dette heller.

Lenke til kommentar

Cry me a river. Kanskje ingen ærefull død å bli trampet på av en politistudent, men det tror jeg ærlig talt ikke edderkoppen tar seg nær av. I hvert fall ikke nå lenger. Har vanskelig for å se for meg hva som skulle vært mer skånsomt, og jeg kan tilgi Mattilsynet for å mangle araknid-eksperter på fulltid for den ene gangen i århundret en haugesunds-narkis får hetta og mister edderkoppen sin på bussholdeplassen. Det viktigste her var å få avverget en ubehagelig situasjon som for alt de visste kunne være farlig, og da er ikke et spart edderkoppliv øverst på prioriteringslisten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at du ikke kan forvente at Politiet har kunnskap om dette. EG vet ingenting om edderkopper, og har ingen anelse om hvem som biter, hvem som er farlige, hva de trenger av omsorg eller noe. Og strengt tatt kan eg ikke se at det skal være mulig å kreve at Politiet skal vite dette heller.

 

Igjen:

''Mattilsynets anbefaling: Knus den!''

 

Cry me a river. Kanskje ingen ærefull død å bli trampet på av en politistudent, men det tror jeg ærlig talt ikke edderkoppen tar seg nær av. I hvert fall ikke nå lenger. Har vanskelig for å se for meg hva som skulle vært mer skånsomt, og jeg kan tilgi Mattilsynet for å mangle araknid-eksperter på fulltid for den ene gangen i århundret en haugesunds-narkis får hetta og mister edderkoppen sin på bussholdeplassen. Det viktigste her var å få avverget en ubehagelig situasjon som for alt de visste kunne være farlig, og da er ikke et spart edderkoppliv øverst på prioriteringslisten.

 

Ja, for det er SÅÅÅ vanskelig og tidskrevende å ta en jævla telefon til reptilparken i oslo.

Lenke til kommentar

Problemet er at du ikke kan forvente at Politiet har kunnskap om dette. EG vet ingenting om edderkopper, og har ingen anelse om hvem som biter, hvem som er farlige, hva de trenger av omsorg eller noe. Og strengt tatt kan eg ikke se at det skal være mulig å kreve at Politiet skal vite dette heller.

 

Igjen:

''Mattilsynets anbefaling: Knus den!''

 

Cry me a river. Kanskje ingen ærefull død å bli trampet på av en politistudent, men det tror jeg ærlig talt ikke edderkoppen tar seg nær av. I hvert fall ikke nå lenger. Har vanskelig for å se for meg hva som skulle vært mer skånsomt, og jeg kan tilgi Mattilsynet for å mangle araknid-eksperter på fulltid for den ene gangen i århundret en haugesunds-narkis får hetta og mister edderkoppen sin på bussholdeplassen. Det viktigste her var å få avverget en ubehagelig situasjon som for alt de visste kunne være farlig, og da er ikke et spart edderkoppliv øverst på prioriteringslisten.

 

Ja, for det er SÅÅÅ vanskelig og tidskrevende å ta en jævla telefon til reptilparken i oslo.

 

Og seriøst, ''cry me a river''? Hva er du, 15 år? Hadde dette handlet om en valp så hadde du reagert, men siden det er ett dyr du ikke har noe forhold til så blir det ''meh'' og du bryr deg ikke stort.

 

Edderkoppen bryr seg ikke stort om hvordan den døde nå som den er død nei.. kan man si det samme om valpene som den ukrainske/russiske kjerringa kastet utenfor en bro?? Så lenge skapningen/personen er død så er det OK på en eller annen måte???

 

Så ett liv er verdt å ta for å ''avverge en ubehagelig situasjon''?? Aner du hvor psykotisk det høres ut??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...