RagingADHD Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Heisann. Jeg finner det svært frustrerende til tider hvorfor man må ligge ut opptil 600,- for nylanserte spill! Forhåndsbestillingstilbud, medlemstilbud, poeng etc. Alt er igrunn bare noe tull, sparer gjerne på konsoll 100kr ved forhåndsbestilling, om man er heldig. Pc er allerede 100kr billigere på lanseringsprisen som det er. Jeg kan huske tilbake til mine yngre dager ved nylanseringer at standarden var rundtom 300kr. Om jeg skal bestille på nettet, da spillet koster over 200kr må jeg punge ut: tollgebyr, merverdi, frakt og moms.. Så ofte lander total prisen på en minimum forskjell, og er derfor lite verdt bryet. Da spillutviklerene tjener enormt på f.eks. Xbox 360 plattform som betaler måndtlige avgifter for XBL-medlemskap, DLCer, EA online-pass (en måte for dem å tjene ved brukte spill også), Battlefield blant annet på servere og listen fortsetter.. Etter å ha spurt flere selgere ved kjeder som Game, Gamestop, Spaceworld etc, hvorfor det er slik med slike priser har jeg aldri fått et konkret svar. Flere spill man betaler dyre dommer for er ofte forhastede storylines man gjenkjenner fra x-antall tidligere spill, rip-off om du vil. Eller interesserer deg overhode ikke, utenom multiplayer gjerne. Noen som vet svaret på hvorfor Norge har så sørgelige priser for ett spill man får ofte får 300kr billigere i andre land? For eksempel Black ops 2 kan man få for 42.99 euro (311kr), i Norge 449-499,-
Tobeass Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 (endret) Husker når nintendo 64 kom, så kostet et nytt spill til nevnt konsoll gjerne rundt 800kr, så å påstå at det har blitt så veldig mye dyrere de siste åra stemmer vel ikke 100% Jeg trur heller ikke vi skal klage. Var i Serbia som utvekslingsstudent for et par år siden. Var selvfølgelig innom en spillbutikk, for jeg regnet jo med at spill var mye billigere der enn i Norge, med tanke på økonomien og at alt annet der nede var billigere. Men det var jo ikke tilfelle. Et nytt spill kostet gjerne 6000 dinarer, eller rundt 500NOK(1NOK=ca12dinarer). Det er ville priser spør du meg, med tanke på at jeg tjente ca like mye pr mnd som de to jeg bodde hos tilsammen, som hadde fulltidsjobber, når jeg hadde 20% stilling. Endret 29. oktober 2012 av tobias6666 8
RagingADHD Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Skrevet 29. oktober 2012 Husker når nintendo 64 kom, så kostet et nytt spill til nevnt konsoll gjerne rundt 800kr, så å påstå at det har blitt så veldig mye dyrere de siste åra stemmer vel ikke 100% Jeg trur heller ikke vi skal klage. Var i Serbia som utvekslingsstudent for et par år siden. Var selvfølgelig innom en spillbutikk, for jeg regnet jo med at spill var mye billigere der enn i Norge, med tanke på økonomien og at alt annet der nede var billigere. Men det var jo ikke tilfelle. Et nytt spill kostet gjerne 6000 dinarer, eller rundt 500NOK(1NOK=ca12dinarer). Det er ville priser spør du meg, med tanke på at jeg tente ca like mye som de to jeg bodde hos, som hadde fulltidsjobber, når jeg hadde 20% stilling. Ja, det er no sant, men den gang var arkade konsollene en luksus, den dag idag er PS og 360 omtrent like vanlig som å ha en PC, så tilbud og etterspørsel vil jeg påstå gjelder ikke den dag idag like dominerende. Om jeg skal ta USA som eksempel her da, så er det en lov for minstelønn, som er $8 i timen, service yrkene med akkord løsningen er ofte avhengige av tips som del av betalingen. Her i Norge skatter vi gjennomsnittelig 50% så har vi mangen forskjellige type avgifter, moms, toll etc. Vi tjener dobbelt om ikke trippelt, men etter alle utgifter tilsvarer vårt livsopphold omtrent samme levestandarden med dyre dommer i strøm, matvarer, leie, bil, hus,miljø,kloak-avgifter og listen fortsetter.. Men vi er rike i land som Polen, Spania osv. Gir lite mening, når spillutviklerene tjener kolossalt på hvert eksemplar de selger utallige millioner av, EA i 2008 tjente 4milliarder dollar, hvorfor vi skal straffes når de håver inn gullegg er rett å slett ikke rettferdige for lojale spillere uansett plattform. Bare det å kjøpe en New Era cap koster 199kr fra butikken, men i Norge koster de 500kr, helt på trynet.
^fmj Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Pengene dine blir mindre verdt, det er en ting. Og du bommer når det gjelder etterspørsel. Før var det vel mer vanlig å ha en konsoll enn en gaming-pc. Etter profilen din å dømme er du bare 20 år, som er litt ungt i denne sammenheng. Black Ops 2 koster 399 på elkjøp i skrivende stund til PS3, det er ingen pris å klage på. Spill har nok snarere blitt billigere med årene. Det er et større mangfold av titler i dag og en annen konkurranse om spillerne. 1
V5R1X Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Å drive en kjede med fysiske butikker koster penger. That's egentlig it. Men de dør. Snart sitter vi igjen med hovedsaklig digital distribusjon. 1
Dore123m Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Å drive en kjede med fysiske butikker koster penger. That's egentlig it. Men de dør. Snart sitter vi igjen med hovedsaklig digital distribusjon. Noe jeg syntes er utrolig synd.
V5R1X Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 (endret) Noe jeg syntes er utrolig synd. Jeg hadde vært enig med deg for 12-13 år siden. Den gang da fysiske spill og tilhørende esker var unike med ymse innhold. Nå er alt bare de samme DVD-coverene med en syltynn instruction manual og CD/DVD-plate inni. Før så var det morsomt å eie fysiske kopier. Nå gir fysiske kopier en ingenting bortsett fra special- og collectors edition-pakker. Før var alle fysiske kopier litt "special" pga. stor papir/papp-eske... Savner det. Men digital distribusjon er ikke bare billigere og har mer fortjeneste for produsentene, det gjør også at man kan låse spill til brukerkontoer, ergo forhindre videresalg. Videresalg av fysiske kopier er i mange land veldig populært, og her går bransjen glipp av masse penger. Endret 13. november 2012 av Aporia Qualia
Prusk Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Heisann. Jeg finner det svært frustrerende til tider hvorfor man må ligge ut opptil 600,- for nylanserte spill! Forhåndsbestillingstilbud, medlemstilbud, poeng etc. Alt er igrunn bare noe tull, sparer gjerne på konsoll 100kr ved forhåndsbestilling, om man er heldig. Pc er allerede 100kr billigere på lanseringsprisen som det er. Jeg kan huske tilbake til mine yngre dager ved nylanseringer at standarden var rundtom 300kr. Tipper mange falt av her. Nylanseringer har vel aldri kostet rundt 300 - det har i såfall vært unntakene? Jeg har kjøpt nylanseringer for rundt 500 de siste 6-7 årene. Før det betalte jeg gjerne 600, og før det, rundt 700... Spillene blir bare dyrere å lage, mens prisene totalt sett har gått nedover. Nå kan jeg kjøpe FM til 250,-, før betalte jeg 450-500 for siste versjon av spillet. Halflife (1 og 2) ble kjøpt inn til 500,-, mens Battlefield 3 ble kjøpt inn for 300 (det kostet vel 400 om du ikke forhåndsbestilte?). Basert på egne erfaringer, så vil jeg påstå at det ikke har vært en massiv prisøkning i spill de siste årene... 3
Mayster Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 (endret) Jeg hadde vært enig med deg for 12-13 år siden. Den gang da fysiske spill og tilhørende esker var unike med ymse innhold. Nå er alt bare de samme DVD-coverene med en syltynn instruction manual og CD/DVD-plate inni. Før så var det morsomt å eie fysiske kopier. Nå gir fysiske kopier en ingenting bortsett fra special- og collectors edition-pakker. Før var alle fysiske kopier litt "special" pga. stor papir/papp-eske... Savner det. Men digital distribusjon er ikke bare billigere og har mer fortjeneste for produsentene, det gjør også at man kan låse spill til brukerkontoer, ergo forhindre videresalg. Videresalg av fysiske kopier er i mange land veldig populært, og her går bransjen glipp av masse penger. Veldig enig i det du sier her. Det var noe spesielt ved å kunne ha en samling med spilleskene i hylla. Jeg begynte å handle spill rundt -95 og husker enda hvor fet Command&Conquer- og Half Life-eskene var. I tillegg fikk man, som du sier, ofte med noe ekstra. Nå synes jeg det virker som prisene har stabilisert seg noe. Tar man i betraktning inflasjon har vel prisene sunket en del på 10-15 år. Ser man på salgstall og etterspørsel burde prisene kanskje sunket mer? Endret 13. november 2012 av Mayster
Psykake Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Vil heller anbefale å bruke litt tid før og sjekker forskjellige leverandører før du kjøper deg spill. Det er noe du forøvrig burde ta i betraktning hver gang du skal kjøpe noe. Jeg kjøpte med dishonored til 399,- hos Coolshop kontra 699,- hos Gamestop.
PantZman Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Butikkene tjener vanligvis bare småpenger på å selge et spill eller en film. Kjøper aldri et konsollspill om det koster mer enn 500kr, collectors edition etc. kan jeg såklart betale mer for (<3 boxes)
Dore123m Skrevet 13. november 2012 Skrevet 13. november 2012 Jeg hadde vært enig med deg for 12-13 år siden. Den gang da fysiske spill og tilhørende esker var unike med ymse innhold. Jeg er enig i noen av utsagnene, men jeg er den som liker å holde spillet i hendene, og om noen har tenkt å stjele de spillene fra meg, må de inn i mitt hus får å få tak i det, men har jeg spillene på Steam kan en god hacker enkelt og greit ta hele kontoen uten at Steam/Valve bryr seg. og da har jeg plutselig ingen spill igjen. 1
Tunky Skrevet 23. november 2012 Skrevet 23. november 2012 Jobber i en instrument-forretning. Vi har tatt inn en del Rocksmith. Innkjøpsprisen vår på disse er, såvidt jeg husker, rundt 450 ink. moms. At de da blir solgt for 550 kroner er ikke så rart. Man skal jo tjene på å selge ting også. Husk at i tillegg til innkjøpspris kommer det priser for å ta mottak på vare, legge på hylle, føre faktura i betalingssystemer osv. Dette er det ene eksemplet jeg kan komme med, da vi jo vanligvis ikke tar inn spill. Poenget er at det ikke nødvendigvis er butikkene sin feil at ting er priset høyt, men heller distributører og evt. produsentene 2
TityBoi Skrevet 4. desember 2012 Skrevet 4. desember 2012 Problemet er ikke lanseringsprisen. men at spill i Norge aldri faller i pris. Takk gud for internett!
PantZman Skrevet 4. desember 2012 Skrevet 4. desember 2012 Problemet er ikke lanseringsprisen. men at spill i Norge aldri faller i pris. Takk gud for internett! Tror du må sjekke butikkene litt oftere. Spill faller i pris, men kanskje ikke like fort som noen måtte ønske. Noen spillserier ser ut til å holde prisen lengre enn andre, trolig pga popularitet. Noen eksempel er Blizzard sine spill, Call of Duty, Battlefield, The Sims og Fifa, Nintendo sine egne spill har også en tendens til å holde samme pris over lang tid ser det ut som.
BioDex Skrevet 5. desember 2012 Skrevet 5. desember 2012 600,- for nye spill, det var da voldsomt. Kjøper selv en del spill(360 og PS3), og det er flere år siden jeg betalte 500,- for et spill. Kjøper nye spill fra Elkjøp og Lefdal, og ikke betalt mer enn 399,-. Men det er fra nettbutikkene da.
Sirius Cobra Skrevet 11. desember 2012 Skrevet 11. desember 2012 Husker da jeg kjøpte Super Nintendoen min at de fleste spill kostet 700 kroner, kjøpte Resident Evil 2 for 700 kroner også.
Windoge Skrevet 19. desember 2012 Skrevet 19. desember 2012 (endret) Prisene er helt greie om man venter noen uker. Det tok ikke lang tid før man fikk Hitman Absolution, Sleeping Dogs, The Witcher (alt til konsoll) osv. til under 200 kr fra utlandet, og slike "tilbud" skjer veldig ofte. Det skjer ikke ofte at jeg kjøper noe fra et så overpriset land som Norge mer. I tillegg kjører flere av disse stedene med gratis frakt, noe man må betale mye for innenlands. Har plukket opp Dishonored, Sleeping Dogs, Ghost Recon, Witcher, Hitman Absolution og Far Cry 3 de siste dagene til under 200 kr forskjellige steder fra nettbutikker i utlandet. Skal man på Elkjøp koster de som regel 400-500 kr, og de faller ikke i pris før man ser mugg på DVD-ene. Endret 19. desember 2012 av ^Th0mas^
Windoge Skrevet 19. desember 2012 Skrevet 19. desember 2012 Vil heller anbefale å bruke litt tid før og sjekker forskjellige leverandører før du kjøper deg spill. Det er noe du forøvrig burde ta i betraktning hver gang du skal kjøpe noe. Jeg kjøpte med dishonored til 399,- hos Coolshop kontra 699,- hos Gamestop. Vil heller anbefale å bruke litt tid før og sjekker forskjellige leverandører før du kjøper deg spill. Det er noe du forøvrig burde ta i betraktning hver gang du skal kjøpe noe. Jeg kjøpte med dishonored til 399,- hos Coolshop kontra 699,- hos Gamestop. Det er galskap å kjøpe spill til full pris i spesialbutikker som Gamespot.
St€rk Skrevet 8. januar 2013 Skrevet 8. januar 2013 Priser på spill har blitt lavere. PS2 -nylanseringer var alltid på 500 eller 600. Dette er 7-8 år siden. Faktisk har nypris ligget på 600 veldig lenge nå (muligens takket være finanskrisen). Lønnen til gjennomsnittsnormannen har nok steget 30 % + på 7 år, noe som betyr at spill har blitt billigere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå