Gå til innhold

Google lanserer nettbrett med superskjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ladekontakten under er en såkalt "pogo pin"-kontakt. Det er altså ikke noe sted å stikke en kontakt, punktene skal bare berøre bunnen av en ladekrybbe.

 

Vil det si at en ikke kan bruke brettet mens det lader? Greit at det har lang batteritid, men jeg glemmer til stadighet å lade telefonen og tviler på at det blir noe bedre med et nettbrett...

Antar det er teksten i artikkelen du reagerer på. Det er dårlig av Amobil å formulere seg på denne måten. En teknologiskribent vet åpenbart bedre enn dette:

"Såvidt vi kan se har Nexus 10 micro-USB-port, men det er uvisst om det er mulig å lade via denne. Nexus 10 har nemlig en egen ladekontakt i bunn som bare krever kontakt med motstykker i en en dockingstasjon."

 

Men slapp av, den har en vanlig mikro-USB-kontakt som både lader og tillater tilkobling til PCen, akkurat sånn som så godt som alt av smartphones og tablets på planeten (vel, unntatt de med et halvspist eple bakpå). Og du kan gjerne bruke enheten mens den lader.

I tillegg har den såkalte "pogo-pins" som er designet for tilkobling til en dockingstasjon. I dockingen vil du få muligheter til lyd/bilde ut (vanligvis), lading og evt. annet. Google har en tradisjon for pogo-pins på sine produkter og har hatt det siden Google Nexus One. Fordelen er at man slipper belastning på USB-kontakten på produktet. Pogo-pins har friksjonsfri tilkobling. Selv synes jeg docking til mobilen er praktisk å ha på skrivebordet, mobilen lades og viser automatisk en nattklokke når den dockes. Har hatt det både til nevnte Nexus One og nå til Galaxy Nexus.

Lenke til kommentar

Da kan du ta med en USB minnepinne/kortleser og en USB adapterkabel for de filmene og TV-seriene du ikke har plass til der og da. Koster kanskje en hundrelapp mer, men nettbrettet er blitt billigere og raskere uten innebygget kortleser.

Nettbrett blir ikke raskere av å ikke ha minnekort. Den eneste måten et SD-kort kan redusere hastigheten på, er hvis deler av systemet ligger lagret på minnekortet - DET er det ingen som har sagt at man skal gjøre. Raske SD-kort er ofte raskere en internminnet på diverse enheter (forrige generasjon transformer pads, Galaxy s, m.fl.)

 

SD-kort er den udiskutbelt beste måten å lagre innhold aka media på en mobil enhet på. Større flashminne koster opp til 7 ganger så mye som tilsvarende plass på et microSD-kort, som du attpåtil kan ta med deg videre til neste dings du kjøper.

 

Med oppløsningen denne har, kommer man til å slenge en 1080p-film på den hvis man har lyst å se den på farten. Det er fort 12GB bare der. Om man skal ha med seg en minnepinne og OTG-kabel hver gang man skal reise mer enn halvannen time, blir det plutselig mye å drasse (og huske) på..

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mangel på minnekort er som forventet, Google har ikke minnekort på de siste generasjonene med Nexus-produkter, dessuten så ønsker selvsagt Google at men beveger seg med "cloud storage", aller helt ved å bruke Google sine egnene tjenester.

 

Den største mangelen etter min mening er at du ikke kan få den med 3G/LTE.

Lenke til kommentar

16:9 tablets er fint, men jeg syntes det blir feil til browsing og lesing på web. Fordi setter du det på høykant, blir det veldig høyt!

Nexus 10 ser ut til å være i 16:10 format (i likhet med de andre Samsungbrettene) , hvis jeg regner riktig. Med andre ord ikke fullt så ille som 16:9, men fortsatt litt høyt og smalt på høykant, ja.

Lenke til kommentar

Tør vi håpe på lansering og ikke minst tilgjengelighet her til lands før nyttår mon tro.

 

Både Transformer Prime og TF700 har skuffet meg med dårlig og sen tilgjengelighet tidligere. For ikke å snakke om mye ulne problemer som flere sliter med å få dekket/reparert. Kanskje det endelig kommer en Android tablet med skikkelig oppløsning. Hvis prisen i tillegg blir "riktig" så kanskje jeg omsider kan hoppe på "brett"bølgen jeg også.

Lenke til kommentar

For noe dritt! Denne skjermen har jeg ventet på i flere år, og så kommer enheten uten minnekortstøtte!!

 

Jeg hadde betalt 10000 kr for denne, men uten minnekortstøtte er det uaktuelt selv om den koster 3000.

 

Det er en total showstopper for meg -- jeg fatter ikke hva de tenker på.

Det er ikke mange full-HD-filmer (en eller to på det meste) du får inn på en slik uten ekstra minne. Og hvis man har diverse andre typer medier der i tillegg blir det ikke plass til noen filmer i det hele tatt.

 

De vil visstnok fjerne det kunstige skillet enkelte produsenter har hvor det er partisjon for apper og en for lagring, men det betyr jo ikke at de må kutte ut minnekortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

den har en vanlig mikro-USB-kontakt som både lader og tillater tilkobling til PCen, akkurat sånn som så godt som alt av smartphones og tablets på planeten (vel, unntatt de med et halvspist eple bakpå). Og du kan gjerne bruke enheten mens den lader.

 

Takker for oppklaring, for jeg var ikke klar over at nettbrett lot seg lade via micro-USB. Galaxy Note 10.1 har forøvrig spesialkontakt med vanlig usb-kontakt i andre enden, og det samme hadde 1.gen Galaxy Tab (7").

Lenke til kommentar

Nå er det kun på lange reiser at jeg faktisk har behov for mye lagrnigsplass til tv-serier og film. Tviler sterkt på at jobben er interessert i å betale telefonregningen min om jeg fyrer i vei med å dra alt ned fra streaming- eller cloud-tjenester på slike reiser.

Endret av Ciryaher
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Store rammer er greit når man skal holde saken, så det gjør meg ingen ting og spesifikasjonene virker helt supre. Det jeg savner er nettbrett på 10" med god moderne spec og 1280x720 som jeg synes holder ganske bra på alt opptil 10" (med mindre man har meget god skalering på alle aspekter). Dvs. så sant man klarer å lage god nok applikasjoner til 1280x720 som jeg vil tro ikke er noe stort problem.

 

Jeg har ikke behov for å se 1080p filmer på en 10".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har ikke behov for å se 1080p filmer på en 10".

Jeg ser faktisk merkbar forskjell på 1200x800 på en 7", og 1200x800 på en 10". Savner litt på 10"-eren om den har 1200x800, for å si det sånn. Ikke plagsomt, men mer i kunne gjerne vært bedre-kategorien. Men rundt 1680x1050 tror jeg skulle holde lenge, såjeg er enig i at oppløsningen på dette blir litt overkill. Den økte prosessorkraften, og dermed strømforbrukert og varmeutviklingen som er nødvendig for den ekstreme oppløsningen er imo ikke verdt det på nye iPad, og er neppe verdt det på dette brettet heller. Men klart, jeg skjønner at folk vil ha "det beste". Og 300dpi er tross alt normalt "god+ kvalitet" på trykksaker, og ikke spesielt ekstremt. Hvem vet, kanskje de har fått til lavere varmeutvikling og strømforbruk enn nye ipad og. Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...