Gå til innhold

Google lanserer nettbrett med superskjerm


Anbefalte innlegg

Det er mange rykter om HVORFOR de ikke har minnekort på nexus enhetene og jeg tror personlig det ikke er en enkel årsak. (dvs at det bare er en ting som er årsaken).

 

Man har positive ting med minnekort, som:

Mulighet for å øke kapasiteten billig, uten å drasse med seg andre enheter eller bruke nettet for lagring.

 

Man har negative ting, som:

Må lage noe form for deksel som kan demonteres, eller luke på siden. Samt det blir marginalt dyrere å lage brettet.

 

Videre er det jo slik at med Android 4.2 som kommer nå, kommer multiuser support. Det skal bli slik at du kan ha ett nettbrett og du bytter bruker ved behov.

 

Hver bruker har da sine apps og hver bruker har sine widgets, m.m. Å håndtere dette på eksternt minnekort kan bli problematisk. La oss si at du har dokumenter på minnekortet, men damen din har musikkfiler.

 

Så plutselig trenger en av dere å ta minnebrikken over i en annen enhet.. Hvordan løser man det?

 

Selvsagt kan man lage apps for det eller flytte ting via utforskeren, men man kan ikke late som om vanlige folk ikke vil slite med slike problemer.

 

Man ser jo også på en del andre produsenter (uten å nevne navn) at de selger produkter uten minnekortleser og de selger fremdeles som hakka møkk. Så lenge man får en premium look and feel, kan man ta premium pris.

 

Om noen vil ha billigere utgave, kan de kjøpe med mindre lagring. Jada, jeg vet at dette gjør at brettet ikke er perfekt for de som MÅ ha ekstra lagring i form av microSD, men ingen produkter er perfekt for alle.

 

Jeg personlig klarer meg fint med 16-32Gb lagring + google skylagring. Da har jeg kanskje 50 apps på mobilen og mye lagres på google disk og google docs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om denne selger en del, så er det vel ikke lenge før samme skjerm havner i en Galaxy Note 10 versjon 2.

 

Jepp, og da får vi antakelig SD-kortstøtte i samme slengen :-)

Kommer nok til å vente på den.

 

Eller aller helst den beryktede 11.6" tableten med samme oppløsning, hvis den skulle dukke opp.

Lenke til kommentar

Videre er det jo slik at med Android 4.2 som kommer nå, kommer multiuser support. Det skal bli slik at du kan ha ett nettbrett og du bytter bruker ved behov.

 

Hver bruker har da sine apps og hver bruker har sine widgets, m.m. Å håndtere dette på eksternt minnekort kan bli problematisk. La oss si at du har dokumenter på minnekortet, men damen din har musikkfiler.

 

Så plutselig trenger en av dere å ta minnebrikken over i en annen enhet.. Hvordan løser man det?

 

Selvsagt kan man lage apps for det eller flytte ting via utforskeren, men man kan ikke late som om vanlige folk ikke vil slite med slike problemer.

Hvordan man løser det? Man løser ut minnekortet fra enheten og putter det inn etterpå vel! I mellomtiden er selvfølgelig ikke dokumentene eller musikken som lå på minnekortet tilgjengelig. Du kan gjerne late som om "vanlige mennesker" vil slite med slike problemer, men det er jammen ikke mye realistisk. Klager du på kameraet ditt også, når bildene ikke er der fordi dama di har satt minnekortet i laptopen sin? Merkeligste forsøket på å komme opp med et negativ jeg har sett på lenge.

 

Når det gjelder apps med widgets, kan ikke disse ligge på SD-kortet, og har aldri kunnet det. Det har aldri vært noe problem. Det er ingen som tvinger noen til å manuelt legge apps over på SD-kortet heller. Og som hovedregel er det en dårlig idé, dersom du har nok plass på internminnet. Det er heller ikke noe i veien for å fjerne den muligheten fra Android uten å fjerne muligheten for SD-kort, hvis man er red for at folk skal ødelegge for seg selv.

 

Sånn, da var det våset tilbakebevist også. Men for all del, hvis du faktisk har noen grunner til å ikke ha SD-kortmulighet i en Android-enhet, så kom med dem. :)

Endret av NgZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sier litt når du får et kraftig nettbrett med 2560x1600 oppløsning til halvparten av prisen det koster å kjøpe en stasjonær PC-skjerm med nesten samme oppløsning (2560x1440)!

 

Skal du ha en PC-skjerm med 2560x1600 ligger laveste pris på 8000 NOK!

 

 

 

Som sagt, er jeg kjempefornøyd med oppløsningen brettet får. Ellers også kraftig maskinvare. Tror nok Apple må oppdatere nettbrettet sitt om de skal konkurrere med kommende modeller.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
For noe dritt! Denne skjermen har jeg ventet på i flere år, og så kommer enheten uten minnekortstøtte!!

 

Jeg hadde betalt 10000 kr for denne, men uten minnekortstøtte er det uaktuelt selv om den koster 3000.

 

Det er en total showstopper for meg -- jeg fatter ikke hva de tenker på.

Det er ikke mange full-HD-filmer (en eller to på det meste) du får inn på en slik uten ekstra minne. Og hvis man har diverse andre typer medier der i tillegg blir det ikke plass til noen filmer i det hele tatt.

 

De vil visstnok fjerne det kunstige skillet enkelte produsenter har hvor det er partisjon for apper og en for lagring, men det betyr jo ikke at de må kutte ut minnekortet.

Velger du lagringsenheter som Seagate Satellite Mobile Wireless Storage så er problemet løst.

Lenke til kommentar
Det er mange rykter om HVORFOR de ikke har minnekort på nexus enhetene og jeg tror personlig det ikke er en enkel årsak. (dvs at det bare er en ting som er årsaken).

Du spekulerer i mange grunner, men glemmer helt den ene store grunnen: Google krever det for bruk av Nexus-navnet (med unntak av den aller første Nexus-enheten, One fra 2010). Sånn, så kan du spekulere videre i hvorfor Google setter det som krav. :)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Velger du lagringsenheter som Seagate Satellite Mobile Wireless Storage så er problemet løst.

Ja, og hvis man bor i en bunker er det ikke så nøye med atomkrig. Unødvendig og tåpelig er det like fullt. Heldigvis trenger man ikke en slik til en Android-enhet. Like ille som Apple er de ikke, selv om de har foretatt denne ubestridelig iditoiske feilvurderingen. En vanlig USB-disk/minnepinne fungerer finfint med en OTG-kabel til ~6kr, så lenge disken ikke krever egen strømforsyning. Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Enig i det, de burde absolutt hatt en SD-port*. Jeg bare prøvde å bidra til en halvgod omgåelse av den store ulempen.

 

* SD-port, ikke micro-SD fordi de fleste digitalkamera bruker SD og fordi det er mye lettere og mer elegant med adaptere fra micro-SD kort til SD-porter enn omvendt.

 

Jeg har kikket litt rundt og ser blant annet at skjermen på Nexus 10 skal ha dårligere sortnivå enn skjermen på ipad 4. Jeg synes sortnivå er særdeles viktig og lurer derfor på om dere har sett noen samletester eller sammenligninger på dette. Da særlig mot fjøler med fullHD skjermer. F.eks Asus Transformer Pad Infinity LTE

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i det, de burde absolutt hatt en SD-port*. Jeg bare prøvde å bidra til en halvgod omgåelse av den store ulempen.

 

* SD-port, ikke micro-SD fordi de fleste digitalkamera bruker SD og fordi det er mye lettere og mer elegant med adaptere fra micro-SD kort til SD-porter enn omvendt.

 

Jeg har kikket litt rundt og ser blant annet at skjermen på Nexus 10 skal ha dårligere sortnivå enn skjermen på ipad 4. Jeg synes sortnivå er særdeles viktig og lurer derfor på om dere har sett noen samletester eller sammenligninger på dette. Da særlig mot fjøler med fullHD skjermer. F.eks Asus Transformer Pad Infinity LTE

Jeg er redd vi kommer til å se et skikkelig rotterace mot flest piksler (man kan kanskje i det minste håpe på høyest PPI). Selv greier jeg meg nok fint med 1080p på ~10" og vil heller at de bruker pengene på bedre kvalitet enn flere piksler, som i tille medfører massivt økt GPU-stress, høyere temperaturer og strømforbruk og dermed kortere batterilevetid og/eller økt vekt. 2560x1600 er ihvertfall mer enn jeg vil ha, når de negative konsekvensene regnes med. Man lager selvfølgelig bedre og mer strlmgjerrige GPU og prosessorer hele tiden, men da øker gjerne prisen.

 

SIPS (IPS+?)går vel for å være noe av det bedre i forbrukerprodukter i dag? OLED er per i dag ikke hel gode på farger, men har fullstendig overlegent sortnivå, hvis det bety mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror også vi vil se et race på piksler. Nettbrett pløyer markedet, mens der man virkelig trenger det, på litt større skjermer til stasjonære PCer, der drøyer det vist, men jeg er sikker på at pikseljaget vil fremskynde pikseljag også på frittstående PC-skjermer.

 

Vanlige kompaktkameraer har rundt 16 Mp og speilrefleks i 4000 kr-klassen med 24 Mp, mens vanlige skjermer bare er 2 Mp og de råeste i forbrukermarkedet (8000 kr) har bare 4 Mp. Det er egentlig på høy tid at vi får litt flere piksler (og vektorgrafikk så ikke ting blir så smått).

 

GPU-belastning er egentlig ikke så viktig siden det kun gjelder bevegelige bilder. Bevegelige bilder har ikke noe særlig gevinst av å bruke voldsomme oppløsninger. Det bør være nok i massevis å kjøre video og spill oppskalert fra 1x1 til 2x2 piksler. Til 2D og relativt stasjonær grafikk (nettbruk, etc) trekker ikke GPU nevneverdig mer strøm ved høye enn ved lave oppløsninger.

 

Det eneste jeg bekymrer meg for med tanke på flere piksler er hvorvidt det går ut over sortnivå, lysstyrke og farger, og her ser det ut som Google Nexus 10 henger en del etter Asus Transformer infinity pad.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...