Gå til innhold

Skal ha sluppet sin siste servicepakke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bedrifter dytter ut oppdateringer via kjernesystemer, og slipper derfor å leve etter Windows sine egne oppdateringssykluser. Det er derfor ikke noe problem at de "restarter i tide og utide".

 

Nå er det da ikke alle som gjør det på den måten ?

på jobben min har vi et nettverk av fler maskiner som bruker flere utgaver av Windows .

her virker det som om enkelte av de nettopp blir oppdatert etter Windows sitt eget system

Lenke til kommentar

Da er det et svært dårlig og utdatert system, i så fall. De større bedriftene med flere maskiner (tusenvis) kjører automatisk utrulling av oppdatering via en egen server som håndterer dette.

 

mulig det ,men så oppdateres ikke dise pene annet en ved behov.

Om man trenger en nye pc så legger man ikke inn W7 på alle de andre av den grunn til tross for at sevicen blir utført av et eget firma.

 

poenger med disse sevice pakkene var nettop at man skulle slippe alle filene som kom etter vert.

noen av disse blir jo også erstattet av andre

så her det bare latskap fra Microsoft

Lenke til kommentar

De sluttet vel å oppdatere XP også, men så klaget folk så ble det sendt ut oppdateringer igjen

 

om det ikke allerede har skjedd så skjer det snart.

Det du glemmer er at det har gått mange år fra en Windows versjon kom ut til det var slutt på oppdateringene .

 

Her virker det som man kun får oppdateringer 3 år frem i tid men det før var 10 år

Siden reklamasjons loven her i Norge ( og sikkert mange land også) er opptil 5 år så burde de virkelig sette den nedre grensen der

Lenke til kommentar

Jeg er på ingen måte noen Windows-fan, men her støtter jeg Microsofts beslutning. Et OS bør ikke ha en livssyklus på stort mer enn fem år for desktop, og å pushe slike pakker er kun med på å hindre utvikling og utrulling av nye versjoner.

 

Så får vi se om Microsoft vil kutte prisene etterhvert.

 

For min del er det slutt på proprietære løsninger på livstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan slå utt begge veier.

De som på en den ene siden er glade for at det har det nyeste hele tiden og har aksepterer en slik syklus

 

og så de som ikke har råd til å henge med på denne syklusen

Da finner de helle andre løsninger.

Da bli ihvertfall systemet proprietært

 

Husk her er det ikke bare programvaren som koster , men også opplæring ,og eventuelt oppgradering av maskinvaren også

i noen tilfeller må også produksjonsutstyret oppgraderes eller byttes ut

Lenke til kommentar

Litt synd, men det er vel fremdeles fullt mulig å slipstreame oppdateringer inn på installasjonen selv slik som har blitt gjort mange ganger før. Det blir jo bare til at vi må lage våre egne oppdaterte ISOer å bruke etter at det har kommet ut en drøss med oppdateringer etter lenge.

 

Jeg skulle ønske at windows update hadde en eller annen unattended modus der du kunne velge ALT som skulle installeres på forhånd og så bare gå vekk og la maskinen jobbe for seg selv - inkludert så mange restarts så den hadde behov for. Da hadde det ikke vært så stress selv om du evt. trengte å oppdatere alt fra nett.

 

-Stigma

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er det vel svært få som jobber med IT som putter i ei gammel plate og installerer Windows fra scratch hver gang de skal installere Windows på en maskin.

Sant. De fleste legger bare fra seg PC-en hos driftsfolka i kjelleren og får dem til å fikse jobben.

 

Nåja.

De fleste IT driftsavdelinger har vel i dag PXE servere som tanker maskinene fra scratch og fyller på med software avhengig av rollene til brukeren.

I allfall hvis de skal følge ISO 27000, 27001, 27003, 27004 og 27005 på et eller annet vis.

 

Dvs. at små bedrifer med mindre en ~30 pcer som administrerer de selv er de som blir berørt, om de ikke har en driftsavtale med Evry eller annet lignende selskap.

 

Så nei, jeg ser ikke helt problemet utenom for de få som på privat basis driver å tanker opp maskinene med fysiskemedier. Da får du heller klare å fikse det selv.

Lenke til kommentar

Sukk... Selv om du tanker, så må du fremdeles oppdatere imagene hver eneste jævla gang det kommer en oppdatering. En SP er dermed en god løsning hvis du sitter og skal oppdatere alle images. For det er nemlig sjelden bare ett image i hvert firma.

 

jeg jobbet en periode med support opp mot oslo-skolene, og der hadde de nok av images. Tro meg, det var ikke bare bare å endre noe der.

Lenke til kommentar

Microsoft gjør dette for at Win7 ikke skal bli noen ny XP. De vil heller at folk kjøper en ny verson hvert 3. år isteden. Penger, penger og atter penger...

 

sånn som det er nå så blir win7 en "ny" xp...med mindre noe skjer med Windows 9. Windows 8 er i hvertfall ubrukelig for oss med vanlige pcer med vanlige skjermer.

Endret av Blazer
Lenke til kommentar

Har sett en del bombastiske uttalelser her i tråden som jeg mener ikke er helt rimelige.

 

1 : Trenger det å være en negativ ting at Livssyklusen til et os blir lavere?

Man har andre alternativ og føler man at Microsoft ikke leverer en bra opplevelse er det så og si ingenting lenger som hindrer deg fra å enten sitte på Windows 7, som fortsatt vil få levert sikkerhetsoppdateringer i et par år fremover (faktisk helt frem til 2020 ), eller å gå over til feks Linux eller andre alternativ.

 

2 : Små , hyppige oppdateringer passer også bedre i forhold til hvilke trådløse tjenester som leveres i andre land, selv om vi er svært heldige her i Norge så er det ofte store begrensninger til hvor mye man får lastet ned i utlandet (noe vi gjerne ser med de begrensningene mobilt bredbånd har feks). På denne måten får i det minste de fleste muligheten til å oppdatere over tid Os'et og har man gjort lure endringer på hvordan Os'et blir oppdatert på kan både Microsoft og forbrukeren spare båndbredde.

 

3 : Forbrukere i IT land har ofte en viss entusiasme for å oppdatere ofte sine "duppedingser" , tar man en titt på Apple sine produktsykluser , så ser man litt hva forbrukermassen er villig til så lenge man får servert "kule" produkter som er visuelt elegante, og som er framstilt på en elegant måte markedsmessig sånn at man sikler etter dem. Må ha mentaliteten virker gjerne inn i forhold til om man virkelig har "behov" for produktet.

 

Sånn sett så tror jeg det hele dreier seg om behovet for å overleve og ikke falle i samme fella som ved Windows Xp der man stort sett fikk forbrukeren til å føle at man aldri hadde behov for å oppdatere Os'et siden Xp leverte det de hadde behov for. Dette har jo selvsagt flere grunner (som mangelen på innovasjon og nytenking hos Microsoft) , men Apple fikk heldigvis sørget for å gi Microsoft sunn og grundig konkurranse som faktisk fikk Giganten til å innse at det nå var på tide å innovere eller forsvinne.

 

Uansett så vil Microsoft sitt største problem være brukermassen som ikke kommer til å godta at man blir tvunget til en del endringer om man ønsker å oppgradere til Windows 8 og da er det heller ikke rart at forbrukerne er ekstremt kritisk til enhver endring som selskapet gjør som for eksempel denne endringen med SP'er.

 

Min konklusjon er at selskapet prøver å endre på alt for mye for fort og står dessverre ikke i takt med ønskene til brukerne, selskapet har faktisk uten problemer kunnet utgitt Windows 8 med tilgang til Windows 7's brukergrensesnitt og kommet med SP'er til Windows 8 for de som ønsker det (antar jeg siden det teknisk kun er en samle-pakke av viktige oppdateringer) samtidig som man gir ut hyppige oppdateringer ved behov.

 

Edit : Selvsagt vil noen bedrifter bli berørt av dette , men jeg vil anta at det lar seg gjøre å slipstreame som påpekt tidligere eller man lar maskinene oppdatere seg selv på faste tidspunkt (som feks på natten).

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Windows 8 er i hvertfall ubrukelig for oss med vanlige pcer med vanlige skjermer.

 

At Windows 8 er ubrukelig for vanlige pc'er syns jeg er å ta litt vel hardt i. Jeg er enig i at en del ting sikkert kunne vært løst på en mer logisk måte, men hovedproblemet er stort sett at det er uvant. Folk flest vil alltid ha ting slik man er vant til å ha det, og forandring er ikke noe som alltid blir oppfattet som positivt.

Jeg installerte Win8 pro for første gang i går og min første tanke var at dette liker jeg ikke. Jeg vil tilbake til Windows 7. Men slik var det også da jeg gikk fra Win 3.11 til Win 95, fra 2000 til Xp og fra Xp til Vista. Men etter noen uker så har jeg nesten ikke sett meg tilbake. Den eneste gangen jeg ikke har følt suget etter å bare gjenopprette det gamle systemet var da jeg gikk fra Vista til Windows 7. Windows 7 har vært ett veldig godt OS. Noe annet er ikke til å diskutere en gang, men det kan faktisk vise seg at Windows 8 også er bra når man får vendt seg til de nye måtene å gjøre ting på. Jeg skal i hvert fall gi noen uker før jeg evt. dømmer det nord og ned.

 

Når det gjelder hva denne tråden og tilhørende artikkel omhandler, så syns jeg at det er litt kjedelig at det ikke kommer flere servicepacks. Alle de evinnelige oppdateringene gjør jo at installasjonen vokser rimelig fort, og jeg har ingen peiling på hvordan man får slettet backupfilene de lager for at man skal kunne avinstallere oppdateringen igjen.(Enlighten me, anyone) Etter installasjon av en servicepack så er det i hvert fall mulig å fjerne gamle filer. Slipstreaming går jo selvsagt an, men er mye mer komplisert for den jevne bruker.

 

Edit: Det viktigste er tross alt at det faktisk kommer oppdateringer og utbedringer av feil og mangler.

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

Men det var jo det samme som skjedde med XP... Vista sugde, 7 var greit. Nå kommer 8 til å suge, og 9 kommer til å bli grei.

 

Problemet er at løsningen for vista var å gå videre til 7. Det var en mellomgreie som ikke var utviklet nok. Hvis de går _videre_ med 8, kommer vi jo til å ende opp med en iPad....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...