Gå til innhold

Skal ha sluppet sin siste servicepakke


Anbefalte innlegg

Dette er jo en ikke-sak. De som reinstallerer ofte kan jo bare ta seg tid til å slipstreame når de henger langt nok etter ift oppdateringer til at det er mye bry ved nyinstallasjoner.

 

Hva er greia med å "reinstallere ofte" ? Jeg reinstallerer aldri, hverken Windows eller Linux. Er Windows så "råtten" at en må reinstallere ?

Nei, noen folk har bare en tendens til å fylle dataen sin med så mye dritt at reinstallasjon ofte er det beste. Jeg har mange programmer liggende rundt omkring som jeg enten har glemt å slette eller ikke har giddet

 

Jeg ser forresten ikke grunnen til misnøye over dette her. Eneste jeg merker fra service packs er den superlange installasjonen

Endret av Brekar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er jo en ikke-sak. De som reinstallerer ofte kan jo bare ta seg tid til å slipstreame når de henger langt nok etter ift oppdateringer til at det er mye bry ved nyinstallasjoner.
Hva er greia med å "reinstallere ofte" ? Jeg reinstallerer aldri, hverken Windows eller Linux. Er Windows så "råtten" at en må reinstallere ?
Nei, noen folk har bare en tendens til å fylle dataen sin med så mye dritt at reinstallasjon ofte er det beste. Jeg har mange programmer liggende rundt omkring som jeg enten har glemt å slette eller ikke har giddetJeg ser forresten ikke grunnen til misnøye over dette her. Eneste jeg merker fra service packs er den superlange installasjonen

 

Poenget mitt er enkelt, CCLEANER. Er andre verktøy også for all del, eller gamlemetoden med å redigere registry manuelt. Samme type programmer får en for linux/mac, til og med ccleaner for andre plattformer enn Windows.

 

Jeg misliker sterkt reinstallering så det er sagt, må huske hva for programmer jeg hadde med hva for instillinger og så videre. Foretrekker å radbrekke os'et med en hardhent opprensking og ta konsekvensene ett par uker i etterkant.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er enkelt, CCLEANER. Er andre verktøy også for all del, eller gamlemetoden med å redigere registry manuelt. Samme type programmer får en for linux/mac, til og med ccleaner for andre plattformer enn Windows.

 

Jeg misliker sterkt reinstallering så det er sagt, må huske hva for programmer jeg hadde med hva for instillinger og så videre. Foretrekker å radbrekke os'et med en hardhent opprensking og ta konsekvensene ett par uker i etterkant.

Har aldri fattet poenget med Ccleaner. Det hjelper jo ikke en dritt. Jeg har bare noen få programmer jeg jeg bruker, og disse husker jeg lett i hodet. Får jeg bruk for noe annet senere innstallerer jeg det bare på 2 min og that's it.

Følelsen etter en reinstallasjon er heerlig. Skrivebordet som en gang så ut som en atombombet slagmark blir ren og pen, og ikke en liten kilobyte med drit ligger igjen.

Lenke til kommentar

hva er det dere foretrekker ?

  • Opprenskning som kan ta lang tid
  • Reinskalering som tar lang tid på grunn av mange små filer over tid
  • Reinskalering med service pakker som tar lang tid å laste ned på grunn av store filer
  • Tilbakeføring av tidligere tilstander
  • Diskimage

En stund etter at Windows var kommet ut så kom de også med en engen nettleser som ble installert automatisk.

Da ble det bråk

 

senere har den fått en egen innebygd brannmur

Litt pussig at ingen har reagert på det, men det er sikkert fordi den kan kobles utt

 

Og nå kommer Windows 8 med innebygd antivirus .

 

Vil det da ikke skape reaksjoner fra EU ?

De er jo ikke helt ferdig med nettleser saken enda

 

 

Enda en grunn til å gå over til Linux!

 

Så enkelt er det ikke

Man må finne de riktige programmene også og ikke minst få driverne til å fungere

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da hadde det vært fint om de kunne gjort oppdateringsprosessen noe kjappere. Sist jeg installerte win7 tok det over et døgn og syv restart før PC-en var up to date. Nå skyldtes ikke dette bare at Windows-update prosessen er noe ustabilt ræl, nedlastningene gikk heller ikke akkurat i 60mbps, for å si det veldig forsiktig.

Lenke til kommentar

Flere av dere oppfører dere som noen små drittunger.

 

Dette er en ikkesak.

 

jeg hadde en mistanke om at du drev mest med mobiltelefoner etter uttalelsen din.

De fikk jeg bekreftet sa jeg så på hva som stod i brukerprofilen din

 

Så dit syn kan virke å kun være opptatt av berørings skjermer og mobile systemer

Windows 8 skal funger på andre ting også ,ikke på bare mobile enheter

 

så i stedet for gjøre tidligere utgaver av Windows designmessing kompatibel med mobil systemer så forsøker Microsoft å gjøre Windows helt lik med mobilsystemer.

Det betyr også oppdateringer slik man er vant med fra pc verden skal gå på mobiltelefonens premisser( små korte oppdateringer ) ikke noen mellomløsning

 

Her går altså Microsoft helt vekk fra hensynet til en vanlig pc

 

 

nå tro jeg ikke at der så mange som oppdaterer systemet på mobiltelefonen selv .

de sender den heler til service elle kjøper seg en nye

 

Her bommer du fullstendig med dårlige hersketeknikker, latterlig :nei:

 

Nei, holder forøvrig ikke mer på med mobiler, en de fleste her inne.

Lenke til kommentar

Det har ingen ting med herske teknikker å gjøre ( selv om jeg i andre sammenhenger har lyst )

 

Du har bare gitt meg inntrykket av at du er glad i alle disse metro lignede systemene man bruker på mobil telefoner o.l.

Av den grunn virker det som om du helt ikke ser problemene det medfører når man skal bruke datamusen som man bruker fingeren på en hvilken som helst pc uten berørings-skjerm.

( jeg kan selvfølgelig ta feil , men det det er slik jeg har oppfatte holdningen du har til dette )

 

Her er ikke du den enste med disse meningene.

 

Det er holdningen til at metro skal være så bra på pc som irriter meg

Lenke til kommentar

Dette er jo en ikke-sak. De som reinstallerer ofte kan jo bare ta seg tid til å slipstreame når de henger langt nok etter ift oppdateringer til at det er mye bry ved nyinstallasjoner.

 

Hva er greia med å "reinstallere ofte" ? Jeg reinstallerer aldri, hverken Windows eller Linux. Er Windows så "råtten" at en må reinstallere ?

 

Må du reinstallere sjeldent er hvertfall oppdateringer et lite problem da du slipper denne flommen av updates, som enkelte tidlig i tråden klagde over :) Må du reinstallere ofte KAN det tenkes at det er mye mer arbeid, men det er altså ikke tilfelle. Jeg tok altås bare utgangspunkt i det verste scenariet.

Lenke til kommentar

Da hadde det vært fint om de kunne gjort oppdateringsprosessen noe kjappere. Sist jeg installerte win7 tok det over et døgn og syv restart før PC-en var up to date. Nå skyldtes ikke dette bare at Windows-update prosessen er noe ustabilt ræl, nedlastningene gikk heller ikke akkurat i 60mbps, for å si det veldig forsiktig.

Jeg setter opp en del titalls maskiner i løpet av året, og har aldri opplevd Windows Update som noe problem. Sist gang jeg installerte W7 fra scratch tok det halvannen time før den var klar til bruk, da med drivere, oppdateringer, Office og andre mye brukte programmer.

 

Da hadde det vær fint om man kunneratt vare på disse filen første gang de ble lastet ned,

( jeg er ikke sikker på om det er nevnt tidligere )

Hvis du reinstallerer ofte lager du deg bare en systemavbildning eller en annen form for image av maskinen som du vil ha den i basisutgave. Det er ikke verre enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg kan godt integrere oppdateringar sjølv, med WDS kom det fleire gode verktøy. Problemet er å måtte finne 100+ KB-artikkelnummer som gjeld for ein Windows-versjon, gå til kvar enkelt artikkel og laste ned oppdateringa i den artikkelen, og samle desse. Microsoft veit godt kva for oppdateringar som gjeld kvar enkelt versjon, kvifor kan dei ikkje produsere eit ZIP-arkiv med alle desse småfilene kvar månad? Det ville gjort alt veldig mykje enklare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi går spennende tider i vente, selv håper jeg det åpner for felles aksepterte standarder på tvers av plattformer, både på maskinvaresiden og programvaresiden. Alle vil med tiden tjene på at vi går i retning av åpne standarder, spesielt på filformater. La bedriftene og privatpersonene eie og bestemme over sine data, ikke Microsoft, Apple eller Adobe.

 

Hvordan får du et håp om "åpne standarder" inn i sammenhengen når markedslederne Apple og Microsoft legger seg på stikk motsatte linjer ?

 

Spennende tider er det på mange måter. F.eks. dersom ikke windows tenker noe anderledes rundt neste OS blir jeg pent nødt til å lære meg detta Linux opplegget. Blir spennende og en masse raseri i den prosessen kan jeg tenke meg. Men hvorfor ikke...

Endret av hår null
Lenke til kommentar

Dette er jo en ikke-sak. De som reinstallerer ofte kan jo bare ta seg tid til å slipstreame når de henger langt nok etter ift oppdateringer til at det er mye bry ved nyinstallasjoner.

 

Hva er greia med å "reinstallere ofte" ? Jeg reinstallerer aldri, hverken Windows eller Linux. Er Windows så "råtten" at en må reinstallere ?

 

Svaret er: JA, Windows er så "råtten" at en må reinstallere. Spørsmålet er hvor ofte. Man kan jo leve med at Windows blir mer og mer full av dritt, og svakheter i registeret med mere.

 

At Windows er slik, blir på godt og vondt. Microsoft har gjort sitt for å holde på bakoverkompatibilitet og det å gi tyngre brukere fleksibilitet.

 

Derfor er det også et behov og et sånn noenlunde marked for ekstra programvare som rydder opp og gir en hjelpende hånd med forskjellige ting.

 

I "gamle dager" da folk gadd kjøpe store samlepakker med hjelpeprogramvare så hadde man Norton (Symantec) sin Clean Sweep:

http://en.wikipedia....rton_CleanSweep

(den rydde en del, men var også noe tungvint å kjøre)

 

I våre dager er det enormt mange som benytter gratis programmet CCleaner (Crap cleaner):

http://en.wikipedia.org/wiki/CCleaner

 

Man hadde også innfallsvinkler at man skal kunne angre, ala hva man finner til Mac med Time Machine. En av de riktig gode het:

 

Roxio GoBack inntil Symantec kjøpte det programmet opp.

I dag må man lete litt mer for å finne en riktig god variant for PC.

http://en.wikipedia.org/wiki/GoBack

 

March 2009: As per Symantec, Norton GoBack has been replaced by Norton Ghost 14 (Norton Ghost however is missing some functions that Norton Goback had)

 

Jeg fant en variant som et alternativ til PC i våre dager med navn Rollback Rx:

http://en.wikipedia....iki/RollBack_Rx

 

Slik kan man fortsette. Og man kan også argumentere at jo man kan trenge ymse slik programvare for andre OS også. Men, Windows er bygget opp på en slik måte, og har huller som en sveitserost, slik at det skal en veldig stødig bruker til for ikke å få en "råtnere" Windows, enn i forhold til hva man sitter på ved en "nyinnstallert Windows".

 

Windows tillater også veldig mye skriving og endringer hvor programvare som innstalleres kan herpe til Windows til noe ganske ekkelt noe. Programvare og surfing kan herpe til nettleseren. Man, kan måtte finne på å innstallere beskyttelse for å hindre at slikt skal skje en.

 

Kan jo nevne System Tray også som kan fylles opp.

 

Dessuten kan også oppstarten fylles opp med alskens programvare som krever å startes, uten ditt samtykk. Noen er selvfølgelig nyttige, men langt i fra alle er det.

 

Hadde mer programvare for Windows blitt kodet for å kunne kjøre fra minnepenn, hvor man ikke behøver annet enn å ha den eksekverbare filen liggende i en katalog og kjøre den der i fra, så ville man sluppet at registeret ble tilkludret f.eks. av programvareinnstallasjoner.

 

WinPatrol kan for enkelte være en kjekk trygghetsprogramvare å ha til å hjelpe seg:

http://www.winpatrol.com/

 

wpstartup640.jpg

 

 

WinPatrol runs on Windows XP, Vista and Windows 7 including x64 versions.

 

Siste versjon ser ut til å være per i dag;

WinPatrol 25.6.2012.1

Endret av G
Lenke til kommentar

Da hadde det vært fint om de kunne gjort oppdateringsprosessen noe kjappere. Sist jeg installerte win7 tok det over et døgn og syv restart før PC-en var up to date. Nå skyldtes ikke dette bare at Windows-update prosessen er noe ustabilt ræl, nedlastningene gikk heller ikke akkurat i 60mbps, for å si det veldig forsiktig.

Jeg setter opp en del titalls maskiner i løpet av året, og har aldri opplevd Windows Update som noe problem. Sist gang jeg installerte W7 fra scratch tok det halvannen time før den var klar til bruk, da med drivere, oppdateringer, Office og andre mye brukte programmer.

 

Da hadde det vær fint om man kunneratt vare på disse filen første gang de ble lastet ned,

( jeg er ikke sikker på om det er nevnt tidligere )

Hvis du reinstallerer ofte lager du deg bare en systemavbildning eller en annen form for image av maskinen som du vil ha den i basisutgave. Det er ikke verre enn det.

 

Nå er problemet med med slikt at endel ikke gjør det , andre ganger er det endringer som kan skape noen problemer ( f,eks hvis man bytter hardware fra en produsent til en annen )

.

Og så må man jo lage en ny en etter noen få oppdateringer eller endringer får at det ikke skal bli for mye pes

 

Det største problemet bli nok hvis man ender med feil driver i en diskimage , hvis man resetter maskinen men en tidligere image

Mange vet heller ikke helt hvor de skal få tak i programmene hjelper en

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...