Gå til innhold

Dette bør du vite før du kjøper Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Planlegger å holde meg til W7 i lang tid fremover.Medmindre forumet renner over av ovasjoner i ukene etter lansering da.Men inntrykket mitt hittil er at W8 er laget mere for nettbrett og smarttelefoner enn PCer. Vi får se :)

 

What? RT er for nettbrett og Windows Phone 8 er for mobil. Har du ikke lært enda?

Lenke til kommentar

Slik jeg oppfattet dette er ikke PULSB nye regler for OEM lisensen, men en helt egen lisens. Kjøper man en maskin med en OEM lisens, eller en "fri" OEM, kan ikke disse videreføres til en ny maskin.

 

En såkalt COEM (Consumer OEM) som følger med ferdigbygde maskiner fra store PC-produsenter kan ikke videreføres (flyttes til en annen/ny maskin) nei.

 

Når det gjelder OEM kjøpt "løst" har denne lisensen teknisk sett vært låst til hovedkortet. Men det har ikke vært noe praktisk problem å flytte denne til en ny maskin.

 

System Builder har med Windows 8 fått en ny lisens; PULSB = Personal Use License for System Builder

 

I denne tråden har vi diskutert om norske nettbutikker kaller System Builder for OEM, noe som Komplett.no bekrefter. Derfor vil jeg tro at følgende gjelder (min utheving):

 

The new Windows 8 system-builder license includes a personal-use license that stipulates a DIYer/hobbyist can buy the System Builder software, install it on one's own PC or virtual machine and keep the right to transfer that license to another PC that the individual owns.

 

Kilde

 

Man kan altså flytte lisensen til en ny maskin man selv eier, men hvis man senere selger sin selvbygde maskin må lisensen følge med.

 

En annen artikkel som kan være nyttig: What are the cheapest and easiest upgrade paths to Windows 8?

Endret av Pey'J
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har registrert meg for "windows upgrade offer". Hva vil det si i praksis og når får jeg tilgang til dette? Hvilken versjon gjelder det?

 

Du vil få det på release dagen, jeg _tror_ det er den standard versjonen som bare heter "Windows 8".

Det betyr i praksis at du får en kopi av windows 8 som er ment for å installeres på din nye pc. Det betyr egentlig ikke noe mer enn det =)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor MS ikke utgir en hybridversjon som kjører 64bit men som også kan kjøre 32bit apps som OSX.

 

Hva mener du?

Selvsagt kan Win 64-bit også kjøre de fleste 32-bits apps (feks. IE følger med både som en 32-bits og en 64-bits app, både i Win8 og Win7).

 

Men det er ikke alle 32-bits apps som fungerer. Mange bedrifter kjører selvutviklet programvare som er utviklet for eldre versjoner av Windows (alt fra win95 til XP).

Lenke til kommentar

Jeg har registrert meg for "windows upgrade offer". Hva vil det si i praksis og når får jeg tilgang til dette? Hvilken versjon gjelder det?

 

Du vil få det på release dagen, jeg _tror_ det er den standard versjonen som bare heter "Windows 8".

Det betyr i praksis at du får en kopi av windows 8 som er ment for å installeres på din nye pc. Det betyr egentlig ikke noe mer enn det =)

 

Jeg registrerte meg nettopp, og i mailen jeg fikk står det:

"Bestille oppgraderingen

Windows Upgrade Offer er tilgjengelig for bestilling fra og med 26. oktober 2012 til og med 28. februar 2013. Rundt 26. oktober 2012 vil du motta en ny e-post som inkluderer den personlige tilbudskoden din, som gir deg en tilbudspris på den digitale nedlastingen av Windows 8 Pro. Den samme e-posten vil også inneholde instruksjoner om hvordan du kan bestille nedlastingen av Windows 8 Pro og hvordan du kan kjøpe en valgfri DVD. Hivs du endrer e-postadresse før 26. oktober 2012, må du gå til websiden Min bestilling som angitt ovenfor og oppdatere e-postadressen din. Da blir tilbudskoden din og instruksjonene for bestilling sendt til riktig e-postadresse."

 

Det jeg lurer på er hvordan de sjekker at jeg faktisk kjøpte PC'en med Windows i den bestemte perioden.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Er Windows 7 fanboy og denne windows 7 fanboyen vil ikke ha Windows 8 som mangler startmeny.Altså mangler samme startmeny som er i Windows 7. Windows 8 I buuuuu U

 

On the other hand..If I had a touchscreen machine then it would be a different story all together..

 

Hvis manglende Start-meny er din eneste grunn til å droppe Windows 8, finnes det allerede flere alternativer. Start8 fra StarDock er et alternativ (5USD). Pokki og Classic Shell er gratis.

Lenke til kommentar

Ja jeg har prøvd Win8 med Start8. (mixed feelings)..Classic Shell har jeg ikke prøvd.

Men tenker denne WIN7 fanboyen bukker under en eller annen gang og får meg WIN8 hehe

Mener jeg har hørt at classic shell skal være bedre enn start8. Kanskje noen har som har prøvd begge og som kan uttale seg om det. ?????

Lenke til kommentar

Er det overhode noen grunn for en gjennomsnittlig bruker å kjøpe pro kontra standardutgaven?

 

Hva menes f.eks med domenetilkobling? Jeg har et registrert domene, vil dette ha noen betydning for meg?

 

Om det er som tidligere versjoner så er vel mulighet til å styre maskinen med remote desktop ett argument. Usikker på om alle "drive extender"-funksjonene er på ikke-pro også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan jeg kjøre Win 8 Pro Norsk upgrade over en windows 7 Home premium engelsk install? Vil gjerne ha norsk system nemlig.

 

Edit: Det samme hvilken versjon, alle versjoner kan installere andre display språk ser det ut som. Jippi.

 

Sånn er det jo på W7 også, du kan laste ned norsk språkpakke og velge norsk når du vil.

Lenke til kommentar

Kan jeg kjøre Win 8 Pro Norsk upgrade over en windows 7 Home premium engelsk install? Vil gjerne ha norsk system nemlig.

 

Edit: Det samme hvilken versjon, alle versjoner kan installere andre display språk ser det ut som. Jippi.

 

Sånn er det jo på W7 også, du kan laste ned norsk språkpakke og velge norsk når du vil.

 

Bare på ultimate utgaven...

Lenke til kommentar

frustrasjon og klaustrofobi

Nøyaktig min erfaring med Windows 8. Det endte med at jeg lastet ned Start8 fra Stardock for å fjerne metro. Det fungerer så som så, men jeg bruker fortsatt Windows 7 til daglig.

 

Hadde Windows 8 hatt en mulighet for å bruke klassisk startmeny, så hadde det vært et fantastisk operativsystem. Jeg liker det firkantede utseendet på bl.a. Explorer-vinduene, og jeg liker mange av oppgraderingene(som f.eks bedre filoverføring og Win+X-menyen).

 

Det som gjør at jeg ikke kommer til å "opp"gradere er rett og slett metro. Jeg merker jeg blir litt kvalm av tanken på at Microsoft ikke har gitt oss muligheten til å slå det av. Er heller ikke spesielt fornøyd med at de prakker på oss "ribbon"-menyer. Foretrekker gamlemåten.

Lenke til kommentar

Så på en liste for ikke så lenge siden at det er en del programmer og ihvertfall spill som ikke funker som de skal i Windows 8. Også en veldig viktig ting å ha i bakhode før man vurderer Windows 8 - without a menu edition :-)

 

Kommer sikkert av dårlige drivere. Gi produsentene litt tid til å optimalisere driverene, så vil jeg tro disse også kommer til å funke uten problemer.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor MS ikke utgir en hybridversjon som kjører 64bit men som også kan kjøre 32bit apps som OSX.Det å utgi en egen 32bit utgave holder tilbake utviklingen vil jeg tro. Dessuten må de vel lage to versjoner av oppdateringer?

Personlig ser jeg ikke en kjempenytte av å reboote for å bytte mellom 32 og 64 bit modus. Det er ikke slik at man kankjøre disse om hverandre samtidig.

 

Dette er nok lettete å implementere når man har 100% kontroll på HW og drivere.

 

Hallo! Om du har 64-bit Windows 7, så kjører du glatt 32-bit Firefox f.eks. Dessuten finnes ikke 64-bit Firefox enda, vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...