Gå til innhold

slette bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En sletting/deaktivering av konto på fora, betyr normalt sett en anonymisering. Å slette alle innlegg er sjelden aktuelt, og det er naturligvis forståelig. Poenget mitt er at moderator burde nevnt anonymisering dersom det er praksis, i stedet for å si at det bare er umulig. Jeg har vært moderator på et annet forum som har ført anonymisering som praksis; personlig informasjon slettes, kontoen gjøres utilgjengelig for vanlige brukere og den kan ikke logges inn på. Det mener jeg er i tråd med lovverket. Å blankt avvise en forespørsel om sletting er mer tvilsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg kan informere om at vi har jurister i teamet som kjenner regelverket og at ledelsen (admins) har et bevisst forhold til dette.

 

En bruker med 13 innlegg fordelt på en helg, uten noen muligheter for å gjenkjenne personen bak ber om å bli slettet. Hva slags anonymisering mener du her vi bør gjøre? Jeg er enmlig ganske sikker på at forumet ikke er forpliktet til å gjøre brukeren utilgjengelig for vanlige brukere, og definitivt ikke å gjøre brukeren umulig å logge inn på (det er jo tross alt bare å la være å logge inn, trenger ikke hjelp til det). Med andre ord er det ingenting å gjøre i denne saken, og da er Lars sitt innlegg godt innafor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å være arrogant, men den eneste gangen jeg har kontaktet slettmeg så henviste de meg til Datatilsynet fordi de ikke hadde kompetanse til å svare på juridiske spørsmål. Helt utrolig at de ikke har jurister der.

 

Vel, med et begrenset budsjett er det langt ifra utrolig at vi ikke ansetter jurister. Vi har dessuten et godt samarbeid med Datatilsynet, og jeg ser ikke problemet med å henvise til en annen aktør med bedre kompetanse i saker hvor det er nødvendig.

 

For å holde oss til temaet: L4r5 svarte kort og presist på det trådstarter spurte om. Hvis trådstarter hadde fulgt opp med et nytt spørsmål er jeg sikker på at L4r5 hadde fortalt om mulighetene. Burde han ha fortalt om disse fra starten av? Kanskje, men den informasjonen kom raskt fra andre brukere. Hvis trådstarter ønsker anonymisering finner vi en løsning.

Lenke til kommentar

Vel, jeg kan informere om at vi har jurister i teamet som kjenner regelverket og at ledelsen (admins) har et bevisst forhold til dette.

 

En bruker med 13 innlegg fordelt på en helg, uten noen muligheter for å gjenkjenne personen bak ber om å bli slettet. Hva slags anonymisering mener du her vi bør gjøre? Jeg er enmlig ganske sikker på at forumet ikke er forpliktet til å gjøre brukeren utilgjengelig for vanlige brukere, og definitivt ikke å gjøre brukeren umulig å logge inn på (det er jo tross alt bare å la være å logge inn, trenger ikke hjelp til det). Med andre ord er det ingenting å gjøre i denne saken, og da er Lars sitt innlegg godt innafor.

Jeg tolker det som at profilen skal kunne gjøres utilgjengelig for vanlige brukere - eller i det minste at all personlig informasjon fjernes (inkludert brukernavn og tidligere brukernavn). Sistnevnte bør nok også slettes helt fra systemet. Angående f.eks. logging av IP-adresser for intern bruk, så er jeg usikker på regelverket - men vil anta at mange fora logger lenger enn 3 uker som er det ISP-er må praktisere. Jeg kjenner ikke til noen uttalelser fra Datatilsynet på dette punktet, men det kunne vært interessant å be dem se på akkurat det.

Jeg mener definitivt at kontoen bør kunne gjøres umulig å logge inn på for den opprinnelige brukeren, ved at brukernavn, passord og e-postadresse fjernes permanent fra systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener definitivt at kontoen bør kunne gjøres umulig å logge inn på for den opprinnelige brukeren, ved at brukernavn, passord og e-postadresse fjernes permanent fra systemet.

 

Vi fikk en henvendelse om anonymisering (opprinnelig et ønske om sletting) av brukerkonto for en liten tid siden, og vi løste det ved å endre brukernavn, visningsnavn, e-postadresse og passord. Brukeren mistet dermed alle muligheter til å logge inn på kontoen, inkludert å be om nytt passord. Vi kan også være behjelpelige med å fjerne personlig informasjon fra innlegg, som for eksempel hvis du har signert innleggene dine med fullt navn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...