Gå til innhold

Byfolk og fordumming


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør byfolk steriliserast og/eller avlivast for å få attende det gode bondevitet i det norske samfunnet?

 

Fordumminga har openbart gått for langt når folk kjøper billeg mat i Sverige framfor norsk mat, forutan å ha intelligens nok til å tenkje på kva for konsekvensar det får.

Det får ingen direkte konsekvens for bymannen som drar til Sverige og kjøper mat.

 

Uansett, folk som vil ha det lille ekstra kjøper gjerne kortreist mat fra Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kjøpe billig mat i Sverige tyder på tilpasningsevne.

Bør byfolk steriliserast og/eller avlivast for å få attende det gode bondevitet i det norske samfunnet?

 

Fordumminga har openbart gått for langt når folk kjøper billeg mat i Sverige framfor norsk mat, forutan å ha intelligens nok til å tenkje på kva for konsekvensar det får.

Det får ingen direkte konsekvens for bymannen som drar til Sverige og kjøper mat.

 

Uansett, folk som vil ha det lille ekstra kjøper gjerne kortreist mat fra Norge.

Nettopp, de greier ikkje å innsjå at 0 matvareproduksjon + 0 eksport frå andre land = 0 jordbruksprodukt/mat

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig trådstarterens sarkastiske innlegg. Det er jo sole klart at bondenæringen er den som bør dø ut eller tilpasse seg dagens utenlandske konkuranse. Uansett hvor mye regjeringen vår prøver å stanse evulusjonen. Så greier de bare å forsinke den, når evulusjonen om en stund kommer videre vil jo ikke de sitte i regjerning pga mangel på tilpassningsevne. Men de greier nok å holde den i sjakk til pensjonene og FN stillingene er sikret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bør byfolk steriliserast og/eller avlivast for å få attende det gode bondevitet i det norske samfunnet?

 

Fordumminga har openbart gått for langt når folk kjøper billeg mat i Sverige framfor norsk mat, forutan å ha intelligens nok til å tenkje på kva for konsekvensar det får.

 

Sier du at jeg burde avlives (jeg er forøvrig ferdig med mitt bidrag til evolusjonen)?

 

Jeg handler relativt mye over grensen, og ser ikke helt at det blir feil - men du kan sikkert korrigere meg ...

Hva er forresten "det gode bondevitet" for noe mystisk?

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Nettopp, de greier ikkje å innsjå at 0 matvareproduksjon + 0 eksport frå andre land = 0 jordbruksprodukt/mat

Hvorfor skal det opprettholdes 0 eksport fra andre land?

 

Kva er ein skikkeleg potet, i dine auga?

 

Viljug til å betala, seier du? De er ikkje så mange som du trur,

En skikkelig potet i mine øyne, er en potet som kan produseres uten statlige subsidier.

 

transport kostnadene for maten vil jo også komme med i regnskapet, da vil jo sluttsummen bli endra.

Før vi oppfant containerskip, stemte nok dette argumentet. - I dag er norsk jordbruk et tapsprosjekt uten like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hypotetisk spørsmål (men heller ikke helt usannsynlig). Ville dere som mener at bondenæringen bør "tilpasse seg, eller dø" (for å sette det på spissen) ment det samme hvis Norge en dag f.eks kom i krig eller av andre grunner måtte belage seg på selvberging?

 

Personlig mener jeg at vi i hvertfall bør ha et minstenivå av jordbruk og annen bondenæring slik at vi til en viss grad kan være selvberget ved en krise. På den annen side synes jeg det er helt tullete å sponse hver eneste bonde som klamrer seg fast i en fjellsprekk eller dalstrøk i dette landet, jeg synes heller man bør satse på stordrift og "industrialisere" bondenæringen med store bruk som kanskje faktisk kan livnære seg selv uten alt for mye statsstøtte.

Lenke til kommentar

Bondelaget (og bas) er opptatt av jordbruksoppgjør og produksjonsvolum. "Selvberging" er et honnørord, men bøndene har mer enn nok med å holde orden på egen bunnlinje.

Problemet er at uten forståelse for hva mat er... blir Bondelaget og bønder en større trussel mot oss enn krig.

 

1400 dør per dag i USA av kreft. For 100 år siden var det bare 200 per dag.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Bør byfolk steriliserast og/eller avlivast for å få attende det gode bondevitet i det norske samfunnet?

 

Fordumminga har openbart gått for langt når folk kjøper billeg mat i Sverige framfor norsk mat, forutan å ha intelligens nok til å tenkje på kva for konsekvensar det får.

Den eneste konsekvensen vi får av å kjøpe billig mat i Sverige er at norsk mat også må bli billigere. Jeg ser kun en vinn/vinn situasjon her.

Lenke til kommentar

Hypotetisk spørsmål (men heller ikke helt usannsynlig). Ville dere som mener at bondenæringen bør "tilpasse seg, eller dø" (for å sette det på spissen) ment det samme hvis Norge en dag f.eks kom i krig eller av andre grunner måtte belage seg på selvberging?

 

God argument, blir det krig derimot, regner jeg med at Norge med sitt "under minstenivå" av et militære uansett ville tapt så fort at vi ikke mistet mer enn noen få dagers mat.

 

Kan vel spørre deg hvorfor det er så viktig å opprettholde mat produksjon, dersom forsvaret ikke er noen prioritet?

 

Personlig mener jeg at vi i hvertfall bør ha et minstenivå av jordbruk og annen bondenæring slik at vi til en viss grad kan være selvberget ved en krise. På den annen side synes jeg det er helt tullete å sponse hver eneste bonde som klamrer seg fast i en fjellsprekk eller dalstrøk i dette landet, jeg synes heller man bør satse på stordrift og "industrialisere" bondenæringen med store bruk som kanskje faktisk kan livnære seg selv uten alt for mye statsstøtte.

Vi burde i grunnen ventet til jordbruk ble gunstig å gjøre i Norge (f.eks fremtidig hydroponisk dyrking). - Uten offentlige subsidier vil det være logisk at en gründer før eller senere gjorde et forsøk på dette, med ny teknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...