Gå til innhold

Byfolk og fordumming


Anbefalte innlegg

Antyder du at norsk mat hindrer hjerte- og karsykdommer i større grad enn annen mat? Har du i så fall en kilde på det?

 

Du fikk kilde

 

Har du en kilde på at Norge og Sverige klarer seg på egenhånd?.

 

Vi klarte oss bra sist. Det har mye å si at Norge og Sverige (eventuelt Island, Danmark, Finnland også) vasser i naturresurser per innbygger. Nord-Sverige er som en arktisk regnskog, med opptil 10 ulike slags planter på 10*10 cm, mot ca 0 rundt middelhavet. Hvis ikke engang Norge har fisk nok til egen befolkning ?? Det er London og de stedene som får problemer under neste krig. Der har de 10 eller 100 ganger mindre naturresurser per innbygger.

 

Norge gjør i hvert fall ikke det, så Sverige må produsere enorme mengder ettersom de er i stand til å fôre sine 9 millioner innbyggere i tillegg til den halvparten nordmenn vi ikke klarer å fôre selv. Uansett er det en liten trøst så lenge tollmurene mot Sverige er like høye som murene mot resten av verden.

 

Tollmurer er et problem ved en krig? Du prøver å fortelle er at under en krig vil folk sulte ihjel, spesielt i Norge og Sverige :D

---

 

Hva skjer når import av farmaka stopper opp? Hyllene på apotekene blir tomme, massevaksinering stopper opp ... sykepleiere blir gående uten å ha noe å gjøre ... pengene hoper seg opp på trygdekontorene fordi folk ikke kan bruke reseptene de får, legene får ikke kickbacks av medisinsalg, og får problemer med å betale for villaene... Skrekkscenarior i massevis her

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kreftstatistikk USA

1940 1 av 16 får kreft

Idag 1 av 3 får kreft

 

Hva som skjer er at mat og miljø ødelegges

 

Problemstillingen "dreper utenlandsk mat deg?" er helt søkt og fullstendig uaktuell i dagens debatt.

 

Vi kan ikke endre jordbrukspolitikken i Tyskland eller EU, de får rydde opp selv. Men vi kan rydde opp i Norge, forby alt mulig (rubbel og rak er ubrukelig i landbruket, ingenting av det de bruker idag som plantevernmidler kan brukes i framtiden, ikke NPK-gjødsel heller)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

"Vi burde i grunnen ventet til jordbruk ble gunstig å gjøre i Norge"

Man kan ikke vente 10 år med å spise ordentlig. Men de som tror på leger tror vel det...?

Import funker til den tid. - Jeg tror ikke jeg er alene når jeg sier at utenlandsk mat er like ordentlig som norsk, om ikke bedre.

s

 

Nja. En sannhet med en del modifikasjoner. Uansett hvordan man ser på norsk landbruk i forhold til smakmangfold, kvalitet osv så er norsk landbruk forskånet for store deler av de tunge/kostbare/farlige zoonoseproblematikken (flere linker i bunn til rapporter innlands og EU). En grunn er småskaladriften, som er relativ dyr, men sikrere enn storindustrilandbruket mhp smittespredning. (Mulig å se sammenheng mellom land). F.eks er det ikke noen stor overraskelse at lakseindustrien har hatt større problemer enn landindustrien når det gjelder dyrehelsen.

 

Nå skal det sies, så spiser vi alt for mye kjøtt her i landet, rent ernæringsmessig, men også ressursmessig. Dagens norske landbruk har ikke ressursgrunnlaget (dvs areal) til å forsyne Norge med dagens kjøttkonsum. Så man importerer kjøtt, men i langt viktigere/større grad importerer kraftfor til dyrene. Svaret på dette er egentlig storskalaindustri. Så i fremtiden faller zoonoseargumentet.

 

Så Norge blir litt som dansk landbruk, landstempel men selve maten er gjort et annet sted i all praksis. Dansk bacon, verdenskjent, er som regel dansk i den grad at dyret er født i danmark. Alt annet skjer i Tyskland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Antyder du at norsk mat hindrer hjerte- og karsykdommer i større grad enn annen mat? Har du i så fall en kilde på det?

 

Du fikk kilde

Jeg finner ingen kilde på at norsk mat forhindrer hjerte- og karsykdommer i større grad enn annen mat. Jeg finner dog masse påstander fra deg.

 

Norsk landbruk er en trussel mot fiskerinæringen så lenge politikerne innfører urimelige tollbarrierer. En vakker dag ender det opp med at norsk oppdrettsnæring til en verdi av 20 - 30 mrd. ligger brakk, mens Skottland er blitt Europas oppdrettsnasjon nummer 1.

Jeg er overbevist om at dette kommer til å få konsekvenser for andre næringer i Norge hvis strikken tøyes stort lengre.

Lenke til kommentar
Antyder du at norsk mat hindrer hjerte- og karsykdommer i større grad enn annen mat? Har du i så fall en kilde på det?

 

Du fikk kilde

 

Nei. Jeg fikk en kilde på at det var færre dødsfall forårsaket av hjerte- og karsykdommer i Norge i 1940-45 fordi folk hadde mindre av enkelte matvarer. Jeg har ikke påstått noe annet. Oppgaven din var å finne en kilde på at norsk mat hindrer hjerte- og karsykdommer i større grad enn utenlandsk mat.

 

Og så kan du sette den informasjonen sammen til et argument for hvorfor vi ikke skal tilby nordmenn utenlandsk mat på lik linje med vår egenproduserte mat.

 

Har du en kilde på at Norge og Sverige klarer seg på egenhånd?.

 

Vi klarte oss bra sist. Det har mye å si at Norge og Sverige (eventuelt Island, Danmark, Finnland også) vasser i naturresurser per innbygger. Nord-Sverige er som en arktisk regnskog, med opptil 10 ulike slags planter på 10*10 cm, mot ca 0 rundt middelhavet. Hvis ikke engang Norge har fisk nok til egen befolkning ?? Det er London og de stedene som får problemer under neste krig. Der har de 10 eller 100 ganger mindre naturresurser per innbygger.

 

Vi klarte oss bra sist? Når var det? Jeg vet ikke om tallene dine stemmer, men hva hjelper det at det er et rikt planteliv i Norrland hvis klimaet er uegnet til å produsere mat? London og de stedene, hvor er de? Her er jeg også skeptisk til tallene du fremstiller, men det er uansett ikke naturressurser som avgjør hvor godt en nasjon klarer seg under en krig. Det er heller ikke selvnergingsevnen til andre nasjoner som skal tas i betraktning hva gjelder jordbruk i Norge.

 

Norge gjør i hvert fall ikke det, så Sverige må produsere enorme mengder ettersom de er i stand til å fôre sine 9 millioner innbyggere i tillegg til den halvparten nordmenn vi ikke klarer å fôre selv. Uansett er det en liten trøst så lenge tollmurene mot Sverige er like høye som murene mot resten av verden.

 

Tollmurer er et problem ved en krig? Du prøver å fortelle er at under en krig vil folk sulte ihjel, spesielt i Norge og Sverige :D

 

Les det jeg skrev en gang til. Jeg vil ha meg frabedt å bli tillagt meninger jeg ikke har.

 

Kan du forklare hvorfor du er så opphengt i Norge og Sverige? Norge og Sverige er ikke allierte, så selv om du hadde en kilde på at Sverige var i stand til det, er det ingen selvfølge at landet vil forsyne oss med mat i en krig. Argumenterer du fortsatt for at Norge skal bevare jordbruket, eller for at Sverige skal bevare sitt jordbruk? Er svensk mat like bra som norsk mat, i motsetning til annen utenlandsk mat?

 

Hva skjer når import av farmaka stopper opp? Hyllene på apotekene blir tomme, massevaksinering stopper opp ... sykepleiere blir gående uten å ha noe å gjøre ... pengene hoper seg opp på trygdekontorene fordi folk ikke kan bruke reseptene de får, legene får ikke kickbacks av medisinsalg, og får problemer med å betale for villaene... Skrekkscenarior i massevis her

 

Det er fullstendig usannsynlige scenarioer. Politikk bør baserer på det som er realistisk.

 

Det hadde vært fint om du var litt mer spesifikk i innleggene dine. Det er tungvint å spørre eller gjette meg fram til hva du mener hver gang jeg skal svare.

Lenke til kommentar

Det er ekstremt usannsynlig at Norge vil bli fanget i en krig der matimporten stanses, ...

 

Atomkrig er "ekstremt usannsynlig"?

 

... men selv om det skjedde, ville vi ikke ha kjangs til å brødfø hele befolkningen på vår egen produksjon uansett.

 

Har du kilde på at Norge "ikke ville ha kjangs" til å brødfø befolkningen?

 

Det er fullstendig usannsynlige scenarioer [importstans av farmaka fra Big Pharma]. Politikk bør baserer på det som er realistisk.

 

Patentproduktene fra Big Pharma vil få særavtaler, og vll ikke stoppes av krig?

 

Kreftstatistikk har ingenting å gjøre med spørsmålet om selvforsyning eller import. Hva mener du med den siste setningen?

 

Kreft har ingenting med mat å gjøre ??

Har du kilde på det?

 

Zarac om seg selv

- "Kort sagt er jeg en mann på 19 år. Jeg ble født på det gamle rikshospitalet i Oslo, vokste opp på Langhus i Akershus og bodde deretter noen år i byen Askim i Indre Østfold. Nå bor jeg i Bergen og studerer økonomi og administrasjon på Norges handelshøgskole. Jeg jobber som kundeveileder, bussveileder og inntektssikrer i NSB. Og jeg løfter 90 kg i benkpress. Det er vel det viktigste"

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jeg finner ingen kilde på at norsk mat forhindrer hjerte- og karsykdommer i større grad enn annen mat. Jeg finner dog masse påstander fra deg.

 

Oppgitte kilde http://www.vg.no/hel...?artid=10046855

Slik er Bill Clintons ekstreme «krigs-kost»

PÅ NORSK DIETT: Tidligere president i USA, Bill Clinton, ser på norske matvaner fra okkupasjonstiden når han følger Dr. Esselstyns diett. Clinton har tidligere vært plaget av hjertesykdom. Foto: Reuters

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jeg finner ingen kilde på at norsk mat forhindrer hjerte- og karsykdommer i større grad enn annen mat. Jeg finner dog masse påstander fra deg.

 

Oppgitte kilde http://www.vg.no/hel...?artid=10046855

Slik er Bill Clintons ekstreme «krigs-kost»

PÅ NORSK DIETT: Tidligere president i USA, Bill Clinton, ser på norske matvaner fra okkupasjonstiden når han følger Dr. Esselstyns diett. Clinton har tidligere vært plaget av hjertesykdom. Foto: Reuters

 

Fortsatt. Den beviser IKKE at norsk mat er bedre enn mat fra andre land. Det eneste som blir bevist er at man senker risikoen for hjerte- og kar sykdommer ved å kutte kraftig ned på kjøtt, melk, fløte, margarin, ost, egg, sukker og kaffe. Alle disse produktene bortsett fra kaffe og sukker produseres i Norge. Skal jeg bruke din argumentasjon så kan jeg konkludere med at norsk mat er skadelig og følgelig bør fjernes fra markedet.

 

Sett deg inn i begrepene mat og diett er du snill.

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ekstremt usannsynlig at Norge vil bli fanget i en krig der matimporten stanses, ...

 

Atomkrig er "ekstremt usannsynlig"?

 

Det er riktig.

 

... men selv om det skjedde, ville vi ikke ha kjangs til å brødfø hele befolkningen på vår egen produksjon uansett.

 

Har du kilde på at Norge "ikke ville ha kjangs" til å brødfø befolkningen?

 

Her er en kilde på at vi importerer omtrent halvparten av maten vi spiser: http://www.nrk.no/sk...rk:klipp/867198 (Teksten under videoklippet.)

 

At vi vil ha vanskelig for å fôre befolkningen er noe enhver person kan resonnere seg fram til utfra den informasjonen. Hadde matimporten stoppet opp, ville nordmenn i snitt bli nødt til å spise halvparten av den maten vi spiser i dag.

 

Det er fullstendig usannsynlige scenarioer [importstans av farmaka fra Big Pharma]. Politikk bør baserer på det som er realistisk.

 

Patentproduktene fra Big Pharma vil få særavtaler, og vll ikke stoppes av krig?

 

Det kommer an på selve krigen. Men da må det først bli krig, og det er nettopp en krig mot en makt som har mulighet til å opprette en handelsblokade rundt Norge, som er fullstendig usannsynlig. Hvis du er uenig, må du gjerne gi ett eksempel på hvilken nasjon det skulle være.

 

Kreftstatistikk har ingenting å gjøre med spørsmålet om selvforsyning eller import. Hva mener du med den siste setningen?

 

Kreft har ingenting med mat å gjøre ??

Har du kilde på det?

 

Nei. Kreftstatistikk har ingenting å gjøre med spørsmålet om selvforsyning eller import, skrev jeg. Hvis du har lese- eller konsentrasjonsvansker er du unnskyldt. Hvis ikke bør du gi opp stråmannsargumentasjonen din.

 

Zarac om seg selv

- "Kort sagt er jeg en mann på 19 år. Jeg ble født på det gamle rikshospitalet i Oslo, vokste opp på Langhus i Akershus og bodde deretter noen år i byen Askim i Indre Østfold. Nå bor jeg i Bergen og studerer økonomi og administrasjon på Norges handelshøgskole. Jeg jobber som kundeveileder, bussveileder og inntektssikrer i NSB. Og jeg løfter 90 kg i benkpress. Det er vel det viktigste"

 

Det er riktig. Har det noe som helst med diskusjonen å gjøre?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Nei. Kreftstatistikk har ingenting å gjøre med spørsmålet om selvforsyning eller import, skrev jeg.

 

Jeg har ikke prøvd å lage noen full beskrivelse over sammenhengene her, og sikkert ikke lett å forstå budskapet. Meningen med å oppgi kreftstatistikk for USA var at tallene er tilnærmet gyldige for Norge. Norge har høyere levealder enn USA og tallene blir noe modifisert ut fra det? men jeg tror nok at det store bildet blir det samme, at 1 av 3 dør av kreft i Norge - 100? ganger flere enn dem som har omkommet i krigshandlinger i Norge siden 1900...

 

Hva har endret seg på 70 år? Det som særlig har endret seg er maten. Man kan gjøre 50% av de kreftsyke friske med diett og kosttilskudd ... etter at de blitt syke, og man kan formodentlig forebygge kreft enda mere med å spise sunn mat fra fødselen, mer som for 100 år siden - gjøre kreft til en sjelden dødsårsak. Det er litt sent å spise sunn mat etter at man har fått kreft, man burde begynt 50 år før det...

 

Den maten vi importerer er også mat man blir syk av. Men vi behøver ikke spise syk mat, vi kan lage mat selv. Hvor farlig amerikansk korn er kan vi ane ut fra russisk statistikk, dødelighet økte med 50% på 90-tallet etter at importen begynte.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Dette var det første treffet etter et kjapt søk: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4576:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:70807::1:6043:15:::0:0

Bare 400-500 per 100 000 innbyggere dør av kreft i Norge.

 

Hovedpoenget er uansett at det ikke har noen betydning i forhold til hjerte- og karsykdommer (eller kreft) om vi spiser norsk mat eller importert mat. Sannsynligvis spiser du allerede mye importert mat. Og jeg sier det igjen, hvis du er redd for økt helserisiko, må du gjerne spise helnorsk mat, men det er ikke et argument for å nekte resten av befolkningen å spise billigere importert mat.

Lenke til kommentar

400-500 per 100000 i 70 år blir 28000-35000 av 100000.

 

Å argumentere med økonomiske argumenter mht. kreft blir som den danske overlegen som skulle forklare hvorfor sykehuset ikke visste hvor mange av pasientene som fikk fedmekirurgi som døde av inngrepet.

- Det var en som fikk oppgaven med å lage et register for 5-6 år siden, men han fikk ikke tid ... sa overlegen

 

11000 fedrekirurgiske operasjoner koster circa 600 mill., men penger til å lage statistikk over antall døde etter operasjon hadde de ikke :(

 

Jeg tror ikke staten vil bekymre seg om ekologisk korn og poteter vil koste 10 kr mere per kilo enn dagens pris hvis man kan redde 1 mill fra kreftdød og akutt hjertedød. Her sparer ingen på kronene når det er snakk om liv.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Stråmann?

 

400-500 per 100000 i 70 år blir 28000-35000 av 100000.

 

Nei. Statistikken er ikke 400-500 per år.

 

Å argumentere med økonomiske argumenter mht. kreft blir som den danske overlegen som skulle forklare hvorfor sykehuset ikke visste hvor mange av pasientene som fikk fedmekirurgi som døde av inngrepet.

 

Har noen gjort det i denne tråden?

 

Jeg tror ikke staten vil bekymre seg om ekologisk korn og poteter vil koste 10 kr mere per kilo enn dagens pris hvis man kan redde 1 mill fra kreftdød og akutt hjertedød.

 

Staten vil ikke bekymre seg, for det er ikke den som betaler. Det er vi forbrukere og skattebetalere. Har du en kilde på at en million (mennesker?) vil dø av kreft og hjerteproblemer på grunn av utenlandsk mat? Har du en kilde på at én person har fått kreft eller hjerteproblemer på grunn av utenlandsk mat?

Lenke til kommentar

Har noen gjort det [brukt økonomiske argumenter] i denne tråden?

 

Zarac

"men det er ikke et argument for å nekte resten av befolkningen å spise billigere importert mat."

 

Økonomisk argument?

(Også mulig det er markedsliberalisme ... at folk må få spise hva de vil)

 

Har du en kilde på at én person har fått kreft eller hjerteproblemer på grunn av utenlandsk mat?

 

Jeg nevnte hva som skjedde i Russland på 90-tallet. Levealderen gikk i fritt fall der, for menn -6 år på 4 år. Amerikansk korn burde være giftmerket.

 

Tallet "1 mill"., hvor hentet jeg det fra? Det er et anslag hvor jeg tar 50% av dem som forventes å dø av kreft (1,6 mill) = 0.8 mill, og legger til litt fra dem som idag forventes å dø av hjertekar-sykdom = sånn ca. 1.2 mill av oss 5 mill.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Les dette innlegget på nytt.

Hovedpoenget er uansett at det ikke har noen betydning i forhold til hjerte- og karsykdommer (eller kreft) om vi spiser norsk mat eller importert mat. Sannsynligvis spiser du allerede mye importert mat. Og jeg sier det igjen, hvis du er redd for økt helserisiko, må du gjerne spise helnorsk mat, men det er ikke et argument for å nekte resten av befolkningen å spise billigere importert mat.

 

Jeg sier altså at DU kan ha hvilke matpreferanser du vil, men DINE preferanser skal ikke legge føringer for hva ANDRE folk spiser. Jeg nekter å tro at du kan misforstå så mye i løpet av én diskusjon, så det er fint om du gir opp stråmannsargumentasjonen din.

 

Hvis du har nevnt noe om Russland i denne tråden har jeg gått glipp av det, og et søk på "Russland" ga meg ingen tidligere innlegg, så du må gjerne fortelle hva du snakker om. Hvor henter du det fra at 1,6 millioner forventes å dø av kreft og at 1,2 millioner forventes å dø av hjerte- og karsykdommer?

(Antakelig vet jeg det allerede, ut av ræva.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Typisk lege å tro at han kan psykologi og kosthold. Her gjorde jeg mat vs. helse til tema, det dreier seg ikke om "preferanser" og markedsliberalisme. Da kan økonomer og jurister ta en lang pause eller bruke facebook. De trengs ikke.

 

Her refererer jeg til russisk statstikk

 

Hvor farlig amerikansk korn er kan vi ane ut fra russisk statistikk, dødelighet økte med 50% på 90-tallet etter at importen begynte.

 

Hvor mange dør av kreft? 1 av 3.

Du fant selv en statistikk som sier det

 

Dette var det første treffet etter et kjapt søk: http://www.fhi.no/ew...1:6043:15:::0:0

Bare 400-500 per 100 000 innbyggere dør av kreft i Norge

 

Dvs. 500 * gjennomsnittlig levealder i Norge = 39.000 av 100.000 = opptil 39% ut fra den kilden (her har jeg ikke tatt hensyn til at om noen år vil 500-600 per 100 000 dø av kreft per år, deretter 600-700 per 100 000)

 

Så har vi økende hjertekar-død. Trenden er at det vil skje i yngre alder (som når oksygenet forsvinner i en ubåt ...flere og flere dør). Til slutt vil vi alle samme lide samme skjebne som de 100.000 idrettsutøvere i USA (kilde CDC, kan være et tall diktet opp av de folkene), dø før vi er 30. Men innen den tid har vi forhåpentlig avsatt legemafian og gjort dagen metoder i matproduksjon ulovlige.

 

PS. Siste Urix, NAFTA dreper mexikanske barn.

 

Som vi skjønner, her går utviklingen bakover. Men vi skal tro at nå er mexikanske barn så "velstående" at de blir syk av det. Realiteten er at nå spiser de fabrikkprodusert søppel.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

USA ligger ikke høyt på levealderstatistikken, på nivå med Portugal. Spania ligger langt høyere. Dette på tross for at amerikanerne vel bruker 5-8 ganger mere på helse enn portugiserne.

 

Linken inneholder graf for "death rates" og "life expectancy" på 90-tallet

 

http://www.rand.org/...162/index2.html

The "Depopulation" of Russia?

In 1992, Russia's population entered a period of negative growth--that is, the number of deaths exceeded the number of births combined with the number of immigrants. This was a first in the peacetime history of Russia.

This historic population decline has been met with increasing concern in some Russian circles. The Russian mass media have overflowed with alarming articles on population issues. Based on popular, nonprofessional interpretations of available vital statistics, some are calling "to save Russia from depopulation."

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...