Gå til innhold

Byfolk og fordumming


Anbefalte innlegg

USA ligger ikke høyt på levealderstatistikken, på nivå med Portugal. Spania ligger langt høyere. Dette på tross for at amerikanerne vel bruker 5-8 ganger mere på helse enn portugiserne.

 

Linken inneholder graf for "death rates" og "life expectancy" på 90-tallet

 

http://www.rand.org/...162/index2.html

The "Depopulation" of Russia?

In 1992, Russia's population entered a period of negative growth--that is, the number of deaths exceeded the number of births combined with the number of immigrants. This was a first in the peacetime history of Russia.

This historic population decline has been met with increasing concern in some Russian circles. The Russian mass media have overflowed with alarming articles on population issues. Based on popular, nonprofessional interpretations of available vital statistics, some are calling "to save Russia from depopulation."

Først og fremst, i USA må du betale hele regningen selv, eller ha forsikring. Portugal har et system som ligner på det i Norge, så det er ikke så rart at det brukes mer i USA på helse.

 

At antall dødsfall overstiger antall fødte personer viser ikke at amerikansk korn tar livet av mennesker så den må ro langt med.

 

Vi kan trygt konkludere med at norsk mat ikke er noe bedre enn annen mat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, i USA må du betale hele regningen selv, eller ha forsikring. Portugal har et system som ligner på det i Norge, så det er ikke så rart at det brukes mer i USA på helse.

 

Privat etter offentlig, regningen må betales.

 

At antall dødsfall overstiger antall fødte personer viser ikke at amerikansk korn tar livet av mennesker så den må ro langt med.

 

Du kan ikke ha lest kilden. Kilden sier det samme som andre kilder... at dødelighet steg med 50% på 90-tallet (som om de ble atombombet), og at levealder falt med 6 år for menn, mindre for kvinner.

 

At kvinnene føder færre barn influerer ikke tallene for dødelighet og levealder ..

 

Du er helt programmert av media :( Vet ikke hva som er virkelighet.

Når man søker etter tall for mord i USA, eller historiske tall for diabetes - på nettet ...

Det lages tilsynelatende ikke, det skal vi ikke vite.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Du kan ikke ha lest kilden. Kilden sier det samme som andre kilder... at dødelighet steg med 50% på 90-tallet (som om de ble atombombet), og at levealder falt med 6 år for menn, mindre for kvinner.

 

At kvinnene føder færre barn influerer ikke tallene for dødelighet og levealder ..

Joda, jeg har lest kilden og det står INGEN TING om at amerikansk korn er årsaken til oppgangen i dødelighet. Jeg skjønner ikke hvordan du kan trekke slike slutninger.

Det blir det samme som jeg sier at oppgangen i toll på landbruksprodukter er årsaken til økningen i narkotikakriminalitet her i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

. Kilden sier det samme som andre kilder... at dødelighet steg med 50% på 90-tallet (som om de ble atombombet), og at levealder falt med 6 år for menn, mindre for kvinner.

 

 

Altså, hvis det giftige amerikanske kornet er årsaken, hvorfor sank levealderen da bare for menn? Spiser ikke kvinner i Russland korn?

 

Nei, levealder for russiske menn sank på grunn av økt alkoholkonsum som igjen var en følge av blant annet økt tilgang og lavere priser på vodka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor russerne ikke tålte den nye maten krever analyse selvfølgelig. Å skylde på vodka (det er vanlig) krever i alle fall data på at vodkforbruket gikk til himmels på 90-tallet.

Du er vel klar over at den siden med statistikken du linket til faktisk skylder på alkohol som den største årsaken til økt dødelighet i Russland etter Sovjetunionens fall?

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Typisk lege å tro at han kan psykologi og kosthold. Her gjorde jeg mat vs. helse til tema, det dreier seg ikke om "preferanser" og markedsliberalisme. Da kan økonomer og jurister ta en lang pause eller bruke facebook. De trengs ikke.

 

Diskusjonen går ut på dyre jordbrukssubsidier eller billig importert mat. At man får kreft og hjertesykdommer av utenlandsk korn er fri fantasi fra din side.

 

Her refererer jeg til russisk statstikk

 

Det holder ikke som kildehenvisning. Du må oppdrive en kilde, som for eksempel en konkret artikkel eller bok.

 

Hvor farlig amerikansk korn er kan vi ane ut fra russisk statistikk, dødelighet økte med 50% på 90-tallet etter at importen begynte.

 

Påstanden din er verdiløs uten en kilde. Da mener jeg en kilde på at amerikansk mat var årsaken til økt dødelighet. Jeg vet at levealderen i Russland sank på den tida. Derimot lærer man på videregående at årsakene til det blant annet var forurensning, trang økonomi og som tidligere nevnt, alkoholkonsum, men du har kanskje ikke kommet så langt i skolegangen din ennå.

 

Hvor mange dør av kreft? 1 av 3.

Du fant selv en statistikk som sier det

 

Dette var det første treffet etter et kjapt søk: http://www.fhi.no/ew...1:6043:15:::0:0

Bare 400-500 per 100 000 innbyggere dør av kreft i Norge

 

Dvs. 500 * gjennomsnittlig levealder i Norge = 39.000 av 100.000 = opptil 39% ut fra den kilden (her har jeg ikke tatt hensyn til at om noen år vil 500-600 per 100 000 dø av kreft per år, deretter 600-700 per 100 000)

 

Nei. Kilden min sier at 4-5 promille av befolkningen dør av kreft, ikke 4-5 promille per år. Det betyr at av dagens om lag 5 millioner nordmenn, vil mellom 20 000 og 30 000 dø av kreft.

 

Sitér gjerne det som er relevant fra kilden hvis du er uenig.

 

Så har vi økende hjertekar-død. Trenden er at det vil skje i yngre alder (som når oksygenet forsvinner i en ubåt ...flere og flere dør). Til slutt vil vi alle samme lide samme skjebne som de 100.000 idrettsutøvere i USA (kilde CDC, kan være et tall diktet opp av de folkene), dø før vi er 30. Men innen den tid har vi forhåpentlig avsatt legemafian og gjort dagen metoder i matproduksjon ulovlige.

 

PS. Siste Urix, NAFTA dreper mexikanske barn.

 

Som vi skjønner, her går utviklingen bakover. Men vi skal tro at nå er mexikanske barn så "velstående" at de blir syk av det. Realiteten er at nå spiser de fabrikkprodusert søppel.

 

Jeg venter i spenning på kilder til noen av de påstandene.

Lenke til kommentar

Du er vel klar over at den siden med statistikken du linket til faktisk skylder på alkohol som den største årsaken til økt dødelighet i Russland etter Sovjetunionens fall?

 

Vodka brukes gjerne som "forklaring". Man kan også kontakte utenriks-journalist i Klassekampen for å få svar. Den ene meningen er like bra som den andre.

 

Jeg venter i spenning på kilder til noen av de påstandene.

 

Hva slags fakta er det som bestrides nå?

--

 

Angående hvor mange som dør av kreft i Norge: 1 av 3 i USA og i Norge omtrent det samme (Norge kan være litt bedre på hjertekar-sykdom enn USA). Jeg gir blaffen i om kilden din sier at 5 promille dør av kreft, det har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Dødsårsaker i Norge..

 

Men hva betyr egentlig dette? Kreft har steget ganske betraktelig de siste femti år, men er det noen skumle tilsetningsstoffer som gir oss kreft? Mest sannsynlig ikke. Kreft øker fordi folk ikke dør av andre ting og dermed rekker å utvikle kreft. På akkurat samme måte har dødsfall av hjerte-karsykdommer økt fordi færre dør av infeksjoner etter at antibiotika kom. Både min farfar og farmor døde av hjerte-karsykdom, men det inntraff da de var henholdsvis 91 og 86 år gamle, i praksis døde de av alderdom, men det kodes altså som hjerte-karsykdom. Vi skal alle dø av noe, så dødsårsaker må summeres til en, så hvis dødelighet fra infeksjonssykdommer går ned innebærer det at dødelighet fra for eksempel kreft går opp uten at det innebærer noe fryktelig skummelt.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Du er vel klar over at den siden med statistikken du linket til faktisk skylder på alkohol som den største årsaken til økt dødelighet i Russland etter Sovjetunionens fall?

 

Vodka brukes gjerne som "forklaring". Man kan også kontakte utenriks-journalist i Klassekampen for å få svar. Den ene meningen er like bra som den andre.

 

Det er ikke en mening. Det er fakta. Historikere og andre fagpersoner er ikke uenige på det punktet. Du er den eneste som blånekter for at det skyldes noe annet enn mat, og du er ute av stand til å oppdrive en kilde.

 

Jeg venter i spenning på kilder til noen av de påstandene.

 

Hva slags fakta er det som bestrides nå?

 

Jeg bestrider ikke fakta. Jeg ønsker kilder til alle påstandene i dette avsnittet:

Så har vi økende hjertekar-død. Trenden er at det vil skje i yngre alder (som når oksygenet forsvinner i en ubåt ...flere og flere dør). Til slutt vil vi alle samme lide samme skjebne som de 100.000 idrettsutøvere i USA (kilde CDC, kan være et tall diktet opp av de folkene), dø før vi er 30. Men innen den tid har vi forhåpentlig avsatt legemafian og gjort dagen metoder i matproduksjon ulovlige.

PS. Siste Urix, NAFTA dreper mexikanske barn.

Som vi skjønner, her går utviklingen bakover. Men vi skal tro at nå er mexikanske barn så "velstående" at de blir syk av det. Realiteten er at nå spiser de fabrikkprodusert søppel.

 

Angående hvor mange som dør av kreft i Norge: 1 av 3 i USA og i Norge omtrent det samme (Norge kan være litt bedre på hjertekar-sykdom enn USA). Jeg gir blaffen i om kilden din sier at 5 promille dør av kreft, det har ingenting med virkeligheten å gjøre.

 

Så du avfeier kilden fordi den ikke stemmer overens med din virkelighet? Du vet altså mer om dødsårsakene i Norge enn Folkehelseinstituttet? - Og det gjør du uten å kunne finne en egen kilde.

 

Jeg har ikke ord. Ett av disse bildene får duge:

923-facepalm.gif

840019_LA_troll_norway.jpg

 

Her er ei liste over forventet levealder i verdens land. Der kan du se hvor stor den angivelige effekten av mat er.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Dett er også hjerte- og karsykdom:

http://no.wikipedia....wiki/Hjerneslag

Hjerneslag er den tredje hyppigste årsak til død og invaliditet i USA og den industrialiserte del av Europa.[3] Hjerneslag vil sannsynligvis i løpet av de nærmeste år bli den viktigste dødsårsak i verden.[4] I Norge får om lag 13 000 personer hjerneslag hvert år, som gir en en insidens på i underkant av 300 per 100 000 per år.[5]

 

Vanlig "årsak" for død ved hjerte- og karsykdom:

 

http://no.wikipedia....Angina_pectoris

"Angina pectoris betyr i enkelthet vondt i brystet"

 

Man dør av et symptom :D :D

 

Dødsårsak-kilden er interessant for dem som vil analysere:

http://www.ssb.no/em...1-10-14-01.html

 

Dersom man får lungkreft, deretter cellegift og strålebehandling, og immunforsvaret ødelegges, og man får kreft i hjernen også, og man blir operert og dør like etterpå, da er det røyken som får skylda, ikke behandlingen!

http://www.nrk.no/ne.../prosjekt/2769/

 

---

 

Det er ikke en mening [hvorfor dødsrate steg med 50%]. Det er fakta. Historikere og andre fagpersoner er ikke uenige på det punktet.

 

Forklaringer er ikke "fakta". Jeg foretrekker leger som ekspertise på dette området, ikke et konsulentfirma i USA (de produserer hva de får betalt for)

 

- Jeg ønsker kilder til alle påstandene i dette avsnittet:

 

Det var prognoser med unntak av det som presenteres som premisser.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Kanskje vi kunne undersøke hjerneslag litt mere (siden det antas å bli den hyppigste dødsårsaken)?

(Jeg er like uvitende som dere på det emne)

 

Hva er hjerneslag og hva er årsak?

 

Her vil de fleste av oss tro at det legene forteller er sant, selvfølgelig.

 

Men det er maten som er det underliggende her også.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jeg bruker logikk, det bruker ikke legene. De bruker autoriteter og statistikk. Autoritetene her er tildels råtten. Statistikken er kontrollert, de fusker som bare det. Men det er dem som gjør alt rett også, og de får aldri Nobelpris.

 

La meg gjette hva som står i Wikipedia: Legene vil si at kolestrol skaper blodpropp som tetter igjen årene (leger med et livs erfaring ser noe annet, men tør ikke si det). Så vil legene oppgi høyt blodtrykk som årsak, og legge til "genetisk betinget". De vi si at kolestrol og blodtrykk må senkes, kostholdet må være magert (dvs. tung på karbohydrater). Så vil de oppgi hva slags medisin som skal brukes: hjertemedisin + kolestrolsenkende medisin + blodtrykkssenkende medisin. Ble det rett?

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Så du påstår faktisk at alle leger verden rundt er del av et slags komplott der de holder informasjon tilbake fra offentligheten, gir bevisst pasientene sine feil diagnose og mater (pun intended) massene med falsk informasjon?

 

Og dette gjør alle, til tross for at hvem som helst kan utdanne seg innen området og faktisk blåse taket av hele komplottet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg for min del har heldigvis blitt rammet av ett ekspertvirus - det virker slik at hver gang jeg får øye på en ekspertuttalelse så blir jeg midlertidig blind og døv - kan ikke huske å ha hatt det bedre siden jeg fikk dette viruset, og kan bare anbefale dette på det varmeste.

 

Håper flest mulig rammes av viruset

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...