Gå til innhold

Retail-priser? Finner kun oppgradering og OEM


Anbefalte innlegg

Hva den heter er ikke av stor viktighet. Jeg mente fullverdig som i ikke oppgraderingsversjon. Jeg burde vel formulert meg bedre.

 

Det jeg vil ha er muligheten til å kjøpe lisensnøkkel og laste ned ISO. Ingen mulighet?

 

OK. Er det en grunn til at du ikke kan/ønsker å slå til på oppgraderingstilbudet til 249kr? Oppgraderingsassistenten (programmet du kjører fra en eksisterende installasjon) laster ned Windows 8 filene og lar deg lage en ISO ut av dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden bare skal en liten registerendring for å kunne gjøre en "clean install" med oppgraderings .iso filen og nøkkelen, så er det jo bare dumt å ikke slå til på dette tilbudet.

Aldri har Windows vært billigere.

 

Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med, men klarte du til slutt å kjøre en clean install, og så aktivere? Hvis ja, var det med den registerfiksen der du endrer på OOBE?

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med, men klarte du til slutt å kjøre en clean install, og så aktivere? Hvis ja, var det med den registerfiksen der du endrer på OOBE?

Ja noen andre kom meg i forkjøpet, men jeg har selv testet det og det fungerte 100%. Faktisk akkurat samme register endring som i Windows 7.

Kun endre ett 1 tall til 0, og så fungerer det fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden bare skal en liten registerendring for å kunne gjøre en "clean install" med oppgraderings .iso filen og nøkkelen, så er det jo bare dumt å ikke slå til på dette tilbudet.

Aldri har Windows vært billigere.

 

Sett at man ikke har en lisens til tidligere Windows?

 

Da skal du heller ikke kjøpe en oppgraderingslisens, men en System Builder-lisens (også kjent som OEM).

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765366

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765375

Lenke til kommentar

Akkurat. Da har jeg vel fått infoen jeg var ute etter. Altså, man kan ikke kjøpe digital utgave. Det var i utgangspunktet tenkt som et helgeprosjekt å få bytta til Win8, men nå blir det vel lagt på hylla inntil videre.

 

Du får jo kjøpt en digital utgave av oppgraderings versjonen, og det tar ca 30 sekunder å gjøre registerendringen som gjør slik at du kan bruke denne digitale kopien + nøkkelen du får med på en hver pc, enten med eller uten Windows XP,Vista eller Win7.

 

At Microsoft mener at du ikke har rett til å kjøpe en oppgradering om du ikke har et av OSene nevnt over, er jo strengt tatt ikke vårt problem. Da burde de ha gjort det litt vanskeligere å både kjøpe (f.eks krevd at du la med en ekte lisens fra et av de gamle osene) eller fjernet de latterlige enkle registerendringen for å få aktivert. Den har jo vært kjent siden 2009, og en hver Microsoft ansatt som jobber med aktivering, kunne ha bidratt til at den ble fjernet.

 

Det er jo strengt tatt bedre at kundene kjøper en lisens til 249 kroner, enn å ikke kjøpe noen lisens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir nesten det samme som å anbefale priatvare. Du bryter lisensvilkårene om du kjøper en oppgraderingsversjon, og ikke har en lisens på en tidligere versjon av Windows. Det Microsoft åpner for her, er at du skal kunne benytte deg av en oppgradering selv om du ikke har installert en tidligere versjon du eier på den samme disken,

 

Ergo, kjører du en oppgradering til 249 kr på en maskin der du ikke har en tidligere Widows-lisens, så er det brudd på vilkårene - og du kunne like gjerne ha lastet ned Windows fra PirateBay hva det angår lovligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er jo stor sannsynlighet at de som faktisk kjøper Windows 8, har en eller annen lisens liggende hjemme, da mest trolig som en OEM lisens på en pc som kom med Windows ferdig installert.

Om de har valgt å legge inn f.eks Linux på en slik pc, har de jo fortsatt Windows lisensen og har da rett på å kjøpe en oppgradering.

 

Samme vil jeg jo tenke gjelder en husholdning. Om datteren, søsteren din, bestemor eller lignende har en pc med en gammel Windows versjon på, men ikke ønsker å oppgradere, så vil det vel ikke være ett brudd om Win8 lisensen da bruker på en annen fysisk pc? Husholdningen har jo fortsatt lisens til gammel Windows versjon?

 

Og hva om du har pcer som f.eks akkurat har gått i stykker? Windows lisens har de, men pcen lar seg ikke starte akkurat nå. Er det "ulovlig" å da bruke Win8 lisensen på en pc som faktisk fungerer?

Lenke til kommentar

Juridisk sett er det vel slik at en oppgraderingslisens skal erstatte den Windowsen du oppgraderer fra. Så hvis du har en PC med Windows 7 og oppgraderer denne, så kan du ikke bruke den "gamle" Windows 7 produktnøkkelen på en annen maskin. Det er iaf. slik jeg har forstått det. Men det er jo forskjell på teori og praksis da...

Lenke til kommentar

Det er forskjell på teori og praksis. Videre er det en forskjell på hva MS gidder å bry seg om.

 

1. Du må ha en gyldig Windows-lisens som du bruker, eller kan bruke (OEM-lisens fra annen maskin er ikke gyldig), på maskinen du ønsker å oppgradere til f.eks. Win 8.

 

2. MS vil aldri bry seg om du "jukser", men det betyr ikke at det er lov eller tillatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min holdning er i alle fall at det er bedre om folk faktisk betaler og får 100% ekte .iso filer de kan bruke til installasjonen enn å ikke betale å måtte bruke piratkopierte versjoner, og kanskje en crack eller to for å få aktivert.

 

Hva en betaler er jo utifra hvilken pris Microsoft eller partnere faktisk lar deg slippe unna.

 

Smutthull som ACM/IEEE/NSBE (DreamSpark tilgang) synes jeg er helt greit, siden folk faktisk betaler.

 

Når Microsoft i 2012 starter salget av en så billig Windows 8 versjon som de nå har gjort, og i tillegg gjør det superenkelt å skaffe seg denne kopien, så må de jo forvente at det utnyttes.

Om det bryter med en EULA bestemmelse så føler jeg likevel at jeg sover med god samvittighet ettersom jeg faktisk har betalt en eller annen sum for alle lisensene jeg faktisk har og bruker.

 

Så får det jo blitt opp til hver enkel om de har samvittighet til å "bryte" EULA betingelsene til Microsoft. Det er jo ingen lov, bare noen retningslinjer et stort selskap har laget for å sikre inntektene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så om du har rota litt med Windows 7 lisensene så må du belage deg på OEM til ca Windows 7 pris uansett?

 

Kun om du skal ha helt rent samvittighet i forhold til Microsofts EULA betingelser. Ellers fungerer en oppgraderingslisen helt fint, med en bitteliten endringer i registret. Om du faktisk har en Win7 installasjon, aktivert, ikke aktivert, en loader, en ugyldig nøkkel etc, så får du oppgradert og aktivert helt uten problemer.

Lenke til kommentar

Min holdning er i alle fall at det er bedre om folk faktisk betaler og får 100% ekte .iso filer de kan bruke til installasjonen enn å ikke betale å måtte bruke piratkopierte versjoner, og kanskje en crack eller to for å få aktivert.

 

Hva en betaler er jo utifra hvilken pris Microsoft eller partnere faktisk lar deg slippe unna.

 

Smutthull som ACM/IEEE/NSBE (DreamSpark tilgang) synes jeg er helt greit, siden folk faktisk betaler.

 

Når Microsoft i 2012 starter salget av en så billig Windows 8 versjon som de nå har gjort, og i tillegg gjør det superenkelt å skaffe seg denne kopien, så må de jo forvente at det utnyttes.

Om det bryter med en EULA bestemmelse så føler jeg likevel at jeg sover med god samvittighet ettersom jeg faktisk har betalt en eller annen sum for alle lisensene jeg faktisk har og bruker.

 

Så får det jo blitt opp til hver enkel om de har samvittighet til å "bryte" EULA betingelsene til Microsoft. Det er jo ingen lov, bare noen retningslinjer et stort selskap har laget for å sikre inntektene sine.

Du godtar en avtale når du installerer programvaren, så slik sett faller det innenfor det juridiske. Det har ingenting med hva man føler er rett, eller hva man har krav på.

 

Det blir det samme som å laste ned filmer, eller musikk, fra PirateBay, og rettferdiggjøre det med at man kjøper en CD på Platekompaniet i ny og ne. Det samme gjelder om du abonnerer på en tjeneste, slik du listet opp, uten at du kvalifiserer for en slik tjeneste. Videre så sier det seg selv at en symbolsk sum på 30-100 kr ikke er betaling for lisenser noen gang verdt flere tusen kroner. Det er abonnementet/distribusjonen du betaler for, og er du ikke kvalifisert men bruker et smutthull så er det like lovlig som eksemplet ovenfor.

 

Uansett, det blir off topic da vi er alle enige om hva en opprgaderingsversjon er. Det er i utgangspunktet ikke temaet for denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...