Gå til innhold

Netshop kjøper PS.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Netshop AS omsetter nesten for det dobbelte av ps.no AS. Men ps.no AS tilsvarer ikke mer enn 12 - 15 % av hele Hattelco AS. Men nå har både Hattelco AS og ps.no AS hatt dårlige resultater de siste årene, særlig ps.no.

 

Men omsetningstall betyr ikke så mye, når Hattelco har hatt såpass dårlige resultater og høy gjeldsandel så regner jeg faktisk ikke med at prisen var direkte høy. Et foretak som omsetter for milliarder i året, men f.eks sliter med svært lav inntjening (kanskje negative resultater) og f.eks en ekstremt lav egenkapitalandel trenger faktisk ikke å koste så svært mange millionene. Ikke når kjøper overtar både gjelde og eiendeler.

 

Og Hattelandfamilien ønsket vel seg ut av bransjen.

 

Hattelandfamilien har ellers vært en meget seriøs aktør i denne bransjen siden 80-tallet, så det er som flere skriver litt synd at de forsvinner.

 

Netshop har ellers såpass bra egenkapital at jeg regner med at de faktisk klarer å finansiere det selv eller ved hjelp av banken.

 

@Kuffe: Dustin er et svenskt selskap, men da må man huske at Komplett faktisk er betydelige også i Sverige. Elkjøp er ellers et britisk selskap i dag. Det er slutt på at vi kan vurdere selskaper nasjonalt, vi må vurdere hvor de har anseelige aktiviteter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så trist på et vis, var glad i ps.no. Selv om jeg har handlet det meste fra Dustin de siste par årene.Forsvinner reklamasjon og slikt nå, hvis PS blir lagt ned? Eller blir det bare med komplisert i form av at man må ta kontakt med produsenten/importøren direkte?

 

Har jobbet med reklamasjoner direkte i fleire år både privat og i bedrifter direkte mot produsent. Det er tungvindt om man ikkje er vandt til å gå direkte. Men du kan sammenligne det med for eks om du har ødelagt bosch vaskemaskin, og den butikken du har kjøpt den i er konkurs. Da må du få den reparert sjølv og vise til rett dokumentasjon om kjøpsdato. Dette er forholdsvis enkelt da det er flust av verksteder i Norge for å fikse bosch vaskemaskin, det er til og med kjappere å ringe opp verkstedet og be dem hente vaskemaskinen etter du har gitt dei rette kjøpskvitteringene dei trenger. I dette tilfelle er det så og si ingen forskjell med å reklamere i butikk enn å ordne reklamasjons håndteringen sjølv.

 

Men når det ikkje gjelder kvitevarer/ bærbare pc'r, men deler som harddisk, minne, etc. Er det veldigt spredte rutiner på reklamasjon og man må ofte sende utenlands og forvente lengre tid grunnet postgang enn om en butikk bare hadde, ordnet det for deg og sendt deg ny. Har ikkje hatt noke problem med produsent reklamasjon sjølv, men i mitt tilfelle var det min jobb og det er litt å sette seg inn i.

Lenke til kommentar

Hvem har sagt at de behøver slå PS.no konkurs for overtakelsens skyld. De kan fusjonere PS.no inn under Netshop.no om de så ønsker det. Ta med alle fordeler og forpliktelser overfor de eldre kundene. Og med PS.no sitt kundeservicerykte, så er det vel få overraskelser kanskje i vente for Netshop nettopp der, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tre kjemper? Netshop/PS og Komplett/MPX er to. Hvem er den tredje, norske, kjempen?

 

Dustin

 

Edit: den er vel dansk

 

Dustin er svensk. Proshop er dansk. Webhandel AS ligger vel an til å bli rimelig store i Norge siden de eier: Amentio, Deal og Mamoz.

Endret av Kimm0n0
Lenke til kommentar

Jaja, er ikke stort jeg handler på de to butikkene uansett.

 

Blir ofte dustinhome p.g.a veldig gunstig fraktordning, og meget lettvindte ved returer + generelt bra priser på småvarer!! f.eks kabler til 49kr, (som alikavel koster 5kr fra kina)

 

Og komplett blir ofte brukt, p.g.a syke kampanjer og tilbud hele tiden.

Lenke til kommentar

...

Takk for svar. :)

 

Ok, det kan bli litt mer jobb, men er mulig. Godt å høre. Dreier seg hovedsakelig om en Galaxy SIII nå, så hvis det skjer noe med den, skal jeg vel klare å ordne det. Har i alle fall tatt kopi av kvitteringa/ordren.

 

Mobiler er greie, finnest flust av verksteder i Norge som tar imot dei direkte mot kjøpskvittering. Det virker kanskje rart at man går inn på eit verksted som ikkje har noke med ditt kjøp av mobil og reklamere, men kort sagt så er nøyaktig det samme som skjer fra der du har kjøpt den. Der butikken må sende over mobilen til verkstedet som igjen er forsinkelse på 2-3dager iforhold til å levere mobilen direkte sjølv. Skjønt i og med at du kjøpte denne på nettbutikk, ville eg heller ha levert den inn på verksted sjølv om den nettbutikken er tilgjengelig for reklamasjon, om du har lokalt mobiltlf verksted.

Lenke til kommentar

Kun hatt gode erfaringer med PS, helt siden jeg startet å handle der rundt 1994, så dette var synd.Netshop har jeg bare dårlige erfaringer med.

 

Samme her. Parabol Service Data :-)

 

Netshop :-( Da blir det ikke noe mer fra PS Data.

 

Kjøpte senest en maskin derfra i sommer.

 

 

 

Lenke til kommentar

Godt det var PS som det går dårlig med da og ikke Netshop, da jeg liker netshop svært godt. Komplett synes jeg rett og slett er veldig dyre i forhold til netshop på masse. Sammenligner ofte priser mellom komplett og netshop, da det er i hovedsak med de jeg handler.

 

Så lenge netshop holder det gående så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Netshop har vel lyst på alle de snodige produktkategoriene ps.no har innført i det siste... :)
Det er nok Hattelco AS som var det interessante. Skal man konkurrere med Komplett/Norek og Dustin så virker det som at man trenger vertikal integrasjon med en distributør av en viss størrelse, og da var Hattelco AS vel nesten eneste aktuelle kandidat. Dog har ikke Hattelco AS gått særlig bra de siste årene, men vertikal integrasjon mellom Netshop og Hattelco AS kan virke positivt for begge.Når det gjelder ps.no vil det ikke forundre meg at om de blir lagt ned i løpet av relativt kort tid.

 

Tror ikke PS.no blir lagt ned, da det ikke er så mye dyrere å drifte 2 webshops som å drifte en. Folk glemmer jo fort at mpx.no er stortsett det samme som komplett.no.

 

Ellers er jeg helt enig med deg, og om de fordelene utnyttes godt, ser jeg ingen grunn til å nedlegge PS.no. Tvert i mot.

Lenke til kommentar

@Snowleopard:

 

Det er nok ikke så enkelt at det ikke er mye dyrere å drifte 2 webshops enn en. Har de to webshopene ulike løsninger når det gjelder selve netthandelsløsning, integrasjon mot økonomisystem, ulik geografisk plassering av logistikkledd etc så er det faktisk nesten dobbelt så dyrt. Og her er jeg nesten overbevist om at vi snakker om helt ulike løsninger i hele kjeden, samt vi vet at det er ulik lokalisering av logistikk.

 

Kan godt hende at ps.no opprettholdes som "domene" og merkenavn, men da blir det garantert med en felles teknisk løsning og logistikk.

 

Komplett og MPX var lokalisert som naboer da Komplett kjøpte MPX, og de bruker identiske løsninger fra a til å.

Lenke til kommentar

Syntes det er veldig kjipt at PS.no har kjørt butikken sin i dass slik de har.

 

På fredag, 12.10.2012, åpnet de enda en ny avdeling... FOR DYR! WTF??

 

Selv har jeg 2 hunder, og jeg som mange andre kommer ikke plutselig til å begynne å handle dyrefor fra en elektroforretning, da de aller fleste har fine avtaler hos sine faste forhandlere.

 

Hva er det PS holder på med? Trodde de virkelig at å åpne en ny dyrefor avdeling skulle hjelpe dem med årsresultatet? Og ikke skremme vekk rene elektronikk-kunder?

 

Jeg blir skuffet og frustrert. Personlig har jeg handlet for ca 150 000kr på PS.no fra 2008 til 2011. Og det stoppet der når de begynte med alt dette tullet. Utover dette var min gamle far en av grunderne til PS Data sin fysiske butikk i Sørlandsparken når de åpnet i år 2000 (mener jeg det var). Da var de en meget høyt respektert forretning, og med minimal markedsføring omsatte de alikevel for over 500 000kr den første dagen, og dette var veldig mye penger i år 2000 når det var snakk om datamaskin salg.

 

Nå?? Pokkers Ladies Corner og dyrefor, blandet med båtutstyr, fiskeutstyr, barneleker og sjokolade...

Tragisk og trist da jeg har vært en trofast supportør og en lojal kunde i lang tid.

 

Når de ser sine egne årsresultater fra år til år og ser den negative trenden bør de kanskje revurdere, profilere seg på nytt, oppgradere nettbutikken samt kjøre litt annen markedsføring enn kun facebook som gir 3-4 likes hver gang...

 

 

Årsresultatene deres (alle tall er oppgitt i tusener, ergo 1,120 er 1,12 millioner):

 

 

post-131058-0-41983100-1350283528_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...