Gå til innhold

Norsk bredbånd fortsatt langt bak Sverige


Anbefalte innlegg

Ja, bredbåndsnorge er deilig å bo i når du har 2 Mb ned og 0,2 Mb opp, deilig å sitte å vente 10 minutt på att en musikkvideo skal bufre i 720p, det går heller ikkje å streame knirkefritt, så ej kan sannsynligvis ikkje ta i bruk tjenestane HBO og Netflix, som e synd for då vil piratkopieringa fortsette (ikkje de at ej held på med det da :p meina generelt) de e synd at det er Staten Norge som bidreg til piratkopiering her til lands.... visst dei berre hadde forstått at visst alle hadde hatt skikkelige internettlinjer så ville piratkopieringa gått ned og streaming frå HBO, Netflix osv. øke.

 

Vedder på at dei som bestemmer kor det skal bli bygd ut internett har så god linje at dei ikkje ser på det som eit problem for resten av landet.....

 

ÅPNE OPP AUGANE, OSS KREVER BEDRE KVALITET ENN DITTA HER, HERREGUD DET ER NORGE OSS SNAKKA OM HER !!!!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her jeg bor er 8/0,8 det raskeste man kan få per dags dato. Men kommunen har vedtatt penger til fibernett her, og prosjektet skal starte neste år. Har vært en del "styr" med vei her så i samme slengen har de lagt inn fiberkabler til ganske mange boliger, inkludert der jeg bor.

Bor i et middels stort tettsted, med litt over en mil til en middels stor by.... Flere tettsteder rundt her som er mye mindre har alt fått fiber

Lenke til kommentar

14/1 Her, funker ganske greit når jeg sitter alene, men når kun 2 til kobler seg på eller hvis noen ringer med IP telefonen så begynner det umiddelbart å gå tregt. Dette er helt tragisk med tanke på at naboen min har fiber men tydeligvis var det ikke mulighet å legge kabel inn til mitt hus. :(

 

Glemte forresten å si at jeg bor sentralt på Østlandet i et relativt tett nabolag.

Endret av Exodai
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En ting er dekningsgraden med 640kbps, en annen ting er en tilfredsstillende konkurranse situasjon.

 

Jeg lurer på hvor lang tid det vil ta før de fleste kan velge mellom flere tilbydere hvor alle kan tilby gode hastigheter. Slik som det er nå, hvor de ulike ISP'ene i praksis unngår hverandres områder, vil prisene være unormalt høye pga. monopol situasjoner.

 

Regjeringen burde sette seg mål også om alternative oppkoblinger i tett befolkede områder og ikke bare dekningsgraden ved spredt bosetning.

Lenke til kommentar

Ingen her som har hørt om Direct Connect eller?

Jeg kan f.eks. ikke få 5G i følge Direct Connect. Jeg bor rimelig sentralt, selv om det er litt avstand til de mer sentrale tettsteder.

 

Postnummeret mitt var ikke søkbart, så jeg måtte dikte opp noen til jeg fikk klaff, var interessert i prisene for 5G (derfor jeg gadd søke):

 

Hastighet Mnd.Pris Etablering Montering Gjør-det-selv pakke *

Trådløs Internett P. 1000/200 389.- 1490.- 1490.- 0.-

Trådløs Internett P. 2000/500 449.- 1490.- 1490.- 0.-

Trådløs Internett P. 3000/1000 498.- 990.- 1490.- 0.-

Trådløs Internett P. 2000/2000 499.- 990.- 1490.- 0.-

Trådløs Internett P. 4000/1000 559.- 990.- 1490.- 0.-

Trådløs Internett P. 4000/4000 599.- 490.- 1490.- 0.-

Trådløs Internett P. 6000/6000 799.- 490.- 990.- 0.-

 

Enda høyere hastighet? Kontakt oss for tilbud.

* Frakt på 190,- tilkommer.

Lenke til kommentar

Vel, max hastighet som er mulig å få her eg bur er ikkje mindre enn 3Gb !

 

Vist noen har en fetere linje så vet ikkje eg.

 

Kommer neppe til å kunne få noe mer her heller, da det er telenor som må stå for utbyggingen.. og det mest sansynlig ikke kommer noen private aktører.

 

Men nå er det nå dette folkene som styrer landene vil, spy ut penger på unødvendige ting, og gi en god f i korleis landet er utrustet, så lenge oslo har det bra..

Lenke til kommentar

Savner mer upload. Får 12 Mb/s ned og det er helt greit til mitt bruk.

 

Hvis de fjerner kvotene på 4G, kan det jo være en løsning der, men det skjer vel neppe.

 

Det hadde nok vært lurere å satser på fiber i større grad fra starten av.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Ingen her som har hørt om Direct Connect eller?

Jeg kan f.eks. ikke få 5G i følge Direct Connect. Jeg bor rimelig sentralt, selv om det er litt avstand til de mer sentrale tettsteder.

 

Postnummeret mitt var ikke søkbart, så jeg måtte dikte opp noen til jeg fikk klaff, var interessert i prisene for 5G (derfor jeg gadd søke):

 

Hastighet Mnd.Pris Etablering Montering Gjør-det-selv pakke *

Trådløs Internett P. 1000/200 389.- 1490.- 1490.- 0.-

Trådløs Internett P. 2000/500 449.- 1490.- 1490.- 0.-

Trådløs Internett P. 3000/1000 498.- 990.- 1490.- 0.-

Trådløs Internett P. 2000/2000 499.- 990.- 1490.- 0.-

Trådløs Internett P. 4000/1000 559.- 990.- 1490.- 0.-

Trådløs Internett P. 4000/4000 599.- 490.- 1490.- 0.-

Trådløs Internett P. 6000/6000 799.- 490.- 990.- 0.-

 

Enda høyere hastighet? Kontakt oss for tilbud.

* Frakt på 190,- tilkommer.

 

 

Jepp, DC tar seg veldig godt betalt for ofte å være den eneste leverandøren i sine områder, og hvorfor skulle de ikke det?

Da det er sagt, er jeg en av de som har DC som eneste alternativ (vel, det eller Telenor "ADSL" 128kb/s til 399,- pr måned), og har absolutt ingenting å utsette på hverken linjekvalitet, oppetid eller kundeservice. Skulle dog ønsket meg en raskere linje enn 6000/6000...

Lenke til kommentar

Som alt annet hva infrastruktur angår så ligger vi milesvis bak svenskene og store deler av resten av den vestlige verden. Penger er til for å spares vettu.

Når det gjelder fiber er Sverige langt fremme, men det stemmer ikke at vi ligger milevis bak resten av den vestlige verden. Flytt til Storbritannia hvis du synes vi har så dårlig bredbåndsdekning så ser du hva jeg mener.

Lenke til kommentar

De holder på med vassdragene også nå. Snart gir de vekk det faktiske vannet som ligger i fjellene våre til private aktører.

 

http://www.vannbevegelsen.no/

 

Riv ruskende galt - ikke tro på alt som kunnskapsløse folk slenger rundt av påstander.

 

Vassdragene i Norge har alltid vært i privat eie, det er en del av den eiendomsretten vi har i Norge. Når det gjelder utnyttelsen av vassdragene til f.eks produksjon av kraft gjelder spesielle regler (etablert i 1917 og justert senest for 2-3 år siden - loven heter industrikonsesjonsloven). Etter disse er det faktisk bare staten, kommuner og fylkeskommuner eller selskaper eid av de samme som kan få konsesjon på å bygge ut vannkraft. Unntaket er produksjon under en viss størrelse (småkraft).

 

Realiteten er at i Norge er nesten 95 % av kraftproduksjonen 100 % offentlig eid og kan med dagens lovverk ikke eies av andre enn det offentlige.

 

Det samme skjedde med strømnettet i sin tid, om mulig et enda større ran..

 

Igjen en med null kjennskap til realiteter. Strømnettet i Norge eies i dag i realiteten av akkurat de samme som eide de på 90-tallet, 80-tallet, 70-tallet og 60-tallet. Ja, aktørene har slått seg sammen til noe større aktører i mange områder, men det er akkurat de samme eierne bak (stat, kommuner og fylkeskommuner) - som også er de som har bygd opp strømnettet i Norge.

 

Strømnettet har heller aldri blitt reelt kommersialisert - her styres hvilke priser man kan ta av NVE (monopolregulering). Alle nettselskap blir tildelt en såkalt inntektsramme som er den maksimal inntekten de kan ha fra nettleie. Inntektsrammen skal dekke driftskostnader, vedlikehold, investeringer, kapitalslit og en lav avkastning (de siste årene på noen få %).

 

At det har skjedd strukturrasjonaliseringer innen nett er faktisk bare til fordel for oss kunder, hadde ikke det skjedd hadde vi trolig betalt 50 % høyere nettleie enn vi faktisk gjør.

 

Både når det gjelder vannkraftproduksjon og nett går mer eller mindre alt av avkastning tilbake til stat, kommuner og fylkeskommuner. Og en god del er faktisk brukt til å legge fiber.

 

----

Nå var dette OT - men så uriktig oppfattelse bør korrigeres

 

Ellers brukes et noe tilsvarende reguleringsregime som for nett på Telenor sitt kobbernett. Telenor må leie ut til hvem som helst for priser satt av PT. Trolig vil Telenor sitt fibernett gis noenlunde tilsvarende vilkår etterhvert.

 

Den sterke reguleringen av Telenor sitt kobbernett kan faktisk ha hindret fiberutbygging. Lav pris på leie av eksisterende infrastruktur gjør det mindre attraktivt for konkurrenter å bygge eget nett i særlig omfang og det reduserer også Telenor sine investeringsincitamenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...