Gå til innhold

Norsk bredbånd fortsatt langt bak Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@elgen:

 

Prisene er ikke høye i forhold til geografi, bosettingsstruktur, lønns- og kostnadsnivå etc i Norge. At prisene i Sverige er langt lavere skyldes flere forhold, som geografi, flere offentlig utbygde nett, lavere lønns- og kostnadsnivå etc. Vi ikke forundre meg om f.eks legging av fiber har nesten dobbel kostnad i Norge i forhold til Sverige.

 

Grunnen til at det er mulighet for at politikken med at Telenor skulle leie ut nettet sitt til hvem som helst til ikke diskriminerende priser kan ha hindret utvikling er rent økonomiske. Ingen aktør vil se på ny teknologi eller muligheter for egen infrastruktur dersom han kan tjene like mye eller mer penger ved å leie hele eller deler av nettet av Telenor. Aktørene tenker også svært kortsiktig, dvs at man skal tjene penge relativt fort. Om f.eks Telenor kun hadde vært forpliktet til å leie ut kapasitet i stamnettet (fram til sentral) på definerte vilkår, og det var mer konkurranse i ledde fra sentral til sluttbruker kan det godt hende at flere aktører hadde valgt å bygge ut definerte områder med f.eks fiber - da det hadde gitt det største økonomiske potensialet.

 

Jeg vet ikke om at det hadde gått slik, men det er mange eksempler på at for streng regulering faktisk kan være hindrende på utvikling. Og derfor er det en potensiell mulighet at dette faktisk kan ha skjedd.

 

Prisene hadde neppe vært lavere pr dato - men hvem vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har i realiteten intet med saken å gjøre. Telenor står i realiteten fritt til å ta en høyere pris (f.eks knyttet til større betalingsvillighet grunnet at mange oppfatter Telenor som bedre service etc). Telenor har så vidt jeg vet ikke hatt lov til å ta priser som er ekstremt lave, dvs lavere enn selvkost pga den posisjonen de hadde (dominerende aktør).

 

Prisen konkurrentene betalte for linjeleie er marginalt over selvkost, og med mindre organisasjon etc ville de ofte ha et kostnadsmessig fortrinn. Så det er helt naturlig at Telenor vil ha høyere priser enn mange av sine konkurrenter.

Lenke til kommentar

Sverige ligger fremdeles et godt stykke bak USA, hvor google nå holder på med å legge ut gigabitlinjer. - Koster $70/mnd.

 

Svenskene har hatt tilbud om gigabit en ganske god stund nå, vi har forsåvidt det her i Norge og om en ser bort ifra den latterlige prisen det ville ligget på (jmfr. med Altibox sin 400mbit).

 

 

visst dei berre hadde forstått at visst alle hadde hatt skikkelige internettlinjer så ville piratkopieringa gått ned og streaming frå HBO, Netflix osv. øke.

 

Det er klart dette er topp prioritet for staten. Vil du ha litt ost ved siden og?

 

 

Tror jeg flytter til Sverige... Norge gjør meg flau på dette området...

 

Pass på hvor du flytter ellers kan du se langt etter noen fiberlinje. At alle har fiber og 100mbit i Sverige er en overhypet stereotyp på lik linje med at alle nordmenn er millionærer.

Lenke til kommentar

Det har i realiteten intet med saken å gjøre. Telenor står i realiteten fritt til å ta en høyere pris (f.eks knyttet til større betalingsvillighet grunnet at mange oppfatter Telenor som bedre service etc). Telenor har så vidt jeg vet ikke hatt lov til å ta priser som er ekstremt lave, dvs lavere enn selvkost pga den posisjonen de hadde (dominerende aktør).

 

Prisen konkurrentene betalte for linjeleie er marginalt over selvkost, og med mindre organisasjon etc ville de ofte ha et kostnadsmessig fortrinn. Så det er helt naturlig at Telenor vil ha høyere priser enn mange av sine konkurrenter.

 

Nå kommer det jo an på hva man legger til grunn .

Jeg mener altså at prisen påvirker utbygningen ( de må altsa få inn utgiften før de forsetter med utbytningen eller oppgraderingen av nettet)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo selvsagt at personer klager ,men mine foreldre bor i et hus som ligger 17minutter utenfor Bergen med tog og her er det ikke bredbånd og ikke 3G dekning.

 

Her blir det surfet på Internet med EDGE hastighet , typisk 200kbits.

 

Også klager folk på flere megabits...

Lenke til kommentar

Pass på hvor du flytter ellers kan du se langt etter noen fiberlinje. At alle har fiber og 100mbit i Sverige er en overhypet stereotyp på lik linje med at alle nordmenn er millionærer.

Om jeg får 50/50 fiberlinje så skal jeg ikke klage, i tillegg er det billigere. Men jeg sjekker jo selvsagt hvor det er bra bredbåndstilbud før jeg flytter! :D
Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo selvsagt at personer klager ,men mine foreldre bor i et hus som ligger 17minutter utenfor Bergen med tog og her er det ikke bredbånd og ikke 3G dekning.

 

Her blir det surfet på Internet med EDGE hastighet , typisk 200kbits.

 

Også klager folk på flere megabits...

17 minutter med tog fra Bergen tilsier at du da befinner deg i området Vaksdal/Stanghelle. I dette området har ICE god dekning og jeg har ikke noe problem å få opptil 1500 kbits på mitt abonnement (før kvoten er oppbrukt) fra senderen som dekker dette området.

Lenke til kommentar

10 minutter gangavstand fra Molde sentrum og her får en maks 2/0.3 Mbit over ADSL. Linjelengde 2600m, varierende tråddiameter. Vil ikke kalle dette bredbånd. Det ble for en god stund siden forsøkt å sette opp hastigheten fra 4 til 6 Mbit, men dette ble så høyt at en mistet signalet med jevne mellomrom datt ut. Får vel kanskje ta en ny runde og høre om 5Mbit pakken fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo selvsagt at personer klager ,men mine foreldre bor i et hus som ligger 17minutter utenfor Bergen med tog og her er det ikke bredbånd og ikke 3G dekning.Her blir det surfet på Internet med EDGE hastighet , typisk 200kbits. Også klager folk på flere megabits...

 

Man kan vel ikke forvente 100% bredbåndsdekning i Norge mener jeg, med mindre man baserer seg på trådløse teknologier. (Blir veldig dyrt å kjøre en fiberkabel opp til et par personer i en dal).

 

Men, mange folk bor midt i storbyer og får ikke ADSL pga sprengt kapasitet på sentraler og da burde det være hensiktsmessig å bygge ut. Jeg vet dog ikke om dette skjer før de trådløse alternativene blir gode nok til å konkurrere med dagens kabelbaserte (kobber og kabeltv).

 

Jeg personlig kan få opp til 100mbit hos Canal Digital, men den koster jo litt. 70Mbit er mer overkommelig, men jeg er på 12/5 linjen. Jeg betaler jo linjen alene i en leilighet i Bergen, men om/når jeg ev flytter sammen med damen, så blir det vel raskere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...