Gå til innhold

Platebransjen vil stoppe salget av brukt digital musikk


Anbefalte innlegg

Joda, men du skjønner det tydeligvis ikke.

Du er skikkelig på bærtur her. Det er ingen som har sagt at man eier musikken i seg selv.

Når du kjøper musikk enten i fysisk format som cd, eller digitalt, så kjøper man lisens for å kunne høre på musikken. Når man da selger lisensen, uavhengig av lagringsformet, så mister man muligheten til å spille av musikken. Det er på ingen måter logisk at musikken må være på et eget fysisk lagringsformat for at man skal kunne selge lisensenen.

Edit: Når man selger en cd så er det innholdet som er kjerner, altså man selger fra seg rettigheten/muligheten til å spille av akkurat de låtene som er på platen. Platen i seg selv er av ingen interesse. Det finnes ingen begrunnelse for at lagringformat skal endre rettighetene til å selge brukt musikk.

Nå er det du som er på bærtur. Når du kjøper en CD, kjøper du et eksemplar av et åndsverk - ikke en lisens. Det samme gjelder når du kjøper et digitalt og laster det ned. Strengt tatt kjøper du en rett til å laste ned et eksemplar, når du kjøper en sang digitalt, og så laster du ned dette eksemplaret etterpå. Det du står igjen med er i prinsippet ganske identisk.

 

Men: Når du selger en CD, selger du det eksemplaret du har kjøpt. Det har du full rett til, etter Åndsverkslovens § 19. Men du kan (etter norsk rett) sannsynligvis ikke videreselge en digital kopi. Hvorfor? Jo, fordi det ikke er mulig å overfør en digital kopi uten at det i realiteten fremstilles et nytt eksemplar - uavhengig av hvorvidt du sletter din fil eller ikke etterpå/samtidig. Å flytte filen til et nytt medium, eller en ny maskin, er i utgangspunktet en eksemplarfremstilling. (Det følger av forarbeidene at selv en kopiering fra harddisken til RAM når du spiller av musikken i utgangspunktet er en eksemplarfremstilling, det er derfor eksplisitt fastslått at dette skal være tillatt)

 

Så med mindre du har kjøpt lydfilene på en USB-penn, og du selger denne samme fysiske USB-pennenmed sangene fortsatt på, videre, vil du nok dessverre bryte med norsk opphavsrett.

At norsk opphavsrett er svært ubalansert i forbrukerens disfavør, og ikke helt tilpasset dagens teknologiske virkelighet, er det dessverre lite å gjøre noe med. (Vel, unntatt å stemme Venstre, som er det eneste partiet som så langt tar innbyggeres digitale rettigheter seriøst *skamløs promotering*)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
– En slik forretningsmodell er etter mitt syn klart i strid med norsk åndsverklov.
Siden når var lovverket subjektivt?

Den norske åndsverklovgivningen er dessverre svært subjektiv. Man skulle nesten tro den var skrevet av platebransjen selv. En grei regel er at "lurer du på om det er lov, er det forbudt." Og advokaten til Maktsyk og Grådig AS har nok desverre helt rett.

Tja, i USA fikk de "Mickey Mouse Protection Act", så det er vel tvilsomt at det er stor forskjell i Norge

http://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_Term_Extension_Act

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Når du kjøper en CD, kjøper du et eksemplar av et åndsverk - ikke en lisens.

Jeg vurderte å kommentere at det sikkert ikke er rett å bruke ordet lisens, men tenkte at poenget kom fram og at dermed ingen ville pirke på feil ordbruk...

 

Når du selger en CD, selger du det eksemplaret du har kjøpt. Det har du full rett til, etter Åndsverkslovens § 19. Men du kan (etter norsk rett) sannsynligvis ikke videreselge en digital kopi.

 

Hvorfor? Jo, fordi det ikke er mulig å overfør en digital kopi uten at det i realiteten fremstilles et nytt eksemplar - uavhengig av hvorvidt du sletter din fil eller ikke etterpå/samtidig.

 

Å flytte filen til et nytt medium, eller en ny maskin, er i utgangspunktet en eksemplarfremstilling.

Så om jeg flytter en musikkfil fra en hdd til en annen, eller til og med en annen plass på samme hdd, så har det skjedd en eksemplarfremstilling. Faktisk så eksisterer ikke lenger det eksemplaret som jeg har kjøpt... Tiltross for det kan jeg lovlig benytte meg av det nye eksemplaret, men jeg kan likevel (/sannsynligvis) ikke selge...meget spesiell logikk.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Det skyldes at eksemplarfremstilling alltid ha vært svært sentral innen opphavsretten.Opphavsrett startet faktisk ikke som en opphavsrett, men som en utgivelsesrett, der boktrykkerne satt med makten, og var interessert i enerett på å trykke bøkene de hadde kjøpt av forfatterne for et stort sett ganske lavt beløp.

 

Jeg kan godt være enig meg deg i at logikken virker litt søkt når de gjelder elektroniske eksemplarer, men jeg kan godt skjønne at det har blitt slik - det er ikke så lett å definere hva et eksemplar er, når det bare består av bits og bytes. Derfor har man sikret seg på alle bauger og kanter - eller rettere sagt - sikret innoldsbransjen.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

EU-domstolen avsa nylig en dom som tilsier at det er lovlig å selge videre en kopi om man sletter sin egen. Skal bli artig å se hvordan det følges opp i praksis.

 

Det burde definitivt vært et eget regelverk på plass, som ivaretok forbrukernes rettigheter bedre, og ikke bare for digital utgivelser. Måtte nylig laste ned en crack til et lovlig kjøp spill fordi samboeren allerede hadde spilt deg og knyttet det til sin egen EA-konto (noe som var et krav for å få spilt). Dette var en fysisk kopi som det er hevet over enhver tvil at jeg hadde rett til å selge videre - men det er vanskelig å se for seg hvordan det skulle fungere i praksis... Så nå piratkopieres alt EA legger sine klamme hender på uten at jeg er i nærheten av å ha dårlig samvittighet. Har delvis boikottet dem tidligere og, men syntes utviklerne fortjener penger.

Lenke til kommentar

EU-domstolen avsa nylig en dom som tilsier at det er lovlig å selge videre en kopi om man sletter sin egen. Skal bli artig å se hvordan det følges opp i praksis.

 

Da var jeg ikke på bærtur allikevel ;) (Med unntak av ordbruk/formulering)

 

Fint å høre at det finnes noen fornuftige folk med makt. At lagringsformat skal være helt avgjørende for om man har rett til å selge fra seg musikk eller ikke er helt ulogisk. Slik jeg tolker det så ser platebransjen bare på dette som en mulighet til å sperre bruktsalg for å øke sin egen fortjeneste, det er kun snakk om egeninteresse.

Lenke til kommentar

Det er vel med dette som med store laste/tankskip. Kapteinen endrer ikke kursen før han absolutt må og når kursendringen er satt tar det ofte meget lang tid. Det sitter nok en del slike på toppen i bransjen.

 

Underholdningsbransjen er også som oljebransjen, en gammel gigantisk pengemaskin og man vet hva som har skjedd med initativ som forsøkte å endre oljebransjen oppgjennom årene. Det har tatt flere titalls år og fortsatt er man milevis unna en "grønnere linje". Det dreier seg ikke om at alternativene ikke har funnets helt siden 80 tallet, men at pengermaskiner vernes i lang, lang tid.

 

Når inntektene svikter så leter slike giganter først etter syndebukker (piratene, nytenkende etc.). Det er først når man ikke kommer noen vei med dette og inntektene fortsetter å synke at man ser på nye forretningsmodeller.

 

Heldigvis har det vært mye nyskapning og vilje til forandring siste 5 år og det ser bare ut til å aksellerere. Ungdommen i dag lever i en spennende tid på mange områder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...