Gå til innhold

Hva er din hobby ?


kunnskap786

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvilken nettside er dette? Googlet politisk ungdom og førstevalget er www.ungpolitikk.no/ og den så ut som den var hacket :p

 

Er ikke lengre på Facebook, så kan ikke dele link, men det er en offentlig gruppe på facebook som bare diskuterer Politikk. Det er en ungdoms gruppe (Politisk ungdom).

 

Edit: https://www.facebook.com/groups/Politiske.Ungdom/

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er hobby smed.

 

Har bygget min egen lille smie og bygget mit eget esse trau (der kullet ligger) og satt på vifte, strupeventil (for å få fart i lufta slik at den får fart i kullet...) og hr såvidt begynt å lege mitt eget verktøy og er halvferdig med en kniv jeg skal lage handtak til samt sy et slire og gi til min kone i en eller annen anledning...

 

Samt at jeg har reparert en del småting for meg selv og for familien i smia, ting som normalt ville blitt kastet og kjøpt nytt, men som jeg nå har muligheten til å reparere. Gøy å gjøre noe ingen andre har muligheten til å gjøre samt at jeg alltid har vært fasinert av smed yrket, å kunne bøye jern og stål etter min egen vilje er noe som alltid har fasinert meg..

 

Nå fikk jeg oversvømmelse i kjelleren i fjor høst og har måttet jobbe med å få alle soverommene og slikt der i orden igjen (Kliss ny kjeller er heller ikke å forakte da...) og har derfor ikke stått så mye i smia som jeg har ønsket, men nå kommer våren og jeg er nesten ferdig med listingen og med å legge opp det elektriske (jeg er elektriker av yrke og har derfor lov til å legge opp det elektriske hjemme hos meg selv, men jeg jobber ikke som elektriker akkurat nå...) og gleder meg derfor til å ta opp igjen hobbyen min.

 

Tror til og med jeg har spart opp nok penger til å bevilge meg en dreiebenk, tror jeg går for en Sieg C6B 550 hos maskinbutikken.no, den skulle være en habil første gangs dreiebenk for en hobbysmed tenker jeg. For dreiing har også altid fasinert meg og bortsett fra å dreie bremse skiver til EU kontroll (Bremseskiver bak har en lei tendens til å ruste på nye biler og når erfarne sjåfører kjører dem...) og bremse tromler og slike ting tenkte jeg å lage noen mini motorer på den dreibenken, så får vi se hvor langt jeg kommer på de proskjektene.

 

Liker å jobbe med hendene og kroppen jeg, savner ofte det i den jobben jeg har nå (test ingeniør) og er derfor glad jeg har muligheten til å stupe ut i smia mi og lage ting, både nyttige og ikke fullt så nyttige...

 

Den eneste "hobbyen" jeg har utenom dette er å trene kung fu (wing chun), men har for tiden en pause derfra grunnet opppussingen hjemme og å vente på deler til en bil som ikke ville gå lenger (Noen deler er rett og slett ikke å få tak i... og må derfor spesieal bestilles... Hadde jeg hatt en dreibenk derimot, kunne jeg dreid delen... Sukk.... :( Så vi har bare en bil i husholdet nå og er derfor ikke fullt så mobil som ønskelig...

 

Det er forøvrig fullt mulig å lage seg en esse av en brukt bremse trommel og en liten vifte samt litt støp som tåler høy varme. Du kan bruke vanlig grillkull (bare hold deg borte fra grill briketter, da disse visstnok kan eksplodere hvis varmen blir for høy (Aldri forsøkt dette, bare hørt det av noen erfarne smeder som hadde prøvd....)) Og du trenger nødvendigvis ikke å stå under tak... Finnes forøvrig en rekke gode youtube videoer om hobby smiing på nett, det er bare å søke etter blacksmith og se selv... En rekke av de som har lagt ut video smir i nettopp brukte bremse tromler (mulig fra en svær amerikaner, da bremse tromler til en polo kanskje ikke gjør samme nytta...)

 

Og de lager alt fra kniver til flotte tomahawker (av jernbane spiker!!) så her har du faktisk muligheten til en billig hobby hvis du lar være å bygge smie som jeg gjorde... (Nå kom smia mi på totalt 13 000 kroner alt i alt da, med støp og matrialer og maling, flott og blå ble den, så noen stooor utgift ble dette heller ikke.. Ca 8 kvadrat meter alt i alt, så det er ingen stor smie, men hva skal jeg med det liksom...?)

 

Verktøy til å begynne med finner du på nett, jeg var heldig og fikk kjøpt 13 tenger (med litt rust på) for to hundre kroner i et dødsbo og ambolten, en 60 kilos med et rundt og et firkantet horn, fikk jeg tak i for 500 kroner av en som overhodet ikke skjønte verdien av en sånn ambolt.. Spørs om ikke han hadde ganget med ti hadde han visst hva slike ambolder går for på finn.no. Folk selger ihjelslåtte ambolter for skammelige priser på finn.no uten å forstå at de amboltene ikke er brukanes til annet enn moringer... Du kan få nye for ca 5000 kroner, men det tok jeg med ikke råd til.. Og brukte derfor lang tid på å finne en....

 

Den jeg har pusset jeg opp litt, slipte den litt og den er nå som ny, helt grei for meg å jobbe på. Og ikke minst, veldig billig. Den står i smia på en real hogge stabbe og fungerer helt greit., til mitt bruk. Høyden på ambolten skal forøvrig være knikene dine når du står ved siden av den med armen hengende rett ned. Høyden er viktig, for hvis den er feil får du veldig fort slitasje skader og det går fort når man slår og slår og slår....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Seiling

Drevet med det hele livet. Tar tid å komme inn i, men er en fantastisk sport.

 

- Trening på treningssenter

Synes det var litt kjipt i starten, men nå må jeg nesten trene minst en eller to ganger i uken for å ikke bli smådeppa og lite energisk. Fantastisk gøy å se kroppen utvikle seg og at man går fra lat slapping til attraktiv og full av energi og livsglede.

 

- PC/Internett/spill/forum etc.

Prøver å begrense så mye som mulig her, men er jo en måte å være sosial på, og slappe av.

 

- Spille instrumenter

Spiller gitar, fløyte og synger litt. Fløyte siden jeg var liten, gitar i det siste året. Jeg har alltid trodd jeg ikke kunne synge, men jeg hørte meg selv synge på et klipp her for noen måneder siden (var noe beruset) og det var faktisk ikke så værst, så har såvidt begynt å "utforske" den siden. Å kunne uttrykke seg kreativt er nødvendig for livsgleden min, så disse hobbyene er veldig viktige for meg.

 

- Høre på musikk

Da ikke bare en gang i blant, men flere timer hver dag ofte, gjerne mens jeg gjør andre ting. Bruker også mye tid på å aktivt finne ny musikk og utvide horisontene.

 

- Lese bøker

Ikke så mye nå for tiden, annet enn i sammenheng med skole, men det kun fordi det blir nedprioritert pga lite tid.

 

- Politikk

Er politisk aktiv, medlem av AUF/AP for tiden. Har dog litt reservasjoner til å være med på møter osv for jeg føler at det blir veldig flokkmentalitet hvor alle til en hver tid skal "hylle partiet" istedenfor å se kritisk på enkeltsaker, om det gir noen mening. Har dog vært med på internasjonale politiske konferanser for ungdom i Norge, Tyrkia og Nederland.

 

- Reise

Elsker å reise, ikke ulikt de aller fleste. Men, prøver å unngå "turistfellene" og heller komme så tett inn på kulturen som mulig. En turist vil jo alltid være en turist, men går an å være mer med mennesker og utenfor allfarsvei for å få mer unike opplevelser. Reisehobbyen består dessverre i stor grad av drømmeplanlegging pga at jeg er svært opptatt med skole for tiden.

 

- Veldedighet

Er medlem av røde kors og driver på litt der fra tid til annen. Har ikke hatt tid til så mye enda, men det skal vel ta seg opp.

 

- Være med venner/jenter(?)

Vet ikke om det kan regnes som en hobby, men guttekvelder, fester, dra på kino, flørte med damer osv.

 

- Herremote

Følger med på herremoten og prøver å kle meg noenlunde. Er faktisk en overraskende givende hobby.

 

- Se film/serier

Relativt selvforklarende. Litt begrenset med tid for dette nå.

 

- Språk

Er blitt salig god til å snakke engelsk nå (til den grad at folk lurer på hvor i Amerika jeg er fra) og lærer også Nederlandsk for tiden. Har familie der.

 

- Lage mat

Er interessert i matlaging, og styrer ofte på med mye forskjellig. Begynner å bli ekspert på desserter men resten av måltiden er jeg ikke kommet så langt med enda. Likevel langt flinkere til å lage mat enn nesten alle på min alder.

 

Ellers går resten av tiden til skole. Eksamen i mai, så har hendene fulle for tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...