Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener jeg har hørt at knærne ikke skal vises?

 

Tror nok det går greit med skjørt/kjole som stopper rett over knærne (kjoler/skjørt som går lenger enn det er tross alt verken moderne eller spesielt kledelig for folk på vår alder når for tiden), men bruk i så fall tett, svart strømpebukse (nesten ugjennomsiktig).

 

Unngå joggesko/sneakers (selv om de er svarte) og veldig mønstrete klær.

 

Jeg synes heller ikke at det passer seg med skyhøye hæler eller røffe støvletter. Enkle, sorte pumps med flat såle eller 3-4 cm hæl synes jeg er det peneste/mest passende.

 

Og enkle, klassiske smykker..

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt hvit skjorte. Heller en svart bluse.

 

Men mennene bruker jo gjerne hvit skjorte, så jeg antar at det ikke er fulle krise. For at det skal være greit synes jeg imidlertid at du må ha cardiganen på hele tiden, og gjerne ha feks et svart tørkle i halsen (rett og slett sånn at minst mulig av skjorten er synlig). Derfor er det kanskje like greit å ha en kort-/trekvartermet lett bluse, slik at man har mulighet til å ta av cardiganen for å regulere temperaturen.

 

Edit: skrev kjole, mente skjorte

Endret av cricket
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt hvit kjole. Heller en svart bluse.

 

Men mennene bruker jo gjerne hvit skjorte, så jeg antar at det ikke er fulle krise. For at det skal være greit synes jeg imidlertid at du må ha cardiganen på hele tiden, og gjerne ha feks et svart tørkle i halsen (rett og slett sånn at minst mulig av skjorten er synlig). Derfor er det kanskje like greit å ha en kort-/trekvartermet lett bluse, slik at man har mulighet til å ta av cardiganen for å regulere temperaturen.

 

Tull og tøys, en hvit bluse er både normalt og helt akseptabelt i en begravelse så lenge den brukes under en sort jakke/cardigan/whatever.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt hvit kjole. Heller en svart bluse.

 

Men mennene bruker jo gjerne hvit skjorte, så jeg antar at det ikke er fulle krise. For at det skal være greit synes jeg imidlertid at du må ha cardiganen på hele tiden, og gjerne ha feks et svart tørkle i halsen (rett og slett sånn at minst mulig av skjorten er synlig). Derfor er det kanskje like greit å ha en kort-/trekvartermet lett bluse, slik at man har mulighet til å ta av cardiganen for å regulere temperaturen.

 

Tull og tøys, en hvit bluse er både normalt og helt akseptabelt i en begravelse så lenge den brukes under en sort jakke/cardigan/whatever.

 

Som jeg sa; greit så lenge cardiganen er på.

 

Og i og med at det er sommer, så er det kanskje greit å ha muligheten til å ta av seg cardiganen.

 

Og for å ha nevnt det: jeg har aldri sett kvinner i hvit bluse/skjorte i begravelse. Jeg har vært i syv-åtte stykker.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt min første dress utenfor konfirmasjonskategorien. Jeg debuterer kanskje i bildetråden når jeg har alt på plass, men før det skjer behøver jeg virkelig noen tips.

 

For det første har jeg veldig lyst på en vest, men er litt usikker på hvordan jeg skal fikse dette. Corleniani har tilbudt seg å sy til en vest for meg i samme stoff som dressen, så det alternativet er jo veldig lettvindt. Det tar dog tre uker fra mandag av, og da jeg skal bruke dressen for første gang helgen før, er det litt kjipt. I tillegg vil de slemme italienerne ha 1900 kr for denne tjenesten, noe jeg føler er litt vel stivt da jeg betalte 2500 kr for dressen (nedsatt fra 5000).

 

Hvor lik i fargen må vesten være? Og hvor kan jeg gå till innkjøp av noe slikt? Det er forresten en koksgrå dress det er snakk om.

 

Jeg har tenkt å bruke en lyseblå skjorte og brune sko. Det er vel ok? Sko har jeg ikke, så hvis noen har tips til et røverkjøp i disse salgstider er jeg veldig takknemlig (maks 1500 kr).

 

Angående slips er jeg virkelig i villrede, jeg har ikke peiling i det hele tatt.

 

Mange spørsmål i ett innlegg, men som dere skjønner er ikke mine kunnskaper helt på topp på dette området, og jeg tar i mot all hjelp med stor takk. Jeg kan sikkert fikse et bilde av dressen hvis det er ønskelig/til hjelp.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Du må nesten gå ut fra ordinærprisen når det gjelder vesten, og ikke tilbudsprisen.

 

Vest til en dress til 4000 koster som regel omtrent 1000, så hvis du får sydd en vest på bestilling til en 5000 kronersdress, så er egentlig ikke 1900 utrolig ille.

 

Stoffet må enten være helt likt, eller stå i kontrast. Nesten likt blir som regel helt feil fordi det ser ut som man har mislyktes i å treffe riktig på stoffet, og det blir gjerne seende billig ut.

Lenke til kommentar

Hvis dressen kostet 5000 før, er det jo ikke ublu med en vest til 1900, men det er fortsatt dyrt. Du klarer deg fint uten, men hvis du skal ha, må den være så lik som mulig, helst helt lik. Altfor mye forskjell ser dumt ut.

 

Lyseblå skjorta og brune sko/brunt belte høres jo greit ut. Jeg syntes hvertfall det er finere med brune sko/belte, enn sort til grå dress. Du har utrolig mye å velge mellom når du går til innkjøp av slips, så og si alt (unntatt hvitt/sølv slips) passer, men jeg ville styrt unna sort slips. Prøv navy slips med striper eller noe, du får bare plukke et slips du liker :)

 

Håper jeg var til hjelp, og at noen med mer peiling kan supplere hvis jeg manglet noe?

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det er originalprisen som teller i forhold til vesten, men det er bare prinsippet med at prisen blir noenlunde lik som skurrer litt for meg. Dette er dog min siste uke før jeg blir student, og dermed min siste uke med penger på x antall år, så det er vel bare å kjøre på.

 

Angående sko har jeg sett litt på nettet (også kjent som "Den massive skotråden") og jeg liker virkelig disse to parene fra Herring Shoes:

 

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?brandID=6&catID=84&shoeID=3067&selectedSizeID=0&selectedFitID=0

 

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?brandID=6&catID=84&shoeID=3067&selectedSizeID=0&selectedFitID=0

 

Vil det bli bra, eller for prangende?

 

jeg betalte 2500 kr for dressen (nedsatt fra 5000).

 

Hvor kjøpte du denne dressen hen?

 

På Scabal i Bergen. De hadde overraskende mange modeller på tilbud, og de var også de eneste i hele Bergen som hadde en koksgrå dress som både var på salg og i min størrese (46, altså liten).

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Angående sko har jeg sett litt på nettet (også kjent som "Den massive skotråden") og jeg liker virkelig disse to parene fra Herring Shoes:

http://www.herringsh...selectedFitID=0

 

http://www.herringsh...selectedFitID=0

 

Vil det bli bra, eller for prangende?

 

Du har gjort en liten feil og bare postet et par sko, men de burde fungere godt til dressen. Men det du kan ha i bakhodet er at slike sko ikke vil passe seg i begravelser. Derimot kan de brukes til grå og navy dress og mørke jeans. Iallefall bruker jeg mine til jeans.

Lyseblå skjorte som du nevnte tidligere er også en sikker vinner.

 

Du burde også kjøpe med et par skotre slik at du får mest mulig glede ut av skoene dine. Jeg gjorden den store tabben og droppet det, noe jeg har fått svi for nå. Skinnet har blitt litt "skrukkete". Jeg kjøpte til alle skinnskoene mine for et par dager siden på amazon.co.uk (cedar tree!).

Lenke til kommentar

En liten tabbe der ja, det andre paret er http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?brandID=6&catID=42&shoeID=2676&selectedSizeID=0&selectedFitID=0 (håper jeg). De er ganske like, men de jeg forhåpentligvis linket til nå er mørkere, og dermed også litt mer nøytrale? Jeg har ikke klart å bestemme meg enda, men det er nok å betegne som et luksusproblem. Angående begravelser har jeg et par helt plaine, kjedelige svarte sko som burde holde. Nå satser jeg ikke på å delta i mange slike arrangementer framover, men man vet jo aldri.

 

Skotre var et bra tips, og skal anskaffes snarest.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Jeg tror de lysere vil bli en mer allsidig sko. Men nå er jeg muligens litt mer liberal enn andre her inne.

Hvis du har interesse av å lese deg opp om dress og slikt kan du kjøpe denne boken. Jeg venter på at min skal komme i posten fra amazon.

 

51UXChYDKVL._SL500_AA300_.jpg

 

Mye interessant der!

 

Interessant og interessant fru blom. Det står ikke noe i boken som man ikke kunne funnet i løpet av 5 min på google. Men for all del, grei å ha...

Lenke til kommentar

 

Interessant og interessant fru blom. Det står ikke noe i boken som man ikke kunne funnet i løpet av 5 min på google. Men for all del, grei å ha...

 

For å finne det på google er man nesten nødt til å vite hva man skal søke på. Med mindre man har en liste over ting angående emnet som man har lyst til å lære mer om, så er det så godt som umulig å komme på å søke på alt.

 

Dessuten er det mye mer koselig å sitte med en bok i fanget, for oss som liker det. Og man har alt samlet på ett sted.

 

For min del har boken i alle fall vært bra sengelektyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...