Gå til innhold

"NORGE P. P. PORTO BETALT" Hva betyr dette?


*F*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi setter moralen på sidelinjen så fikk jeg en ide.

 

Får av og til sendinger i posten med svarkonvolutt der det står porto er betalt. Disse konvoluttene har da også påtrykt mottakeradresse.

 

Kan jeg benytte disse konvoluttene til andre formål...bare klistre på en ny mottakeradresse? Eller vil Posten rynke på nesen?

Lenke til kommentar

Hvis vi setter moralen på sidelinjen så fikk jeg en ide.

 

Får av og til sendinger i posten med svarkonvolutt der det står porto er betalt. Disse konvoluttene har da også påtrykt mottakeradresse.

 

Kan jeg benytte disse konvoluttene til andre formål...bare klistre på en ny mottakeradresse? Eller vil Posten rynke på nesen?

 

Det er selvsagt ikke lov, og dersom det oppdages pålegges du å betale straffeporto + gebyr.

 

Det samme kunne ha skjedd med Evelen dersom han ikke hadde satt på frimerke.

Lenke til kommentar

Ehh, hvorfor skulle det skjedd med Evelen dersom han ikke brukte frimerke? Hvis han har kjøpt en ferdigfrankert konvolutt?

 

Jeg lurer også litt på hva som er hjemmelen for at Posten skal ilegge deg straffegebyr for noe slikt.

 

Edit: Okei, ser at han bare "snappet" den opp et sted, og ikke kjøpte den. Men poenget står, dersom den er ferdigfrankert uten adresse, hvorfor i all verden skal man få straffegebyr for å sende den?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Det står alltid avsender på slike konvolutter, og avsender blir fakturert etter hvert som de blir brukt. Klart, hadde han ikke endret avsender, slik at det ser ut som det er Statoil, Sparebanken1, ect (dvs. der han tok konvolutten fra) som har sendt brevet, vil sannsynligvis ikke Posten merke noe. Men endrer han avsender, som han bør hvis det er et viktig brev, så kan posten oppdage det og ilegge straffeporto.

 

Disse konvoluttene må ikke forveksles med forhåndsfrankerte konvolutter som kjøpes på Posten.

Lenke til kommentar

Jeg kan avsløre at det var en konfolutt fra en bedrift.

Bedriftslogoen, samt merket ble klusset vek, og brev sendt, motakker mottok dette noen dager senere.

Så problemet er løst.

 

Hva jeg mener med "snappet" vil jeg ikke annse som relevant for tema så jeg vil dermed ikke gå dypere i hva dette innebærer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...