Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min første bil


iHenrikH

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer og kjøpe min første bil, men jeg er hva du kan kalle så og si helt blank innenfor bil.

 

Hva skal jeg se etter? Hva er grei første bil? Noe spesielt jeg bør vite?

Holder det med og leite på finn?

 

Si at jeg har ett budsjett på 15k, ta og gi

 

Håper på positive tilbakemeldinger,

Henrik :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gammal toyota med minst mulig rust f.eks. Om du driter i åssen bil du kjører kan du finne en gammal japansk bil med lite rust. Rust er tema. Tips til å kjøpe bil i den prisen: Se etter biler som er nylig EU godkjent. For 15 k kjøper du en bil som du pælmer ved første "seriøse" feil. Dette kan gjøre et bilhold svært billig eller svært dyrt.

 

Søk på Mazda, Nissan, Toyota, Honda. Det er mye du kan styre unna, og da blir denne tråden en krigstråd :) Men jeg anbefaler å styre unna gamle Bmwer med seksere, gamle koreanske biler. Styr unna Daihatsu pre 1992. Lykke til!

 

Den bilen som han posta f.eks. Klassisk eksempel på ikke kjøp. Den skal inn på eu om 4 mnd.

Lenke til kommentar

Gammal toyota med minst mulig rust f.eks. Om du driter i åssen bil du kjører kan du finne en gammal japansk bil med lite rust. Rust er tema. Tips til å kjøpe bil i den prisen: Se etter biler som er nylig EU godkjent. For 15 k kjøper du en bil som du pælmer ved første "seriøse" feil. Dette kan gjøre et bilhold svært billig eller svært dyrt.

 

Søk på Mazda, Nissan, Toyota, Honda. Det er mye du kan styre unna, og da blir denne tråden en krigstråd :) Men jeg anbefaler å styre unna gamle Bmwer med seksere, gamle koreanske biler. Styr unna Daihatsu pre 1992. Lykke til!

 

Den bilen som han posta f.eks. Klassisk eksempel på ikke kjøp. Den skal inn på eu om 4 mnd.

 

Driter i hva merke jeg kjører, ja :)

Så jeg må passe på at bilen jeg kjøre helst er lenge til neste EU? Hva er fordeler og ulemper med og kjøpe da?

 

Skal absolutt holde meg unna hva du sa, takk for god tilbakemelding!

Lenke til kommentar

Ansvarsforsikring må du ha uansett, men på en så billig bil kan du droppe fullkasko. Dog lønner det seg ofte med delkasko om du er uheldig og får steinsprut i frontruta el. Jeg har i hvert fall nytt godt av delkasko på min, etter to gratis fiks av ruta og et bytte av ruta med egenandel på 2000. Hadde jeg ikke hatt delkasko her hadde jeg måttet punge ut med 7-8.

 

Se ellers etter gode driftsikre biler, Honda, Toyota, Subaru, Nissan og eldre Audi. Kjører selv en 20 år gammel Civic, og det har enda ikke vært store feil på den.

Lenke til kommentar

Ansvarsforsikring må du ha uansett, men på en så billig bil kan du droppe fullkasko. Dog lønner det seg ofte med delkasko om du er uheldig og får steinsprut i frontruta el. Jeg har i hvert fall nytt godt av delkasko på min, etter to gratis fiks av ruta og et bytte av ruta med egenandel på 2000. Hadde jeg ikke hatt delkasko her hadde jeg måttet punge ut med 7-8.

 

Se ellers etter gode driftsikre biler, Honda, Toyota, Subaru, Nissan og eldre Audi. Kjører selv en 20 år gammel Civic, og det har enda ikke vært store feil på den.

Hmm, ser den. Fordel med delkasko, men dyrere.

Men hva ligger forsikring på i året?

 

Link gjerne til billigste/beste?

Jeg så hos Gjensidige, der måtte jeg ut med en ~800-1000kr måneden.

Blir det så dyrt?

Lenke til kommentar

Her har du en fin bil

 

http://www.finn.no/f...nnkode=37425353

 

2 år til neste EU, nesten nye sommer og vinterdekk, liten snerten bil med lavt forbruk.

Behøver kun ansvar på denne. Dessuten er den såpass gammel at du (eller bekjente) kan utføre enkle vedlikehold/reperasjon.

 

Hvis man ser på bildet av serviceheftet ser man at tannremskifte ikke er gjort på den siden serviceheftet er slått opp på. Nå kan jeg ikke så mye om Nissan så det kan jo være at det er kjede istedetfor rem. Men om det er rem så må nok den byttes og dette kan koste en del penger, så undersøk hvertfall dette grundig før et eventuelt kjøp av denne bilen. Det ser og ut som bilen har hatt en kollisjonsskade, foran på venstre side er det en relativt stor glippe mellom skjermen og fangeren. Selvfølgelig må man og undersøke andre ting, men disse tingene var de første jeg så som jeg merket meg at kanskje kunne bli til en utgift.

 

Uansett lykke til med å finne deg en bil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toyota er ofte et sikkert valg. De er billige og pålitelige.

Hvis du ikke bryr deg om merke, og ikke krever en tøff bil, eller en bil med personlighet, så er en Toyota et bra valg.

 

 

VIKTIG:

Om dette er din første bil, er du en meget uerfaren sjåfør.

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å kjøpe en bil uten ABS-bremser.

Heldigvis har alle biler som ikke er veldig gamle ABS-bremser.

ABS er veldig viktig for sikkerheten, og som uerfaren sjåfør trenger du all den sikkerheten du kan få.

 

 

Se denne reklamevideoen fra BOSCH for en innføring i hvor viktig ABS-bremser er.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man ser på bildet av serviceheftet ser man at tannremskifte ikke er gjort på den siden serviceheftet er slått opp på. Nå kan jeg ikke så mye om Nissan så det kan jo være at det er kjede istedetfor rem. Men om det er rem så må nok den byttes og dette kan koste en del penger, så undersøk hvertfall dette grundig før et eventuelt kjøp av denne bilen. Det ser og ut som bilen har hatt en kollisjonsskade, foran på venstre side er det en relativt stor glippe mellom skjermen og fangeren. Selvfølgelig må man og undersøke andre ting, men disse tingene var de første jeg så som jeg merket meg at kanskje kunne bli til en utgift.

 

Uansett lykke til med å finne deg en bil :)

 

Bilen er 16 år gammel, her må man ikke stille for strenge krav. Registrerreim er sikkert skiftet rundt 100k, men skulle den ikke være det så er det bare å kjøre til den ryker. Bil koster tross at bare 17k.

Og at det muligens har vært en kollisjonsskade betyr vel lite på en så gammel bil, det blir jo uansett ingenting som skal utbedres...her kjører man til bilen stopper.

Lenke til kommentar

Det er sant som du sier ClintE selvom disse tingene eventuelt må gjøres noe med, om det er kollisjonsskade så kan det være skade på forstilling, radiator og eventuelt andre ting, som må tas for at bilen skal kunne brukes, så er nok ikke prisen så gal i seg selv. Tenkte mer på at TS må være obs siden det virket som TS ikke har spesielt mye penger å reparere bil for etter et kjøp, og da kan det være greit å ikke få kostnader som man ikke har mulighet til å dekke, spesielt om det er noe som må gjøres om en liten stund . For da sitter man plutselig med bil som ikke kan kjøres og har samtidig brukt opp penga. For all del det ser ut som det er et godt kjøp, men jeg ville bare tipse om ting jeg ville undersøkt på den bilen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...