Gå til innhold

Selvbygg pc, men andre gjør jobben.....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare for at du ikke skal kortslutte noe med statisk elektrisitet, men det skjer ikke. Hvis du ikke vet hva det er, så er det det støtet som kommer når du tar på noen etter å ha gått på et ullteppe eller hoppet på trampoline. Men tviler på at du kommer til å montere PC-en på en trampoline, så det går nok bra :p

 

Men selvfølgelig... Hvis du vil være på den sikre siden, så koster det bare 50kr.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Nå er som sagt delene bestilt, men venter blant annet på strømforskyningen som ikke var på lager-(. I mellomtiden kan jeg jo studere litt til for å være godt forberedt-)

Et spm som dukker opp. Ser at det er 4 USB 2 og 2 USB 3 på hovedkortet jeg har valgt under menyen ”grensesnitt”. Går utfra at dette er de som sitter fast på hovedkortet og at jeg ikke trenger å koble noen ledninger ekstra for dette, dette er vel ferdigbygd for å virke?

Men på kabinettet jeg har bestilt sitter det 2 USB 3 i front., og disse må da kobles til hovedkortet antar jeg? Vet ikke om jeg leser infoen for hovedkortet riktig, men under ”interne” overflater så står det 2*USB 3. Om jeg tyder dette riktig skal så skal de to USB som sitter i kabinettet kobles på de to usb som sitter i ”interne” overflater med ledning?, og eventuelle ledninger til dette følger vel med kabinettet?,

Ble litt dårlig formulert, men håper dere får en anelse om hva jeg mener-)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Nå er som sagt delene bestilt, men venter blant annet på strømforskyningen som ikke var på lager-(. I mellomtiden kan jeg jo studere litt til for å være godt forberedt-)

Et spm som dukker opp. Ser at det er 4 USB 2 og 2 USB 3 på hovedkortet jeg har valgt under menyen ”grensesnitt”. Går utfra at dette er de som sitter fast på hovedkortet og at jeg ikke trenger å koble noen ledninger ekstra for dette, dette er vel ferdigbygd for å virke?

Men på kabinettet jeg har bestilt sitter det 2 USB 3 i front., og disse må da kobles til hovedkortet antar jeg? Vet ikke om jeg leser infoen for hovedkortet riktig, men under ”interne” overflater så står det 2*USB 3. Om jeg tyder dette riktig skal så skal de to USB som sitter i kabinettet kobles på de to usb som sitter i ”interne” overflater med ledning?, og eventuelle ledninger til dette følger vel med kabinettet?,

Ble litt dårlig formulert, men håper dere får en anelse om hva jeg mener-)

Alt er riktig, men du må laste ned drivere til Usb 3...

Husk å laste ned alle de andre driverene også!

Lenke til kommentar

Takker, høres bra ut!

Litt tanker rundt når jeg har montert maskinen. Hva gjør jeg da?

-Først på lista er vel innstalasjon av OS.?

- Innstalere anivirus.

-Så innstalere diverse drivere, dette gjøres ved at jeg besøker hjemmesiden for fabrikater jeg har montert inn i maskinen og laster ned driverne for ”mine” produkter. ?

- Hvordan laste ned drivere for komponentene som sitter orginalt i kabinetett? på samme måte som over, finner det spesifikke kabinettet og drivere til det?

- Ved at jeg finner mitt hovedkort og laster ned drivere for det, følger da ”alt” med slik som usb, hdmi, vga, lyd osv med?

Om dere har en ”smørbrødsliste” som forteller noe om hvordan og ihvilke rekkefølge hadde det vært flott-)

Lenke til kommentar

Dersom du skal installere Windows 7 vil de meste av drivere installeres automatisk sammen med installasjonen av OS. Begge de to siste gangene jeg har reinstallert har alt av nødvendige drivere installert seg automatisk. Dette gjelder i5 2500K på Z68 hovedkort, og c2q 8400 på et gammelt Asus hovedkort.

 

Det kan allikevel være at man velger å installere skjermkortdriver manuelt (hentes hos nVidia eller AMD avhengig av skjermkort). Jeg har også valgt å installere driver for lydkort på noen maskiner.

 

Alle aktuelle drivere utenom skjermkort finnes på en CD som kommer med hovedkortet.

 

Det finnes ikke drivere til kabinett - da kabinettet ikke inneholder noe som trenger drivere.

 

Rekkefølgene er som du skriver - installer OS - men deretter kommer oppdater OS med alle patcher. Så er det greitt å installere antivirus og deretter brukerprogrammer.

 

Personlig endrer jeg også plasseringen av brukerfiler etter installasjon av OS.

Lenke til kommentar

Takker Bolson-)

Det høres enkelt og greit ut! CD som følger med hovedkort trenger jeg i utgangspunktet ikke kjøre ved mindre jeg oppdager at ikke alle driverne er kommet med sammen med OS? Eller anbefaler du uansett å kjøre denne CD?

Og når det gjelder, vifte, mic og lyd og 2*USB 3 som sitter i kabinettet vil også disse mest sannsynelig bli innstallert sammen med OS, i ”verstefall” ved å kjøre CD for hovedkort?

” men deretter kommer oppdater OS med alle patcher.” Hva vil dette si?

Lenke til kommentar

Ok, skjønner:) er dette oppdateringer jeg manuelt må søke etter? Eventuelt forslag til hvordan dette gjøres?

Windows Update, som har en skrift nest øverst til venstre, der det står (Se etter oppdateringer), denne kan det være lurt å trykke på uansett!

Anbefaler Microsoft Security Essentials (MSE) som Antivirus, da kommer alle oppdateringer "gjennom" Windows Update

MSE Link: http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows/products/security-essentials

Lenke til kommentar

@Allak:

 

Du får spørsmålet om oppdateringer på slutten av installasjonen, men av og til må man gjøre noen manuelle trinn. du får også spørsmål om å sette PC-en til å oppdatere seg automatisk. Dette er anbefalt standardvalg. Du finner ellers fort ut av dette.

 

Vifte® er ikke avhengi av drivere, resten blir i 90 - 95 % installert automatisk.

Lenke til kommentar

Supert karer,dere beroliger en glad men nyssgjerrig amatør!

Setter veldig stor pris på at dere til stadighet svarer seriøst på mine uvitende " dumme" spørsmål,det skal dere ha for :)

 

Vil anbefale deg Ninite når du skal legge inn nettleser, antivirus etc.

 

LINK

 

Totalt avhengig av det selv.

 

Lykke til med byggingen, det er utrolig gøy og lærerikt :)

Lenke til kommentar

På han igjen-)

Ser at det er en ”resetknappen” på kabinettet, går utifra at en kan trykke på denne, eventuelt holde inne, om pc har hengt seg. Vanligvis bruker jeg å holde inne ”på” knappen til den skrur seg av, kanskje ikke bra? Hva er forskjellen på å trykke ”reset” og eventuelt holde inne av/på knappen?

 

Og det skal følge med en ”usb-overgang” fra USB3 til USB2, hvilke bruksområde har denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...