Gå til innhold

Selvbygg pc, men andre gjør jobben.....


Anbefalte innlegg

Maskinen ronsand har satt opp er nettopp noe slikt jeg tenkte på når jeg foreslo en microATX maskin (hovedkort og kabinett). Da får du en fysisk liten maskin men masse krefter :) Eneste endringen du evt kan gjøre er å bytte ut skjermkortet hvis du ikke har tenkt å kjøre krevende spill eller andre operasjoner som er krevende for skjermkortet. Hvis det mest krevende du skal gjøre er bilderedigering så regner jeg med at gtx670 blir temmelig overkill. Jeg vet ikke hvilke programmer du evt bruker, eller hvor mye belastning bilderedigeringsprogrammer generelt har på skjermkort. Derimot blir jeg veldig overrasket hvis det er nødvendig med skjermkort til 3000+ kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen,

 

Takker for linker og tips.

 

Etter og tenkt nøyere igjennom, lurer jeg på om jeg heller kutter ut at kabinettet skal være minst mulig. Tror kanskje at det er lettere å få gjemt bort et "normalt" et(smalere og høyere). Dessuten er det kanskje lettere for en "førstegangsbygger" med litt mere "armslag".

Fint om noen kan hjelpe å sette opp en ålreit pc til mitt bruk.

Det bør vektlegges et kabinett som er så enkelt å bygge i som mulig, i den grad det skiller.

 

Mitt bruk:

-Fotoredigering

-Videoredigering

-Litt spill(sims, rallyspill etc.)

-Streame HD

 

Hva jeg kommer på at jeg må ha:

- Flere usb, gjerne usb 3

- HDMI og Displayport

- VGA

-Bluetooth

- Slike ting som mic og headset innganger…

- Trådløst nettverkskort som støtter dualband(2,4 og 5 Ghz)

-Andre "standard" ting dere kommer på, så legg det på!

-bør kunne takle 2 skjermer(1900*1200)

-Ta ellers med alt jeg måtte trenge som kjølepasta osv....

 

Om mulig så velg komponenter som er så enkle som mulig å montere, siden dette blir første gang.

 

Ser at noen skriver at de driver med diagnoseverktøy etter innstalasjon, er dette noe som må gjøres ialle tilfeller, og hvorfor?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Ok, det var vel det kabinettet rosand også linket til. Todde ikke den var så enkel å bygge i, men om den er det så kan vi godt ta utgangspunkt i det, og spesialsy den for mitt bruk.

Var kommentar på at jeg ikke trengte så heftig grafikkort, forslag til andre?

Hva med den vannkjøleren, er det bedre enn standard luftvifte?

Lenke til kommentar

Silverstone TJ08-E er et meget bra kabinett som er lett å bygge i siden du kan ta ut brettet som hovedkortet skal monteres på. Dette kompenserer for at kabinettet er mindre enn f.eks. fractal define r4. Sweclockers har testet kabinettet og var ganske imponert. Hardware har også testet kabinettet men de fikk ikke med seg at man kunne ta ut hovedkortbrettet. (Testene på hw.no er ganske mangelfulle sånn generelt.) Sitat fra hw sin test av kabinettet: "Ellers ser vi også et litt merkelig metallbur festet over ekspansjonssporene, som sikkert har en mening vi enda ikke har forstått."

:rofl:

Uansett, du vil ikke tjene noe på å IKKE bruke dette kabinettet med lignende maskinvare som ronsand har i sitt oppsett. Ville endret på et par ting:

 

- Lavprofil-minne som Corsair Vengeance Low Profile1600MHz CL9 enter 2x4GB eller 4x4GB. (så de ikke kræsjer i harddiskburet)

- Du kan fint klare deg med et Radeon hd7850 skjermkort ut ifra beskrivelsene dine (med mindre du driver med tung videoredigering hvor skjermkortet spiller en stor rolle for det programmet du brukr). Evt ville jeg gått for gigabyte gtx670 (test hos sweclockers)

 

anandtech er en bra side for å sammenligne ytelsen på forskjellige cpu,gpu og ssd.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Hva med den vannkjøleren, er det bedre enn standard luftvifte?

 

Ville gått for en kjøler som corsair h80 (evt h60 om du må redusere utgiftene). Er perfekt for et kabinett som dette. Er ikke alle tårnkjølere som vil passe i dette kabinettet siden de vil kræsje med harddiskburet.

Lenke til kommentar

Hva med den vannkjøleren, er det bedre enn standard luftvifte?

 

Ville gått for en kjøler som corsair h80 (evt h60 om du må redusere utgiftene). Er perfekt for et kabinett som dette. Er ikke alle tårnkjølere som vil passe i dette kabinettet siden de vil kræsje med harddiskburet.

Da burde du også kjøpe stille vifter (hvis du er støy-sensitiv).

Lenke til kommentar

Takker!

 

Hva med

- Flere usb, gjerne usb 3

- HDMI og Displayport

- VGA

-Bluetooth

- Trådløst nettverkskort som støtter dualband(2,4 og 5 Ghz)

-Kortleser

Kan du linke meg til noe der, eller sitter dette ferdig på hovedkortet?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

I og med at man kan ta ut hovedkortet, fjerne HD-ramma, ta ut hovedkortbrettet, samt god føring av gjør det faktisk ikke å ille. Anmeldt her, http://www.hardware...._tj08-e/103317. Hovedkort. CPU, kjøler (moderat størrelse), minne kan monteres med hovedkortbrettet ute. Kable kan også i stor grad plasseres før det skues fast igjen. Resten skal også gå greitt.

 

Vannkjøling har ingen fordel foran en ok luftkjøler i denne sammenheng, dog kan ikke alle luftkjølere brukes i dette kabinettet. Man bør velge luftkjøler med bakplate, disse "klipsa" som Intel bruker er 100 % bak mål.

 

HD 7770 som foreslått i en tidligere post er et greitt og rimelig skjermkort - HD 7850 litt mer ytelse.

 

----

 

USB 3 er noe som finnes på hovedkortet - se specs for ulike hovedkort om hvor mange. Som oftest 2 (bak) + 2 (interne) . Totalt har de fleste hovedkort en 12 - 16 USB utganger. Ofte er det en 6 - 8 bak og 2 som kan brukes til utgangene framme på kabinett. Det er da litt ledige interne kontakter, men ofte ligger det med et adapter til å få 2 eller 4 ekstra bak.

 

DP og DVI finnes på skjermkortet - og også på hovedkortet til f.eks z77 baserte hovedkort. VGA eksisterer knapt lengre - og er noe man i realiteten ikke har bruk for. Eneste jeg har koblet opp med VGA er min 8 år gamle prosjektor (det gjelder 6 skjermer/TV).

 

Bluetooth kan finnes på hovedkortet, samme gjelder WIFI. Men jeg finner ingen mATX kort med dette. Bluetooth kjøper du som en liten USB-plugg, WIFI kan du både kjøpe som USB og som kort.

 

Her har du et greit kort, http://www.prisjakt....t.php?p=1320316 og her et annet http://www.prisjakt....t.php?p=1368868

 

Du må dog passe på at du får et hovedkort med minst et PCIe x1 spor på plass nr 4 - dog har de fleste z77 korta et PCIe x16 på plass nr 4, og PCIe x1 går i det sporet. Et rimelig hovedkort er dette, http://www.prisjakt....t.php?p=1165802, det har 2 + 2 USB3. Det er vel bare noen få mATX kort som har 2 + 4 (dvs 6 stk USB3).

 

http://www.prisjakt....t.php?p=1317475, et greitt USB Bluetooth adapter med nyeste BT-versjon.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

...

 

prisjakt kan du sette en god del krav til hva som skal være på hk (som f.eks. blåtann, usb3)

 

Edit: hdmi, displayport og dvi er på begge de skjermkortet, så det trenger du ikke å tenke på ved innkjøp av hovedkort, med mindre du ikke skal ha dedikert skjermkort men bare bruke det som er på cpu'en. Dette egner seg ikke til ditt bruk uansett, du må kjøpe eget (dedikert) skjermkort. VGA får man med en overgang fra DVI til VGA.

 

Vannkjøling slik som corsair h80 / h60 yter ikke bedre enn tårnkjølere, fordelen er at man kan flytte radiatoren ut til siden. Dermed lettere å bruke i kabinett med mindre plass

 

Er vel ikke så mange hovedkort som har trådløst nettverkskort som støtter dualband(2,4 og 5 Ghz) så dette er vel mest fornuftig å kjøpe utenom (dedikert nettverkskort). Bare pass på at det er riktig kontakt (etter hva du har tilgjengelig på hovedkortet du velger) Blåtann kan du kjøpe utenom, kobles til usb.

 

EDIT: Er lydkort integrert i hovedkort, standard er lyd inn, lyd ut, mik (ofte 3 kontakter hvor man velger selv hvilke som skal være hva). Noen har også optisk-utgang og/eller coaxial-utgang

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

[...]

Hk med en del USB 3.0: http://www.prisguide...77-m-pro-157946

 

Nå har de fleste hk usb 3.0., blant annet Asus Maximus V Gene som er i ronsand sitt oppsett. Som man kan se på prisjakt så er det stort utvalg av microATX med usb 3.0.

Pga plassering av kontaktene på Asus P8Z77-M PRO så kan man ikke bruke det nettverkskortet du linket til (og alle andre som bruker samme type kontakt). Asus Maximus V Gene kan ha både dedikert skjermkort og det nettverkskortet du linket til

 

Edit: Ville gått for Asus P8Z77-M Pro (4stk usb 3.0)

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

[...]

Hk med en del USB 3.0: http://www.prisguide...77-m-pro-157946

 

Nå har de fleste hk usb 3.0., blant annet Asus Maximus V Gene som er i ronsand sitt oppsett. Som man kan se på prisjakt så er det stort utvalg av microATX med usb 3.0.

 

Pga plassering av kontaktene på Asus P8Z77-M PRO så kan man ikke bruke det nettverkskortet du linket til (og alle andre som bruker samme type kontakt).

 

Asus Maximus V Gene kan ha både dedikert skjermkort og det nettverkskortet du linket til

PCIex1 fungere helt fint i PCIx16 slots...

Lenke til kommentar

PCIex1 fungere helt fint i PCIx16 slots...

Ja du har vel rett der ;) har aldri brukt andre ekspansjonskort enn skjermkort selv.

 

Edit: Ville gått for Asus P8Z77-M Pro (4stk usb 3.0)

 

Når det gjelder minnekortleser kan du enten benytte noe slikt (usb)

eller

du kan montere noe slikt i kabinettet, vil da være helt nede til høyre på forsiden av kabinettet

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

For trådstarer er det neppe hensiktsmessig å kjøpe av de dyreste hovedkortene. Han klarer seg godt med et kort til 600 - 750 kroner. 4 stk USB3 vil også holde lenge, i og med at USB3 nesten bare har hensikt knyttet til ekstra lagringsmedium. For alt annet holder i realiteten USB2, dvs skriver, spillkontrollere, tastatur, mus osv.

 

Ellers så har MariusJS rett, PCIe x1 går i alle andre PCIe spor (x4, x8 og x16).

Lenke til kommentar

For trådstarer er det neppe hensiktsmessig å kjøpe av de dyreste hovedkortene. Han klarer seg godt med et kort til 600 - 750 kroner. 4 stk USB3 vil også holde lenge, i og med at USB3 nesten bare har hensikt knyttet til ekstra lagringsmedium. For alt annet holder i realiteten USB2, dvs skriver, spillkontrollere, tastatur, mus osv.

 

Ellers så har MariusJS rett, PCIe x1 går i alle andre PCIe spor (x4, x8 og x16).

Dette har du rett i, men trådstarter spurte etter fler USB 3.0, men egentlig burde dette kortet holde (Ingen kort i M-ATX med noen særlig forskjell i prisklasse 599 - 800)

https://prisguiden.no/produkt/gigabyte-ga-z77m-d3h-mvp-157875

Lenke til kommentar

Takk for flotte innspill folkens!

Ettersom dette blir min første pc jeg bygger er jeg opptatt av at det skal være så ”enkelt” som mulig, så bra om dette er av den typen!

Vil det i det nevnte kabinettet være plass til en ekstra hardisk, dvd enhet og minnekort leser, eller bør jeg heller da vurdere et annet kabinett?

Om vi fortsatt har pakken til rosand som utgangspunkt, vil noen være behjelpelige med å ”skreddersy” den videre etter mine behov? Med tanke på at jeg også vil ha dedikert nettverkskort og dvd enhet. Videre plukk ut det hovedkortet og skjermkortet og cpu kjøler dere mener jeg burde ha.

Om dere føler at jeg hadde kommet bedre ut med et større kabinett, så tar jeg gjerne i mot forslag her også!

 

Et annet spm:

Dette med at USB,HDMI etc sitter på hovedkortet/skjermkortet. Er det da kontakter ledninger og alt, slik at en ikke trenger å bestille noe ekstra?

Og må jeg ha et ekstra lydkort for lyd eller er dette inkludert i det hovedkortet dere velger?

Lenke til kommentar

Takk for flotte innspill folkens!

Ettersom dette blir min første pc jeg bygger er jeg opptatt av at det skal være så ”enkelt” som mulig, så bra om dette er av den typen!

Vil det i det nevnte kabinettet være plass til en ekstra hardisk, dvd enhet og minnekort leser, eller bør jeg heller da vurdere et annet kabinett?

Om vi fortsatt har pakken til rosand som utgangspunkt, vil noen være behjelpelige med å ”skreddersy” den videre etter mine behov? Med tanke på at jeg også vil ha dedikert nettverkskort og dvd enhet. Videre plukk ut det hovedkortet og skjermkortet og cpu kjøler dere mener jeg burde ha.

Om dere føler at jeg hadde kommet bedre ut med et større kabinett, så tar jeg gjerne i mot forslag her også!

 

Et annet spm:

Dette med at USB,HDMI etc sitter på hovedkortet/skjermkortet. Er det da kontakter ledninger og alt, slik at en ikke trenger å bestille noe ekstra?

Og må jeg ha et ekstra lydkort for lyd eller er dette inkludert i det hovedkortet dere velger?

Pakke: https://prisguiden.no/liste/135359/ og kjøp et http://priser.teknofil.no/index.php?q1=ASUS+PCE-N53

I kabinettet er det plass til to DVD enheter og 4 HDDer + 1 SSD

I Hovedkortet jeg har valgt, har du en Toslink-Plugg (optisk lyd) og "vanlige" lydutganger

Hvis du hadde valgt større kabinett, kunne du hatt et ATX-Hovedkort med flere funksjoner, men igjen dyrere.

Kabler til porter på Hovekort følger med utsyr (Mus, skjerm, tastatur, ekstern hdd osv...) eller kan bestilles på eBay (el...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...