Gå til innhold

Selvbygg pc, men andre gjør jobben.....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei igjen,

 

Kan jeg klare meg uten det eksterne skjermkortet en stund til mitt bruk( bildebehandling) for så å kjøpe dette til når jeg får spart litt mere penger.

 

Også har jeg en DVD spiller fra før og en harddisk,skulle tro de skulle passe? Denne " gamle" harddisken kommer i tillegg til ssd. En kan fint formatere den gamle etter at jeg får liv i pcn jeg skal bygge slik at gammelt grums fra den blir slettet?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Kan jeg klare meg uten det eksterne skjermkortet en stund til mitt bruk( bildebehandling) for så å kjøpe dette til når jeg får spart litt mere penger.

 

Også har jeg en DVD spiller fra før og en harddisk,skulle tro de skulle passe? Denne " gamle" harddisken kommer i tillegg til ssd. En kan fint formatere den gamle etter at jeg får liv i pcn jeg skal bygge slik at gammelt grums fra den blir slettet?

Det skal funke uten GPU en stund ;)

DVD passer så lenge det er en 5.25" enhet og HDD passer, så lenge det er 3.5" eller 2.5" ;)

Lenke til kommentar

Ok,det høres flott ut,da kan jeg kjøpe det etterhvert.

I hvilke tilfeller trenger en skikkelig eksternt skjermkort, er det for det meste ved spill og eventuelt ved videoredigering?

Vil jeg merke at jeg burde hatt bedre skjermkort ved å se på film,surfe,ligthroom ?

 

Antar at strømkabler til gammel harddisk og DVD spiller kommer med strømforsyningen, mens de andre kablene brukes opp igjen fra gammel maskin( om disse passer da)?

 

Kan legge til at det er en :seagate barracuda 7200.10 160GB harddisk og en Thosiba Samsung SH-s202 DVD enhet.

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Ok,det høres flott ut,da kan jeg kjøpe det etterhvert.

I hvilke tilfeller trenger en skikkelig eksternt skjermkort, er det for det meste ved spill og eventuelt ved videoredigering?

Vil jeg merke at jeg burde hatt bedre skjermkort ved å se på film,surfe,ligthroom ?

 

Antar at strømkabler til gammel harddisk og DVD spiller kommer med strømforsyningen, mens de andre kablene brukes opp igjen fra gammel maskin?

Ja, men jeg glemte en ting, de må være SATA, og ikke PATA!

Er ikke sikker, men ved film kan det hende at HD4000 henger litt.

SATA til høyre, PATA til venstre:

post-266150-0-69064400-1349612923_thumb.jpg

Lenke til kommentar

I hvilke tilfeller trenger en skikkelig eksternt skjermkort, er det for det meste ved spill og eventuelt ved videoredigering?

Vil jeg merke at jeg burde hatt bedre skjermkort ved å se på film,surfe,ligthroom ?

Du kan omtrent ikke spille uten dedikert skjermkort, kun veldig lettdrevne spill (regner med en del indie-spill vil gå greit). Surfing og video skal gå helt fint uten dedikert skjermkort. Vet dessverre lite om belastning ved videoredigering, men står ikke noe spesielt om skjermkort i kravene til lightroom. Derimot er vel dette minimumskrav så er godt mulig det er anbefalt med dedikert skjermkort. Uansett ikke noe problem å sette i et skjermkort senere om du trenger det :) bare å prøve uten først, se om det funker.

Lenke til kommentar

Hvor nøye er dere selvbyggere med tanke på statisk elektrisitet når dere bygger pc.er det nødvendig med armbånd eller spesiell arbeidsmatte?

Ser flere videoer rundt om som ikke bruker noe slikt,bare kjører på oppå et trebord.....

 

Å gitt at jeg på sikt skulle investere i et skikkelig skjermkort,vil denne pc da dra de fleste spill om behovet skulle endre seg?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Hvor nøye er dere selvbyggere med tanke på statisk elektrisitet når dere bygger pc.er det nødvendig med armbånd eller spesiell arbeidsmatte?

Ser flere videoer rundt om som ikke bruker noe slikt,bare kjører på oppå et trebord.....

 

Å gitt at jeg på sikt skulle investere i et skikkelig skjermkort,vil denne pc da dra de fleste spill om behovet skulle endre seg?

Du trenger vell egentlig ikke noe slik armbånd, el. men det kan være en billig forsikring (et tips kan være å ta på noe som er metall).

Ja, hvis du investerer i et bedre skjermkort, vil du kunne dra de fleste spill, men da er det bedre å vente, og sette inn et skjermkort senere, og få mer for pengene ;)

Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på disse:

 

http://www.netshop.n...spx?plid=177690

 

http://www.netshop.n...0000194912.aspx

 

Da bortsett fra det innlysende (4*4) (2*8)

 

Ser de blir betegnet CL9 og CL10....

 

og vil CL 10 utgaven passe mitt oppsett?

Ene settet er 2x 4GB-moduler merket 1600MHz 9-9-9-24, og har blå kjøleribber

Andre settet er 2x 8GB-moduler merket 1600MHz 10-10-10-27, og har sorte kjøleribber

 

Minnehastighet har minimalt å si for ytelsen i praksis, CL-tall sier noe om hvor lang tid det tar fra en kommando sendes fra minnekontrolleren (som trenger 40-50 nanosekunder) til den iverksettes (som tar nærmere 5.6ns på CL9 1600MHz mot 6.2ns på CL10 1600MHz om jeg har regnet riktig.)

 

Ja, CL10 vil fungere helt fint.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ser ut til at nettbutikkene er tomme for den strømforskyningen jeg hadde satt opp. Andre alternativet var "Corsair AX650", men om denne også er vanskelig å få tak i vil vel også AX750 passe? og er disse på høyde med Sensonicen?

Ser at noen HX modeller er litt rimeligere, hva skiller AX fra HX?

Lenke til kommentar

Ja, i og med at det er en 3,5'' sak, så kan du sette den i den nederste 3,5'' plassen på TJ08. Den som er helt nederst på kabinettet.

 

Men det finnes også lesere for 5,25'' plasser - slik som denne, http://www.proshop.no/Flashminneadapter/LogiLink-Card-Reader-5.25-USB-Audio-eSATA-TV-out-2217107.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite.

 

I og med at det er to stk 5,25'' plasser i TJ08, har du plass til både DVD og en slik en.

 

AX650 og AX750 er av samme kvalitet som X-serien til Seasonic.

 

@sveibuen:

 

Det er viktig å huske på at den gamle HX-serien til Corsair var laget av to produsenter. HX450, HX520, HX620 og HX650 var alle laget av Seasonic. HX750 var laget av CWT (samme gjaldt vel HX850 og HX1000). De fire som var laget av Seasonic regnes av de fleste som markant bedre enn de som ble laget av CWT. Så om HX750 ver 2 er bedre enn den gamle så forteller det faktisk ikke alt.

 

CWT som produsent har dog blitt bedre de siste årene, de fleste testere ser at komponentvalg, loddekvalitet etc har steget, men de har ikke ennå fullt ut vist at de har en kvalitet som virkelig holder over år og har marginale avvik i produksjonskvalitet. Men forskjellen mellom Seasonic og CWT er nok mindre i dag enn for 3 - 4 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...