Gå til innhold

Den store Nikon D600/D610 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har det vært mye snakk om problemer, men jeg savner litt diskusjon om erfaringer og bruk fra dere som har hatt den en stund.

 

Ja, la oss få mer kjøtt på beinet - post bilder - både med din nye D600 og den modellen du oppgraderte fra....!

La oss se hvor mye bedre resultater som kan oppnås med nyeste teknologi.....og la synsingen ligge resten av sesongen ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan vell gi et lite minireview fra min personelige side av D600.

 

Grepet/ergomi

Fra før hadde jeg mitt gamle dslr D7000, så grepet skulle ikke være all verdens forskjell trodde jeg, men det var ganske bedre. Mye bedre og konfortabelt å holde i. Satte godt i handen samt tommelen hadde et godt og fast grep uten å skli. Jeg har ikke ikke de største hendene så dette passet meg ganske så bra. Ingenting å utsette på grepet.

 

Meny/knapper/video

Knappene og menyene er jeg så å si vandt med stort sett. Det som var en flott ting dem gjorde var å flytte ISO knappen til nedre venstre hjørne. Mye lettere å skifte iso mens man fotograferer. Ellers synes jeg alt av knapper og menyer er godt plassert der dem er. Rec knappen er på toppen, litt snodig plass kanskje, men det gjør meg ingenting er helt greit for min del den sitter der. Er lett å trykke på uten at man blir irritert som en del hevder.

 

Når det gjelder video så testet jeg litt dette ut i julen, og det fungerte godt det jeg prøvde prøvde dog ikke alle innstillingene, men det blir med tiden. Er vell ikke noe som irriterte meg noe sinnsykt, men at man ikke kan skifte blender når man filmer var litt dårlig. Man må ut av live view så skifte, og så inn igjen. Dette skulle vell en komme en firmware fiks etter hva jeg ar lest, men har også lest at dette er en mekaniskstyrt ting så dette er umulig. Ikke helt 100% sikker her altså om det i det hele tatt kommer eller er mulig. Vi får se.

 

Er også flott med to sd-kort plasser samme som D7000 forøvrig mye bilder kan lagres her.

 

Robustheten på selve huset synes jeg er godt virker, og virker ikke som noen billig variant av et FF hus egentlig. Kjennes robust ut. Dog igjen jeg er vandt med D7000. Vet at fronten ikke er laget av magnesium alloy, men av noe hardplast greier. Uansett så kjennes den ikke ut som den skal knekke med et 800g objektiv. Holder sikkert en god del tyngre også om man er litt foriktig. Man er som regel forsiktig med ens utstyr så skal ikke være noe problem.

 

Fokus

Har samme fokusområde som D7000 sentrert i midten, men dette plager meg ikke siden jeg er vandt med det fra mitt gamle. Ja, det hadde sikkert vært flott med f.eks. D800 systemet som dekker større område menmen, man kan ikke få alt. Når det gjelder AF-S så synes jeg det er bedre enn med mitt gamle, fokuserer mye kjappere, og fast hver gang så fremst man ikke er i en spesiell situasjon. Husker dette fra julen spesielt hvor jeg tok en drøss av bilder av familien, og deres 2 små fokus var spott on.

 

Var også fint med en større viewfinder.

Synes både singel, 3d og auto fungerer meget godt. Synes ikke det var noe forskjell i eksponeringer her. Msn ksn vell få det ved singel av en mørk flat i bildet, men ikke testet dette ut enda.

 

Bildekvalitet

Ble litt satt ut av hvor flotte bilder D600 tok skarpheten i bildene er ikke å skimse av etter min mening virkelig flott. Objektiver har vell en del å si her også da. ISO egenskapene er vell der jeg har sett mest forskjell, kan ta rimelig høye iso bilder opp mot 6400 å det synes jeg er alldeles flott. Har ikke noe bilder å sammenligne med her, men skal til min søster til våren så det får bli da siden hun har det. Er vell ikke det kjappeste kameraet i høy skuddtakt modusen, men synes den fungerte bra til mitt bruk. 5.5bps

 

Landskapsbilder så synes jeg D600 skinner. Dynamiske området er imponerende. Jeg tok noen bilder av en solnedgang fra Herøy(helgeland) for litt siden, solens farger kom skikkelig fram i skyene langt borte, framhevet dem helt flott. Hadde delt et her hvist det kunne brukes, men de fleste ble ødelagt pga, ja dere vet. Poster et som ikke ble for gale. kvelds/natte bilder blir jeg også imponert, lite støy på høy ISO og det liker jeg.

 

Det blir flere landskaps så jeg gleder meg bare til å komme meg mere ut nå å ta flere landskapsbilder med nytt objektiv. Skal poste flere da.

 

Når det gjelder farger så synes jeg dem er mere intense på en måte alle farger egentlig. Kan vell kanskje også være jeg har blitt litt flinkere til å eksponere.

 

Uansett når alt kommer til alt så er jeg godt godt fornøyd med mitt første FF.

 

Still spørsmål om dere lurer på noe, men jeg er ikke noen proff bare entusiast. :)

 

Legger til noen landskapsbilder. Ellers er det bare ta en titt på flickr.

 

8201587966_bf4b3b88b7.jpg

Aurora Borealis, sun's beautiful rage by Jann Karlsen, on Flickr

 

8380876403_e31d98cbcf.jpg

Winter sun by Jann Karlsen, on Flickr

 

8271691751_5b49d83e2a.jpg

Milkyway\stars + Andromeda Galaxy by Jann Karlsen, on Flickr

 

8269974137_5409d9986a.jpg

Cristmas Streetwalk by Jann Karlsen, on Flickr

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Grepet/ergomi

Fra før hadde jeg mitt gamle dslr D7000, så grepet skulle ikke være all verdens forskjell trodde jeg, men det var ganske bedre. Mye bedre og konfortabelt å holde i. Satte godt i handen samt tommelen hadde et godt og fast grep uten å skli. Jeg har ikke ikke de største hendene så dette passet meg ganske så bra. Ingenting å utsette på grepet.

 

Dette er et meget viktig punkt, jeg hadde selv D7000 og for meg ble den alt for liten og bare til irritasjon , jeg solgte den og gikk for D800 siden forskjellen på dette området mellom D7000 og D600 trolig var for liten for meg .

Lenke til kommentar

Dette er et meget viktig punkt, jeg hadde selv D7000 og for meg ble den alt for liten og bare til irritasjon , jeg solgte den og gikk for D800 siden forskjellen på dette området mellom D7000 og D600 trolig var for liten for meg .

 

Ett poeng her er at selv om D600 og D7000 er ganske like i størrelse, så syntes ihvertfall jeg at ergonomien på D600 var bedre enn D7000

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk til Jann for et flott bidrag, med mange viktige punkt, og bilder!! Akkurat det jeg savnet i tråden her...

Andre ting jeg har merket meg ved overgang til FX er bedre styring av dybdeskarphet, mye lettere å fjerne bakgrunn, men også at jeg må bruke kortere lukkertider. Spesielt på tele, der må jeg dra opp ISO en del, som heldigvis er uproblematisk nå. Men fikk masse uskarpe bilder først.. Det var med 70-200 uten VR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan vell gi et lite minireview fra min personelige side av D600.

 

Grepet/ergomi

Fra før hadde jeg mitt gamle dslr D7000..

Mye bedre og konfortabelt å holde i.

 

Meny/knapper/video

Det som var en flott ting dem gjorde var å flytte ISO knappen til nedre venstre hjørne.

Uansett så kjennes den ikke ut som den skal knekke med et 800g objektiv.

 

Fokus

Når det gjelder AF-S så synes jeg det er bedre enn med mitt gamle...

Synes både singel, 3d og auto fungerer meget godt.

Synes ikke det var noe forskjell i eksponeringer her.

 

Bildekvalitet

Ble litt satt ut av hvor flotte bilder D600 tok skarpheten i bildene

Er vell ikke det kjappeste kameraet i høy skuddtakt modusen, men synes den fungerte bra til mitt bruk. 5.5bps

Når det gjelder farger så synes jeg dem er mere intense på en måte alle farger egentlig.

 

Takk for oppsummering :)

 

± For egen del har det bare blitt noen timer ved flere forskjellige anledninger og med forskjellige objektiver i lokalene til FotoVideo med D600, men det har så langt ikke blitt til et kjøp pga. av "flekker" som jeg er allergisk mot...

 

÷ Etter et par år med Nikon D7000 + batterigrep opplevde jeg D600 litt for liten i mine hender, ellers veldig lik D7000.

 

÷ På D600 er IKKE zoom-knappen nederst til venstre som jeg er blitt helt avhengig av fordi alle bilder "zoomes" og kontrolleres fortløpende i felten...

 

+ D600 oppleves like velbalansert som D7000 også med objektiv på ca. 2kg

 

+ D600 benytter samme AF som D7000, så innendørs 3D-"skyte"-test ga en opplevelse jeg er vant til...

 

+ D600 eksponerer litt mørkere enn D7000

 

+ D600 har utrolig høy bildekvalitet- PUNKTUM!

 

+ D600 skuddtakt - og treffsikkerheten - er på samme nivå som D7000 - supert!

 

÷ D600 er blitt kritisert for "grønn"-stikk så langt, men det er mer av akademisk interesse enn hva man opplever i praksis...

 

+ D600 sammen med trådløs fjernkontroll ML-L3 er enda bedre enn på D7000. Med D600 kan fjernkontrollen benyttes uten timer...

 

Priceless...

Nikon's U1 + U2 er på plass, som på D7000, og en viktig grunn til at D800 IKKE vurderes som FF kandidat. En "ferdigprogrammert" knapp for normalzoom(U1) og en egen for telezoom(U2) - genialt!

 

Edit ;)

Nikon D600 er et Nikon D7000 - i fullformat - JA TAKK - BEGGE DELER :)

Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

÷ På D600 er IKKE zoom-knappen nederst til venstre som jeg er blitt helt avhengig av fordi alle bilder "zoomes" og kontrolleres fortløpende i felten...

Akkurat der skjønner jeg meg ikke på Nikon. Andre merker har en mer elegant løsning på zoomknappene. På Olympus og panasonic så har bakre snurrehjul den oppgaven i play modus. Canon bruker knappene oppe til høyre.

 

ISO er også normalt tilgjengelig fra høyre hånd slik at venstre hånd kan holde på objektivet hele tiden.

Lenke til kommentar

Akkurat der skjønner jeg meg ikke på Nikon. Andre merker har en mer elegant løsning på zoomknappene. På Olympus og panasonic så har bakre snurrehjul den oppgaven i play modus. Canon bruker knappene oppe til høyre.

 

ISO er også normalt tilgjengelig fra høyre hånd slik at venstre hånd kan holde på objektivet hele tiden.

 

Det er jeg enig i etter å ha brukt Canon i mange år så er faktisk plasseringen av isoknappen noe av det som irriterer meg mest med mitt Nikon, spesielt siden jeg bruker den mye . men men en venner seg vel til det også :-)

Lenke til kommentar

Akkurat der skjønner jeg meg ikke på Nikon. Andre merker har en mer elegant løsning på zoomknappene. På Olympus og panasonic så har bakre snurrehjul den oppgaven i play modus. Canon bruker knappene oppe til høyre.

Njahhh, synes ikke Nikon har så dumme løsninger..

For det første kan du programmere senter-knappen bak til å zoome inn til et bestemt nivå (valgbart).

Lynkjapt for å sjekke skarphet. (men her foretrekker jeg å vise curves)

Synes det er genialt å bla med bakre hjul, mye mer effektivt enn å trykke på siden av joysticken.

Når du skifter bilde, BEHOLDES zoomnivå hvis du har gjort det, genialt hvis du har tatt en serie og skal sjekke om tante gerda blunket på gruppebildet.

Fronthjulet brukes til å hoppe fra ansikt til ansikt når den har gjenkjent det.

Lenke til kommentar

Jeg synes ISO knappen ligger helt greit til. Det gjør meg ingen verdens ting. Dog så har jeg heller prøvd f.eks canon sin variant. Skjønner litt logikken Tom snakker om, men teori og praksis er ikke alltid det fungerer sammen rent tekniskt.

 

Tusen takk til Jann for et flott bidrag, med mange viktige punkt, og bilder!! Akkurat det jeg savnet i tråden her...

Andre ting jeg har merket meg ved overgang til FX er bedre styring av dybdeskarphet, mye lettere å fjerne bakgrunn, men også at jeg må bruke kortere lukkertider. Spesielt på tele, der må jeg dra opp ISO en del, som heldigvis er uproblematisk nå. Men fikk masse uskarpe bilder først.. Det var med 70-200 uten VR.

Var så lite så. :) Har ikke prøvd tele enda på denne, men tar deg på ordet. :) Blir vell en tele en gang vil jeg tro.

 

Takker for mange flotte detaljer du kom med ja, husket ikke på alle, men er enig i de fleste av dem!

 

Dog en ting er den du nevnte med grepet, hvist du får et D600 grep så blir nokk selve pakka større enn d7k'n uansett. :)

Endret av Jann.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Nei, autofokus fungerer ikke spesielt bra på disse kameraene med speil. Skal du ha best mulig autofokus til filming er nok Panasonic GH-3 et bedre valg. Bedre videokvalitet er det også. Det beste er nok uansett manuell fokus om man skal filme skikkelig.

 

Tja.. jeg har ikke erfaring meeeen.. ser du på digatalrev.tv på youtube så er alt filmet med et Canon 5sd2 og 5sd3.. og dette virker til å være veldig bra.. :) Men om nye speilrefleks er bedre eller dårligere enn noe annet på markedet vet jeg ikke.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...