Gå til innhold

Den store Nikon D600/D610 tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U8ZiojSR

Hvorfor velger noen fokuspunkter helt ut på siden? der hvor glasset(objektivet) er optisk svakest? der hvor det IKKE er naturlig å legge fokus i et motiv?

Blir kjedelig hvis alle bildene har (hoved)motivet i midten.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir kjedelig hvis alle bildene har (hoved)motivet i midten.

 

Nei, det blir visuelt veldig korrekt - i forhold til å benytte kantene. Ingen seriøse fotografer legger fokuspunktet i ytterkant, men det er sikkert moro å prøve....sånn bare for å ha testet muligheten.

 

De beste bildene holder seg innenfor gitt rammer, og det gjør også fokuspunktene på D600...

 

ruleofthirds.gif

 

proportion.jpg

Lenke til kommentar

Hvorfor velger noen fokuspunkter helt ut på siden? der hvor glasset(objektivet) er optisk svakest? der hvor det IKKE er naturlig å legge fokus i et motiv?

Hvorfor er det ikke naturlig å legge fokus ut mot sidene - vet om mange motiv der det vil fungere meget godt.

 

Og de beste objektivene er bedre optisk på sidene en de billge er i mitdten ...

 

En populær foto-regel er "rule of thirds" der bildeflaten deles i ni like ruter og motviet plasser i en kryssene Ser vi på D7000 så er faktisk ikke der heller nok fokuspunkter til å treffe skikkelig; en rad over, under og på sidene ville vært gunstig å ha.

 

Ettersom D600 har samme AF sensor, så blir dekningsområdet mindre da sensor/bildeflaten er mye større. Og da er det potensiselt et reelt problem. Canon 6D sin AF sensor har færre punkter og dekker noenlunde samme område.

 

For min del er dette ikke så nøye, da jeg kun bruker senterfokuspunkt og fokus og rekomponer teknikken.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Blir vel snart postet noen eksempel-bilder her også ? Så lenge man sitter på gjerdet og venter....ser ut til at det kan ta litt lenger tid å havne i FF-fella i år....

Men egentlig, for oss med DX, har jeg mine tvil om ikke lengre brennvidde er å foretrekke framfor ubetydelig større areal. For når alt kommer til bildebehandling, så ender man med en del beskjæring uansett... :hmm:

 

Les litt mer her...

 

3b-lg.jpg

 

 

Syns du det ser ut som om det indre rektangelet har halvparten så stort areal som det ytre.

 

Vel, for å gjøre en kort historie ut av det, det bildet viser en feilaktig sammenligning av APC vs. FF da dette viser en crop-faktor på 1.33, og ikke 1.5.

 

Her er hvordan det egentlig ser ut. Rødt er FF, blått er DX.

 

600px-Crop_Factor.JPG

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

De beste bildene holder seg innenfor gitt rammer, og det gjør også fokuspunktene på D600...

Og de aller beste fotografene tør å bryte noen regler...f.eks ha motivet langt ut mot sidene, eller helt i midten osv.

 

 

Ta f.eks Joe McNally, han har flere stålende bilder der motivet er langt ut på sidene. Han tør også å bruke 14mm vidvinkel (FF) på portrettene sine. Han holder seg ikke innen for noen gitte rammer.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Blir vel snart postet noen eksempel-bilder her også ? Så lenge man sitter på gjerdet og venter...

Jadda, jadda slapp av masa :tease:

 

Har noen liggenede i kamera, men vart -20 der jeg var så blir nokk å ta det opp snart fra fotosekken. Pluss at jeg satte bilen fast så jeg nesten ikke kom meg løs!!! Tok en god halvtime å få sjitn løs, så de motivene jeg hadde tenkt å ta bilde av fra en annen destinasjon ble bare tull. O well..

 

Får ta noen ekstra nær her hjemme da på noen ting og tang.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Blir vel snart postet noen eksempel-bilder her også ? Så lenge man sitter på gjerdet og venter....ser ut til at det kan ta litt lenger tid å havne i FF-fella i år....

Mens vi venter, så kan dere ta en titt på mine D600 bilder fra en testrunde i fjor høst. Har en del flere, og vil oppdatere settet - bildene ble tatt før det var skikkelig støtte for D600 i LR, så derfor la jeg aldri ut fler ...

Lenke til kommentar

1. Og de aller beste fotografene tør å bryte noen regler.

2. Ta f.eks Joe McNally, han har flere stålende bilder der motivet er langt ut på sidene.

 

1. Ja, det gjør vi alle - innimellom - men det funker ikke - totalt sett.

 

2. Ja, ta en profilert fyr som Joe - og post en lenke til et eksempel vi kan studere...?!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Ja, ta en profilert fyr som Joe - og post en lenke til et eksempel vi kan studere...?!

Har bare sett bilder han har tatt i bøker.

 

For et "vanlig" portrett så er det ikke sjelden at af-området kommer utenfor øynene med D7000, da blir det ennå værre med D600. Størrelse på AF område på D600 er en ulempe (i forhold til D7000 eller D800) uansett hvordan du vrir og vender på det. Men om det er et problem for deg er en annen sak.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

For et "vanlig" portrett så er det ikke sjelden at af-området kommer utenfor øynene med D7000, da blir det ennå værre med D600.

 

Ser ikke helt hvorfor øynene plasseres utenfor fokuspunktene på kamerahusene du nevner...hvis man holder seg innenfor normen vedrørende portrettfotografering... :hmm:

 

2dhdvk5.png

 

 

 

Edit: Fant et lite eksempel som viser D600/D800 fokuspunkter - i forhold til hverandre - på et portrett - med et øye....

 

AFlayout.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Disse er de bildene jeg tok mens jeg lekte i snøen med bilen!.. Så det ble ikke de beste, men en liten pekepinne er det no på ISO. Skal ta flere og bedre motiver i neste uke. Så får dere se da. :)

 

Disse ble tatt inni i en mørk forfallen garasje i skumringen.

 

Ikke noe bilde redigering i de første her. Jeg brukte A(aperture) programme her.

 

post-182388-0-60845600-1360519655_thumb.jpg

ISO 6400

 

post-182388-0-19650500-1360519741_thumb.jpg

ISO 8063

 

post-182388-0-06547100-1360519768_thumb.jpg

ISO 10159

 

post-182388-0-74873600-1360519861_thumb.jpg

ISO 10159

 

post-182388-0-29860300-1360519799_thumb.jpg

ISO 12800

 

 

Nå disse to ble bare gjort en liten "noise reduction"

 

 

post-182388-0-79849400-1360519898_thumb.jpg

ISO 10159

 

post-182388-0-61666000-1360519914_thumb.jpg

ISO 12800

Lenke til kommentar

Hvor vanlig er egentlig dette "olje på sensor" problemet? Når jeg leser rundt virker det som om nesten alle opplever problemet i større eller mindre grad (i forhold til hva som er vanlig på andre kameraer), men Internett gir jo ofte et litt skeivt bilde på slike problemer.

 

Og hvis en skal sende inn kamera til sensorrens vil ikke det ta mye tid? Og hvis oljen (eller hva det nå er) fort kommer tilbake...En kan jo rense selv, men på mitt nikon kamera sto det ihvertfall at en ikke skal røre sensor overhode, så det er jo litt risky for mange, og kan sikkert bli brukt mot en.

 

Uansett merkelig at Nikon og butikkene kanskje enda mer, tør å holde på slik, selge produkter som de vet har et problem, og trenger unormalt mye vedlikehold. Skulle tro dette var noe forbrukermyndighetene ville vært mer på, de som bryr seg om alt mulig annet rart.

Lenke til kommentar

Hvor vanlig er egentlig dette "olje på sensor" problemet? Når jeg leser rundt virker det som om nesten alle opplever problemet i større eller mindre grad (i forhold til hva som er vanlig på andre kameraer), men Internett gir jo ofte et litt skeivt bilde på slike problemer.

 

Og hvis en skal sende inn kamera til sensorrens vil ikke det ta mye tid? Og hvis oljen (eller hva det nå er) fort kommer tilbake...En kan jo rense selv, men på mitt nikon kamera sto det ihvertfall at en ikke skal røre sensor overhode, så det er jo litt risky for mange, og kan sikkert bli brukt mot en.

 

Uansett merkelig at Nikon og butikkene kanskje enda mer, tør å holde på slik, selge produkter som de vet har et problem, og trenger unormalt mye vedlikehold. Skulle tro dette var noe forbrukermyndighetene ville vært mer på, de som bryr seg om alt mulig annet rart.

 

Etter hva jeg har lest på diverse forum, flickr etc så er det en del som har det, men en del har som også ikke har det. Kommer vell ann på hvor høy F number dem skyter fra også.

Det er vell noe mere enn det som er normalt virker det som enn andre nye dslr kameraer.

 

Det er mulig Nikon har gjort noe med problemet med de produksjonene dem lager nå, men siden man ikke har hørt noe så vet man aldri.

 

Det tok ikke lange tiden fra jeg sendte inn til jeg fikk det tilbake, tror det gikk en ca en uke. En kan lære seg å rense selv å det er jo bare en fordel egentlig.

Foreløpig har jeg ikke sett noe til oljeflekker enda så vi får se.

 

Jeg leser også på noen forum at canon sitt 5d m3/D800 at noen også har noen støv/olje problemer så det ligger vell i sin natur at en lærelse i sensorrens er en fordel. Det skal litt til før å ødelegge sensoren da skal man være bra hardhendt. Men det er også et filter over sensoren så selve sensoren blir ikke ødelagt. Dog kan bli dyrt hvist man ødelegger filteret.

 

Ja det er litt merkelig dem gjør det, dem har vell $ i øynene.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Ser ikke helt hvorfor øynene plasseres utenfor fokuspunktene på kamerahusene du nevner...hvis man holder seg innenfor normen vedrørende portrettfotografering... :hmm:

Hvis man tar portrettbilde i portrettformat (på høykant) fra f.eks midjen og opp kan øynene komme utenfor. På eksemplet du la ved i landskapsformat er man helt i grenseland.

 

Dette med dekningsgrad på AF-området er trukket frem som en av ulempene (cons) på f.eks dpreview, likevel får kamera gullkarakter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Ser ikke helt ...

Her er et eksempel på øyne som vil falle utenfor AF-området til D600 (og muligens D7000 også)

http://www.theatlant...lizzard/100456/

 

Gikk inn fra Sony-awards-tråden fra lenke som ble postet i chatte-tråden, der er det flere eksempler på bilder med fokus langt ut mot sidene.

http://www.theatlant...-awards/100454/

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

To ting med D600 som jeg ikke får til, selv om jeg mener jeg gjør dette ihht bruksanvisningen. Noen som kan hjelpe?

 

Ikke viktig, men... Får ikke pipesignalet til å fungere når fokus er låst, om dere får dette til å fungere, hvordan er det i såfall innstilt?

 

Når jeg skal fyre en ekstern blitz ved hjelp av den innebygde virker også den innbygde med altfor stor kraft. På min gamle D90 var det bare å sette den i C og --, da fyrte den eksterne av og den innebygde fikk ingen innvirkning på bildet. Forslag?

Endret av d90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...