Gå til innhold

Den store Nikon D600/D610 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat der skjønner jeg meg ikke på Nikon. Andre merker har en mer elegant løsning på zoomknappene. På Olympus og panasonic så har bakre snurrehjul den oppgaven i play modus. Canon bruker knappene oppe til høyre.

 

ISO er også normalt tilgjengelig fra høyre hånd slik at venstre hånd kan holde på objektivet hele tiden.

Zoom knappene er nede til venstre på D600 ." ISO" knappen er zoom ut ," bilde kvalitetsknappen "over er zoom inn .

Med "lettvint ISO" aktivert i menyen med program A , da bruker man ikke ISO knappen , man bytter ISO med tommelen på bakre hjul .

Lenke til kommentar

Kan ikke noen av dere lykkelige D600 eiere legge ut flere bildeeksempler? Gjerne ting som trenger høy ISO, 6400-12800 f.eks.

 

Ja, vi venter fortsatt på eksempelbilder, men ser ikke helt behovet for bilder med høy ISO...? :hmm:

 

Zoom knappene er nede til venstre på D600 .

 

Men...

 

back-0600.jpg

 

hvorfor må de "stokke om" på knappene...?

 

353_25468_D7000_back.png

 

 

353_25446_D90_back.png

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Plassering av knapper er noe man fort blir vant til . For Brukere av flere Nikon kamera kan dette kanskje være problematisk att knappene er på ulike plasser .

Som ny bruker av Nikon , så har det ikke vært noe problem for meg å finne rette knapper selv i dårlig lys .

Lenke til kommentar

Ja, vi venter fortsatt på eksempelbilder, men ser ikke helt behovet for bilder med høy ISO...? :hmm:

Neivel. Deg om det kanskje. Jeg tar ganske mange bilder på høy ISO, derfor har jeg ett ønske om nettopp å se resultater på, nemlig, høy ISO.

Når det er sagt ser jeg gjerne eksempler med lav ISO også.

Lenke til kommentar

Zoom knappene er nede til venstre på D600 ." ISO" knappen er zoom ut ," bilde kvalitetsknappen "over er zoom inn .

Med "lettvint ISO" aktivert i menyen med program A , da bruker man ikke ISO knappen , man bytter ISO med tommelen på bakre hjul .

Vet hvor knappene er på D600 ;)

 

Nå tror jeg ikke at du har noe behov for å bytte ISO mens du ser på bildene?

 

Å bla i bildene med hjulet, er forsåvidt greit. Ulempen, er som jeg har nevnt, at man må bruke begge hendene for å opere kamera i mange tilfeller. Jeg ville ha +/- EV på bakre hjul istedet for ISO, da jeg mye oftere justerer eksponeringen enn ISO.

Lenke til kommentar

Vet hvor knappene er på D600 ;)

 

Nå tror jeg ikke at du har noe behov for å bytte ISO mens du ser på bildene?

 

Å bla i bildene med hjulet, er forsåvidt greit. Ulempen, er som jeg har nevnt, at man må bruke begge hendene for å opere kamera i mange tilfeller. Jeg ville ha +/- EV på bakre hjul istedet for ISO, da jeg mye oftere justerer eksponeringen enn ISO.

Innlegget var ment som svar på flageborgs innlegg der han hevder att zoom knappene IKKE er nede til venstre . Holder du nede +/- EV knappen med pekefingeren , da skifter du verdi med tommelen på bakre hjul . :)
Lenke til kommentar

Innlegget var ment som svar på flageborgs innlegg der han hevder att zoom knappene IKKE er nede til venstre .

OK; men du siterte meg ...

 

Holder du nede +/- EV knappen med pekefingeren , da skifter du verdi med tommelen på bakre hjul . :)

De fleste merkene har den muligheten, men det er ikke en metode som fungerer for meg. Og ettersom jeg er sjeldent skifter ISO, eller bruker auto-ISO, så er ISO på hjulet unyttig. Men det er personlige prefereanser.

 

Det som jeg, og flere her, reagerer på er at ISO knappen og zoom-knappene ikke er tilgjengelig fra høyre hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK; men du siterte meg ...

Ett innlegg falt ut for å få med seg sammenhengen .

 

De fleste merkene har den muligheten, men det er ikke en metode som fungerer for meg. Og ettersom jeg er sjeldent skifter ISO, eller bruker auto-ISO, så er ISO på hjulet unyttig. Men det er personlige prefereanser.

 

Det som jeg, og flere her, reagerer på er at ISO knappen og zoom-knappene ikke er tilgjengelig fra høyre hånd.

ISO knappen brukes bare i program M . I program S og P byttes ISO med fremre hjul . I program A Byttes ISO med bakre hjul . Jeg synes det fungere bra . Zoom funksjonen kunne vært litt bedre , men man kan kanskje ikke få alt i ett så billig kamera .
Lenke til kommentar

Zoom funksjonen kunne vært litt bedre , men man kan kanskje ikke få alt i ett så billig kamera .

Ikke hvis det skal stå Nikon på kameraet ihvetfall ... ;)

 

Nå er dette ikke et stort nok problem til å velge vekk Nikon D600 hvis den er en av flere kandidater. Jeg vil nok legge mer vekt på om grepet er behagelig, om AF området er stort nok, og hvor stort problemet med oljesøl på sensoren er. Og om Nikon har de objektivene man ønsker til en pris man er villig til å betale.

Lenke til kommentar

Da ankom d600 i posten,så på tide å skifte nick snart:)

 

Har ikke fått lest noe manual enda, men kommer etterhvert, uansett lett å kjenne seg igjen fra d90.

 

Man dette med fokus lurer jeg litt på, på d90 kunne jeg programmere fn til å styre, enkeltpunkt fokusering, dynamisk osv, finner ikke denne muligheten her i farta, noen med erfaringer omkring fokusvelger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Man dette med fokus lurer jeg litt på, på d90 kunne jeg programmere fn til å styre, enkeltpunkt fokusering, dynamisk osv, finner ikke denne muligheten her i farta, noen med erfaringer omkring fokusvelger?

Egen knapp nede til venstre på forsiden oppå fokusvelgerbryteren (a-m) som på D7000?

 

Dvs, holde nede denne knappen og så bruke kommandohjulene til å velge.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Da ankom d600 i posten,så på tide å skifte nick snart:)

 

Har ikke fått lest noe manual enda, men kommer etterhvert, uansett lett å kjenne seg igjen fra d90.

 

Man dette med fokus lurer jeg litt på, på d90 kunne jeg programmere fn til å styre, enkeltpunkt fokusering, dynamisk osv, finner ikke denne muligheten her i farta, noen med erfaringer omkring fokusvelger?

Såpass ja Gratulerer! Bare sjekk litt med kamera nå rundt f/11 og opp og se om du har det oljeproblemet før 14 dager har gått. Er bare å levere inn igjen da hvist det ikke holder mål. :)

 

Lama kom meg i forkjøpet. Er en knapp for fokuspunktene.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Blir vel snart postet noen eksempel-bilder her også ? Så lenge man sitter på gjerdet og venter....ser ut til at det kan ta litt lenger tid å havne i FF-fella i år....

Men egentlig, for oss med DX, har jeg mine tvil om ikke lengre brennvidde er å foretrekke framfor ubetydelig større areal. For når alt kommer til bildebehandling, så ender man med en del beskjæring uansett... :hmm:

 

Les litt mer her...

 

3b-lg.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Takk for tips, skal sjekke dette etterhvert å eventuelt reklamere, men det er ikke alle som sliter med dette etter hva jeg forstår? Får håpe jeg er heldig i såfall, Hehe....

 

Får en ikke valgt fokuspunkter helt ut til side? Virker som at det er litt snevert område en kan velge fokuspunkter på?

 

Isåfall ikke stort problem da en heller kan omkomponere....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...