Gå til innhold

Den store Nikon D600/D610 tråden


Anbefalte innlegg

Heller gå for fast brennvidde? (Sorry for OT folkens ...)

Jeg liker en kombinasjon av gode zoom-objektiver og lyssterke fast-objektiver. Spørsmålet er da hva som er gode zoomer.

 

Mange mener at et kamera på nivå med D600 fortjener det beste; og da er det 24-70mm f/2.8 (normal) og 70-200mm f/2.8 (tele) som gjelder. Jeg er mer interessert i en normal-zoom som dekker noe mer enn 24-70mm og trenger ikke f/2.8 til vanlig, så da vil 24-85mm f/3.5-4.5 eller 24-120mm f/4 være et bedre valg for min del. For action og sport, så er nok 70-200mm f/2.8 det beste valget;men jeg er ikek der så for meg er en god 70-300mm f/4-5.6 mer interessant.

 

Når jeg sier at jeg ikke trenger f/2.8, så er det egentlig en sannhet med modifikasjoner. Det er heller det at når f/4 ikke er lyssterkt nok, så er ikke f/2.8 det heller. Og det er der fastoptikken kommer inn - f.eks. 28mm f/1.8, 50mm f/1.4 og 85mm f/1.8 er en grei trio som ikke tømmer lommeboka helt.

 

Takk for god info og gode tips :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så jeg leser i den d600 annonserings tråden at det prates litt angående for mange D600 tråder. Tja, er masse god info om pris etc i den d600 annonsert tråden er enig der, men vil vell heller være bedre å ha en egen tråd for fremtiden også àla denne tror dere ikke det?

 

Er sikkert ikke alt for mange som har kjøpt det enda. Men når det blir er vell sikkert denne en god tråd å ha og flere kommer vell til å bruke den. Lik Den store d800 tråden.

 

Som en sa i d600 annonserings tråden at trådene kan flettes, men er vell ikke sikkert det lar seg gjøre eller?

 

Uansett, jeg skal komme med mine erfaringer anngående D600 i denne tråden og hvordan jeg opplever det og hvordan der er å ha brukt det. Ja stort sett alt jeg kan komme på. Kommer antagelighvis om par dager.

 

ps: var det feil av meg å lage denne tråden kanskje?

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Fikk det stillt ut der jeg jobber i dag, faenmeg god byggekvalitet, stort og fint å holde i slik jeg ser det :).

Byggekvalitet på både D800 og D600 er ikke der den burde være etter mitt syn. Prøv D3/D4 litt og man skjønner hvilket "skrammel" D600 og i stor grad D800 er.

Lenke til kommentar

Byggekvalitet på både D800 og D600 er ikke der den burde være etter mitt syn. Prøv D3/D4 litt og man skjønner hvilket "skrammel" D600 og i stor grad D800 er.

 

Det samme er ALLE personbiler uansett merke sammenlignet med en tanks.... blir dumt å sammenligne synes jeg!!

Endret av Nasciboy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Byggekvalitet på både D800 og D600 er ikke der den burde være etter mitt syn. Prøv D3/D4 litt og man skjønner hvilket "skrammel" D600 og i stor grad D800 er.

 

Det samme er ALLE personbiler uansett merke sammenlignet med en tanks.... blir dumt å sammenligne synes jeg!!

Et poeng det der... men hovedissue med D800 er blitsdelen, samt batteriluka; D600 har enda flere issues byggemessig. Men vi er alle forskjellige heldigvis :)

Lenke til kommentar

Et poeng det der... men hovedissue med D800 er blitsdelen, samt batteriluka; D600 har enda flere issues byggemessig. Men vi er alle forskjellige heldigvis :)

 

Ser ikke helt problemet med batteriluka, kanskje den kunne vært mer solid men ser ikke helt den "normale" bruken som skal ta knekken på den.

 

Blitsen derimot skjønner jeg kan bli ødelagt ved uhell da den ikke er veldig solid men det er vel heller ikke innebygde blitser på andre speilrefleks. Selv hadde jeg helst sett at D800 ikke hadde blits....

 

Uansett er jo andre speilreflekskameraer i andre samme prisklasse det man bør sammenligne seg med og der er vel D800 ganske gjennomsnittlig tenker jeg.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Etter å ha brukt D700 i flere år, og nå gått over til D600, er det én ting som kom som en stor overraskelse!

Flere av mine objektiver viser seg å være mindre skarpe enn jeg trodde! Og noen det motsatte :)

 

Det som begynner å gå opp for meg nå, er at jeg har gått rundt med et kamera med lavere pikseltetthet enn D40! (Den har 6 MP, mens D700 har 5 MP på DX-arealet!)

Med dette kamera har jeg så testet objektiver opp mot hverandre (på stativ) for å finne det skarpeste til sitt bruk! :blink:

 

Det har gitt seg utslag i at jeg ikke fant noen forskjell i skarpheten mellom min AF 18-35mm og min 20mm f/3.5 AiS, mens jeg i 100% visning på D600 ser at 20mm'ern er fremdeles skarp, men 18-35'en ikke klarer å følge med helt ut.

 

Jeg testet i sin tid min kjære AFS 24-85mm opp mot en 28mm f/2.8 Ais, som skulle være det ypperste av skarphet! Jeg ble glad for å oppdage at 24-85mm var like god! Så jeg solgte 28mm'ern...

 

Når jeg tester 24-85'en mot en 35mm f/2.8 Ai som jeg også har, finner jeg at 35mm holder skarpheten helt ut i 100% visning, mens 24-85'en blir ganske så soft der. Dette gjelder alle mine FX-zoomer, unntatt AFS 70-200 VR II.

 

Alt dette forteller meg at skal man virkelig utnytte en pikseltetthet høyere enn 5-6 MP på DX-arealet (D40, D700), så må man enten bruke primes, eller profesjonelle zoom-objektiv!

 

Selv D600 har jo ikke høyere pikseltetthet enn D80 og D90! (ca, 11 MP på DX-arealet.)

Så hvilke objektiv som skal klare å matche oppløsningen på den nye D3200 sine 24 MP på DX-arealet, fatter ikke jeg!

Det er samme pikseltetthet som et FX hus med 50 megapiksler!

 

"Problemet" er jo at man alltid "zoomer inn" i 100% visning, samme hvilken oppløsning sensoren har, så ettehvert som kamera'ene bli bedre, vil man se mer og mer av objektivenes feil. Jeg må lære meg å stoppe før 100% :yes:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har tape over min blits på D800 og D600. Du kan også kjøpe 3 x D600 for prisen av 1 x D4 :)

 

Når det gjelder skarphet på D800 / D600 - så anbefaller jeg å sette fokus ved hjelp av liveview og zoom der i 100% - spesielt AF-D objektiver syns jeg ikke har presis nok motor-drev til å kunne sette fokus akkurat der den hører hjemme. dvs steg mellom hver fokus endring er større enn nødvendig som igjen fører til at objektivet ikke klarer de små mikro-fokus justering som skal til for å få helt perfekt fokus - og på D800 syns det.

 

Beste metoden her, for å motarbeide det probleme, er å sette objektive helt ut av fokus, peke kamera mot det man skal ta bilde, sette fokuspunkt der den skal være og ta bilde så snart kamera har objekte i fokus. re-fokusering krever at objekte er så-så mye ut av fokus - og margier for re-fokusering er større på AF-D objektiver enn f.eks. på AF-S.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest medlem-83883

Etter å ha vært borte fra Nikon i nærmere 10 år, er nå prosessen med å bytte tilbake i gang. Jeg har sett meg ut D600 som kamerahuset å satse på. Det eneste ankepunktet jeg har etter å ha prøvd det, er størrelsen. Det føles litt lite ut i mine hender. Jeg kommer nok til å bruke batterigrep 99% av tiden, men er litt usikker på hvordan grepet endrer ergonomien. På bilder ser batterigrepet veldig slankt ut. Er det noen her som har D600 med batterigrep som kan fortelle meg om det blir bedre å holde kameraet for en kar med store hender når batterigrepet er montert?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha vært borte fra Nikon i nærmere 10 år, er nå prosessen med å bytte tilbake i gang. Jeg har sett meg ut D600 som kamerahuset å satse på. Det eneste ankepunktet jeg har etter å ha prøvd det, er størrelsen. Det føles litt lite ut i mine hender. Jeg kommer nok til å bruke batterigrep 99% av tiden, men er litt usikker på hvordan grepet endrer ergonomien. På bilder ser batterigrepet veldig slankt ut. Er det noen her som har D600 med batterigrep som kan fortelle meg om det blir bedre å holde kameraet for en kar med store hender når batterigrepet er montert?

 

Tja D600 + batterigrep er vel omtrent prisen på en D800 , hvorfor ikke ta steget opp :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg får vell blåse litt liv i tråden. :)

 

For vell komme med hvordan jeg synes om den, så langt den lille tiden jeg har brukt det.

 

Jeg har brukt stort sett 50 1.8 hele tiden. Kjøpte en ny vidvinkel zoom for noen dager siden, men har ikke fått brukt den noe særlig enda.

 

Uansett, så langt har det vært en fin opplevelse å gå opp til FF format. Kan vell også nevne at dette er bare mine meninger angående D600 og hvordan jeg føler den er så langt å ikke noe review i den forstand.

  • Autofokus, ja jeg vil si at den er ganske kjapp, ihvertfall det kjappeste jeg har prøvd. Så er det da dog mitt første FF dslr. Virker som etter hva jeg kan huske at den er kjappere enn det gamle jeg hadde(d7000) dog er vell stort sett samme system. Synes responsen er bra på portrett bilder og ikke noe tilbake fokusing etter hva jeg har sett.
  • ISO, ja her ser jeg forskjell fra d7k'n helt klart. Kan gå ganske høyt i forhold til d7k'n før jeg synes det blir for kornete. Skal teste dette mere ut i helgen med julebelysning her i tr.h med akam gjengen.
  • Dybdeskarpehet, har ikke testet ut dette skikkelig enda, men blir mere nå fremover, så kommer tilbake med noen tanker angående det.
  • HDR, dette var litt spennende siden jeg ikke har prøvd dette noe særlig før. Har tatt par bilder med dette og dette blir jeg å gjøre flere ganger for å teste ut, dog med tripod.. :wee:
  • Detaljer & skarphet, detaljene man får er ganske så utrolig fra mitt synspunkt. Men her handler det vell også med hvordan en tar bilder og objekitv man bruker. Men 50mm'n gjør en bra jobb så langt. Jeg må bli bedre på å få skarpe øyne og ansikt på portretter så jeg har noe å lære der, litt kjappere speed og godt lys i jula så skal jeg prøve mere på familien. Ellers så synes jeg skarpheten er flott etter hva jeg har fått til så langt med D600'n.

Ellers synes jeg fargene er sterke, friske og fornøyd så langt. Har ikke testet ut fps'n så mye enda.

 

Jeg ser på mange forum rundt over å noen har laget et par-3 youtube videoer angående dust/oil på d600'n, det er jo sant litt kjipt. Har nevnt dette for Japanphoto å dem er i dialog med Nikon samt venter på svar angående dette siden det er vell meldt om en del rundt omkring. Får se hva som skjer. Skal sies at det er en del som ikke har dette problemet, så kan vell kanskje bare være en "batch" som har dette problemet. Dette skal vell også gå bort etter noen tusen bilder samt sende til rens kan vell være en fordel.

 

Uansett så er det et godt FF kamera som jeg er meget fornøyd med, så langt. Eller så poster jeg flere tanker ettersom jeg begynner å ta flere bilder å kommer meg ut!

 

De av dere som har allerede D600, hadde vært flott med hva dere synes om deres kjøp! God helg! :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Tja D600 + batterigrep er vel omtrent prisen på en D800 , hvorfor ikke ta steget opp :hmm:

 

Etter en del vurderinger er det nok det jeg ender opp med å gjøre. Etter å ha brukt et digert Sony A850 + batterigrep siden 2010, begynner jeg å se nytten i å droppe batterigrepet. Regner med D800 blir bestilt i løpet av neste uke. :)

Lenke til kommentar

Tja D600 + batterigrep er vel omtrent prisen på en D800 , hvorfor ikke ta steget opp :hmm:

Er vell mange grunner til folk velger d600 framfor d800 forutenom pengene og omvendt, sånn med alt i verden.

Etter en del vurderinger er det nok det jeg ender opp med å gjøre. Etter å ha brukt et digert Sony A850 + batterigrep siden 2010, begynner jeg å se nytten i å droppe batterigrepet. Regner med D800 blir bestilt i løpet av neste uke. :)

Gratulerer med valget. Du blir nokk fornøyd.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Jeg valgte D600 som mitt FF kamera og var veldig fornøyd, inntil i dag. Etter 300 bilder, mesteparten som prøve/feile/lære å kjenne et nytt kamera, oppdaget jeg det som det skrives mye om på forskjellige nettsider. Ved nedblending til F22 var det lett å se flekker på bildet forårsaket av dritt på bildebrikke! :-((

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre - bruke reklamasjonsretten og heve kjøpet eller sende det inn til rensing??

Jeg har fotografert i mange år og aldri hatt problemer med støv eller annet på brikka. Dette var en nedtur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg valgte D600 som mitt FF kamera og var veldig fornøyd, inntil i dag. Etter 300 bilder, mesteparten som prøve/feile/lære å kjenne et nytt kamera, oppdaget jeg det som det skrives mye om på forskjellige nettsider. Ved nedblending til F22 var det lett å se flekker på bildet forårsaket av dritt på bildebrikke! :-((

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre - bruke reklamasjonsretten og heve kjøpet eller sende det inn til rensing??

Jeg har fotografert i mange år og aldri hatt problemer med støv eller annet på brikka. Dette var en nedtur!

Med et nick som "Olympen", så er du vel vant til Olympus sin støvfjerning? Det er nok desverre bare de som har fikset det skikkelig.

 

Jeg synes ikke du skal heve kjøpet; du kan nok be om å få det renset, men det hadde jeg ventet med til du hadde tatt et par tusen bilder; i mellomtiden så vil du jo ikke se støvet så lenge du holder deg unna de minste blenderne.

Lenke til kommentar

 

Med et nick som "Olympen", så er du vel vant til Olympus sin støvfjerning? Det er nok desverre bare de som har fikset det skikkelig.

 

Jeg synes ikke du skal heve kjøpet; du kan nok be om å få det renset, men det hadde jeg ventet med til du hadde tatt et par tusen bilder; i mellomtiden så vil du jo ikke se støvet så lenge du holder deg unna de minste blenderne.

 

Ja, du har rett i at Olympus har en god løsning. Har brukt E3 og E5 i mange år, men også et par Nikon varianter uten problemer med dritt på sensoren.

Kameraet er jo nytt og samme linsa har stått på hele tiden. Det er garantert dritt som kameraet selv har produsert eller så er det dritt fra produksjonen. Ingen av delene er fristende å dra med seg videre til en fremtidig rensing. Dersom dette er en produksjons-/konstruksjonssvakhet, er det nok best at Nikon får tilbake kameraet. Det er kjedelig fordi kameraet ellers er perfekt til mitt bruk og jeg ser ingen andre alternativer.

Endret av Olympen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...