Gå til innhold

Den store Nikon D600/D610 tråden


Anbefalte innlegg

Jeg var innom fotovideo i dag og kjente litt på D600 for første gang. Størrelsen og ergonomien var bra syns jeg. Men jeg reagerte på hvor begrenset AF-området er. Det dekker kun området innenfor rammen i bildet fra Nikons D600 sider. Dette likte jeg ikke, da jeg ofte bruker et forkuspunkt som jeg flytter rundt og forholdsvis ofte har lengre ut i bildekanten enn mulig her: img_14.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6D og D600 er ganske like etter hva jeg kan se.

 

00apx4-497031684.jpg

 

Nå skal det sies at både D700, og D800 dekker noe større område, men har aldri opplevd dette som en begrensning. Nå kan det dog tenkes at i portrett-orientering at ikke de ytterste helt strekker til for å rekke øynene på D600 og 6D kontra D700/D800.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Skal være enig at fokusområdet er litt lite; selv om jeg er en som stort sett holder meg til senterfokus og bruker fokus-og-rekomponer teknikken. Med 3D AF påslått skal det fungere bra det. Som oftest ;)

 

Fikk låne en D600 et par timers tid for et par ukers tid siden, og det var et trivelig møte; men har noen spørsmål i den sammenhengen.

 

1. Jeg fant ikke noe sted hvor jeg kunne sette opp kamera til å la meg justere +/- EV med bakre hjul (A modus), uten å holde +/- knappen nede. Er det mulig? (Fikk det til på D90 som jeg lånte før det).

 

2. Jeg har ikke noe software som skjønner D600 RAW filene; er det ViewNX jeg må laste ned da? Det går kanskje greit (Det er ikke greit med Canon; da må man "rigge" registry eller ha original-CD for å laste ned oppdateringer).

 

3. Er det noen av de andre RAW converterene der ute som skjønner D600 filer enda? ACDSee Pro 6 og LR 4.2RC skjønner de ikke.

Lenke til kommentar

1. Jeg fant ikke noe sted hvor jeg kunne sette opp kamera til å la meg justere +/- EV med bakre hjul (A modus), uten å holde +/- knappen nede. Er det mulig? (Fikk det til på D90 som jeg lånte før det).

 

Etter hva jeg har prøvd fungerer det med å bare holde inne knappen samt rulle på det bakre hjulet.

 

2. Jeg har ikke noe software som skjønner D600 RAW filene; er det ViewNX jeg må laste ned da? Det går kanskje greit (Det er ikke greit med Canon; da må man "rigge" registry eller ha original-CD for å laste ned oppdateringer).

 

Følger med en cd-plate, hvor man kan bruke til å converter fra RAW til jpeg. View NX2. Dog venter en oppdatering på lf4.

 

Fikk låne en D600 et par timers tid for et par ukers tid siden, og det var et trivelig møte; men har noen spørsmål i den sammenhengen.

 

Ikke mye tid for testing må en si. Men kanskje dette er et FF for deg? :)

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har prøvd fungerer det med å bare holde inne knappen samt rulle på det bakre hjulet.

Det er ikke bare, det der ;) Det skal fungere uten å trykke ned noen knapp. Hva er vitsen med to hjul, hivs de ikke gjør noe uten at man trykker ned ekstra knapper? Da kunne man like gjerne ha kun et hjul ...

 

Følger med en cd-plate, hvor man kan bruke til å converter fra RAW til jpeg. View NX2. Dog venter en oppdatering på lf4.

Har jo ikke Nikon kamera selv (og dermed ingen CD heller); men det var ikke noe problem, som Mr. Mustard kunne fortelle om.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har prøvd fungerer det med å bare holde inne knappen samt rulle på det bakre hjulet.

Det er ikke bare, det der ;) Det skal fungere uten å trykke ned noen knapp. Hva er vitsen med to hjul, hivs de ikke gjør noe uten at man trykker ned ekstra knapper?

 

Begge hjulene på D600 (og øvrige Nikon-kameraer med to hjul) har selvfølgelig funksjoner tilknyttet uten at man må trykke noe som helst ekstra.På Nikon er dog det bakre hjulet regnet som 'hovedhjulet', så hjul nummer 2 - altså det foran på kameraet - har flere muligheter for tilpasning.

 

Nøyaktig hva som skjer når man snurrer på hjulene kan man til en viss grad bestemme selv. Hvis man vil 'kaste bort' en funksjon som alikevel er utrolig lett tilgjengelig ved å samtidig trykke en knapp en cm unna utløserfingeren - som eksponeringskompensasjon - så kan man selvfølgelig sette opp ett av hjulene til å gjøre det.

 

De fleste velger dog heller å ha en annen funksjon som er vanskeligere tilgjengelig uten å ta øynene vekk fra søkeren på hjul #2 - for eksempel ISO-justering.

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

Det er ikke bare, det der ;) Det skal fungere uten å trykke ned noen knapp. Hva er vitsen med to hjul, hivs de ikke gjør noe uten at man trykker ned ekstra knapper? Da kunne man like gjerne ha kun et hjul ...

Det er godt mulig. Har ikke sjekket så langt enda. Se om det står noe mere i morgen om det. Godt mulig man kan justere inn hjul2 sånn att man slipper å trykke inn knappen.

 

Har jo ikke Nikon kamera selv (og dermed ingen CD heller); men det var ikke noe problem, som Mr. Mustard kunne fortelle om.

Stemmer det. Er bare laste ned hvist ikke..

 

Begge hjulene på D600 (og øvrige Nikon-kameraer med to hjul) har selvfølgelig funksjoner tilknyttet uten at man må trykke noe som helst ekstra.På Nikon er dog det bakre hjulet regnet som 'hovedhjulet', så hjul nummer 2 - altså det foran på kameraet - har flere muligheter for tilpasning.

 

Nøyaktig hva som skjer når man snurrer på hjulene kan man til en viss grad bestemme selv. Hvis man vil 'kaste bort' en funksjon som alikevel er utrolig lett tilgjengelig ved å samtidig trykke en knapp en cm unna utløserfingeren - som eksponeringskompensasjon - så kan man selvfølgelig sette opp ett av hjulene til å gjøre det.

 

De fleste velger dog heller å ha en annen funksjon som er vanskeligere tilgjengelig uten å ta øynene vekk fra søkeren på hjul #2 - for eksempel ISO-justering.

Sant det, det går vell fint annt på egeninnstille etter hva en ønsker seg selv til en viss grad.

Lenke til kommentar

Begge hjulene på D600 (og øvrige Nikon-kameraer med to hjul) har selvfølgelig funksjoner tilknyttet uten at man må trykke noe som helst ekstra.På Nikon er dog det bakre hjulet regnet som 'hovedhjulet', så hjul nummer 2 - altså det foran på kameraet - har flere muligheter for tilpasning.

Jeg ser at manualen sier så. Men det henger jo ikke på greip i såfall. I A modus så velger du blender med fronthjulet. Og er det ikke slik at i S modus så justerer du lukkertiden med det bakre hjulet?

 

For meg er det viktigere å blender og +/- ev på hjulene (ISO er ikke på langt nær så viktig), o det var enkelt å sette opp på D90-en jeg lånte. Men jeg fant aldri de samme valgene i D600 menyene. Faktisk så fant jeg ingenting å konfiguere hjulet til ...

Lenke til kommentar

Faktisk så fant jeg ingenting å konfiguere hjulet til ...

 

Du får lete bedre i manualen - jeg fant dette på 20 sek i min pdf-utgave:

 

Easy Exposure Compensation

 

Option Description

On (Auto reset)

Exposure compensation is set by rotating one of the command dials (see note

below). The setting selected using the command dial is reset when the camera

turns off or the standby timer expires (exposure compensation settings

selected using the E button are not reset).

 

On

As above, except that the exposure compensation value selected using the

command dial is not reset when the camera turns off or the standby timer

expires.

 

Off

Exposure compensation is set by pressing the E button and rotating the main

command dial.

Lenke til kommentar

I A modus så velger du blender med fronthjulet. Og er det ikke slik at i S modus så justerer du lukkertiden med det bakre hjulet?

 

Dette kan du selvfølgelig konfigurere selv. Jeg har alltid justert den 'justerbare faktoren' (altså blender eller lukker i hhv A og S mode) med det bakre hjulet på de Nikon-kameraene jeg har hatt med 2 hjul.

 

Edit: Som standard er det sikkert satt opp med disse to funksjonene på hvert sitt hjul - korresponderende med slik det er i manuell modus.

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

Du får lete bedre i manualen - jeg fant dette på 20 sek i min pdf-utgave:

 

...

 

Det forklarer saken; hadde ingen manual når jeg prøvde kmaeraet. Og det er såvidt jeg husker helt annen måte å sette det opp enn på D90

 

Dette kan du selvfølgelig konfigurere selv. Jeg har alltid justert den 'justerbare faktoren' (altså blender eller lukker i hhv A og S mode) med det bakre hjulet på de Nikon-kameraene jeg har hatt med 2 hjul.

Og det er slik det skal være. Brukeren bestemmer.

 

Takk for oppklaringen.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har prøvd fungerer det med å bare holde inne knappen samt rulle på det bakre hjulet.

Det er ikke bare, det der ;) Det skal fungere uten å trykke ned noen knapp. Hva er vitsen med to hjul, hivs de ikke gjør noe uten at man trykker ned ekstra knapper?

 

Begge hjulene på D600 (og øvrige Nikon-kameraer med to hjul) har selvfølgelig funksjoner tilknyttet uten at man må trykke noe som helst ekstra.På Nikon er dog det bakre hjulet regnet som 'hovedhjulet', så hjul nummer 2 - altså det foran på kameraet - har flere muligheter for tilpasning.

 

Nøyaktig hva som skjer når man snurrer på hjulene kan man til en viss grad bestemme selv. Hvis man vil 'kaste bort' en funksjon som alikevel er utrolig lett tilgjengelig ved å samtidig trykke en knapp en cm unna utløserfingeren - som eksponeringskompensasjon - så kan man selvfølgelig sette opp ett av hjulene til å gjøre det.

 

De fleste velger dog heller å ha en annen funksjon som er vanskeligere tilgjengelig uten å ta øynene vekk fra søkeren på hjul #2 - for eksempel ISO-justering.

Jeg synes den funksjonen er utrolig bra, ble overrasket at selv D70s'en min hadde det. Jeg bruker mest A, da styrer jeg blenderen med hjulet foran og kan finjustere eksponeringen med tommelhjulet, helt genialt! Bruker autofunksjonen slik at justeringen nullstilles automatisk når lysmåleren slukker.

Det er nemlig fordelen fremfor å bruke standardjustering, som du MÅ slå av manuellt, og som krever en ekstra finger. Uansett ser du jo tydelig at du har kompensasjon på, men fint å slippe å glemme å ta den av. Når jeg har brukt hurtigjustering så holder den seg på så lenge jeg jobber.

Lenke til kommentar

Jeg synes den funksjonen er utrolig bra, ble overrasket at selv D70s'en min hadde det. Jeg bruker mest A, da styrer jeg blenderen med hjulet foran og kan finjustere eksponeringen med tommelhjulet, helt genialt!

Klart det er genialt - det slik jeg forventer at det skal fungere. Og det var lett å få til på D90. Men ikke på D600 altså; men jeg hadde som sagt ikke manualen tilgjengelig når jeg testet.

 

Bruker autofunksjonen slik at justeringen nullstilles automatisk når lysmåleren slukker.

Det er nemlig fordelen fremfor å bruke standardjustering, som du MÅ slå av manuellt, og som krever en ekstra finger. Uansett ser du jo tydelig at du har kompensasjon på, men fint å slippe å glemme å ta den av. Når jeg har brukt hurtigjustering så holder den seg på så lenge jeg jobber.

Det er en grei feature; men hva menes med til lysmåler slukker? Slipper du utløserknappen i 30 sekunder og du er tilbake til 0? Eller til kamera slås av eller går i dvale?

Lenke til kommentar

Jeg synes den funksjonen er utrolig bra, ble overrasket at selv D70s'en min hadde det. Jeg bruker mest A, da styrer jeg blenderen med hjulet foran og kan finjustere eksponeringen med tommelhjulet, helt genialt!

Klart det er genialt - det slik jeg forventer at det skal fungere. Og det var lett å få til på D90. Men ikke på D600 altså; men jeg hadde som sagt ikke manualen tilgjengelig når jeg testet.

 

Bruker autofunksjonen slik at justeringen nullstilles automatisk når lysmåleren slukker.

Det er nemlig fordelen fremfor å bruke standardjustering, som du MÅ slå av manuellt, og som krever en ekstra finger. Uansett ser du jo tydelig at du har kompensasjon på, men fint å slippe å glemme å ta den av. Når jeg har brukt hurtigjustering så holder den seg på så lenge jeg jobber.

Det er en grei feature; men hva menes med til lysmåler slukker? Slipper du utløserknappen i 30 sekunder og du er tilbake til 0? Eller til kamera slås av eller går i dvale?

Den er like lett å slå på som på D90, D300s og D70'en. Du bare velger Easy exposure compensation som forklart over. Jeg testet den også på D600 i butikken.

Jeg bruker auto reset. Så du har forstått det helt riktig.

Skal jeg plutselig bytte motiv så hender det jeg slår raskt av og på for å nullstille, men normalt er det en liten pause og da har den nullstilt automatisk. Du ser det forøvrig veldig tydelig i søkeren.

Skal jeg jobbe lengre på et motiv som krever justering bruker jeg den vanlige kompensasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...