Gå til innhold

Lanserer ny fullformat


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt 5D i mange år og er meget fornöyd. Er ikke intressert i 5DII siden jeg ikke synes forskjellen er tilstrekkelig stor. 5DIII ser fin ut, men er enda tyngre. 6D kan kanskje passe fint for meg, spesielt som man kan skifte mattskive (det går ikke på 5DIII tror jeg). Dog synd at maks lukkertid er 1/4000 og at skjermen ikke er vendbar, men det tror jeg jeg kan leve med.

 

Sony RX1 er egentlig mer fristende siden jeg er hekta på 35mm, og önsker meg noe mindre... :) Fuji EX-1 er også tenkbar, når 24/1.4 kommer. Fuji gir farger jeg liker, men jeg er litt skeptisk til sensorn.

 

Vel, vi får se. Det blir ikke i år, uansett.

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt 5D i mange år og er meget fornöyd. Er ikke intressert i 5DII siden jeg ikke synes forskjellen er tilstrekkelig stor.

Når alt kommer til alt, er det vell hodet bak kamera som teller og ikke verktøyet i seg selv. :)

 

Man så er det, det der med lysten på noe nytt..

Endret av Jann.
Lenke til kommentar
Dog synd at maks lukkertid er 1/4000 og at skjermen ikke er vendbar, men det tror jeg jeg kan leve med.

1/4000s gir et trinn mer lys enn 1/8000s og to problemer:

 

A - Det reduserer muligheten for kort dybdeskarphet i dagslys. Dette kan fikses med ND-filter. (ISO stanger ofte allerede i nedre grense i dagslys)

B - Det reduserer muligheten for å låse raske bevegelser. (med unntak av enkelte blits-situasjoner)

 

Selv synes jeg A er den største av de to ulempene, siden jeg sjeldent fotograferer lynraske bevegelser og bare har ND-filter til ett av objektivene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå er det er test av video ute på Canon rumors.

 

Camera strengths:

  • Full frame sensor
  • Clean high ISO in video mode (1250 is very mush usable).
  • Manual audio adjusting
  • PAL/NTSC

Camera weakness:

  • Severe moire
  • Soft image
  • No headphone socket
  • No audio through HDMI while recording (for monitoring audio on new EVF’s)
  • No clean HDMI output

Checkout the footage yourself and see what you thin

 

Lenke til kommentar

Var innom både Fotovideo og den nye Japanphoto-butikken i Bogstadveien i dag og spurte om 6D.

 

Hos førstnevnte snakket jeg med en som sa at han ikke kunne se noe i systemet om når 6D kom inn. Det var i hvertfall ikke på lager nå, og da tvilte han på at de hadde det i salg i morgen - which makes sense...Står nemlig ubekreftet 01.12.12 på nettsiden deres. Legg og merke til at kit-varianten står med ubekretet dato 01.02.13 (!).

 

Hos JP sa medarbeideren at han hadde hørt nyss om at 6D muligens ikke ville bli levert før i Januar i Norge..

 

So... jeg aner ikke hvor kredibel den informasjonen jeg fikk er, men det tyder jo på at kameraet ikke er rett rundt hjørnet her på bjerget i hvertfall.

Lenke til kommentar

Nå står det "på lager" hos FotoVideo i prisguiden, så noen må oppdatere :)

Det gjør det alltid når noe står "ubekreftet på dagens dato" hos FV så det er nok en generell feil i prisguiden. Virker som den bare ser på dato og ikke statusen. Har latt meg lure av den der noen ganger.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Techradar har en tidlig review ute, de er ikke helt ferdige, men ser ut til at testene gjort på skarphet og støy er gjort med et kamera fra fullproduksjon

 

http://www.techradar.com/reviews/cameras-and-camcorders/cameras/digital-slrs-hybrids/canon-eos-6d-1098126/review/1#articleContent

 

Syns dette ser veldig lovende ut. Faller litt bak D600 på skarphet, men holder tritt med 5D III på det meste av bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Syns dette ser veldig lovende ut. Faller litt bak D600 på skarphet, men holder tritt med 5D III på det meste av bildekvalitet.

Skarphheten er vel mer en funksjon av optikken som sitter på mens de tester? Det kan selvsagt være at D600 har et svakere AA filter; eller at det er resultatet av litt høyere oppløsning på sensoren. Men ingenting å miste nattesøvnen over.

 

Det som interesser meg, er at DR og støynivå på ISO 3200 - 12800 er klart bedre på 6D enn D600; noe som vil være nyttig ved konsertfotografering. D600 har dog ca. 1 EV bedre DR på lav ISO; noe som er nyttig for landskapsfotografer og andre lav-ISO brukere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...