Gå til innhold

Canon EOS 6D lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Faktisk ligger mitt GH2 med 7-14mm på helt lik linje med 5D2 med 16-35L objektivet når det gjelder bildekvalitet. ENESTE synlige forskjell ved pikselpeeping er at jeg kunne zoome lengre inn på 5D bildene grunnet litt flere megapiksler.

 

Virkelig? Under alle forhold?

 

 

Århh....

 

Må man enda nevne hver minste detalj og forklare og lage et manifest for at folk ikke skal misforstå eller begynne å kritisere?

 

SELVFØLGELIG SPILLER ISO INN osv.

 

Men på F5.6 og ISO 160 er ikke 5D med 16-35L bedre enn GH2 med 7-14mm. Dette har jeg selv testet nøye i praksis, på testcharts, ute i naturen, i sterkt motlys osv osv. Og dybdeskarphet er heller ikke noe å ta med i regnestykket da det er så vide vinkler det er snakk om at man ikke får tynn dof.

 

Er du fornøyd nå?

 

Hvis ikke håper jeg du har førstehåndserfaring du også med både GH2 og 5D. Ellers blir det synsing...

 

Du får gjerne ta det som kritikk og synsing, men jeg har enkelt og greit vanskelig for å tro at et GH-2 følger et 5DMKII til døra - særlig om man er avhengig av etterbehandling eller stor dynamisk rekkevidde. Du får gjerne syns jeg er teit og kommer bare med kritikk - men vet du hva? Det må du gjerne gjøre.

 

Det forandrer ikke min generelle oppfatning om sensorstørrelse og dets innvirkning til syvende og sist på bildefilkvalitet.

 

P.S. Hvis du ikke har fått tynn DOF med en vidvinkel og stor blender, da har du ikke brukt det nært nok.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Faktisk ligger mitt GH2 med 7-14mm på helt lik linje med 5D2 med 16-35L objektivet når det gjelder bildekvalitet. ENESTE synlige forskjell ved pikselpeeping er at jeg kunne zoome lengre inn på 5D bildene grunnet litt flere megapiksler.

 

Virkelig? Under alle forhold?

 

 

Århh....

 

Må man enda nevne hver minste detalj og forklare og lage et manifest for at folk ikke skal misforstå eller begynne å kritisere?

 

SELVFØLGELIG SPILLER ISO INN osv.

 

Men på F5.6 og ISO 160 er ikke 5D med 16-35L bedre enn GH2 med 7-14mm. Dette har jeg selv testet nøye i praksis, på testcharts, ute i naturen, i sterkt motlys osv osv. Og dybdeskarphet er heller ikke noe å ta med i regnestykket da det er så vide vinkler det er snakk om at man ikke får tynn dof.

 

Er du fornøyd nå?

 

Hvis ikke håper jeg du har førstehåndserfaring du også med både GH2 og 5D. Ellers blir det synsing...

 

Du får gjerne ta det som kritikk og synsing, men jeg har enkelt og greit vanskelig for å tro at et GH-2 følger et 5DMKII til døra - særlig om man er avhengig av etterbehandling eller stor dynamisk rekkevidde. Du får gjerne syns jeg er teit og kommer bare med kritikk - men vet du hva? Det må du gjerne gjøre.

 

Det forandrer ikke min generelle oppfatning om sensorstørrelse og dets innvirkning til syvende og sist på bildefilkvalitet.

 

P.S. Hvis du ikke har fått tynn DOF med en vidvinkel og stor blender, da har du ikke brukt det nært nok.

 

 

Hvorfor har du vanskeligheter med å tro at et GH2 kan holde følge med et 5D2? Hva baserer du det på? Prislappen alene?

 

Og du nevner stor dynamisk rekkevidde? WHAT???

 

Jeg syntes ikke du er teit fordi du kommer med kritikk, men gjerne litt trangsynt siden du automatisk tror 5D er bedre uten at du har førstehåndserfaring med begge kameraene. Det blir ren synsing. Sensorstørrelsen på 5D2 og GH2 trenger ikke å ha noe som helst innvirkning på bildekvaliteten på lav iso. På høy ISO er det klart at større sensor gir mindre støy, hvertfall når man snakker om kjente kameraer.

 

Og også når du nevner dette med dof og gå nærme så blir jeg litt forbauset. Har du noen gang prøvd en 16-35L på et 5D2 eller 7-14 på et GH2?

 

På F5.6 som begge objektivene yter best på skal man gå jævla nærme for å klare å få tynn dof :) Makro-nærme! hehe. Og det var ikke hensiktsmessig når jeg skulle teste bildekvalitet i vanlige situasjoner.

 

Man kan ikke basere sin tro på ingenting og så komme med meninger basert på troen sin. Det er sånn religion starter. Ergo, der kompetanse tar slutt tar religion over og slikt blir usaklig.

 

Gå gjerne inn på slrgear.com eller dpreview.com og se på testbildene selv fra begge objektivene/husene før du poster mer nå :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Er denne tråden ment for å diskutere forskjellene mellom GH2 og 5D Mk. II/III eller er den for å diskutere nykommeren 6D? Til nå har GH2 vært nevnt i annenhvert innlegg, men det har vært lite om 6D!

 

I et forsøk på å spore tilbake: dpreview har kommet med sin "Hands-on" på 6D (om den ikke allerede er nevnt, da): http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-6d. Interessant lesing for de som interesserer seg for annet enn (å promotere sitt eget) GH2 ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg tror fremdeles at Canon har gjort mye rett med dette nye kameraet. Filkvalitene som er viktigst for de fleste er jeg sikker på kommer til å bli en opptur fra de som velger og gå fra 6xx hus eller 60D.

Jeg tror det er helst disse brukerne Canon har hatt i tankene med 6D. De som har 7D og ønsker FF , de velger kanskje 5D MkIII og vil få en opptur , det gjorde iallefall jeg.

Det eneste med 6D som er merkelig er prisen , men jeg er ganske sikker på at den fort kommer ned på rundt 12K frem mot levering.

Etter min mening skal det være merkbar forskjell mellom 6D og 5D MkIII og det har Canon også ment.

Jeg synes det er mye mer merkelig det som Nikon har gjort med sitt D600. Etter min mening er D600 og D800 alt for like og jeg ser ikke så mange grunner for at så mange skal velge D800 fremfor D600.

Hvor mange trenger og vil utnytte den skyhøye oppløsningen til D800. Hvis man ofte må ta store utsnitt , har det aller beste innen optikk og har et solid stativ rund halsen til en hver tid , så kan jeg skjønne hvorfor de velger storebroren i stedet for D600.

 

Men hvor er nye objektiv til både Canon og Nikon leiren , har ennå ikke sett noe nytt fra Photokina når det gjelder det......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg synes det er mye mer merkelig det som Nikon har gjort med sitt D600. Etter min mening er D600 og D800 alt for like og jeg ser ikke så mange grunner for at så mange skal velge D800 fremfor D600.

Hvor mange trenger og vil utnytte den skyhøye oppløsningen til D800. Hvis man ofte må ta store utsnitt , har det aller beste innen optikk og har et solid stativ rund halsen til en hver tid , så kan jeg skjønne hvorfor de velger storebroren i stedet for D600.

 

Jeg syns noe fra Steve Jobs biografi er en god filosofi når det gjelder dette. Han sa at "hvis vi er redd for å kannibalisere våre egne marked vil noen andre ta de isteden" (mener det var i forhold til at iPhone ville gå utover iPod markedet. Noe det gjorde, men idag er det iPhone som er den største inntektskilden til Apple, så de klager nok ikke). Jeg syns det blir for dumt å skulle ta snarveier med D600/6D bare for å unngå markedet til D800/5D3. Lag det beste kameraet til prissegmentet, og se hvor bra det selger.

 

For meg føles 6D veldig som en FX versjon av 60D. Greit at de har lagt til wifi/GPS som er svært positivt, men det skal mye til å forsvare den ekstra prisen. Både for kameraet og objektivene som følger ^^

Lenke til kommentar

Etter min mening skal det være merkbar forskjell mellom 6D og 5D MkIII og det har Canon også ment.

Jeg synes det er mye mer merkelig det som Nikon har gjort med sitt D600. Etter min mening er D600 og D800 alt for like og jeg ser ikke så mange grunner for at så mange skal velge D800 fremfor D600.

 

 

Enig.

 

Når det gjelder Nikon ville jeg foretrukket D600 framfor D800, så denne kommer nok til å spise av D800-salget. 36mp er for spesielt interesserte.

 

For Canons del tror jeg ikke 6D vil spise spesielt av 5DmkIII-salget. Disse kameraene er for ulike.

 

Jeg tror derimot at 5D-salget vil øke som følge av dette entrylevelhuset. FF er det store samtaleemnet om dagen, og det har nok kommet for å bli. Canon er smartere enn mange gir dem kreditt for.

Lenke til kommentar
Faktisk ligger mitt GH2 med 7-14mm på helt lik linje med 5D2 med 16-35L objektivet når det gjelder bildekvalitet. ENESTE synlige forskjell ved pikselpeeping er at jeg kunne zoome lengre inn på 5D bildene grunnet litt flere megapiksler.

Ah - så 5D2 har mer detaljer, altså? ;)

Hva legger du da i "bildekvalitet"?

Men at det finnes bedre optikk enn 16-35L er noe annet - min Samyang 14/2.8 løper ringer rundt 16-35L mk I når det gjelder detaljer.

 

Sensorstørrelsen på 5D2 og GH2 trenger ikke å ha noe som helst innvirkning på bildekvaliteten på lav iso. På høy ISO er det klart at større sensor gir mindre støy, hvertfall når man snakker om kjente kameraer.

Ut fra hva jeg har sett av alle mulige sammenligninger gjelder forskjellen i støy på liten vs stor sensor for alle ISO - ikke bare på høy ISO.

 

(Ikke å sammenblande med dynamikk - der er Canons sensorer dårligere enn for eksempel Sonys - men vel å merke kun på lav ISO.)

 

 

 

Men - 6D:

Jeg tror dette er en "oppfriskning" av 5DmkII - i stedet for å fortsette å lage 5DmkII har de laget et hus som er billigere å produsere, og med noen nye småfunksjoner.

 

Billigere fullframehus fra flere produsenter er uansett noe jeg er for! :)

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå som det første skuffelsen har lagt seg (for en potensiell FF kjøper), så har jeg prøvd å vurdere litt mer "seriøst" de positive og negative faktorene med 6D og hva jeg sannsynligvis kommer til å gå for ut på vårparten.

 

Mine sammenligninger av 6D blir mer opp mot 7D enn mot 5DIII, siden jeg ennå ikke har prøvd meg på FF-formatet.

 

Mine alternativ er i utgangspunket enten å selge mitt 7D og kjøpe 5DIII eller beholde mitt 7D og supplere med 6D. Jeg forventer at prisforskjellen mellom 5DIII og 6D vil være (også over tid) ca 10.000,-.

 

Jeg ser også en viss fordel med å beholde 7D for dens relative gode fokus og den fordelen som crop gir i visse situasjoner.

 

Størrelsen på 6D er grei for meg, ganske lik mitt 7D.

Mangel på intern blits, betyr lite for meg siden jeg bortimot alltid bruker ekstern blits hvis behovet er der.

SD-minne er en liten bakdel, siden jeg har brukbart med CF-kort, men det er ikke en avgjørende faktor. Skulle gjerne sett to minneslotter i 6D, men det kom dessverre ikke.

Videodiskusjonen rundt om på forumer betyr "nada" for meg, siden videoopptak kun er en kuriositet for meg.

At 6D (som 5dIII) bruker samme batteri som 7d er et stort pluss siden jeg allerede har noen i reserve. Å være så heldig at jeg kan bruke mitt nåværende (7D) batterigrep blir vel kanskje bare en "ønskedrøm".

Wifi kan være en brukbar funksjon hvis den fungerer mot min laptop til fjernstyring og lagring. Til sosiale medier er wifi uinteressant.

GPS, grei kuriosa men usikker på om jeg kommer til å bruke det.

97% søker er skuffende, men jeg skal nok kunne leve med det.

ISO er jeg spent på, og jeg forventer at den er bedre enn på 7D.

Autofokus er et viktig punkt. Jeg har tidligere sagt at den ikke kan være dårligere enn 7D, men jeg har moderert meg litt. Hvis jeg beholder 7D til litt mer "actionfylte" scener, så kan jeg fire litt på kravet men bare litt.

Joysticken er viktig for meg, men kanskje kan den 8-veis kontrollknappen fungere nesten like godt som 7D's joystick når det gjelder å kunne forflytte fokuspunkt med letthet.

Jeg savner også M-fn knappen fremme ved utløserknapp som jeg pr.idag bruker til å aktivere vater.

 

Hvis jeg kunne velge uten hensyn til diverse andre faktorer så ville 5DIII vært mitt opplagte valg, men jeg er usikker på om jeg er villig til å betale 10.000 ekstra for 5DIII v 6D.

Det bør vel sies at jeg er pyse når det gjelder å selge ting på nettet, så et salg av min 7D forutsetter interesse i nærmiljøet. Så dette er derfor også en faktor når det gjelder "økonomi" til å gå for det dyreste alternativet.

 

Uansett mitt første FF-hus blir ikke kjøpt uten en grundig test hos en fotoforhandler, så jeg får vel planlegge en Oslotur rundt påsketider neste år.

 

 

PS!!! Ser nå at både JP og FV har satt 5DIII ned til ca 24.500..... hmmmm.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

SD-minne er en liten bakdel, siden jeg har brukbart med CF-kort, men det er ikke en avgjørende faktor. Skulle gjerne sett to minneslotter i 6D, men det kom dessverre ikke.

Det positive er da at man ikke blander kortene hvis man har to kameraer, filbeskrivelsen kan begynne og tulle hvis man bytter kort om hverandre.

 

 

Autofokus er et viktig punkt. Jeg har tidligere sagt at den ikke kan være dårligere enn 7D, men jeg har moderert meg litt. Hvis jeg beholder 7D til litt mer "actionfylte" scener, så kan jeg fire litt på kravet men bare litt.

 

Autofokus skal være bedre en på 5D MkII, og Canon påstår at fokuset fungerer i månelys.

Lenke til kommentar

Nå som det første skuffelsen har lagt seg (for en potensiell FF kjøper), så har jeg prøvd å vurdere litt mer "seriøst" de positive og negative faktorene med 6D og hva jeg sannsynligvis kommer til å gå for ut på vårparten.

 

Mine sammenligninger av 6D blir mer opp mot 7D enn mot 5DIII, siden jeg ennå ikke har prøvd meg på FF-formatet.

 

Mine alternativ er i utgangspunket enten å selge mitt 7D og kjøpe 5DIII eller beholde mitt 7D og supplere med 6D. Jeg forventer at prisforskjellen mellom 5DIII og 6D vil være (også over tid) ca 10.000,-.

 

Jeg ser også en viss fordel med å beholde 7D for dens relative gode fokus og den fordelen som crop gir i visse situasjoner.

 

Størrelsen på 6D er grei for meg, ganske lik mitt 7D.

Mangel på intern blits, betyr lite for meg siden jeg bortimot alltid bruker ekstern blits hvis behovet er der.

SD-minne er en liten bakdel, siden jeg har brukbart med CF-kort, men det er ikke en avgjørende faktor. Skulle gjerne sett to minneslotter i 6D, men det kom dessverre ikke.

Videodiskusjonen rundt om på forumer betyr "nada" for meg, siden videoopptak kun er en kuriositet for meg.

At 6D (som 5dIII) bruker samme batteri som 7d er et stort pluss siden jeg allerede har noen i reserve. Å være så heldig at jeg kan bruke mitt nåværende (7D) batterigrep blir vel kanskje bare en "ønskedrøm".

Wifi kan være en brukbar funksjon hvis den fungerer mot min laptop til fjernstyring og lagring. Til sosiale medier er wifi uinteressant.

GPS, grei kuriosa men usikker på om jeg kommer til å bruke det.

97% søker er skuffende, men jeg skal nok kunne leve med det.

ISO er jeg spent på, og jeg forventer at den er bedre enn på 7D.

Autofokus er et viktig punkt. Jeg har tidligere sagt at den ikke kan være dårligere enn 7D, men jeg har moderert meg litt. Hvis jeg beholder 7D til litt mer "actionfylte" scener, så kan jeg fire litt på kravet men bare litt.

Joysticken er viktig for meg, men kanskje kan den 8-veis kontrollknappen fungere nesten like godt som 7D's joystick når det gjelder å kunne forflytte fokuspunkt med letthet.

Jeg savner også M-fn knappen fremme ved utløserknapp som jeg pr.idag bruker til å aktivere vater.

 

Hvis jeg kunne velge uten hensyn til diverse andre faktorer så ville 5DIII vært mitt opplagte valg, men jeg er usikker på om jeg er villig til å betale 10.000 ekstra for 5DIII v 6D.

Det bør vel sies at jeg er pyse når det gjelder å selge ting på nettet, så et salg av min 7D forutsetter interesse i nærmiljøet. Så dette er derfor også en faktor når det gjelder "økonomi" til å gå for det dyreste alternativet.

 

Uansett mitt første FF-hus blir ikke kjøpt uten en grundig test hos en fotoforhandler, så jeg får vel planlegge en Oslotur rundt påsketider neste år.

 

 

PS!!! Ser nå at både JP og FV har satt 5DIII ned til ca 24.500..... hmmmm.

 

Jeg var i akkurat samme tankemodus som du er inne i nå , og tanken var om jeg skulle beholde 7Den min og kjøpe 5D MkII (eller den gang vente på 6D) , eller om jeg skulle selge 7D og crop optikk og ta den helt ut med 5D MkIII.

Jeg gikk for siste tanken og kjøpte 5D MkIII , jeg angrer ikke ett sekund selv om prisen var 25K.

Etter salget av 7D og cropoptikken var ikke forskjellen så stor sammenlignet med alt1.

 

Med 5D MkIII har jeg alt det jeg hadde fra 7D bare at enda flere ting er på et mye høyere nivå. Jeg slipper også å drasse på 2 hus og mange objektiver , noe jeg måtte gjort med en kombinasjon av 5D MkII + 7D.

 

Etter min mening er 5D MkIII helt fenomenal og jeg kan ikke finne noe jeg kunne ønsket mer (har ikke prøvd 1D serien)

Lenke til kommentar

Nå som det første skuffelsen har lagt seg (for en potensiell FF kjøper), så har jeg prøvd å vurdere litt mer "seriøst" de positive og negative faktorene med 6D og hva jeg sannsynligvis kommer til å gå for ut på vårparten.

 

Mine sammenligninger av 6D blir mer opp mot 7D enn mot 5DIII, siden jeg ennå ikke har prøvd meg på FF-formatet.

 

Mine alternativ er i utgangspunket enten å selge mitt 7D og kjøpe 5DIII eller beholde mitt 7D og supplere med 6D. Jeg forventer at prisforskjellen mellom 5DIII og 6D vil være (også over tid) ca 10.000,-.

 

Jeg ser også en viss fordel med å beholde 7D for dens relative gode fokus og den fordelen som crop gir i visse situasjoner.

 

Størrelsen på 6D er grei for meg, ganske lik mitt 7D.

Mangel på intern blits, betyr lite for meg siden jeg bortimot alltid bruker ekstern blits hvis behovet er der.

SD-minne er en liten bakdel, siden jeg har brukbart med CF-kort, men det er ikke en avgjørende faktor. Skulle gjerne sett to minneslotter i 6D, men det kom dessverre ikke.

Videodiskusjonen rundt om på forumer betyr "nada" for meg, siden videoopptak kun er en kuriositet for meg.

At 6D (som 5dIII) bruker samme batteri som 7d er et stort pluss siden jeg allerede har noen i reserve. Å være så heldig at jeg kan bruke mitt nåværende (7D) batterigrep blir vel kanskje bare en "ønskedrøm".

Wifi kan være en brukbar funksjon hvis den fungerer mot min laptop til fjernstyring og lagring. Til sosiale medier er wifi uinteressant.

GPS, grei kuriosa men usikker på om jeg kommer til å bruke det.

97% søker er skuffende, men jeg skal nok kunne leve med det.

ISO er jeg spent på, og jeg forventer at den er bedre enn på 7D.

Autofokus er et viktig punkt. Jeg har tidligere sagt at den ikke kan være dårligere enn 7D, men jeg har moderert meg litt. Hvis jeg beholder 7D til litt mer "actionfylte" scener, så kan jeg fire litt på kravet men bare litt.

Joysticken er viktig for meg, men kanskje kan den 8-veis kontrollknappen fungere nesten like godt som 7D's joystick når det gjelder å kunne forflytte fokuspunkt med letthet.

Jeg savner også M-fn knappen fremme ved utløserknapp som jeg pr.idag bruker til å aktivere vater.

 

Hvis jeg kunne velge uten hensyn til diverse andre faktorer så ville 5DIII vært mitt opplagte valg, men jeg er usikker på om jeg er villig til å betale 10.000 ekstra for 5DIII v 6D.

Det bør vel sies at jeg er pyse når det gjelder å selge ting på nettet, så et salg av min 7D forutsetter interesse i nærmiljøet. Så dette er derfor også en faktor når det gjelder "økonomi" til å gå for det dyreste alternativet.

 

Uansett mitt første FF-hus blir ikke kjøpt uten en grundig test hos en fotoforhandler, så jeg får vel planlegge en Oslotur rundt påsketider neste år.

 

 

PS!!! Ser nå at både JP og FV har satt 5DIII ned til ca 24.500..... hmmmm.

 

Jeg var i akkurat samme tankemodus som du er inne i nå , og tanken var om jeg skulle beholde 7Den min og kjøpe 5D MkII (eller den gang vente på 6D) , eller om jeg skulle selge 7D og crop optikk og ta den helt ut med 5D MkIII.

Jeg gikk for siste tanken og kjøpte 5D MkIII , jeg angrer ikke ett sekund selv om prisen var 25K.

Etter salget av 7D og cropoptikken var ikke forskjellen så stor sammenlignet med alt1.

 

Med 5D MkIII har jeg alt det jeg hadde fra 7D bare at enda flere ting er på et mye høyere nivå. Jeg slipper også å drasse på 2 hus og mange objektiver , noe jeg måtte gjort med en kombinasjon av 5D MkII + 7D.

 

Etter min mening er 5D MkIII helt fenomenal og jeg kan ikke finne noe jeg kunne ønsket mer (har ikke prøvd 1D serien)

Jeg ser hva du mener, og er i utgangspunktet helt på bølgelengde med deg.

 

"Formelt" sett så tåler kontoen absolutt et "større" utlegg, uten først å ha solgt nåværende utstyr, men min psykiske barriere med å holde litt igjen på "unødvendige?" investeringer er ikke like lett å bryte.

Etter en del år med "kjekt å ha"-viruset, så har jeg i det siste følt et behov for å roe litt på slike kjøp (uansett lyst), og har derfor lovt meg selv å planlegge slike kjøp. Så jeg må prøve å kvitte meg med nåværende hus og noen ef-s objektiver før jeg tar neste skritt.

Sannsynligheten for at jeg sitter med en 5DIII ut på våre er meget stor, men jeg vil ikke helt og holdent avskrive 6D ennå.

 

Når jeg nevner komboen 7D &6D, så tenker jeg ikke på å drasse med meg begge husene normalt sett. Det blir å måtte planlegge hva jeg i hovedsak skal fotografere og ta med det huset som passer.

 

 

1D serien har heller ikke jeg prøvd, og den er uansett uaktuell, siden jeg føler at huset blir for stort for meg. Jeg bruker av og til batterigrep på min 7D, men er i hovedsak mest komfortabel uten det påmontert.

Lenke til kommentar

Gjør de samme vurderingene som de over gjør (og har gjort), men jeg kommer ikke til å kvitte meg med 7D uansett hva jeg gjør. Kommer til å bruke den når jeg trenger den ekstra rekkevidden. Jeg er også såpass fornøyd med betjeningen og størrelsen til 7D at jeg ramlet av 6D da jeg så baksiden av kameraet. Autofokusen ser også tvilsom ut, selv om den (ifølge Canon) fokuserer i nærmest stummende mørke. Det har uansett liten relevans for meg.

 

Men nå ser 5D ut til å synke i pris. Ser de melder om ganske gode tilbud mange steder i utlandet, og her i Norge ser de fleste ut til å ha stabilsert seg på under 25000 (antar det ikke stiger igjen nå). Ifølge prisguiden har det allerede vært mulig å få 5D til under 22000 på tilbud i sommer.

 

Salget har sannsynligvis bremset en del nå som de mest ivrige forlengst har handlet kameraet, så det er kanskje lov til å håpe på et og annet hyggelig tilbud ned mot 20000. 19995,- er vel en sånn typisk superpris, men det skjer kanskje ikke på denne siden av 2014. ;)

 

For meg, som har mest fastobjektiver, ser jeg også en fordel i å ha både DX og FX. Det vil gi objektivene jeg allerede har nye bruksområder, og de to EF-S-objekivene jeg har bør være enkle å selge.

Lenke til kommentar

Autofokusen ser også tvilsom ut, selv om den (ifølge Canon) fokuserer i nærmest stummende mørke. Det har uansett liten relevans for meg..

Interessant. Det at AF virker i bortimot stummende mørke; det betyr veldig mye for meg. Hyperrask AF for hurtige motiv er derimot totalt irrelevant da jeg selv er for treg til å kunne utnytte noe slikt. Og motivene mine har også en tendens til å holde seg i ro.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Autofokusen ser også tvilsom ut, selv om den (ifølge Canon) fokuserer i nærmest stummende mørke. Det har uansett liten relevans for meg..

Interessant. Det at AF virker i bortimot stummende mørke; det betyr veldig mye for meg. Hyperrask AF for hurtige motiv er derimot totalt irrelevant da jeg selv er for treg til å kunne utnytte noe slikt. Og motivene mine har også en tendens til å holde seg i ro.

 

Canon vet nok hva de gjør med denne lanseringen. Kan f.eks. tenke meg at dette kan bli glimrende kamera nummer 2 for bryllupsfotografer, samt for dem som ikke har bruk for skuddtakten og autofokusen til 5DmkIII. Og mange bruker ikke mer enn ett autofokuspunkt uansett.

 

Stummende mørket var for øvrig litt overdrevet, men Canon sier måneskinn. Det er relativt mørkt, og stemmer dette blir vel kameraet ganske unikt? Hva ISO angår blir det sikkert omtrent som 5DmkIII, men det ser vi nok i noen tester etter hvert.

Lenke til kommentar

Mine alternativ er i utgangspunket enten å selge mitt 7D og kjøpe 5DIII eller beholde mitt 7D og supplere med 6D. Jeg forventer at prisforskjellen mellom 5DIII og 6D vil være (også over tid) ca 10.000,-.

 

Jeg ser også en viss fordel med å beholde 7D for dens relative gode fokus og den fordelen som crop gir i visse situasjoner.

 

Jeg har to hus (5Dmk2 + 7D) og har nesten alltid hatt 2 og for meg er det store fordeler med den løsningen. Alle objektivene mine er for ff og kan dermed brukes på begge husene.

 

7D er et sabla bra kamera som man lett blir litt glad i, og for meg som tar fuglebilder er det større fordeler med crop enn eventuelle minuser kontra ff til den bruken. Jeg har en kompis som har 5Dmk3 og jeg prøvde det her en dag for å sjekke autofokusen mot 7D's (på flygende fugler) og selv følte jeg at det ikke var noen forskjell å snakke om ved feltbruk under like forhold.

 

5Dmk2 og mk3 er noe bedre på høy ISO, men i praksis er det ikke alltid at dette er betydelige forskjeller siden forholdene, motivet, lyset osv betyr endel for støymengden man opplever. Men klart at dersom man stadig ligger rundt ISO 3200 eller oppover vil fordelen i snitt bli merkbar. Ellers er det egentlig liten forskjell på bilder fra 7D og 5Dmk2-mk3, de bærer alle samme "Canonutseende" man kjenner fra før.

 

6D er det foreløpig en del spørsmålstegn ved, man vet ikke hvordan autofokusen vil funke i virkeligheten, men den er antagelig uansett et hakk bedre enn 5Dmk2's. Teknisk bildekvalitet og støy tror jeg selv blir omtrent som 5Dmk2-mk3. Når det gjelder støy generelt er det etter min mening ikke tvil om at det kan være store forskjeller i de ferdige resultatene alt etter hva råfilbehandler man bruker og ikke minst hvordan man justerer råfilene. Det er og store forskjeller for hvor lett/vanskelig det er å dempe støy i forskjellige motiver.

 

Som jeg har sagt flere ganger før er ikke ff en del av en mystisk hokuspokus trylleformular som auto gir bedre bilder - etter min mening er den største reelle forskjellen (pr i dag) at man kan få en liten gevinst i bildestøyen (selvsagt større dersom man beveger seg opp i ekstremområdene).

 

Har du vurdert 5Dmk2 som et tillegg til 7D? Det har vært gode tilbud i det siste på mk2 og spørsmålet er vel egentlig hvor forskjellene mellom 5Dmk2 og 6D vil bli synlige. Mk2 bruker og cf-kort som 7D og de deler batteriet, og stort sett menysystemet og flere av knappene og er ikke så veldig ulike i grep og tyngde.

 

Prisene fremover er vanskelig å spå noe sikkert om, men det er visse ting som tyder på at prisene vil dale raskere enn vanlig pga nå har både Nikon og Canon hver sine 2 nye konkurrerende ff-hus på samme tid. Min femmer går på at 5Dmk3 er under 20.000,- til sommeren 2013, kanskje før, og 6D i området 12-13.000,-

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at 7D er et veldig bra kamera , derfor var det DSLR kameraet jeg foreløpig har hatt lengst før jeg skiftet.

 

Men med forbehold om at jeg enda bare har hatt 5D MkIII i et par uker , så fikk i allefall jeg en stor opptur da jeg gikk fra 7D.

Uheldigvis solgte jeg 7D før jeg kjøpte 5D MkIII slik at jeg ikke kan sammenligne side by side , men inntrykket fra 7D var at det ikke leverte så ekstremt bra over 1600ISO hvis man ikke passet eksoneringer nøye og gjorde korrigeringer i bildebehandling etterpå.

På 5D MkIII synes jeg den samme begrensningen begynner ved 6400ISO , noe jeg synes er fenomenalt og ikke hadde forventet.

 

At de to kameraene presterer likeverdige bilder under gode lysbetingelser er mer forståelig og der er jeg enig. Oppløsningen er heller ikke så forskjellig fra 18 til 22 mp selv om det for pixelpeeperne er en forskjell.

At autofokusen i felten kan treffe omtrent like bra på begge skal jeg ikke krangle på siden jeg ikke kan sammenligne side by side , men det er i allefall for meg mye lettere og velge hvilket autofokus senarie jeg skal bruke på 5D MkIII enn 7D , enkelt og greit menysystem. Og har man objektiver med f2.8 så har 5D MkIII en god del flere kryssfokuspunkt å bruke enn 7D i tillegg til flere autofokuspunkt og forflytte seg på.

 

Men nå beveger jeg meg farlig vekk fra diskusjonen tråden var myntet på. Hvordan 6D plasserer seg i dette feltet er det vel bare og vente å se....

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...