Gå til innhold

Canon EOS 6D lansert


Anbefalte innlegg

Tilgjengelig i desember, 2099 USD. Litt nedtur ift D600 mtp pris og når det er mulig å kjøpe... •20.2MP full frame CMOS sensor

•DIGIC 5+ image processor

•ISO 100-25600 standard, 50-102800 expanded

•4.5 fps continuous shooting

•'Silent' shutter mode

•1080p30 video recording, stereo sound via external mic

•11 point AF system, center point cross-type and sensitive to -3 EV

•63 zone iFCL metering system

•97% viewfinder coverage; interchangeable screens (including Eg-D grid and Eg-S fine-focus)

•1040k dot 3:2 3" ClearView LCD (fixed)

•Single SD card slot

•Built-in Wi-Fi and GPS

•Single-axis electronic Level http://www.dpreview....s/canon-eos-6d/ http://www.engadget....on-eos-6d-dslr/

Endret av CavemaNz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kamera er greit nok, men prisen blir for høy, hadde det kostet 10990 så hadde det solgt mye. Angrer ikke for at jeg gikk for 5D Mark III. Flere FPS, enormt mye bedre AF, CF vs SD, 100% VF dekning, mer solid byggekvalitet, bedre kontroll layout, etc etc. Problemet til Canon er at D600 er i butikkene i morgen, og for folk som ikke har mye penger investert i EF linser vil det være veldig fristende kontra å vente til desember for å betale like mye, da EF-S linsene mange har til cropkameraene sine uansett ikke fungerer på 6D.

Endret av CavemaNz
Lenke til kommentar

ooooooooh Canon, kan dere ikke prøve å være litt mer kjedelige. Enda en modell i en lang rekke av uinteressante kameramodeller de siste tre årene

Kanskje på tide at Canon viser at de har noen ny teknologi å komme med. Ikke bare resirkulering av gammel teknologi. :sleep:

Antallet fokuspunkter som folk ser ut til å henge seg unødvendig mye opp i, så vil jeg si at mangel på flip-out screen og pris er den største mangelen.

 

5DII ser ut som et bedre kjøp en denne. Men den forsvinner nok veldig snart fra butikkhyllene.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

....... mer solid byggekvalitet, ......

Folk har klaget over byggekvaliteten på dette kamera allerede da kamera bare var et rykte. "Body material; Magnesium alloy, polycarbonate top plate". Hva er det for slags byggekvalitet folk ønsker seg? :hmm:

Det er ikke værtettet, kun dust/drop proof (antar de mener vanndråper;P) ifølge Canon Endret av CavemaNz
Lenke til kommentar

Joysticken er fjernet, og erstattet med 8-veis knapp i mideten av det bakre kontrollhjulet. Håpløst opplegg. Joysticken var jo genial til å forflytte aktivt AF-punkt.

Jeg vil ikke savne joysticken - brukte den aldri på 30D.

 

Enig i det, bruker den kun i samarbeid med Q-knappen, tror det gå kjappere med skjermen til dette.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Joysticken er fjernet, og erstattet med 8-veis knapp i mideten av det bakre kontrollhjulet. Håpløst opplegg. Joysticken var jo genial til å forflytte aktivt AF-punkt.

Jeg vil ikke savne joysticken - brukte den aldri på 30D.

 

Det første jeg gjorde på 7D'en min var å assigne joysticken til Select AF point, slik at denne kan brukes direkte til dette uten å gå via en annen knapp først. Fungerer perfekt med Single Point AF, som jeg bruker 90% av tiden. Kan mulignes gjøre noe av det samme med 8-veis kontrolleren, men joysticken står separat og er føles naturlig for formålet.

Lenke til kommentar

ooooooooh Canon, kan dere ikke prøve å være litt mer kjedelige. Enda en modell i en lang rekke av uinteressante kameramodeller de siste tre årene

Kanskje på tide at Canon viser at de har noen ny teknologi å komme med. Ikke bare resirkulering av gammel teknologi. :sleep:

Antallet fokuspunkter som folk ser ut til å henge seg unødvendig mye opp i, så vil jeg si at mangel på flip-out screen og pris er den største mangelen.

 

5DII ser ut som et bedre kjøp en denne. Men den forsvinner nok veldig snart fra butikkhyllene.

 

 

Helt enig.

 

Ikke engang 5D Mark III kan filme i 1080p! Noe som er helt ufattelig... (når vi først er inne på teknologi)

 

PS: Til dem som ikke har satt seg så mye inn i videodelen så er den egentlige oppløsningen på 1660x933 (om jeg husker rett) i et 1080p wrapper (container) bare. Hvilket er ELENDIG, utrolig og forbausende.

 

Når 5D Mark II ble så populær på video som den gjorde, at det ble til og med brukt i storfilmproduksjoner, så er det utrolig rart at canon ikke har laget ekte 1080p på Mark III. Er vel sikkert for å beskytte C300 til 100 lapper da det ikke er særlig imponerende det heller (mtp pris).

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Alltid like morsomt når nye kameraer slippes , man blir aldri fornøyd :)

 

Hva hadde man egentlig forventet av en modell som skulle være under 5D men med fullformatsbrikke?

 

Hadde man forventet at Canon skulle lansere et kamera allerede nå som var likestilt med 5D MkIII til en lavere pris ?

 

Jeg tror dette kameraet kommer til og bli bra når stormen som vanlig får lagt seg. Ny bildebrikke på 20 mp bør kunne gi utrolig flotte bilder og med en bedre autofokusmodul enn 5D MkII så bør det bli bra for mange.

 

Tror også prisen blir lavere.

 

Jeg er faktisk glad for at Canon har valgt og la det værer gode forskjeller mellom 5D MkIII og 6D , ellers ville mange som meg føle seg litt snytt :)

 

GPS og Wifi er uansett en fin finesse som mange av de potensielle kjøperne vil finne svært interesant.

Lenke til kommentar

Alltid like morsomt når nye kameraer slippes , man blir aldri fornøyd :)

 

Hva hadde man egentlig forventet av en modell som skulle være under 5D men med fullformatsbrikke?

 

Hadde man forventet at Canon skulle lansere et kamera allerede nå som var likestilt med 5D MkIII til en lavere pris ?

 

Jeg tror dette kameraet kommer til og bli bra når stormen som vanlig får lagt seg. Ny bildebrikke på 20 mp bør kunne gi utrolig flotte bilder og med en bedre autofokusmodul enn 5D MkII så bør det bli bra for mange.

 

Tror også prisen blir lavere.

 

Jeg er faktisk glad for at Canon har valgt og la det værer gode forskjeller mellom 5D MkIII og 6D , ellers ville mange som meg føle seg litt snytt :)

 

GPS og Wifi er uansett en fin finesse som mange av de potensielle kjøperne vil finne svært interesant.

 

Helt enig, det eneste jeg savner er innebygd trådløs blitstrigger, men siden den ikke har blits blir det sikkert vanskelig :) og den nye radioløsningen er nok forbehold de dyre kameraene.

Lenke til kommentar

Du må jo sammeligne hva konkurrentene klarer å prestere og på papiret så er jo D600 bedre både på spesifikasjonene i tillegg til at det blir tilgjengelig tidligere til omtrent samme pris. (og dermed et raskere prisfall?)

 

Prisen er jo annonsert, så hvordan kan du tro at prisen blir lavere?

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

ooooooooh Canon, kan dere ikke prøve å være litt mer kjedelige. Enda en modell i en lang rekke av uinteressante kameramodeller de siste tre årene

Kanskje på tide at Canon viser at de har noen ny teknologi å komme med. Ikke bare resirkulering av gammel teknologi. :sleep:

Antallet fokuspunkter som folk ser ut til å henge seg unødvendig mye opp i, så vil jeg si at mangel på flip-out screen og pris er den største mangelen.

 

5DII ser ut som et bedre kjøp en denne. Men den forsvinner nok veldig snart fra butikkhyllene.

 

 

Helt enig.

 

Ikke engang 5D Mark III kan filme i 1080p! Noe som er helt ufattelig... (når vi først er inne på teknologi)

 

PS: Til dem som ikke har satt seg så mye inn i videodelen så er den egentlige oppløsningen på 1660x933 (om jeg husker rett) i et 1080p wrapper (container) bare. Hvilket er ELENDIG, utrolig og forbausende.

 

Når 5D Mark II ble så populær på video som den gjorde, at det ble til og med brukt i storfilmproduksjoner, så er det utrolig rart at canon ikke har laget ekte 1080p på Mark III. Er vel sikkert for å beskytte C300 til 100 lapper da det ikke er særlig imponerende det heller (mtp pris).

 

Tviler på at den merkelige oppløsningen har noe med beskyttelse av C300 å gjøre, er nok teknisk pga. pixelbinning og sensoroppløsning. Når filmkvaliteten på 5DII i praksis er god nok for store filmproduksjoner kan jeg ikke skjønne at det er noe problem for glade amatører heller. Native 1080p 60 er kanskje best, men mangel på dette er neppe den største deal-breakeren.

Lenke til kommentar

Alltid like morsomt når nye kameraer slippes , man blir aldri fornøyd :)

 

Hva hadde man egentlig forventet av en modell som skulle være under 5D men med fullformatsbrikke?

 

Hadde man forventet at Canon skulle lansere et kamera allerede nå som var likestilt med 5D MkIII til en lavere pris ?

 

Jeg tror dette kameraet kommer til og bli bra når stormen som vanlig får lagt seg. Ny bildebrikke på 20 mp bør kunne gi utrolig flotte bilder og med en bedre autofokusmodul enn 5D MkII så bør det bli bra for mange.

 

Tror også prisen blir lavere.

 

Jeg er faktisk glad for at Canon har valgt og la det værer gode forskjeller mellom 5D MkIII og 6D , ellers ville mange som meg føle seg litt snytt :)

 

GPS og Wifi er uansett en fin finesse som mange av de potensielle kjøperne vil finne svært interesant.

 

Helt enig jeg også, og forhåpentligvis vil vel prisen bli lavere enn det ser ut akkurat nå.

 

Rart å se hvordan folk på utenlandske forum syter noe helt jævlig. Det ser ut som om mange forventet et 5DmkIII med 40 megapixler for halv pris, og siden de ikke fikk det er det ikke grenser for hvor skuffa de er over Canon.

 

For egen del tror jeg nok at jeg heller kommer til å spare litt mer og gå for 5DmkIII. Dette er tross alt et kamera som skal vare noen år, og jeg er vant til 7D, jeg har veldig sansen for størrelsen, ergonomien, joysticken og knappene jeg kjenner som tastaturet på en pc, 100 % søkerdekning, krysspunkter, og selv om jeg ser ut til å være en av få (har ikke sett noen andre til nå) som ikke synes SD-kort er noen smart løsning når jeg allerede har glimrende CF-kort for noen tusenlapper, er også dette en grunn til å gå for den dyrere varianten.

 

Skulle dette kameraet derimot falle til rundt 10000 går jeg gjerne på akkord med noe av det over, og handler 6D, men ikke til 17000.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...