Gå til innhold

Canon EOS 6D lansert


Anbefalte innlegg

For min del tror jeg ikke et sekund at FF skal gi meg bedre bilder (eller bedre bildekvalitet, med et lite unntak for spesielt høy ISO) enn 7D. Jeg er også svært fornøyd med bildekvaliteten til 7D.

 

Men jeg sikler på muligheten for smalere dybdeskarphet, et par trinns bedre ISO-egenskaper, samt fastobjektiver som vil gi meg vesentlig andre utsnitt enn jeg nå har. Det vil gjøre objektivene jeg allerede har (med unntak av de to jeg må selge, men disse får jeg solgt for så mye at jeg fint kan kjøpe en normalzoom og sitte igjen med litt) enda mer anvendelige. Dessuten ser jeg for meg at en større søker kan bli svært praktisk ved f.eks. makrofotografering (som jeg synes er skikkelig gøy). Nå som det er høst og ganske mørkt skulle jeg også klart å gå på akkord med den ekstra telen 7D gir til fordel for bedre ISO-egenskaper, da "fugleobjektivet" mitt kun har f/5.6. Alternativet er en supertele med vesentlig bedre lysstyrke, men det koster mye mer enn jeg kan forsvare å bruke (og hadde jeg hatt råd hadde jeg uansett ikke orket å drasse rundt på 3-4 kilos objektiver).

 

Jeg liker ikke kjøpeiveren min, dog, for jeg er selvsagt klar over at to kamerahus der det ene er spesielt dyrt er drøyt for en fersking som meg, så egentlig er det helt greit hvis 5DmkIII stiger til rundt 30000 det neste året. Da tar i så fall Canon avgjørelsen for meg, og sparekontoen slipper et innhugg. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7D er et sabla bra kamera som man lett blir litt glad i,

-

5Dmk2 og mk3 er noe bedre på høy ISO, men i praksis er det ikke alltid at dette er betydelige forskjeller siden forholdene, motivet, lyset osv betyr endel for støymengden man opplever.

-

6D er det foreløpig en del spørsmålstegn ved, man vet ikke hvordan autofokusen vil funke i virkeligheten, men den er antagelig uansett et hakk bedre enn 5Dmk2's

-

Som jeg har sagt flere ganger før er ikke ff en del av en mystisk hokuspokus trylleformular som auto gir bedre bilder

-

Har du vurdert 5Dmk2 som et tillegg til 7D? Det har vært gode tilbud i det siste på mk2 og spørsmålet er vel egentlig hvor forskjellene mellom 5Dmk2 og 6D vil bli synlige.

 

Tor

 

(jeg har klippet litt i svaret ditt Tor, og tatt med "viktige" punkt for meg)

 

7D er et kamera som jeg ble stormforelsket i og som jeg fremdeles liker svært godt, og derfor er valget ekstra vanskelig. Det jeg kan si at hvis jeg beholder mitt 7D så vil en senere oppradering til en 7D mkII være usannsynlig nettopp fordi jeg er så fornøyd og ikke føler behov for en oppgradering i cropsegmentet.

 

Jeg tror heller ikke at FF er noe hokus pokus, og jeg er ikke i tvil om at jeg nok kunne fungere godt kun med mitt nåværende hus.

 

Men det er noen få punkt som gjør at jeg har lyst til å prøve meg på FF.

Jeg har begynt å eksperimentere en del med ISO, og hva jeg kan få ut av det. Eksperimentet har forsåvidt gitt mersmak så derfor har jeg et ønske om å få et best mulig redskap (selvsagt ut fra et fornuftig budsjett).

 

Crop betyr mindre og mindre for meg i betydningen av å få bedre "rekkevidde". De senere årene har jeg gått lenger og lenger tilbake i brennvidde. Interessen for "lang" tele har mer eller mindre forsvunnet, så behovet for 1.6x er betydelig mindre nå. Det er selvsagt flott å få ta gode bilder av fugler o.l. men det er dessverre ikke av mine store interesser, sikkert bl.a. at jeg ikke har hode til å "følge" en fugl i flukt. Mine "hovedbrennvidder" ligger fra det svært vide opp mot relativ kort tele.

 

5D II har absolutt vært vurdert og er forsåvidt aktuell, men da jeg gikk fra 50D til 7D fikk jeg en "åpenbaring" når det gjaldt autofokus og derfor er jeg skeptisk til 5DII og foreløpig også til 6D.

 

Optikk er jeg brukbart forspent med til en FF, mest fastoptikk, så behovet er vel kun for et godt lav- til normalbrennvidde zoom (17-40 eller mest sannsynlig 24-105).

Lenke til kommentar

FF har innvadert hjernen og slipper ikke taket, så lenge før testene kommer så sitter jeg og spekulerer på forskjeller mellom 7D, 5DIII og ikke minst 6D.

 

Jeg har stor respekt for de som har hoppet rett og raskt over på 5DIII, for skulle jeg helt og holdent følge hjertet så hadde jeg allerede sittet med det i hånden.

 

Men det er vel med meg som med svært mange andre, avgjørelsen er ikke så lett, for det er mange faktorer som må vurderes og av og til så blir det nødvendig å la hjernen ha det siste ordet og ikke hjertet.

 

Det første valget er om jeg skal holde meg til crop og min fantastiske 7D og eventuelt vente på mark II som kanskje kommer neste år.

7D er flott, men det er visse ting som jeg savner (savnet) både før og etter at jeg begynte å studere seriøst på FF.

 

Jeg har vært slave for lav ISO og mislikt AutoISO. Men i den senere tid har jeg fått øynene opp for muligheten til å kunne "utnytte" høyere ISO. Med den siste firmvaren til 7D har jeg sett potensialet til AutoISO. Problemet med AutoISO i dagens 7D er at jeg kun kan stille max verdien og alt for ofte så velger kameraet ISO 100 og (for) lang lukkertid (jeg bruker mye AV-modus). I 5DIII/6D kan man stille minimum og maksimumverdi, samt minimum lukkertid. Dette kunne jeg nok fått ved å vente på 7DII, men om jeg ville få et hus som er like god på ISO er jeg usikker på. Så i tillegg til "diverse" andre fordeler med FF så er dette et par grunner som sett fra mitt subjektive ståsted er gode grunner til å investere i FF.

 

Så til kampen mellom 5DIII og 6D. Hjertet sier 5DIII, hjernen sier "vent litt" er 5DIII det mest fornuftige kjøpet.

Det er greit å begynne med økonomi. Prisforskjellen mellom 5DIII og 6D forventer jeg vil ligge rundt ca 10.000 kr, og siden jeg MÅ ha en normalzoom (f.eks.Tamron SP 24-70 mm f/2.8 Di VC USD) så blir det relativt kostbart med 5DIII og objektiv for en middels amatørfotograf.

 

Forskjeller i spesifikasjon er der, men det er få som er avgjørende for meg.

 

Størrelse: Jeg har ingen problem med et hus som er omtrent på størrelse med 7D, og litt lettere (90 g v 7D, 180 g v 5DIII).

Dekning søker: En liten bakdel med bare 97% på 6D, men vil jeg virkelig savne de "manglende" 3%. 5DII har 98% dekning og jeg har ikke hørt så mye klaging over det.

Fokuspunkt: 61 v 11. Jeg liker ikke å bruke hele spekteret av fokuspunkt, normalt ett punkt eller ett "utvidet" punkt. Så vil jeg egentlig savne mengden punkt? Sensiviteten på punktene er en annen sak, kanskje taper jeg noe her. Nøyaktighet/hurtighet er en annen sak, den kan være avgjørende.

Max lukker: 1/8000 v 1/4000. Jeg er vel sjelden over 1/4000 nå så om det blir noe savn? Uvisst!

"Continuous drive": 6 fps v 4.5 fps. Tar sjelden mange bilder i en "skyting", så det blir ingen problem.

Minnekort: CF+SD v "bare" SD. SKulle gjerne ha muligheten med dobble kort, men problemstillingen CF/SD har jeg ikke siden jeg beholder mitt 7D ved eventuelt kjøp av 6D.

WIFI/GPS: innebygget på 6D men ekstrautstyr på 5DIII. Ikke avgjørende punkt, men sikkert "kjekt å ha".

Forsegling: Er nok betydelig bedre på 5DIII enn på 6D/7D, men slik jeg bruker fotoutstyr så har "manglende" forsegling så langt ikke vært et problem.

Knapper/Hjul: Jeg liker 7D sin joystick svært godt, så om det nye hjulet på 6D fungerer for meg er et viktig punkt. 6D har ikke m.fn-knapp, men etter at jeg "mistet" tilliten til vateren jeg hadde koblet til den knappen så er den mindre viktig for meg. KUnne jeg har flyttet ISO'en dit (eller f.eks. speillås) så hadde det vært et pluss, men det går ikke på 7D (og tydeligvis ikke på 5DIII heller). Knappene på toppen har på 6D gått over til kun å ha en funksjon (WB og blitskomp er flyttet til Q-knapp), og det ser jeg på ingen måte som en bakdel.

 

Konklusjonen er vel at jeg ikke har noen konklusjon, mye koker ned til tilbakemeldingene fra diverse (kommende) tester når det gjelder autofokus og ISO. Hvis differansen er "minimal" så skal det mye til for meg å forsvare den ekstra kostnaden med å gå for 5DIII.

 

Mangelen på joystick og husets størrelse betyr at det bør testes fysisk av undertegnede før kjøp, men igjen det skal være en betydelig ulempe for å forsvare prisforskjellen.

 

Det eneste jeg vel er sikker på er at jeg kommer til å vingle videre i noen måneder, både med "spesifikasjons-peeping" på nett og med en markant ubesluttsomhet. Det eneste som er sikkert at et FF-hus er i hus før neste sommer. :)

 

PS!! Noen lurer vel på hva som er problemet med prisforskjellen så jeg tross alt kan dekke den med salg av 7D og crop-objektiver. Jeg er forsåvidt enig, men jeg er "følelsemessig" knyttet til min 7D og samtidig så er jeg en "superpingle" når det gjelder å selge fotoutstyr (og alt annet for den saks skyld) på nett. Jeg er en feiging hvis kjøper har noen småpirk, og kommer sikkert til å kjøpe alt tilbake til slutt hvis kjøper(e) er misfornøyd.

Endret av polljen
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Og nå får man kjøpt det for 9.999.- på tilbud i Japanphoto-butikken Stavanger, så vil vil nok se prisen på det nivået utover i flere former for tilbud :)

Jeg snublet tilfeldigvis over det tilbudet og kan bare si at så moro har det aldri vært å få nytt kamera før. Ikke med 7d engang som nå er til salgs.. Føler faktisk senterpunktet er mer presist enn 7d men det kan vel gjerne ikke stemme. Men bilder som av og til ble bom før sitter nå hver gang. Bommet litt på type barn løpende mot kamera motiv, men der slet 7d også selv om den kanskje traff oftere.

 

Men det jeg faktisk setter mest pris på er wifi og remote appen. Utrolig kjekt å flippe gjennom bildene på telefonen eller paden sekundet etter de er tatt og sjekke skarphet, slette fra kamera, laste ned eller maile på direkten. Ser det savnes fremskritt fra Canons side i tråden over, men dette føles virkelig som et stort steg fremover for min del. Selv om det selvsagt ikke gjør bildene noe bedre i seg selv.

 

Og så er det noe med dybdeskarpheten på fullformat da. Rasket med meg Sigma sin 35 mm også og den kombinasjonen er virkelig flott:-) blir ingen ny normalzoom på meg. Det hemmer bare kreativiteten:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hei, tenker også oppgradere til ff og 6D, akkurat begynt å lese meg opp.

Spm: Kan man bruke objektiver fra crop kamera til ff kamera?

På forhånd takk!

Har du foreksempel en 18-55 EF-S kan du ikke bruke den.

 

På fullformat vil et objektiv på 24-75 tilsvare ca. 18-55 på cropkamera, vil man ha et større brennvidde spekter kjøper man en 24-105 EF objektiv som tilsvarer ca. 18-85 på cropp.

 

Objektiver til FF koster noe mer en til cropkamera, man kan alltid begynne med en rimelig 50mm f/1.8 og eventuell kjøpe seg opp i zoomobjektiver senere.

 

Her har du alle EF-objektivene i prisguiden.

Lenke til kommentar

Hei, tenker også oppgradere til ff og 6D, akkurat begynt å lese meg opp.

Spm: Kan man bruke objektiver fra crop kamera til ff kamera?

På forhånd takk!

Du kan bruke fullframeoptikk som passer på både crop og fullframe.

Du kan ikke bruke Canons egen cropoptikk (EF-S), og det vil funke dårlig å bruke cropoptikk fra andre produsenter (gir svarte bildekanter).

 

Hvilken optikk har du i dag?

Lenke til kommentar

Tusen takk for tips! Har ikke EF-S objektiv, men i all uvitenhet-hva er EF-S serien laget for?

Og hvordan vil man tydeligst se at det er brukt et EF objektiv fra "crop-tiden" på et ff hus?

Takker for svar :)

EF-S er cropobjektiv og passer bare på crop.

Alle EF-objektiver passer både på fullframe og på crop.

Alle objektivene som passer til fullframe på Canon passer også til crop for Canon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...