Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det mulig å kjøpe tv-skjermer uten tuner, eller eventuelt ta ut tuneren i min LCD tv?

 

Sist jeg hørte om denne saken, må du få et elektronikkverksted til å gjøre dette for deg. De må dokumentere at de har plombert den.

 

Det kommer jeg til å gjøre fra analognettet går ned. Ikke vits å betale for noe jeg ikke bruker\kan bruke.

 

Idiotskap, spør du meg. De kunne godt kryptert alle kanaler. Og krevd lisens av de som vil se noe.

Lenke til kommentar

det må da være et ubegrenset antall.

 

de prøvde å ta lisens på tve på mobiltelefoene men det gikk ikke gjenom slik jeg forstod. har ikke selv noe mobiltelefon med tv .

 

Telenor prøvde en gang i tiden å få til en ekstra avgift på dataoverføring på internnett til tros for at man betalte for linjen, men det ble det heller ikke noe av.

 

jeg tror det skal mye til for at det kan taes lisens for webtv hos nrk sin del.

Lenke til kommentar

lenger oppe i denne posten diskuteres hvorfor man må betale tv-lisensen . de fleste er uenige i prinsippene bak.

 

det jeg lurer på hvorfor den betales pr til sendt giro ( inluder efaktura og avtale giro )og ikke bare taes av felleskassen via den ordinære skatten ?

 

for dem som bar kan betale pr giro (pappir) så er ddt også et miljøaspekt i dette

 

det koster jo masse penger å sende ut alle disse regningene, - penger som ellers kunne brukes til å lage bedre programmer

 

når folk betaler denne lisensen så burde de også ha rett til å bestemme hva slags programmer som NRK lager . noe som ikke er tilfelle i dag.

 

ofte sendes det programmer som nesten ingen gidder å se på , men når de seder intressange prgramer så er det nesten bestandig når en av de andre kanalene også sender intresange programmer når likevel har andre tidspunkter som er bedre egnet. dette virker planlaget også

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Hva er en tuner? Er det noe spesielt som bare noen TV-er har? Eller har alle det?

 

Det høres bare så sykt ut at man må betale NRK for å eie en TV, selv om man ikke har noen måte å få inn kanalen NRK på.

 

tuneren er selve motakeren som også sitter i alle radione.

så har man dekoderen som i seg selv også er en tuner.

oppgaven er bare å dekode signalet slik at du kan ha nytte av det .

 

før hadde alle tv-apparater kun inebygd anlog dekoder ( usikker på om de første gamle tv-ene hadde det ) men i dag skal det vis også ha kommet noen modeller med digital dekoder. problemet er at de vistnok kunn støtter rikstv.

 

det idiotiske med dekodren ( ikke pvr) i dag er at man ikke kan programre den til å skifte kanelen automatisk eller at den ikke kan styres direkte av en ekstern tilkobling.

de fleste dekoder også bare en kanl i slengen og da trenger men 2 stk får å gjøre et opptak tillegg.

det er en dårlig løsning da fjernkontrollen som oftes styrer begge samtidig og du mister kontrollen over begge dekodrene

 

det er en grunn til at pvr-en er kommet. da er det synd at det er så få som tilbyr det pr. dagens dato.

 

det siste punktet går vel antgelig ut på at du har muligheten til å inn nrk med den dekoderen selv om du for øebliket fraskrevt muliheten.

 

viste dere det at det er noen få som blir uten tv i 1-2 måneder til rikstv er skikelig utbygd .

singnalene blir stengt av før utbygingen er fulført .

det vår jo ikke det de ble lovet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...