Gå til innhold

Sniktitt: Apple iPhone 5


Anbefalte innlegg

De eneste som etterspør en wow-faktor er media og teknologi-interesserte. Apple har nå rimelig stor mengde helt ordinære brukere, og de fleste av disse ikke bare ønsker, men forventer at telefonen ikke skal være vesentlig forskjellig fra tidligere modeller.

 

Apples utfordring er ikke først og fremst å skaffe nye kunder, men å beholde dem de har. Jeg forstår godt valgene de har tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg som hadde gledet meg sånn til å lese om lanseringen, desverre sitter jeg ikke igjen med noe annen følelse at det var ganske ordinære og til dels skuffende saker fra "kongen på haugen". Gir meg absolutt null "Wow" følelse og her er grunnene:

 

- lav oppløsning på skjerm (ikke engang 720P eller bedre)

- Gammeldags LCD skjerm og ikke OLED panel

- liten skjerm

- kun 8mpix kamera, noe konkurrentene kommer til å overgå i nær fremtid.

- lite innovativitet

- null NFC

- ingen micro SD slot

- kun 1GB RAM

- designmessig ser den nå ut som en blanding mellom Galaxy S2 og iPhone S4

- ikke USB kontakt i bunn

- iOS 6 har myyye å lære av skaperne til siste JellyBean til Note 2 og Galaxy S3. Særlig her ligger apple langt etter i utvikling og innovasjon!

 

Ang. "kongen på haugen", tror jeg vi trygt kan si det nå er Samsung som har kronen, da enten med S3 eller Note 2

 

Mitt tips til Apple er å få fingern raskest ut av hullet og lansere iPhone 5S så raskt som overhode mulig for å ikke tape store potensielle salgstall framover

lav oppløsning på skjerm (ikke engang 720P eller bedre)

- iPhone 5 har fortsatt høyere pikseltetthet enn fks galaxy s3. Du glemmer at skjermen er 0.8" mindre, men med nesten samme oppløsning

 

liten skjerm

- Smak sak

 

kun 8mpix kamera, noe konkurrentene kommer til å overgå i nær fremtid.

- du har jobbet mye med fotografi? Da vet du sikkert også at mpix er ikke alt. Opptikken er så liten, at høyere mp fører som regel bare til mer støy i bildet. 8mpx ser ut til å fungere fint med dagens smarttelefoner i toppsiktet.

 

lite innovativitet

- Den orginale iphonen er 5 år gammel. Hva forventer du skal skje? Hva slags / hva gjorde du på mobilen din for 5 år siden? Nettopp. Mobilbransejen er jo det som innoverer raskest av all teknologi i dag. Se på laptopen din, den er jo prikk lik som det den var for 5 år siden. Apple velger ihvertfall å kjøre sitt løp. Noen konkurrenter (samsung) er heller glad i å kopiere.

 

null NFC

- Har vi bruk for dette i Norge enda?

 

kun 1GB RAM

- ios6 er ikke like krevende som android bloatware. 1gb ram er vel heller ikke bekreftet.

 

Null micro sim

- denne er litt dum, men plass mangel har aldri plaget meg. Har hatt micro sim på gs2, men aldri brukt det.

 

designmessig lik gs3

- Nei, langt der ifra, galaxy s3 bruker tynn plastikk, som får den til å føltes billig. Iphone er fortsatt tynnere og lettere og gir en langt høyere kvalitetsfølelse enn det en galaxy telefon gjør. Aluminium og glass > plastikk.

 

 

Ikke vær redd for salgstall, den vill sette nye rekorder. Uansett, er ikke målet til Apple å være markedesleder. De tjener mye mer på hver solgte telefon enn det fks samsung gjør, og jeg tror de trives godt med det.

Endret av henrikrox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder OLED så er den uslåelig på både innsynvinkel, absolutt sortnivå og null lagg. Jeg har erfaring fra både OLED og LCD og jeg er ikke i tvil hva som gir best bilde og ikke minst video!

Tror jeg venter med å høre fra de litt mer teknisk anlagte, og mer objektive testene av skjermen før at jeg bestemmer meg for hva som er best og dårligst. De 2 forskjellige skjermteknikkene har positive sider og negative sider med dem.

Jepp, og i 2013 og 2014 når OLED teknologien treffer TV for forbrukere i en mer human prisklasse ville jo DU helt klart velge LCD basert på fordelen til teknologien :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Størrelsen har vært en av to store mangler med Iphone, så dette eliminerer jo den biten.

 

For de som hardnakket insisterte på at 3,5" og vekten/tykkelsen gjorde den bedre (som var overraskende mange), så må jo dette være en skuffelse. Men selv syntes jeg Apple designmessig er på riktig vei.Det blir jo også greit å slippe å se alle de knuste telefonene, det var litt ekstremt til tider.

 

Går da fremover :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder OLED så er den uslåelig på både innsynvinkel, absolutt sortnivå og null lagg. Jeg har erfaring fra både OLED og LCD og jeg er ikke i tvil hva som gir best bilde og ikke minst video!

Tror jeg venter med å høre fra de litt mer teknisk anlagte, og mer objektive testene av skjermen før at jeg bestemmer meg for hva som er best og dårligst. De 2 forskjellige skjermteknikkene har positive sider og negative sider med dem.

Jepp, og i 2013 og 2014 når OLED teknologien treffer TV for forbrukere i en mer human prisklasse ville jo DU helt klart velge LCD basert på fordelen til teknologien :)

Nei, har satt meg mål om å vente med ny tv, har en 2 år gammel 52" sony, til 4K oled 70" er på plass til en pris under 20 tusen. Mulig jeg må vente litt.

Jeg har bare lest nok til å vite at oled skjermene på mobil sliter med en del ting. Oversaturation av farger, blåstikk m.m. Du får det jo til å høres ut som at skjermene i iphone, og mange andre modeller som ikke bruker oled er helt avlegs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Størrelsen har vært en av to store mangler med Iphone, så dette eliminerer jo den biten.

 

For de som hardnakket insisterte på at 3,5" og vekten/tykkelsen gjorde den bedre (som var overraskende mange), så må jo dette være en skuffelse. Men selv syntes jeg Apple designmessig er på riktig vei.Det blir jo også greit å slippe å se alle de knuste telefonene, det var litt ekstremt til tider.

 

Går da fremover :)

Det at bredden ikke er større gjør telefonen letter å håndtere. Om det blir værre for de med små hender å nå til øverste rad vil vise seg. Enig med deg i at det er godt å få bort glasspanelet på baksiden. Fruen maktet å knuse dette på sine iphone 4 her om dagen. Men så har hun da også brukt den i snart 2 år uten beskyttelse, og hun er til tider litt slepphendt :p

Lenke til kommentar

 

null NFC

- Har vi bruk for dette i Norge enda?

 

 

Null micro sim

- denne er litt dum, men plass mangel har aldri plaget meg. Har hatt micro sim på gs2, men aldri brukt det.

 

Jeg bruker NFC flere ganger i løpet av en dag, både i forb. med adgangsystemkontroll på jobb, bruk av tags for å skifte profiler når jeg entrer bilen min, soverommet mitt, kontoret mitt m.m

 

Hvis du enda ikke har fått med deg at NFC brukes til mer enn betaling følger du ikke den teknologiske utviklingen og mulighetene særlig godt.

 

Hvorfor du nevner micro sim (Null micro sim) fatter jeg ikke bæra av, skjønner ikke hva dette har i diskusjonen å gjøre... Din interesse for microsim virker noe sær, et sim kort finnes i alle telefoner!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

null NFC

- Har vi bruk for dette i Norge enda?

 

 

Null micro sim

- denne er litt dum, men plass mangel har aldri plaget meg. Har hatt micro sim på gs2, men aldri brukt det.

 

Jeg bruker NFC flere ganger i løpet av en dag, både i forb. med adgangsystemkontroll på jobb, bruk av tags for å skifte profiler når jeg entrer bilen min, soverommet mitt, kontoret mitt m.m

 

Hvis du enda ikke har fått med deg at NFC brukes til mer enn betaling følger du ikke den teknologiske utviklingen og mulighetene særlig godt.

 

Hvorfor du nevner micro sim (Null micro sim) fatter jeg ikke bæra av, skjønner ikke hva dette har i diskusjonen å gjøre... Din interesse for microsim virker noe sær, et sim kort finnes i alle telefoner!

Beklager, jeg kjøper en tlf utifra mine behov.

 

At jeg ikke bruker NFC, gjør at jeg ikke trenger en tlf med NFC, siden du trenger det bør du kjøpe en tlf som har det. Enkelt og greit.

 

Når det gjelder sim kort, mente jeg å skrive micro sd slot.

 

Setter pris på at du diskuterer på en voksen måte :hmm:

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk gidder å kjøpe Iphone,det er jo (gammel )teknologi,alt må gå via appstore,alt blir kontrolert,overvåket,iphonen tåler ingenting,knuser lett som bare det,ingen iphoner er personlige,legger man en million iphoner ved siden av hverandre så ser jo alle helt lik ut.

Det er jo/må jo være temmelig kjedelig å ha noe som er helt lik det alle andre eier.iphone er for de enkle :)Ja æ har Samsung galaxy Note og jeg kommer til å fortsette med det,har 2 iphoner også,men dem har jeg fått gratis,iphone er utrolig enkle,ingenting kan liksom gå galt ............:)Kansje jeg som er spesiell,men jeg liker å ha noe som ingen andre har,dvs tilpasse ting etter slik jeg vil ha det og det kan du med Android.Ja du kan det med iphone også(jailbreak)med da mister du jo garanti og apple vil ikke at noen gjør det heller

Lenke til kommentar

For å mate trollet litt:

Skjønner ikke at folk gidder å kjøpe Iphone,det er jo (gammel )teknologi

Selv om iP4 er supergammel, kjører den fremdeles iOS smoothere enn S3 kjører Android.

 

alt må gå via appstore,alt blir kontrolert,overvåket,

Ingen virus, ingen piratvirksomhet, masse apps fordi det faktisk er lønnsomt å lage apps til iPhone.

 

iphonen tåler ingenting,knuser lett som bare det,

Myter og oppspinn, basert på 1 video på youtube.

 

ingen iphoner er personlige,legger man en million iphoner ved siden av hverandre så ser jo alle helt lik ut.

Alle S3 er også like.

 

Det er jo/må jo være temmelig kjedelig å ha noe som er helt lik det alle andre eier.iphone er for de enkle :)

De som vil ha noe som er testet og som virker. iPhone er for dem som ikke gidder bruke timevis på å finne ut av ting.

 

Ja æ har Samsung galaxy Note og jeg kommer til å fortsette med det,har 2 iphoner også,men dem har jeg fått gratis,iphone er utrolig enkle,ingenting kan liksom gå galt ............:)

De er enkle? Det er nettopp det som gjør at de selger så bra, de er ikke mer avasnert enn de trenger å være.

 

Kansje jeg som er spesiell,men jeg liker å ha noe som ingen andre har,

Du hadde det gjerne også før det ble kult?

 

dvs tilpasse ting etter slik jeg vil ha det og det kan du med Android.

"Options are not an excuse for design" heter det. Men Android kjører den linje. I steden for å ta noen gode designvalg, så lar de alt være opp til brukeren. På godt, og for det meste ondt.

 

Ja du kan det med iphone også(jailbreak)med da mister du jo garanti og apple vil ikke at noen gjør det heller

Det er ikke noe forskjell på å jailbreake en iPhone og Roote en Android

Garanti er forresten ikek det samme som reklamasjonsrett. Den har man uansett.

 

Fra forbrukerrådet:

- Man har ingenting å frykte fra Apple om man jailbreaker. Skal man sende mobilen sin på service er det bare å kjøre en gjenoppretting av mobilen, forklarer Grøndal til ITavisen.no.

Om man installerer skadelig programvare som følge av jailbreak kan Apple ikke ta ansvar for dette og service blir ikke utført på Apples regning.

Altså, om du installerer et program som brenner opp eller sprenger høytaleren din, er det din feil. Men om du jailbreaker, og skjermen sprekker, er det fremdeles reklamasjonsrett på telefonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Egentlig utrolig at så mange (i Norge) finner seg i å bli "flådd" av apple. Prisene i USA (199, 299 og 399 USD) tilsvarer ca. 1150, 1700 og 2300 kr. Etter lanseringene koster iPhone 4S 4290. iPhone 4 skal nå koste USD 99 (575 kr), mens den i Norge skal koste 2890,-.

 

Det rare er at de nye iPod touch koster det samme i USA som iPhone 5 med like mye minne, mens de i Norge skal koste fra 2.390,-

 

Altså:

 

iPod Touch 5. gen 32 GB USA 299,- Norge 2.390,-

iPhone 5 32 GB USA 299,- Norge mer enn 4.290 (ny pris på 4S)

 

Det vil si at man betaler en overpris på rundt 3.000 for en ny iPhone 5 i Norge sammenlignet med USA!

 

 

 

 

Før regnet man at man kunne finne norsk pris på en vare med å gange prisen i USD med 10, men for apple må man nesten gange med 30.

 

Ser man på amazon.com koster en Samsung Galaxy SII ca. 450 USD eller ca. 2.600 kr, i prisguiden finner man den til 2.900. For SIII tar man ut en også ut en "overpris" i Norge, da den ligger på 595 USD eller rundt 3.400 kr i USA, mens den her hjemme koster fra 4.400,-.

 

 

 

Prisene du oppgir fra USA er med abonnements avtale da.......Får iPhone til 1 kr i Norge......

 

Endret av iPaal
Lenke til kommentar

Zepticon: Det stemmer ikke. iPhone 4 kjører ikke raskere enn SIII. Hvis du mener det, har du ikke brukt noen av dem i det siste.

Jeg har brukt begge to i det siste. Og jo, iP4 er smoothere i bruk enn S3. Den ahr mindre tastelagg, skjermen reagerer raskere på endringer i feks scroll, menyer og animasjoner i OSet er mye glattere og smidige.

Det er lett for deg å teste, bare ta en iphone med minst tre "skrivebord" med apps på, og så tar du en S3 med app listen åpen legger den ved siden av. Så swiper du mellom de forskjellige skjermene og følger med på animasjonene. Du vil da se at iP4 har mindre hakking enn S3.

 

Så når man sier at S3 er "kraftigere" så går den vinningen opp i spinningen da Android krever mye mer power for å kjøre skikkelig enn iOS. iOS kjørte jo smooth allerede på den første iPhonen, noe android først nå begynner å nærme seg.

 

Hilsen iPhone 4 bruker med knust bakside (som knuser svært lett hvis du mister den på annet enn parkett).

Som aktiv hobbymekaniker og tankeløst impusliv kan jeg fortelle deg at min har tålt _mye_. Den har falt fra lomma mi og ned på betongen på verkstedet (0,5m) 20-30 ganger, den har falt fra løftebukken, arbeidsbenken og taket på bilen flere ganger (1-1,5m) og på betongen, og sist gang den var på bærtur var når jeg prøvde å fange ei bikkje som hadde stukket av, da den falt ut av lomma mi mens jeg var i fullt sprang nedover gata (den spretter overaskende bra til å være laget av alu og glass)

 

Aluminiumsrammen er full av hakk, men jeg har aldri knust glasset på den. Ut fra det (android?) folk sier så ser det ut til at jeg har gullhår i ræva, men min erfaring er at den tåler det meste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For de som hardnakket insisterte på at 3,5" og vekten/tykkelsen gjorde den bedre (som var overraskende mange), så må jo dette være en skuffelse. Men selv syntes jeg Apple designmessig er på riktig vei.Det blir jo også greit å slippe å se alle de knuste telefonene, det var litt ekstremt til tider.

 

Går da fremover :)

Jeg er vell blandt dem som har argumentert hardt på at iPhone er ideel størrelse på en telefon. Nettopp fordi du når alle UI elementer med en hånd, men du bruker den andre til å holde deg fast med på bussen feks.

Jeg tror ikke det nye designet ødelegger det argumentet, og jeg mener apple nevnte det i sin keynote.

 

Ang vekt så håper jeg ikke det blir S2 tendenser, da den kjennes ut som en kinaleke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt det der at folk alltid forbinder billig-følelsen med kina-kvalitet.

Hvor lages mon iphone? I Kina... :)

 

Ellers kan vi diskutere i årevise hva som passer best for den forskjellige bruker. Alle har sine behov og interesser, og iphone gjør noen ting veldig bra, det er udiskutabelt. Selv om jeg selv avskyr apple som pesten for tiden, har jeg da full forståelse for at noen velger denne lette løsningen...

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan den her blir for oss med små hender... hvordan skal jeg klare å holde den "rett" nå?

 

Apples lanseringer og produkter blir bare mindre og mindre interessante... på tide pressen/bloggere tar seg en pille og jekker ned all spammen i forkant av disse. Selv ikke har noen interesse av Iphone og iOS, liker jeg jo å følge med for å se om de gjør nye forsøk på å revolusjonere noe.... som ikke har skjedd på hvor mange år?

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...