Gå til innhold

Sniktitt: Apple iPhone 5


Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan den her blir for oss med små hender... hvordan skal jeg klare å holde den "rett" nå?

 

Nå har jeg ikke akkurat store hender jeg heller, men jeg bruker fortsatt en Samsung Galaxy Note som har en 5.3 tommers skjerm.

 

Grunnen til at jeg har den er fordi dette med at man må kunne bruke telefonen med kun en hand er noe tull, fordi når du skal bruke multi-touch, så MÅ du bruke 2 hender uansett.

 

Men å skrive e-post, SMS, bruke musikk programmene, og slike ting går jo fint å bruke med en hand på min mobil.

 

Det er når du må bruke multi-touch at argumentet med å bruke mobilen med kun en hand blir dårlig. Og multi-touch er noe man bruker ofte i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Likevel mangler det en wow-faktor her som ikke skal undervurderes."

 

Er grenser for hvor mange ganger man kan finne opp kruttet på nytt. Forstår at det er wow-faktor involvert når en samsung går et halvt døgn uten å restarte, men at apple ikke har rettet feil som ikke fantes på den gamle modellen, burde knapt bli regnet som negativt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er vell blandt dem som har argumentert hardt på at iPhone er ideel størrelse på en telefon. Nettopp fordi du når alle UI elementer med en hånd, men du bruker den andre til å holde deg fast med på bussen feks.

Jeg tror ikke det nye designet ødelegger det argumentet, og jeg mener apple nevnte det i sin keynote.

 

Ang vekt så håper jeg ikke det blir S2 tendenser, da den kjennes ut som en kinaleke.

 

S2 går nå fint å bruke med en hånd, med mindre man har små hender. "Kinaleken" tåler jo mye mer enn den forrige Iphonen, forhåpentligvis blir den nye Iphonen ikke like mye preget av å bli knust så ofte.

 

Den nye iphonen ligner jo mye på S2. De har gjort den lett og tynn som den, litt smalere. Går som sagt rette veien der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, og i 2013 og 2014 når OLED teknologien treffer TV for forbrukere i en mer human prisklasse ville jo DU helt klart velge LCD basert på fordelen til teknologien :)

Det må man nesten vurdere i 2014, ut fra hvilken utvikling LCD-baserte skjermer gjennomgår de neste par årene, tror du ikke? Det er jo et faktum at når det gjelder mobiltelefoner og nettbrett er det de beste LCD-skjermene som har den mest korrekte fargegjengivelsen - nye iPad er selve referansen, og mye tyder på at iPhone 5 med sin nye IPS-LCD har den samme svært gode fargegjengivelsen, som dekker hele sRGB fargerommet tilnærmet perfekt.

Det er også velkjent at OLED har problemer med holdbarheten, slik at fargebalansen vil forskyves over tid.

Så når jeg muligens skal kjøpe en 55-65" TV for de neste 5-7 årene en gang i løpet av 2014, ser jeg slett ikke bort fra at det vil bli en LCD-skerm som gir meg best ytelse for en mindre sum penger. Om den da blir 2 cm tykk, i stedet for 1 cm, ja det gir jeg absolutt blanke i. ;)

Lenke til kommentar

Størrelsen har vært en av to store mangler med Iphone, så dette eliminerer jo den biten.

 

For de som hardnakket insisterte på at 3,5" og vekten/tykkelsen gjorde den bedre (som var overraskende mange), så må jo dette være en skuffelse. Men selv syntes jeg Apple designmessig er på riktig vei.Det blir jo også greit å slippe å se alle de knuste telefonene, det var litt ekstremt til tider.

 

Går da fremover :)

Tja, da får man nesten se litt på grunnene til at mange liker gamle, gode 3.5" iPhone...og om iPhone 5 endrer mye på det. Trenger man f.eks lengre fingre for å skrive like komfortablet med én hånd på iPhone 5? Nope! Hvis man også liker 3.5" fordi den er liten og lett å ha med seg i lomma er det vel heller ikke noen ulempe at iPhone 5 faktisk er noe mindre og litt lettere? Hvis man som jeg virkelig liker den gode, solide følelsen av å holde en ekstremt presist bygget iPhone som er laget av glass og aluminium i hånden, da kan det neppe være noen skuffelse at det har kommet en ny modell som er enda mer presist bygget av glass og aluminium?

 

Men du har rett i at Apple absolutt er på rett vei designmessig. De har faktisk funnet tilbake til noe av det jeg liker så godt med 1. generasjon iPhone, og som har vært noe av grunnen til at jeg fortsatt bruker den. ;)

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan den her blir for oss med små hender... hvordan skal jeg klare å holde den "rett" nå?

Kan jeg foreslå kirurgi? Det finnes en utrolig smertefull og langvarig metode for å forlenge ben, som sikkert også funker fint på fingre...anbefaler deg å prøve den... ;P

 

Apples lanseringer og produkter blir bare mindre og mindre interessante... på tide pressen/bloggere tar seg en pille og jekker ned all spammen i forkant av disse. Selv ikke har noen interesse av Iphone og iOS, liker jeg jo å følge med for å se om de gjør nye forsøk på å revolusjonere noe.... som ikke har skjedd på hvor mange år?

Lanseringene blir mindre interessante når en samlet verdenspresse gjør sitt ytterste for å framskaffe og spre lekkasjer om uanonnserte produkt uker og måneder i forveien, ja. Så jeg er helt enig i at pressen/bloggerne burde ta seg en bolle og skjerpe seg, man blir rett og slett lei av alle spekulasjonene lenge før produktet er annonsert.

Sist Apple revolusjonerte noe - som de tross alt har gjort flere ganger enn de fleste, eller kanskje alle(!?), konkurrentene? Her må vi i alle fall nevne iPad, for ca 2 1/2 år siden. Eller kanskje MacBook Pro Retina, for ikke så mange ukene siden, med en kombinasjon av skjermkvalitet, ytelse og tynnhet som i det minste satte en liten støkk i markedet - selv om det er utrolig vanskelig å "revolusjonere" et såpass modent marked som bærbare datamaskiner har blitt. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Ang vekt så håper jeg ikke det blir S2 tendenser, da den kjennes ut som en kinaleke.

 

Morsomt at du nevner S2, som jo er LANGT mer holdbar enn en iPhone 4/4s.

"Kvalitetsfølelsen" du får av vekten og glasset til iPhone4/4s er jo falsk, da de går i stykker langt lettere.

Kan du underbygge dette med kilder?

 

Typisk Apple gutta at dere skal ha kilder på alt som blir sagt, selv om det har blitt vist til slike kilder 8579467489673957 ganger på forumet her fra før av.

 

Er dere virkelig så vanvittige late at dere ikke gidder å skrive 'iPhone 4S vs Galaxy S II drop test' i YouTube for å få se sannheten selv?

 

Hvor mange ganger har jeg alene linket til drop tester som bekrefter det han sier på at Galaxy S II er MYE mere holdbar enn iPhone 4 / 4S?

 

Jeg har gjort det en xx ganger bare jeg alene på forumet her.

 

Hvor mange ganger skal dere ha det inn med teskje på at Galaxy S II faktisk er MYE mere holdbar og tåler mye mere enn iPhone 4 / 4S?

 

I stedet for å måtte ha kilder på en hver faens ting som vi sier, så kan dere heller begynne å gi kilder til alt dere babbler om i stedet først og fremst.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Ang vekt så håper jeg ikke det blir S2 tendenser, da den kjennes ut som en kinaleke.

 

Morsomt at du nevner S2, som jo er LANGT mer holdbar enn en iPhone 4/4s.

"Kvalitetsfølelsen" du får av vekten og glasset til iPhone4/4s er jo falsk, da de går i stykker langt lettere.

Kan du underbygge dette med kilder?

 

Se svaret til Vindicator...

Falsk "kvalitetsfølelse" betyr IKKE at den er mer holdbar.

Lenke til kommentar

Typisk Apple gutta at dere skal ha kilder på alt som blir sagt, selv om det har blitt vist til slike kilder 8579467489673957 ganger på forumet her fra før av.

 

Er dere virkelig så vanvittige late at dere ikke gidder å skrive 'iPhone 4S vs Galaxy S II drop test' i YouTube for å få se sannheten selv?

 

Hvor mange ganger har jeg alene linket til drop tester som bekrefter det han sier på at Galaxy S II er MYE mere holdbar enn iPhone 4 / 4S?

En drop-test er IKKE en holdbar kilde!!!!!! Det har et datagrunnlag som er latterlig lite (under 10 telefoner), det har ingen kontrolltest, og heller ikke no kontrollert forsøk.

 

Jeg kan finne youtube-videoer til deg som "beviser" at Holocaust aldri har skjedd.

 

Hvor mange ganger skal dere ha det inn med teskje på at Galaxy S II faktisk er MYE mere holdbar og tåler mye mere enn iPhone 4 / 4S?

Hvor mange ganger skal du ha det inn med teksje at "vi" ikke godtar youtube-videoer der folk tester EN iPhone mot EN S2???

Skal du bevise en gang for alle at S2 er mer holdbar enn iPhone så må du finne noe statestikk fra feks forsikringsbransjen som forteller noe om antall knuste iPhones per forsikrede iPhone, og samme tall for S2. DET er en kilde. Youtube-videoer er IKKE en kilde!!!

 

I stedet for å måtte ha kilder på en hver faens ting som vi sier, så kan dere heller begynne å gi kilder til alt dere babbler om i stedet først og fremst.

Når jeg kommer med en påstand, så må du gjerne be om kilder, så lenge jeg har den positive påstanden.

Når noen hevder at iPhone er skrøpelig, må de underbygge dette. Det er ikke jeg som skal bevise at de tar feil dersom jeg hevder det. Og frem til noen tryller frem noen tall som tåler et kritisk blikk, så kan ingen hevde at S2 tåler mer. Og når noen gjør det, så skal jeg gladelig holde kjeft!

 

At man "tror" at iPhone knuser oftere er fordi det selges 4 ganger flere iPhones.

http://www.digi.no/890368/kanonsalg-av-samsungs-aldrende-toppmodell

Her solgte Samsung 10 milioner S2 fra September til Februar, mens det ble solgt 37 milioner iPhones i fjerde kvartal.

 

Så, det er ikke rart at man ser en knust iPhone oftere enn en knust S2, fordi det er mye flere av dem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

S2 går nå fint å bruke med en hånd, med mindre man har små hender.

HAr i hvertfall korte fingre selv, så S2 er på kanten av den størrelsen jeg ville kjøpt.

 

"Kinaleken" tåler jo mye mer enn den forrige Iphonen, forhåpentligvis blir den nye Iphonen ikke like mye preget av å bli knust så ofte.

Som jeg påpekte til Vindicator, så har jeg enda ikke sett en håndfast kilde som underbygger den påstanden. Og nei, selv om det er den generelle oppfattningen folk har, så stoler jeg ikke på det, folk flest tror snåsamannen kan heale folk også :p

 

Den nye iphonen ligner jo mye på S2. De har gjort den lett og tynn som den, litt smalere. Går som sagt rette veien der.

Får håpe de klarer å beholde taktiliteten som er på iP4, det er vell det jeg liker mest med den telefonen, at den er så behagelig å holde i hånden. Dette vellbehaget får jeg ikke fra S2en i det hele tatt, og heller ikke fra iP3G.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv ikke har noen interesse av Iphone og iOS, liker jeg jo å følge med for å se om de gjør nye forsøk på å revolusjonere noe.... som ikke har skjedd på hvor mange år?

Vell, de revolusjonerte telfonmarkedet, og tabletmarkedet som en direkte konsekvens av det, de tok jo musikkmarkedet for en stund siden også. De er jo ikke ute etter å revolusjonere ting med hver eneste lansering, selv om pressen håper dette slik at de kan tjene penger på at folk leser hos dem.

 

Ellers så kan du jo kikke på alle de nye bærebare maskinene som ble lansert på IFA. Der bare Sony hadde en maksin som ikke var en kopi av Macbook. HP var jo også nettopp ute med sin iMac kopi, der tastatur og trackpad er rene kopier.

 

Apple er jo den eneste som tørr å gå egne veier, og resten av produsentene kaster seg med en gang over det apple gjør. Synd og skam er det, både fordi kopiering er en uting, og fordi det gir oss brukere enda dårligere valgfrihet!

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor god en iPhone egentlig er å holde er nok høyst subjektivt. Personlig synes jeg den er kald, skarp og unødvendig tung (f.eks 4S). Og litt for liten. Omtrent samme følelse som en liten murstein. Andre igjen synes nettopp dette gir en følelse av kvalitet.

 

Krav til hva en mobil skal tåle er også forskjellig. Min mobil, en Galaxy Nexus, er laget av plast. Den har ingen nevneverdige riper eller skader, til tross for at jeg har brukt den (mye) siden lanseringsdato. Den har gått i gulvet mange ganger, men aldri i f.eks asfalt, og overlevd to småbarn som liker å fikle på den.

 

Jeg synes det er underholdende å se hvordan mange endrer mening etter hva Apple presenterer. Eksempler kan være:

  • Multitasking var fullstendig unødvendig før iPhone fikk det.
  • Skjermstørrelse - alt over 3.5" er for stort - men ikke nå lenger. Eplefolket har visst fått lengre tomler siden de sammenlignet sist.
  • Vekt gir inntrykk av kvalitet... Men vekttapet på iPhone 5 omfavnes.
  • Og ikke minst er alt Apple gjør med tanke på teknologi "det riktige".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det er underholdende å se hvordan mange endrer mening etter hva Apple presenterer. Eksempler kan være:

Det er nok mest fordi du setter opp stråmenn for hva "mange" mener. Kan jo utdype:

 

  • Multitasking var fullstendig unødvendig før iPhone fikk det.

Den har vell fremdeles ikke multitasking, men den fryser programmer i bakgrunnen. For min del er ikke multitask noe "must" så lenge jeg får beskjeder fra feks MSN, Skype og Facebook når de kommer, uten å måtte ha programmet åpent. Hvordan det løses er urelevant, så lenge brukeropplevelsen er god.

 

  • Skjermstørrelse - alt over 3.5" er for stort - men ikke nå lenger. Eplefolket har visst fått lengre tomler siden de sammenlignet sist.

Hvem har sagt at "alt over 3,5" er for stort"? Jeg har sagt at store skjermer på mobiltelefoner er unødvendig og lite brukbart, fordi at man skal kunne bruke den med en hånd, og at den skal gå ned i lommen. Den skal også være god å holde. Hva en "perfekt" skjerm er kan jo være veldig relativt, men fra et ergonomisk ståsted så er det ingen grunn til å øke størrelsen veldig mye fra det man ser på iP4 og S2.

 

Jeg har også forklart hvorfor enkelte produsenter pusher skjermstørrelse på nye modeller. Det er fordi de forbedre produktet. Og siden Samsung ikke klarer å forbedre selve OSet, så må de forbedre hardware. Og da er det skjerm, og CPU det går på. At dette er strategien til Samsung betyr ikke at det er bra for forbrukeren. De gjør det av egen vinning. Og det kommer til å glede de som setter pris på store skjermer og siste CPU. Apple konkurerer både på OS og på Hardware, og dermed trenger de ikke pushe en "større" skjerm i tid og utide for å selge en ny modell hvert halve år. Produktevolusjonen styres av andre ting enn hos Samsung.

Så, jeg har argumentert MOT større skjermer på mobiltelefoner, men jeg har aldri skrevet 3,5" i stein. Det kommer ann på hvem du designer for. En 95 percentil europeisk kvinne, eller en 95percentil amerikansk mann har ganske forskjellige ergonomiske forutsettninger.

 

  • Vekt gir inntrykk av kvalitet... Men vekttapet på iPhone 5 omfavnes.

Jeg har ikke brukt telefonen så jeg kan ikke uttale meg om hvordan vektendringen føles. Men av erfaring så er det en sammling av egenskaper som avgjør om et produkt virker å være av kvalitet eller ikke. Formen og materialet påvirker feks hvorvidt en ting bør være lett eller ikke. Vi har alle ubeviste assosiasjoner med materialer, som vi bruker til å bedømme dette. Feks iP4 med overflater av glass vil ønske å fremstå som tyngere fordi man forventer at glass er tungt. Selv om det er mulig å lage lett plexiglass så vil fremdeles tyngere glass føles tryggere og mer kjennt. Slike psykologiske effekter av materialer og taktilitet finnes det masse masse faglitteratur om, så det er bare å begynne å lese om du vil:) Jeg har bare såvidt touchet innom det i noen fag, så jeg er ingen ekspert.

 

  • Og ikke minst er alt Apple gjør med tanke på teknologi "det riktige".

Vell, er det ikke oftest det da? i steden for å tenke "Nytt nytt nytt!!!!" slik Samsung on Nokia gjør med NFC og Induksjonslading, så tenker Apple "Nyttig??". Det er per i dag ingen i Norge som har bruk for NFC til noe fornuftig, og tror du apple sin hovedgruppe av brukere, early majority, stikker ut og kjøper seg en indusksjonslader til 500kr når det følger med en gratis ladekabel i eska? Det er jeg nemlig rimelig sikker på at de ikke gjør, med mindre de er meget spesielt intreserte (slik som forumboere (oss) og mobiljournalister).

 

NFC har kansje en fremtid, det samme med Induksjonslading, men per i dag er det bare en feature for å kunne skrive det på esken, og skryte på keynotes, og for at mobiljournalistene skal bli teknokåte. Det har tilnærmet 0 faktiske bruksområder hos forbrukeren i dag.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Skjermstørrelse - alt over 3.5" er for stort - men ikke nå lenger. Eplefolket har visst fått lengre tomler siden de sammenlignet sist.

Hvem har sagt at "alt over 3,5" er for stort"? Jeg har sagt at store skjermer på mobiltelefoner er unødvendig og lite brukbart, fordi at man skal kunne bruke den med en hånd, og at den skal gå ned i lommen. Den skal også være god å holde. Hva en "perfekt" skjerm er kan jo være veldig relativt, men fra et ergonomisk ståsted så er det ingen grunn til å øke størrelsen veldig mye fra det man ser på iP4 og S2.

 

 

Vell, er det ikke oftest det da? i steden for å tenke "Nytt nytt nytt!!!!" slik Samsung on Nokia gjør med NFC og Induksjonslading, så tenker Apple "Nyttig??". Det er per i dag ingen i Norge som har bruk for NFC til noe fornuftig, og tror du apple sin hovedgruppe av brukere, early majority, stikker ut og kjøper seg en indusksjonslader til 500kr når det følger med en gratis ladekabel i eska? Det er jeg nemlig rimelig sikker på at de ikke gjør, med mindre de er meget spesielt intreserte (slik som forumboere (oss) og mobiljournalister).

 

NFC har kansje en fremtid, det samme med Induksjonslading, men per i dag er det bare en feature for å kunne skrive det på esken, og skryte på keynotes, og for at mobiljournalistene skal bli teknokåte. Det har tilnærmet 0 faktiske bruksområder hos forbrukeren i dag.

 

Ingen grunn til å øke skjermestørrelse fra det man ser på ip4 og s2 nei... men altså, du er klar over at det er 0,8" forskjell der? I areal er det altså temmelig mye. At man ikke klarer å betjene en telefon på opp til 4,5" med en hånd er forresten bare tull, hvis man har normalt store vestlige hender. Jeg klarer det fint med 4,7 og 4,8 også, uten å ha kjempestore hender...

 

Og NFC brukes ikke til noe nyttig? Det viser vel bare hvor lite du vet om teknologien. Jeg kan være med på at norske firmaer har vært dårlig til å implementere det for bruk i mobiltelefoner / apper, men NFC bruker stadig vekk til mye nyttig. Ta for eksempel #ruter-kortene i Oslo, t-kortet i Trondheim - mange hoteller / firma bruker det til nøkkelkort, osv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...