Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vært nysgjerrig på dette med ølbrygging en stund, men jeg bor i leilighet i Oslo, så tilgangen til rom for gjæring og koking er heller laber. Vet dere om noen bryggelaug i Oslo som tar imot gjester?

 

Jeg tenker på å kunne bidra til utgifter på råvarer og annet som koster penger per brygg, og så få være med noen med kunnskap når de brygger, samt få med meg noen flasker hjem.

Norbryggs forum er nøkkelen til mye i hjemmebryggerverden.

Anbefaler deg å begynne her.

 

http://forum.norbrygg.no/forums/oslo-amatorbryggerlaug.51/

 

Husk at hjemmebryggere er over snittet trivelige mennesker og har over snittet åpne dører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvor finner man gode og billige gassbrennere?

Søk på krabbekoker, men vær obs på at her snakker vi om solid effekt. Den fra Mekk oppgis f.eks. til 7 kW. Den er også beregnet for utebruk, eller i det minste god ventilasjon.

I tillegg kommer selvsagt gasstankt og slanger.

 

http://www.mekk.no/krabbekoker-htc008/

Er en garasje godt nok ventilert?

 

Regner da med det. Poenget var egentlig at den ikke er lget for innebruk og med 7 kW kan det være greit med en åpen dør.

Lenke til kommentar

Jeg har vært nysgjerrig på dette med ølbrygging en stund, men jeg bor i leilighet i Oslo, så tilgangen til rom for gjæring og koking er heller laber. Vet dere om noen bryggelaug i Oslo som tar imot gjester?

 

Jeg tenker på å kunne bidra til utgifter på råvarer og annet som koster penger per brygg, og så få være med noen med kunnskap når de brygger, samt få med meg noen flasker hjem.

Du kan fint brygge med ekstraktsett i leilighet, ikke noe verre enn matlaging.

Lenke til kommentar

Du kan fint brygge med ekstraktsett i leilighet, ikke noe verre enn matlaging.

Absolutt.

 

Siden tempen på østlandet har kommet seg ned på lager-vennlig nivå laget jeg i går en batch med Brewmart Danish style pilsner fra Europris, 1kg ekstra lys spraymalt, og 500g enhancer - Safale 34/70 gjær. Alt på under en time på kjøkkenet. Fruen hjalp til med å kjøle ned kokvannet til rehydrering av gjær. Spannet står i kjelleren i 12° C. Et annet kar, Australian Pale Ale, står innendørs i 20° C på slutten av tredje uka. Vi bor i leilighet i byen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har vært nysgjerrig på dette med ølbrygging en stund, men jeg bor i leilighet i Oslo, så tilgangen til rom for gjæring og koking er heller laber. Vet dere om noen bryggelaug i Oslo som tar imot gjester?

 

Jeg tenker på å kunne bidra til utgifter på råvarer og annet som koster penger per brygg, og så få være med noen med kunnskap når de brygger, samt få med meg noen flasker hjem.

Du kan fint brygge med ekstraktsett i leilighet, ikke noe verre enn matlaging.

 

 

Det samme gjelder egentlig med malt. Forskjellen er evt. maling og ikke minst avfallet (masken).

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har vært nysgjerrig på dette med ølbrygging en stund, men jeg bor i leilighet i Oslo, så tilgangen til rom for gjæring og koking er heller laber. Vet dere om noen bryggelaug i Oslo som tar imot gjester?

 

Jeg tenker på å kunne bidra til utgifter på råvarer og annet som koster penger per brygg, og så få være med noen med kunnskap når de brygger, samt få med meg noen flasker hjem.

Du kan fint brygge med ekstraktsett i leilighet, ikke noe verre enn matlaging.

 

 

Det samme gjelder egentlig med malt. Forskjellen er evt. maling og ikke minst avfallet (masken).

 

 

Ehh ja, boil in bag er nok enklest.

 

Jeg ser for meg at leiligheten til den som spurte er veldig liten...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå fått skaffet meg et par 19L C-fat med picnic tap og en snau halvkilos flaske med gass. Strålende fornøyd med å slippe så mange flasker å styre med. Noen blir det jo, men jeg sparte vel ca 2 timer med flaskestyr sist jeg tappet gjæringsdunken.

 

Nå ser jeg etter BIAB oppsett av enkleste sort. Gass er jo en mulighet, men er lurer på om det blir vanskelig ift kjeller. Mulig jeg har en bod der som kan ha døra stående åpen direkte ut i friluft, men det kan bli snaut med flate igjen...

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp startet med litt brygging, og tenkte at det kanskje ville være en idé å brygge opp en kjempebatch før vinteren slår inn. Hjemme blir det nemlig så kaldt at det nesten ikke er levelig om termometeret går i blått ute. Med en kjempeinnsats burde jeg kunne brygge femti liter øl som varer meg en god stund.

 

Siden jeg er veldig fersk, hadde jeg nok prøvd meg på kit, og gjort dette i begge karene som fulgte med i startkittet. Noen spørsmål:

 

1. Vil det la seg gjøre å brygge såpass mye? Så vidt jeg forstår er slike kit ikke så avanserte som vin, som er det eneste jeg har laget så langt, der det gjerne er flere steg der man bytter beholder for å klarne og bli kvitt bunnfall.

 

2. Hvor lenge vil øl, dersom det er flasket med omhu, holde seg godt? Måneder? Mange måneder?

 

3. Dersom temperaturen der ølet vil lagres holder seg på rundt 14 grader i tiden fremover, hva slags øltype burde jeg satse på? To forskjellige hadde vært kjekt.

Endret av Fasces
Lenke til kommentar

Å brygge mykje skal ikkje være særlig problematisk, men det krever sjølvsagt at du har beholdere og fasiliteter som kan håndtere mengden. Særlig kokinga er nok det vanskeligaste då du må ha eit bryggekar på 50+ liter for å kunne brygge alt samtidig.

Når ølet er ferdig gjæra så skal det klarnast. Det kan være lurt å tappe om, men strengt tatt kan du gå direkte frå klarning til fylling av flasker/fat.

 

Så lenge du er nøye på hygienen og unngår vilgjær så vil ølet holde seg nesten i det uendelige så lenge det er lagra mørkt og kjølig. Smaken vil sjølvsagt endre seg når ølet blir lagra ei stund, men det skal litt til før det blir udrikkelig.

Når ølet er flaska så vil oksygenet i flaska gå med til ettergjæringa og bli erstatta med karbondioksyd, så det er nærmast hermetisert. Men til heimebruk så ville eg sagt at ølet skal holde seg minst i eit par måneder, men eg ville ikkje satt penger på at det held seg eit heilt år.

 

Er det lagringa eller gjæringa du vil ha i 14 grader? For lagringa sin del er det litt varmt, men det går heilt fint. Med tanke på gjæringa så vil det være anvhengig av kva gjær du bruker. Kva type øl du brygger vil ikkje spele så stor rolle.

Lenke til kommentar

Å brygge mykje skal ikkje være særlig problematisk, men det krever sjølvsagt at du har beholdere og fasiliteter som kan håndtere mengden. Særlig kokinga er nok det vanskeligaste då du må ha eit bryggekar på 50+ liter for å kunne brygge alt samtidig.

Når ølet er ferdig gjæra så skal det klarnast. Det kan være lurt å tappe om, men strengt tatt kan du gå direkte frå klarning til fylling av flasker/fat.

 

Så lenge du er nøye på hygienen og unngår vilgjær så vil ølet holde seg nesten i det uendelige så lenge det er lagra mørkt og kjølig. Smaken vil sjølvsagt endre seg når ølet blir lagra ei stund, men det skal litt til før det blir udrikkelig.

Når ølet er flaska så vil oksygenet i flaska gå med til ettergjæringa og bli erstatta med karbondioksyd, så det er nærmast hermetisert. Men til heimebruk så ville eg sagt at ølet skal holde seg minst i eit par måneder, men eg ville ikkje satt penger på at det held seg eit heilt år.

 

Er det lagringa eller gjæringa du vil ha i 14 grader? For lagringa sin del er det litt varmt, men det går heilt fint. Med tanke på gjæringa så vil det være anvhengig av kva gjær du bruker. Kva type øl du brygger vil ikkje spele så stor rolle.

 

Hei, tusen takk for svar!

Forarbeidet vil nok gå ganske lett, da jeg tenker å gå for en billigløsning med ferdigsett. Jeg er klar over at det er ganske slapt, men tiden er i mot meg, og jeg bor i en gammel leilighet der plass og kjøkkenutstyr er begrenset. Samtidig blir det første gang jeg brygger øl. Per i dag er temperaturen på rundt 18 grader der det er plass til å ha bryggekarene, og jeg håper dette går fint for den delen. Når alt er flasket kan jeg flytte ting på loft, der jeg faktisk ikke aner hva temperaturen er, men det vil fort bli kaldt - veldig, veldig kaldt.

 

Jo mer jeg tenker over dette, desto mindre klok blir jeg, så kanskje jeg bare skal kjøre på og håpe på det beste. Planen er å være selvforsynt med øl over vinteren, da selv brygg med aller høyeste amatørfaktor smaker bedre enn pisswasser fra butikken. Bryggingen må jeg muligens legge på hylla når innetemperaturen blir på 10 grader i vintermånedene.

Endret av Fasces
Lenke til kommentar

Så lenge du planlegger litt så kan du fint brygge (sette på gjæring) i 10 grader.

Ein slik kjølig innetemperatur er f.eks. perfekt til å brygge pils eller anna undergjæra øl.

Normalt sett så trives undergjæra øl seg best på 5-10 grader i 2-6 veker med sakte gjæring.

Alternativt går du for overgjæra øl der gjæra trivest best i 18-22 grader med hurtig gjæring over 2 til10 dagar.

 

 

Så temperaturen skal ikkje være til hinder, det er berre å kjøpe inn den rette typen gjær.

Lenke til kommentar

Så lenge du planlegger litt så kan du fint brygge (sette på gjæring) i 10 grader.

Ein slik kjølig innetemperatur er f.eks. perfekt til å brygge pils eller anna undergjæra øl.

Normalt sett så trives undergjæra øl seg best på 5-10 grader i 2-6 veker med sakte gjæring.

Alternativt går du for overgjæra øl der gjæra trivest best i 18-22 grader med hurtig gjæring over 2 til10 dagar.

 

 

Så temperaturen skal ikkje være til hinder, det er berre å kjøpe inn den rette typen gjær.

Så flott! Jeg tror jeg tar en tur innom den lokale bryggebutikken og spør litt om hva som er lurest for meg med tanke på værvarselet fremover. Dette med temperaturer må jeg åpenbart sette meg inn i, og kanskje et tredje plastkar er en lur investering, slik at jeg kan bruke dette som et intermediat for begge batcher mellom gjæring og flasking, for å gjøre klaringen mer nøye.

 

Kan lett gå mot katastrofe, men man lærer best av å feile. Kjekt å vite at det er mulig å gjøre dette i vinter også (kanskje med unntak av januar), så lenge type brygg tilpasses temperaturen gudene gir meg.

Lenke til kommentar

Jeg brygget nettop en dobbel batch på en dag med kit som base, så det går helt fint. Det jeg brygget skal bli juleøl, og samtidig et eksperiment med gjær, så jeg brygget i to omganger. Det bør du også kunne få til med ekstrakt (kit). Får å løfte det kit-baserte ølet mitt litt så lot jeg noe knust spesialmalt trekke i en halvtime i vannet jeg skulle bruke til kok (inni en humlepung som jeg kunne ta ut etter 30min).

 

Det er mange måter å gjøre det på, og det er ganske stor sannsynlighet for at du kommer til å få et veldig brukbart øl som du er fornøyd med.

Lenke til kommentar

Jeg brygget nettop en dobbel batch på en dag med kit som base, så det går helt fint. Det jeg brygget skal bli juleøl, og samtidig et eksperiment med gjær, så jeg brygget i to omganger. Det bør du også kunne få til med ekstrakt (kit). Får å løfte det kit-baserte ølet mitt litt så lot jeg noe knust spesialmalt trekke i en halvtime i vannet jeg skulle bruke til kok (inni en humlepung som jeg kunne ta ut etter 30min).

 

Det er mange måter å gjøre det på, og det er ganske stor sannsynlighet for at du kommer til å få et veldig brukbart øl som du er fornøyd med.

 

Jeg har god tid neste uke, så kanskje jeg skal prøve å gjøre som deg, og tilsette noe ekstra for å sette eget preg på det. Jeg liker jo min øl med så mye humle at andre kaller det for såpevann. Lager du en sukkerlake som tilsettes hele dunken (som så røres) før flasking? Jeg kommer nok til å ha mye forskjellige flasker i ulike størrelser, da jeg ikke er så fin på slikt (jeg er klar over at de må tåle trykk). Drops er kanskje ikke helt ideelt i så fall.

Lenke til kommentar

På Europris har de noen poser/sekker som heter Beer Enhancer, dette er spraymalt og druesukker som er bedre mat for ølen enn vanlig sukker.

 

Det er ikke dyrt heller, tror malt/sukkeret er laget av Munton.

 

Jeg planlegger å dumpe oppi to slike og masse humle neste gang jeg lager IPA.

 

 

Ølbrygging er gøy...

 

Det er ikke vanskeligere enn å lage et enkelt godt måltid.

 

 

Har ikke fått en dårlig batch, men det må vel skje en gang det også...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har god tid neste uke, så kanskje jeg skal prøve å gjøre som deg, og tilsette noe ekstra for å sette eget preg på det. Jeg liker jo min øl med så mye humle at andre kaller det for såpevann. Lager du en sukkerlake som tilsettes hele dunken (som så røres) før flasking? Jeg kommer nok til å ha mye forskjellige flasker i ulike størrelser, da jeg ikke er så fin på slikt (jeg er klar over at de må tåle trykk). Drops er kanskje ikke helt ideelt i så fall.

Ja, når jeg flasker så batch primer jeg (lager sukkerlake) fordi jeg er like lite fin på det som deg og bruker alt fra 0,33L til 2L flasker.

 

Nå har jeg akkurat startet med fat, men vil alikevel få en 15 flasker ved siden av som kommer til å være like store, og da er det greit med drops.

 

Tror du kommer til å fikse dette helt uten større problemer.

Lenke til kommentar

På Europris har de noen poser/sekker som heter Beer Enhancer, dette er spraymalt og druesukker som er bedre mat for ølen enn vanlig sukker.

 

Det er ikke dyrt heller, tror malt/sukkeret er laget av Munton.

 

Jeg planlegger å dumpe oppi to slike og masse humle neste gang jeg lager IPA.

 

 

Ølbrygging er gøy...

 

Det er ikke vanskeligere enn å lage et enkelt godt måltid.

 

 

Har ikke fått en dårlig batch, men det må vel skje en gang det også...

 

Jeg har hørt en del om dette. Man kan erstatte sukker helt i oppskrifter med Beer Enhancer, korrekt? I et 1:1-forhold? Dette står kanskje i beskrivelsen av produktet, men jeg har ikke sett det så langt. Da går jeg selvsagt for å benytte dette også som priming.

Lenke til kommentar

 

På Europris har de noen poser/sekker som heter Beer Enhancer, dette er spraymalt og druesukker som er bedre mat for ølen enn vanlig sukker.

 

Det er ikke dyrt heller, tror malt/sukkeret er laget av Munton.

 

Jeg planlegger å dumpe oppi to slike og masse humle neste gang jeg lager IPA.

 

 

Ølbrygging er gøy...

 

Det er ikke vanskeligere enn å lage et enkelt godt måltid.

 

 

Har ikke fått en dårlig batch, men det må vel skje en gang det også...

Jeg har hørt en del om dette. Man kan erstatte sukker helt i oppskrifter med Beer Enhancer, korrekt? I et 1:1-forhold? Dette står kanskje i beskrivelsen av produktet, men jeg har ikke sett det så langt. Da går jeg selvsagt for å benytte dette også som priming.

 

Ja, du kan bruke 1 til 1 med Beerkit Enhancer i stedet for strøsukker. Til priming tror jeg kanskje jeg ville gått for druesukker, som de også selger på Europris til 18kr for 350g. Beerkit Enhancer inneholder også noe maltodextrin som ikke er gjærbart, og som gir litt sødme, body og at skummet holder seg. Det kan fort bli my skum som ikke vil gå ned så lett da, frykter jeg.

 

 

PS: Fikk du PM jeg sendte deg i går?

Endret av Geir D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...