Gå til innhold

Sp: Bilister skal betale for nye toglinjer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette er litt udemokratisk, for å si det mildt. Det er rimelig å anta at en bilbruker vil være enig i at avgiftspengene han etterlater seg brukes på vei. Derimot er det optimistisk å forlange at han vil at pengene skal gå til opprusting av tog. Hvis ikke myndighetene er villige til å bruke bil-avgiftene på vei, er det eneste riktige å sette dem ned på et nivå som tilsvarer det som faktisk brukes.

 

Misforstå meg rett, jeg er like mye for kraftig utbygging av togtilbudet som noen. Men pengene bør komme annetsteds fra.

Lenke til kommentar

Vel grunnen er vel ganske åpenbar. Den aktivtiteten bilister bedriver skader og dreper andre mennesker. På kort sikt gjennom ulykker og lokal forurensning, på lang sikt kanskje også gjennom global oppvarming og andre globale miljøeffekter. Dessverre er det ikke hensiktsmessig å forby aktiviteten som bedrives, da det tross alt er viktig for samfunnet at mennesker kan komme seg fra A til B og tilbake relativt kjapt. Det man i stedet ønsker å gjøre er å sørge for at det finnes et alternativ. Siden alternativet må bygges for de som kjører bil er det rimelig at de betaler. Hvorfor skal jeg som er tilfreds med det eksisterende kollektivtilbudet betale for at andre krever et bedre tilbud for å reise kollektivt?

 

Edit: Om bompenger er en god måte å kreve inn avgifter på er selvsagt en helt annen sak.

Endret av ptta
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spartapus: Det er fult mulig at bommer er ulønnsomt, men for guds skyld, ikke bruk Bård Hoksrud, en person som mener at høyere fartsgrenser vil føre til færre ulykker, som et eksempel.

 

@Isbilen: Er det udemokratisk å være bærekraftig? Å tenke på de som kommer etter oss?

Jeg mener det er udemokratisk, kvalmt og ekkelt å ødelegge mulighetene for de som kommer etter oss, og det er dette grunnprinsippet miljøpolitikken bør føres på.

Endret av Refi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener også det skal bygges en hel helvetes mye tog her til lands. Men det er ikke helt ærlig å ta pengene fra bilistene. Norge er et så grisgrendt land at vi nesten må ta bilen som et nødvendig onde, og siden vi er såpass få er effekten av vår nedsatte bilbruk i et globalt klimaperspektiv minimal. Det norsk sokkel slipper ut i rene avgasser hver dag får bilparken vår til å fremstå som en astmatisk kanarifugl i sammenligning, så det som finnes av miljøtiltak i norsk bilpolitikk kan aldri bli mer enn symbolsk. Med mindre det kommer til å faktisk forby privatbilisme, og det ville jo vært en ærlig sak.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvorfor vi bilister må betale denne regninga, er simpel, vi bilister forurenser når vi kjører.

Vi bør føre en bærekraftig politikk, og derfor en miljøvennlig politikk, det vil si, man skal få fordeler av å ta kollektivtransport og ulemper av å ta privattransport.

 

Problemet er at det gjøres ikke noe for at det skal bli progressivt bedre. Kollektivtransporten er ofte ikke bra nok til at være et alternativ.

Europas gamleste bilpark i forhold til kjøpekraft, ergo farligste og mest forurensende bilpark i forhold til kjøpekraften. At dødstallene er så lave som de er, det er egentlig et under[^1].

Lenke til kommentar

Jeg mener også det skal bygges en hel helvetes mye tog her til lands. Men det er ikke helt ærlig å ta pengene fra bilistene. Norge er et så grisgrendt land at vi nesten må ta bilen som et nødvendig onde, og siden vi er såpass få er effekten av vår nedsatte bilbruk i et globalt klimaperspektiv minimal. Det norsk sokkel slipper ut i rene avgasser hver dag får bilparken vår til å fremstå som en astmatisk kanarifugl i sammenligning, så det som finnes av miljøtiltak i norsk bilpolitikk kan aldri bli mer enn symbolsk. Med mindre det kommer til å faktisk forby privatbilisme, og det ville jo vært en ærlig sak.

 

Ja, jeg er i og for seg enig i at bil er et nødvendig onde mange steder i landet, og jeg er heller ikke mest opptatt av det globale miljøperspektiet, heller det lokale. Jeg er dog sterkt uenig i at det kollektivbrukere som skal betale for bedre kollektivtilbudt. Slik jeg ser det finnes det da tre løsninger, skattelegge de som bruker bil på strekninger hvor kollektivt er et reelt alternativ, og la dette gå til kollektivt, eller økte skatter jevnt over og la dette gå til kollektivt. Det tredje alternativet er å omprioritere penger fra vei til kollektivt, med fokus på å ikke bygge ut vei hvor det bygges ut kollektiv alternativ.

Lenke til kommentar

Vel grunnen er vel ganske åpenbar. Den aktivtiteten bilister bedriver skader og dreper andre mennesker. På kort sikt gjennom ulykker og lokal forurensning, på lang sikt kanskje også gjennom global oppvarming og andre globale miljøeffekter. Dessverre er det ikke hensiktsmessig å forby aktiviteten som bedrives, da det tross alt er viktig for samfunnet at mennesker kan komme seg fra A til B og tilbake relativt kjapt. Det man i stedet ønsker å gjøre er å sørge for at det finnes et alternativ. Siden alternativet må bygges for de som kjører bil er det rimelig at de betaler. Hvorfor skal jeg som er tilfreds med det eksisterende kollektivtilbudet betale for at andre krever et bedre tilbud for å reise kollektivt?

 

Edit: Om bompenger er en god måte å kreve inn avgifter på er selvsagt en helt annen sak.

 

Hvorfor skal jeg som fornøyd bileier betale for et tog jeg ikke er interessert i å bruke? Vi billister betaler allerede mer enn nok alerede i skatt og avgifter for den "skadelige" aktiviteten vi driver med, og vi har faen ikke ordentlige veier i Norge engang.

 

Nei hvis noen vil bygge ut de jævla toglinjene får de kreve det av noen andre

Lenke til kommentar

Vel grunnen er vel ganske åpenbar. Den aktivtiteten bilister bedriver skader og dreper andre mennesker. På kort sikt gjennom ulykker og lokal forurensning, på lang sikt kanskje også gjennom global oppvarming og andre globale miljøeffekter. Dessverre er det ikke hensiktsmessig å forby aktiviteten som bedrives, da det tross alt er viktig for samfunnet at mennesker kan komme seg fra A til B og tilbake relativt kjapt. Det man i stedet ønsker å gjøre er å sørge for at det finnes et alternativ. Siden alternativet må bygges for de som kjører bil er det rimelig at de betaler. Hvorfor skal jeg som er tilfreds med det eksisterende kollektivtilbudet betale for at andre krever et bedre tilbud for å reise kollektivt?

 

Edit: Om bompenger er en god måte å kreve inn avgifter på er selvsagt en helt annen sak.

 

Hvorfor skal jeg som fornøyd bileier betale for et tog jeg ikke er interessert i å bruke? Vi billister betaler allerede mer enn nok alerede i skatt og avgifter for den "skadelige" aktiviteten vi driver med, og vi har faen ikke ordentlige veier i Norge engang.

 

Nei hvis noen vil bygge ut de jævla toglinjene får de kreve det av noen andre

 

Jeg er uenig, om du fortsatt kjører bil og kollektivtrafikk er et reelt alternativ for deg, ja da betaler du ikke nok. Om det ikke er et alternativ er jeg enig i at vi alle, du inkludert, skal betale for at det blir det for deg. Jeg mener din rett til å kjøre bil godt kan ofres, på kort sikt er det dog nødvendig at du får lov om det ikke finnes noe alternativ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor vi bilister må betale denne regninga, er simpel, vi bilister forurenser når vi kjører.

Vi bør føre en bærekraftig politikk, og derfor en miljøvennlig politikk, det vil si, man skal få fordeler av å ta kollektivtransport og ulemper av å ta privattransport.

 

Problemet er at det gjøres ikke noe for at det skal bli progressivt bedre. Kollektivtransporten er ofte ikke bra nok til at være et alternativ.

Europas gamleste bilpark i forhold til kjøpekraft, ergo farligste og mest forurensende bilpark i forhold til kjøpekraften. At dødstallene er så lave som de er, det er egentlig et under[^1].

 

Det er klart det gjøres noe for at det skal bli bedre, det er jo derfor det blir innført nye tiltak som skal gjøre kollektivtrafikk mer gunstig. Den er langt ifra bra nok, men for å komme til et punkt vi kan akseptere, må vi prioritere den, og det gjøres ved å bruke flere ressurser.

Du må akseptere at vi må prioritere kollektivtransport, og den mest effektive måten å gjøre dette på er å gjøre det på bekostningen av privattransport.

Lenke til kommentar

Vel grunnen er vel ganske åpenbar. Den aktivtiteten bilister bedriver skader og dreper andre mennesker. På kort sikt gjennom ulykker og lokal forurensning, på lang sikt kanskje også gjennom global oppvarming og andre globale miljøeffekter. Dessverre er det ikke hensiktsmessig å forby aktiviteten som bedrives, da det tross alt er viktig for samfunnet at mennesker kan komme seg fra A til B og tilbake relativt kjapt. Det man i stedet ønsker å gjøre er å sørge for at det finnes et alternativ. Siden alternativet må bygges for de som kjører bil er det rimelig at de betaler. Hvorfor skal jeg som er tilfreds med det eksisterende kollektivtilbudet betale for at andre krever et bedre tilbud for å reise kollektivt?

 

Edit: Om bompenger er en god måte å kreve inn avgifter på er selvsagt en helt annen sak.

 

Hvorfor skal jeg som fornøyd bileier betale for et tog jeg ikke er interessert i å bruke? Vi billister betaler allerede mer enn nok alerede i skatt og avgifter for den "skadelige" aktiviteten vi driver med, og vi har faen ikke ordentlige veier i Norge engang.

 

Nei hvis noen vil bygge ut de jævla toglinjene får de kreve det av noen andre

Fordi du er med på å ødelegge framtiden for andre. Ikke fordi du alene kommer til å forårsake jordens nedgang, men fordi alle gjør det sammen.

 

En grunn til at mange ikke tar tog er at det er for dårlige tilbud, hvis vi ikke prioriterer utbyggingen av toglinjer, noe du vil, kommer vi aldri til å få et godt nok tilbud til at folk faktisk tar det i bruk.

Lenke til kommentar

Hva med oss som er helt avhengige av bil for og få gjort jobben vår? Hva med å bygge ut de forferdelige veiene inn og ut av f.eks oslo?

- Dette vil halvere tiden man står å stamper i kø. Noe som igjen ville halvert forurensingen.

 

Nå blir jo kanskje påbygging av jernbanen utsatt også, på grunn av at midlene heller går til terrorvern? Haha, latterlig.

 

Hvorfor skal de straffe bilistene noe så grådig? Lykke til med å få byene til å gå rundt uten oss håndtverkere som kommer utenbys fra!

Forbanna suppehuer!

 

Edit:

 

Det er ikke vi som ødelegger planeten, det er lederne våre. Som kun tenker profitt og penger, en fiktiv fantasigreie som egentlig ikke har noen verdi når man sammenligner det med klima-ødeleggelser.

Hvorfor skal det økonomiske systemet vi har funnet på, som egentlig ikke har noen mening i det store og det hele - ødelegge hele kloden på grunn av den gniene 1%?

Hadde de tenkt langsiktig så hadde det ikke vært snakk om penger, da hadde man gjort alt for å spare miljøet uten noe mas om profitt. Med det systemet vi har, så vil olje alltid bli brukt, bruk og kast samfunnet vil bli større og større, vi graver vår egen grav.

 

Ops, nå sporet jeg visst av her. Hoho, ordspill..

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med oss som er helt avhengige av bil for og få gjort jobben vår? Hva med å bygge ut de forferdelige veiene inn og ut av f.eks oslo?

- Dette vil halvere tiden man står å stamper i kø. Noe som igjen ville halvert forurensingen.

 

Nå blir jo kanskje påbygging av jernbanen utsatt også, på grunn av at midlene heller går til terrorvern? Haha, latterlig.

 

Hvorfor skal de straffe bilistene noe så grådig? Lykke til med å få byene til å gå rundt uten oss håndtverkere som kommer utenbys fra!

Forbanna suppehuer!

Det er jo det som er hele poenget, har vi gode nok kollektivtransporttilbud er det nesten ingen som er avhengige av bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...