Gå til innhold

Jeg skal ta lappen (bil)


JAYZ

Anbefalte innlegg

10-15k tror jeg er svært ambisiøst. Legg på 10k så er du mer realistisk.

 

Hvis vi kikker på det obligatoriske og nødvendige i opplæringen:

1. Trafikalt grunnkurs - regn med 2500+ for denne (antar selvsagt at du har denne allerede)

2. Grunnleggende opplæring - Oblig-time, 1 á 500+ - her må du være god nok til å kjøre bil i variert trafikk

3. Trafikal del - 4000+ for glattkjøring, og oblig-time 1 á 500+

4. Landeveiskjøring - 6000+

 

Teoriprøve: 500+

Les boka (Veien til førerkortet) fra perm til perm, og øv MYE på teoritentamen til at du kan klare 3 prøver på rad. Ta teoriprøven asap etter dette.

 

Oppkjøring: 900+ (+ 230 om du står) + 2000+ til kjøreskolen

Bør ha oppvarmingstime foran oppkjøringa.

 

Det alene blir ca 17000, og det er uten NOE ekstra utenom det obligatoriske. Jeg vil anbefale iallefall rundt 10 kjøretimer ene og alene for å komme gjennom hele "pensum" - du skal tross alt igjennom mye variert trafikk og det er kjekt å gjøre med kjørelærer (f.eks. rundkjøringer, bykjøring, motorvei, MYE vikepliktstrening osv).

 

Og du bør fokusere på å få hjemmelekser fra kjørelærer - altså starte NÅ og få timer nå og da hvor du kan få spesifikke ting å trene på hjemme. En stygg tendens mange har når de øvelseskjører er at de kjører "ærender" - til og fra butikken/skole/jobb og sånne smårunder - du bør raskt finne ut av områder du "sliter" og presse deg gjennom disse.

 

Jeg tok lappen nettopp selv, ganske sent (jeg er 33), begynte 13 mai, og stod på oppkjøringa 5 september (var egentlig ferdig med opplæringen i juli - men ventetid gjorde at jeg ikke fikk oppkjøring før i september). Jeg hadde ikke kjørt hjemme mer enn 2 ganger før jeg gikk til kjøreskolen, og kjørte 12 timer ved kjøreskolen i tillegg til det andre obligatoriske, og MYE hjemme, svært variert! Jeg valgte å kjøre opp i oslo selv om jeg egentlig bor i nærheten av drammen - og jeg kjørte mye i og rundt oslo for å lære meg å håndtere mye trafikk. Jeg havnet på et sted rundt 23-24k for lappen, og tror det er ganske normalt for de som står første oppkjøring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for et langt og utfyllende svar.

 

Jeg har tatt trafikalt grunnkurs, så det er iorden. Venter på godkjennelse av vegvesenet slik at jeg kan ta teoriprøven nå. Starter å øve om en uke tenker jeg. Står at man må regne med 5-8 ukers ventetid på godkjenningen.

 

Jeg skal øve mye med pappa fra nå av. Vet at bakkestart er en utfordring for meg, hvordan skal jeg løse dette?

 

Det er nok sant det du sier om ærender tror jeg. Men er ikke det greit egentlig, hvor anbefaler du ellers at en øvelseskjører? Litt mer utfordrende steder?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

er bakkestart en utfordring øver du jo da på bakkestart. bare å finne en ikke altfor trafikertbakke, gjerne med litt helling i og øv til du mestrer. kjørelæreren min ga meg bestått når jeg ikke rulla mer enn 2cm bakover før det gikk fremover igjen.

Lenke til kommentar

Det jeg merket jeg lærte mest av var å komme oppi uvante og stressende situasjoner hvor jeg måtte tenke og beslutte raskt. Det førte til at jeg ble mer var ift hva jeg måtte passe på. Dvs, kjøre steder jeg absolutt ikke var vant, med mye trafikk rundt. Du kommer HELT sikkert til å gjøre masse feil, men så lenge du ikke er til fare for andre eller unødig hindrer de så er det HELT greit, og du kommer til å lære mye mer av disse feilene enn du lærer ved å kjøre ærender.

 

Jeg satte som mål de fleste gangene vi var ute og kjørte at jeg skulle kjøre steder jeg ikke hadde vært før. Hvis det var en veldig konkret ting jeg ville jobbe med dro jeg til et område med mange av den type situasjon. Problemet er at du lærer deg trafikken å kjenne (har du kjørt gjennom en rundkjøring en gang så vet du hvordan du bør håndtere den), og på oppkjøring får du kanskje en rute du aldri har kjørt. Sett deg mål og en plan for gjennomføring av hver øvelseskjøring privat (gjerne i samarbeid med kjørelærer), og sett av iallefall ett par timer i uka hvor du kjører langt og kun steder du aldri har vært. Øv deg også på å kjøre -selvstendig-, altså at ledsager ikke skal tipse deg om hvordan du skal løse en situasjon. Det er bedre om du prøver deg først, og så får korreksjon etterpå.

 

Bakkestart er egentlig forferdelig enkelt bare du lærer deg trikset. Det hele ligger i hvordan du håndterer clutchen - slipp ut clutchen til at du merker at bilen står i bakken uten at du trenger hjelp fra bremsen, så gradvis slipp mer ut mens du kompenserer med gassen slik at du ikke kveler bilen. Øv deg på dette i en relativt bratt bakke uten trafikk (finnes ofte mange slike i boligområder) så tar det nok ikke lang tid før den sitter automatisk.

 

Øver du mye og riktig, så tror jeg nok du kan få lappen til bursdagen din.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan du bare glemme å ta lappen i forsvaret. Kursene de tilbyr innenfor kompetanseheving for bil går på mer detaljerte kompetanser (buss, lastebil osv), og de krever at du har klasser B fra før av. Du kan muligens få gjort det på kveldstid i perm-tid, men da blir det jo du sjøl som må dekke kostnadene. Sats heller på å bli ferdig med lappen til februar du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...