Gå til innhold

Windows Phone 8-tråden


Gjest Slettet+32asd4f

  

110 stemmer

  1. 1. Hva er din(e) favorittnyhet(er) i WP 8.1?

    • Cortana
      24
    • Notifikasjonssenter
      77
    • Batterisense, WiFi-sense
      24
    • Muligheten til å installere apper på SD-kort
      26
    • Internet Explorer 11
      24
    • Kalenderen
      19
    • "Swype"-tastaturet
      25
    • Bakgrunnsbilde på flisene
      35
    • Flere fliser på startskjermen
      38


Anbefalte innlegg

Fikk lekt meg litt med Nokia Lumia 1020 i dag og må si jeg ble positivt overrasket over størrelsen og vekten på denne. Hadde forventet at den skulle føles som en 920, altså for stor, tung og klumpete i mine øyne men denne er så visst slankere og lettere i hånda, selv om kamera stikker litt ut og skaper et litt snodig balansepunkt.

 

Fikk meg dog et par negative overraskelser, hver gang kamera var involvert så ble telefonen temmelig treg, altså den hakket og hang seg fra tid til annen når jeg gikk inn og ut fra kamera, hakket og hang seg mens jeg brukte kamera ved flere anledninger og låste skjermen seg mens kamera applikasjonen kjørte så var telefonen fryktelig lite responsiv når jeg forsøkte å fjerne skjermlåsen, da ville den rett og slett ikke reagere i det hele tatt på de første forsøkene noe som nærmest sjokkerte meg litt. Lumia 1020 har hatt større ytelsesproblemer, hakket og hengt seg oftere på de 30-60 min jeg lekte med den enn jeg har opplevd med noen annen Windows Phone 8.0 telefon noengang og da har jeg vært igjennom Samsung Ativ S, Nokia Lumia 920 og 925 over lengre perioder.

 

 

Forutenom kamera så er det jo også en veldig liten oppdatering, den er jo mer eller mindre identisk med Lumia 920 og 925 på alle områder bort sett fra det forbedrede kameraet noe som kanskje er litt kjedelig og litt skuffende men her er det vell Microsoft og mangelen for støtte til bedre maskinvare som må påta seg skylda. Selv så holder jeg nok fremdeles en knapp på Nokia Lumia 925, den er rett og slett så mye slankere og mer sexy at jeg nok heller ville valgt den fremfor 1020 og jeg syntes ikke kamera virket så vannvittig mye bedre heller men det er mulig vurderingen min har blitt litt farget av den noe negative opplevelsen førsteinntrykket av 1020 har gitt meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satte opp 1020'n med gjenoppretting av sikkerhetskopiene til 920'n

Kontakter, meldinger, e-post, apper, nettleser-favoritter, innstillinger og alle sosiale kontoer kom automatisk på plass i ny mobil :)

Merket litt heng mens den lastet ned, men etterpå har den kjørt silkeglatt uten antydning til heng. NYDELIG mobil. Merker litt forskjell fra 920'n. Synes fortsatt den også er flott.

Kameraet er VELDIG mye bedre, men for å få fullt utbytte av det må Pro cam brukes med manuelle innstillinger.

Har sett i en del tester at kameraet skal være tregt... DRITTPREIK :p

Kan jo også bruke WP kamera-app for enda raskere kamera hvis man har "hastverk" f.eks. Blink :D

Endret av Xaphoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett i en del tester at kameraet skal være tregt... DRITTPREIK :p

 

Dette er nok dessverre ikke drittepreik, min umiddelbareerfaring er også at kamera er et av de tregeste jeg har vært borti, hvertfall innen mobiler med lukket operativsystem (iOS og Windows Phone). Og da brukte jeg ikke Pro Cam engang.

Lenke til kommentar

Men hvis jeg, sammen med flere anmeldere har opplevd nettopp treghet med telefonen når kamera er involvert så er det kanskje noe i det? Vi snakker jo heller ikke bare om at selve kamera kan være tregt til å respondere til tider, men at hele telefonen blir treg.

 

Det at du tilsynelatende ikke har opplevd noe av dette enda betyr jo ikke det samme som at utfordringene ikke er der. Og det at flere og flere har påpekt nettopp dette i flere anmeldelser tyder jo på at det kan være et noe utbredt problem og da blir det jo dumt av deg å bare avfeie alt som det skulle være ingenting bare fordi du ikke har opplevd noe av det.

 

Eller mener du at lesere og debattanter her inne ikke fortjener å bli opplyst om at det tilsynelatende kan se ut til å være en utfordring med flere av Nokia Lumia 1020 modellene? Disse treghetene er jo også et type problem som du fort kan få store utfordringer med å få igjennom på garanti så det er jo greit å gjøre potensielle kjøper obs på det.

Lenke til kommentar

Har lest at noen mener at kameraet bruker lang tid på å lagre i Pro Cam. Ja, det tar lengre tid enn på 920. Men kan ikke huske å ha lest noe om noen som mener at MOBILEN blir tregere... hvor?

Mener du seriøst at jeg må skrive at mobilen blir tregere når jeg opplever den som kjapp, responsiv og uten heng/lagg i det hele tatt???????

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal du selvsagt ikke, men du burde kanskje ikke avfeie andre sine opplevelser som "drittpreik".

At det blir skrevet at det tar 7-8 sekunder å åpne kameraet og ta et bilde klassifiserer jeg som drittpreik.

Xaphoon: litt vel hårsår der kanskje? Slik "oppførsel" virker mot sin hensikt i mine øyne og minner meg om en liten unge sov har fått seg et nytt leketøy og NÅDE DEN som antyder noe negativt?. Selvsagt er det reelt at flere opplever kameraet som tregt - kan faktisk underskrive på det selv (har fortiden en 920 og digger WP8)?
Lenke til kommentar

Opplevde også at kameramodulen, spesielt med autoinnstillinger ofte rotet seg litt vekk når det kom til justeringen iforhold til lysforhold osv.. Var det for mye lys vendt mot kamera når jeg testet det så hadde den en lei tendens til å justere såpass med hvitbalansen at når lyset forsvant så hang kamera igjen, så det tok endel sekunder før det justerte seg inn som gjorde at bildene hadde det kraftig skjær av blått og andre ganger oransje / gult.

 

Ikke noe vannvittig stort problem, men en problematikk jeg ikke har opplevd med verken Ativ S, Lumia 920 eller 925, eller andre moderne smarttelefoner. Dette er kanskje en av "ulempene" med såpass stor og kraftig kameramodul med såpass mye teknologi, men regner med at ting som dette vil forbedres og optimalisere seg med oppdateringer fremover.

 

Syntes ikke bildestabiliseringen var direkte overbevisende heller, verken ved bilder eller video ble resultatet spesielt bra om jeg var en smule "shakey" på hånda, kanskje noe bedre enn normalen men resultatet ble uansett ikke så bra at jeg ville beholdt det uansett, men her er det vell uansett sett snakk om den samme stabilisatoren som på Lumia 920 og 925 regner jeg med? Så skulle vell ikke forvente store forandringen der. Det som er den største fordelen sånn jeg opplevde det var muligheten til å zoome inn for her har jo smarttelefoner frem til nå vært temmelig elendige, og selv om Lumia 1020 sin løsning på ingen måte er perfekt eller lar seg zoome inn til tusen så er det langt bedre enn jeg har opplevd på noen annen telefon hvor zooming er nærmest synonymt med elendig bildekvalitet. Også er den jo en av ytterst få telefoner som er duganes under dårlige lysforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...