Gå til innhold

Vær så snill, tro på mine guder


Abigor

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å be andre mennesker om å tro på de samme guder og gudinner som man gjør selv?

 

Hvorfor be andre mennesker om å oppsøke sine guders templer?

 

Hva er drivkraften bak et slikt ønske? Blir man tryggere i sin tro dersom man ikke er alene om det? Blir gudene mer virkelig dersom andre kan tro det samme som deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, jo flere som tror på noe til mindre dumt føles det antagelig... Kognitiv dissonans og alt det der... Og har enda til gode å komme over en kristen som ikke aktivt bruker antallet kristne i verden som en målestokk på hvor sann biblene og den kristne tro må være... :roll:

 

Det er og¨å den egentlige grunnen til at de går rundt å prøver å misjonere for andre også. De innbiller seg at det er av godhet, for å redde folk fra flammene eller lignende, men egentlig er det bare for å få stadfestet at de ikke var så dumme at de tror på ting uten en flik av bevis, for andre gjør det også, ikke sant? Den kognitive dissonansen kicker inn hele tiden, for de VET jo at de kun har bibelen som "bevis" og at de fleste av historiene i bibelen ikke stemmeer med det virkelige liv og for å utstå presset fra den kognitive dissonansen, som automatisk leter etter unnskyldninger for dum oppførsel, begynner de langsomt å sikkert å juge til seg selv, og andre, med hvor sann religionen de tror på er...

 

Noen går et skritt videre og påstår de har "sett/opplevd" en hel haug, problemet er at disse røver historiene bare går hjem hos de kristne, for alle andre ugle ser dem så fort de åpner munnen om dette og TØRR å stille spørsmål, noe likesinnede svært skjelden gjør... (Hvem tør å tvile på at en annen kristen har sett/opplevd gud liksom, jeg mener ORDENTLIG tvile..). Det ville vært sosialt selvmord i enhver menighet... Så de fortsetter å la folk juge til seg mens de får "påfyll" av troen sin, det vil si juge enda mer ovenfor seg selv, og andre, for å beholde troen som de utmerket godt VET ikke er rasjonell..

 

Bare legg merke til hvor ufattelig bak mål en del kommentarer er fra kristne og andre troende i deres forsvar av deres tro... Default detter de alltid tilbake på at bibelen er sann og dermed basta... Med mindre de faktisk har gått så langt at de har laget seg en fantasi venn da, som de innbiller seg at de pleier omgang med... Men da er vi over i psyktriatrien, for takk og lov at det ikke er flere enn det er som går så langt... Faktisk veldig mange som sitter rundt på instutisjoner med seriøse problemer fordi de gikk over grensen i "bevis" sanking for sin tro... De fjernet seg altfor mye vekk fra virkeligheten og har problemer med å komme tilbake, gi slipp på fantasi figuren og leve et normalt liv...

 

Som Hitchans sa: Religion poisons everything....

Lenke til kommentar

Årsaken er fordi at når en kommer til troen i kristendommen så følger det naturlig at en følger det Jesus sa om å gjøre verdens befolkning til hans disipler, det innebærer å vitne.

 

Når det er sagt så er det feil å tro at alle vil spre troen sin, dette er et religionsforum og de fleste snakker bare om troen sin, reflekterer over bibel vers, spesielt når man blir argumentert ovenfor av ikke-troende, da er det naturlig å poste bibel vers. Spørsmål produserer svar, og svarene er ikke da et forsøk på å konvertere, men det er et svar og kun et svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Årsaken er fordi at når en kommer til troen i kristendommen så følger det naturlig at en følger det Jesus sa om å gjøre verdens befolkning til hans disipler, det innebærer å vitne.

 

Når det er sagt så er det feil å tro at alle vil spre troen sin, dette er et religionsforum og de fleste snakker bare om troen sin, reflekterer over bibel vers, spesielt når man blir argumentert ovenfor av ikke-troende, da er det naturlig å poste bibel vers. Spørsmål produserer svar, og svarene er ikke da et forsøk på å konvertere, men det er et svar og kun et svar.

Du vil spre troen din fordi Jesus har sagt det?

 

En hver som ønsker å skape en religion som skal vokse må ha denne ingrediensen.

Lenke til kommentar

Om religionsfriheten forsvinner så vil vi alle bli forfulgt igjen slik som under inkvisisjonen. Christopher Hitchens forsøkte også å kommunisere denne dumme ideen om at verden er bedre uten religion. Men faktumet er at jo flere religioner vi har, jo større ytringsfrihet og større beskyttelse mot forfølgelse har vi.

 

Forumet er fylt opp av dumme ideer, jeg blir faktisk skremt av dette her. Jeg skylder på at dere er tenåringer :tease:

Endret av LonelyMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja altså, det har ikke bare religiøse fordeler, det har en verdi evolusjonsmessig også (naturlig seleksjon) vi sprer budskapet og blir flere og flere, velger bort det som ikke passer inn, så får vi større fordeler også i samfunnet. Så samfunnsmessig er det også fordelsmessig at vi blir flere. :dribble:

Vi som i gruppe ja. Ikke spesiellt deg og din "gruppe".

 

Da synes du vel det er helt greit om en kommunist sprer sin propaganda til tilfeldige mennesker?

 

Dersom en kristen kommer til meg og ber meg om å gå i kirka eller en kommunist kommer og sier at Maos lille røde er verdens beste bok så blir jeg forbannet i begge tilfellene. Vit at misjonering vekker hat og avsky i mange mennesker.

Lenke til kommentar

Om religionsfriheten forsvinner så vil vi alle bli forfulgt igjen slik som under inkvisisjonen. Christopher Hitchens forsøkte også å kommunisere denne dumme ideen om at verden er bedre uten religion. Men faktumet er at jo flere religioner vi har, jo større ytringsfrihet og større beskyttelse mot forfølgelse har vi.

 

Forumet er fylt opp av dumme ideer, jeg blir faktisk skremt av dette her. Jeg skylder på at dere er tenåringer :tease:

Sa jeg at religionsfriheten skulle forsvinne? Jeg mener alle burde få tro på det de vil, men samtidig så håper jeg at en kan gå vekk i fra tro og basere seg på fakta.

 

Jeg beklager forøvrig mine uttalelser, jeg er tross alt bare en tenåring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om religionsfriheten forsvinner så vil vi alle bli forfulgt igjen slik som under inkvisisjonen. Christopher Hitchens forsøkte også å kommunisere denne dumme ideen om at verden er bedre uten religion. Men faktumet er at jo flere religioner vi har, jo større ytringsfrihet og større beskyttelse mot forfølgelse har vi.

 

Forumet er fylt opp av dumme ideer, jeg blir faktisk skremt av dette her. Jeg skylder på at dere er tenåringer :tease:

 

At verden blir bedre uten forutinntatte, innbildske og fordømmende religiøse er et faktum det. For får kristne/muslimer/jøder/whatever religion flertall og derved makt går det lukt til helvette med all frihet, så at vi har et flertall som ikke er religiøse og et samfunn som bygger på sekulære verdier sikrer faktisk ALLES frihet, og ikke bare klubben av fordummende mennesker og deres latterlige guder. Så her tar du faktisk feil lone....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At verden blir bedre uten forutinntatte, innbildske og fordømmende religiøse er et faktum det. For får kristne/muslimer/jøder/whatever religion flertall og derved makt går det lukt til helvette med all frihet, så at vi har et flertall som ikke er religiøse og et samfunn som bygger på sekulære verdier sikrer faktisk ALLES frihet, og ikke bare klubben av fordummende mennesker og deres latterlige guder. Så her tar du faktisk feil lone....

 

Nei jeg tar ikke feil her. Først vil jeg peke ut feilene dine.

 

1: Når du kaller alle religiøse for innbilske og fordømmende og sier at det er et faktum, så generaliserer du, dvs du er blitt lat og sveiper over alle i et jafs. Problemet med en slik type generalisering er at det bygger på forenklinger og intoleranse, det forbauser meg ikke, det er jo bare du som sier det. Men det er farlige holdninger du har.

 

2: Når du snakker om "flertall" så snakker du om politikk, religion har ingenting med politikk å gjøre på tross av at dette har vært tilfelle i historien så kan vi ikke bruke religion som gapestokk for dette, fordi vi har sett dette skje også i tilfeller hvor religion IKKE var involvert. Så dette er et menneskelig problem, ikke et religiøst problem. Nasjonal sosialismen er et eksempel på at frihet blir ofret og elendighet resultat. Så dette er ikke et religiøst problem, skjønner du at når dette likevel skjer både innenfor og utenfor religion så kan vi ikke bruke religion som gapestokk, dette er din andre feil.

 

3: "latterlige guder" har ingenting med menneskerett å gjøre i det hele tatt og er ikke noe argument for å fjerne religion. Det fins både gode mytiske guder så vel som onde mytiske guder.

 

4: Vi setter sekulære verdier foran religion, religion og religionsfrihet er bare en rett i samfunnet, retten til å tro hva en vil, dette betyr ikke retten til å gjøre hva en vil. Religiøs tro og sekulære verdier eksisterer samtidig uten konflikter. De forente nasjoner sørger for å skape grunnlaget for menneske rettighetene og nasjoner følger etter.

 

 

Så over til mine egne argumenter for hvorfor vi behøver religioner i verden og hvorfor dette er viktig.

 

1. Jo flere religioner vi har i verden, og jo "trangere" det blir, kulturell kræsj mellom forskjellige folk, jo mindre sjanse har vi for å bli forfulgt av større grupper som deler meninger. Mange religiøse grupper i verden sørger for å holde balansen der, at forfulgelse av enkelt individer ikke oppstår.

 

2. Jo flere religioner vi har i verden, jo mer er vi mennesker NØDT til å tvinge oss selv til å akseptere hva andre tror, dette er sunt for oss for vi lærer oss å tolerere hverandre på tross av hva folk tror, dette gjør oss til sterke mennesker, vi lærer å være sinte, uenige og over lang tid så vil det lære oss å være mer tolerante. Om du fjerner religion og forsøker å skape et mer ensidig samfunn, så vil det skli mot intoleranse igjen, for da venner vi oss til at mennesker skal være mer lik hverandre i en større gruppe. Det fører til intoleranse og ødelegger oss, gjør oss til svakere mennesker.

 

3. Jeg tror på enkeltindividets evne til å tenke selv, derfor frykter jeg ikke å gi en bok som bibelen i hendene til folk. Jeg tror de er istand til å lese, tenke, analysere og vite hva som er rett og ikke rett. Du RWS tror ikke på enkeltindividets evne til å tenke, derfor ønsker du å fjerne religion slik at det er utilgjengelig. Dette med å gjøre ting utilgjengelig for mennesker er et onde og vil ikke fungere over tid. Fjerner du X er det bare spørsmål før du fjerner Y også, det fins ingen grenser når den allerede er sprengt.

 

4. Om du ser på vesten vs midtøsten (muslimske land særlig), så vil du oppdage at i vesten så lærer vi barna våre sekulære verdier først og fremst i barndommen, og så lærer vi kristendommen sekundært. Resultatet er at vi avler mennesker som setter sekulære verdier foran religionen sin, og samfunnet er sunt. I Norge har vi et slikt sunt samfunn, og i store deler av vesten. Men går du til muslimske land, så ser du at barna blir lært opp til å praktisere religion fra barndommen av, og resultatene er katastrofale. Så dette er ikke et religionsproblem, det er et kulturelt problem hvor man må velge hva som skal være grunnpilaren i folks liv. Vi har valgt sekulære verdier, og vi gjør ikke de onde tingene som står i bibelen. Så religion er ikke fienden, det er menneskene som indoktrinerer barn som er problemet. I vesten har vi et fornuftig forhold til religion.

 

5. Vi har fredelige religioner i verden, hinduisme f.eks. Religionsfrihet handler bare om retten til å tro hva en vil, og om det fins både negative og positive religioner vil det ikke være legitimt å fjerne retten til å tro bare fordi det fins en negativ religion i verden. Det fins nesten alltid en negativ side til alt, det må vi lære oss å leve med.

 

6. Men mest viktig av alt er at om religion forsvinner eller religionsfrihet forsvinner så vil folk likevel ha et behov for å tro på noe, og de som ikke har behov for å tro på noe de kan tilhøre gruppen som bare ønsker å tro på noe. Så om vi fjerner retten til å tro, så vil vi skape et samfunnsmonster som kommer til å koke opp før eller senere. Mennesker kommer alltid til å tro på noe, uansett om religioner forsvinner. Dette samfunnsfenomenet kommer og går hele tiden. Ta ufo og space alien teorier, det er en ny type tro vi har bygget opp siden midten av forrige århundre, folk vil tro og de kommer til å tro ting uansett hva som skjer, og om vi nekter mennesker dette så vil det til syvende og sist bli opprør og elendighet.

Endret av LonelyMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg ønsker at de som har dette behovet for å få andre til å tro på sin gud forklare seg selv også. Se hva de sier. Vil de være enige med deg? Eller vil de begrunne det på en annen måte?

 

Hei.

 

Jeg er kristen, og ønsker at andre skal bli kristne. Grunnen til det er svært enkel:

 

1. Gud er alt godt. Fordi Gud bare er god kan han ikke være i nærheten av synd, på samme måte det ikke kan være mørkt der det er lyst.

2. Vi ble skapt i Guds bilde, med egen fri vilje.

3. Menneskene valgte å gå bort ifra Gud (syndefallet).

4. Når man går bort fra det gode ender man opp med det onde. Skrur man av et lys blir det mørkt.

5. Gud elsket menneskene, og ønsket ikke at de skulle gå fortapt.

6. Gud sendte sin Sønn, Jesus, som døde for våre synder. Gjennom Ham kan man få tilgivelse dersom man ønsker det. Da må man av hele sitt hjerte angre, legge seg ydmyk og be om tilgivelse. Det første en kristen må gjøre er å innse at han i seg selv ikke er god nok, men at man gjennom Jesus blir rettferdiggjort.

7. Jesus har gitt oss tilbudet om å ta konsekvensene av våre synder og elendigheter. Dersom man aksepterer dette tilbudet vil man bli tilgitt, og leve i evighet sammen med Gud i Paradis, slik vi er skapt til å gjøre.

 

Svar: Jeg ønsker av denne grunn at flere skal bli kristne, slik at flere kan ta del i det evige livet med Gud. Har full forståelse for at det virker difust og overtroisk, men om man setter seg inn i det vil man få et helt annet bilde av det hele. En amerikansk advokat vant over 250 rettsaker om mord på rad. Han sa dette:

The evidence for the Resurrection of Jesus Christ is so overwhelming that it compels acceptance by proof which leaves absolutely no room for doubt.” - Sir Lionel Alfred Luckhoo

 

Håper dette oppklarer litt hvorfor mange kristne ønsker at andre skal ta del i troen. Mange går dessverre litt langt med å presse troen på andre, noe som ikke er bra, selv om de mener det godt. På den andre siden, se for deg at kristendommen er sann, og at de troende vet dette. Hva ville du tenke om mennesker som ikke delte dette med andre selv om de visste at de som ikke hadde tatt imot Jesus kom til Helvete? Håper det setter litt perspektiv på kristnes tankegang.

 

Ha en velsignet søndag.

Godbless!

- Believer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Håper dette oppklarer litt hvorfor mange kristne ønsker at andre skal ta del i troen. Mange går dessverre litt langt med å presse troen på andre, noe som ikke er bra, selv om de mener det godt. På den andre siden, se for deg at kristendommen er sann, og at de troende vet dette. Hva ville du tenke om mennesker som ikke delte dette med andre selv om de visste at de som ikke hadde tatt imot Jesus kom til Helvete? Håper det setter litt perspektiv på kristnes tankegang.

 

Ha en velsignet søndag.

Godbless!

- Believer

 

En gud som dømmer andre til et liv i et helvette er ikke en gud de fleste ville fulgt uansett, med mindre man var totalt hjernevasket.

Lenke til kommentar

En gud som dømmer andre til et liv i et helvette er ikke en gud de fleste ville fulgt uansett, med mindre man var totalt hjernevasket.

 

Det er over 2 milliarder kristne i verden. Det er ufattelig generaliserende å si at alle er hjernevasket. Det bygger på latskap, uvitenhet, intoleranse og farlige holdninger. Å sverte en så stor og enorm gruppe mennesker med å fullstendige "flate de med jorden" og si at alle er hjernevasket, det er utrolig villedende og feilaktig.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar
En gud som dømmer andre til et liv i et helvette er ikke en gud de fleste ville fulgt uansett, med mindre man var totalt hjernevasket.

 

*facepalm*

 

Hvis dette er det du tenker om kristendommen må jeg si du er modig som velger å slakte den uten den minste kunnskap. Overrasker meg virkelig at et stort antall mennesker tror at Gud sender de som ikke tror til Helvete. Utover det skrev jeg i den delen av posten over (som du valgte ikke å quote), hvordan det ifølge Bibelen henger sammen.

 

- Gud skapte oss fordi Han elsket oss. Det at vi er skapt er en velsignelse i seg selv.

- Menneskene valgte å gå bort ifra Gud, dette gjør vi ved å synde, fordi Gud er ALT godt, og BARE god.

- Gud elsket oss selv om vi gikk bort fra Ham, og ønsket at vi skulle ha en mulighet til å komme tilbake. Derfor sendte Gud sin Sønn, Jesus, for å ta konsekvensene av våre synder.

- Det er opp til hver enkelt om man ønsker å la Jesus ta konsekvensene, eller om man vil ta dem selv.

- Den eneste som kan 'straffe' deg med Helvete er deg selv. Gud sender deg på ingen måte til Helvete, han gir oss det valget vi ikke fortjener. Det er helt opp til deg, du har ingen andre enn deg selv å klamre om du skulle ende opp der nede når livet tar slutt.

 

Brutalt? Vel, arrogansen din krever et brutalt svar. Den eneste her som er hjernevasket er deg selv, som ser på kristendommen, trodd på av et enormt antall av mennesker, som falskhet og oppspinn, HELT UTEN KUNNSKAP til det som står i Bibelen. Det å ikke tro på det er en ting, men det å forkaste det uten å ha kunnskap er det man kaller blind tro, eller arroganse.

 

Ha en velsignet søndag.

- Believer

Lenke til kommentar

Sett at en gud ikke finnes, så er det helt klart snakk om hjernevasking. Milliarder av mennesker begynner ikke å tro på trolldom uten en form for press fra andre.

 

Dersom en sådan faktisk finnes sier det utrolig mye om de som likevel støtter vedkommende som står bak ufattelig mange forferdelige ting som har skjedd. Da guden skal være allmektig kan denne lastes for naturkatastrofer, sult, Hitler, ABB, bin Laden, voldteksmenn, barnemordere og alt mulig annet. Å tro på og påstå at en slik pervers skapning er god faller på sin egen urimelighet. Hvordan er dette vesenet godt, Believer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...