Gå til innhold

Vær så snill, tro på mine guder


Abigor

Anbefalte innlegg

Sett at en gud ikke finnes, så er det helt klart snakk om hjernevasking. Milliarder av mennesker begynner ikke å tro på trolldom uten en form for press fra andre.

Dersom en sådan faktisk finnes sier det utrolig mye om de som likevel støtter vedkommende som står bak ufattelig mange forferdelige ting som har skjedd. Da guden skal være allmektig kan denne lastes for naturkatastrofer, sult, Hitler, ABB, bin Laden, voldteksmenn, barnemordere og alt mulig annet. Å tro på og påstå at en slik pervers skapning er god faller på sin egen urimelighet. Hvordan er dette vesenet godt, Believer?

 

"Sett at Gud ikke finnes...", vel, sett at evolusjonsteorien ikke stemmer, eller at Big Bang ikke oppsto slik som vi trodde, vil du da se på dette som hjernevasking?

 

Du mener altså at en allmektig Gud skal stoppe ABB, Hitler, voldtektsmenn, barnemordere også videre.. Grunnen til at Gud ikke gjør dette er at han har gitt oss fri vilje. Dersom Gud skulle fjerne ondskapen i verden måtte han ha fjernet de som utøvde ondskap. Han ville da ha fjernet ABB, Hitler, voldtektsmenn, barnemordere, tyver, horer, løgnere, og baktalere. Med andre ord ville han fjernet alle mennesker. Da kan du spørre deg selv om du heller vil ha menneskeheten utslettet, eller er takknemlig for at Gud er tålmodig, og har gitt oss en "second chance".

 

Naturkatastrofer skal jeg ikke uttale meg for mye om, Bibelen sier ikke så mye om dette. Det Bibelen sier er at Gud kan bruke naturkatastrofer til å straffe mennesker som står for urettferdighet og ugudelighet. Dette ser vi jo klart i historien om Noah's Ark. Det er viktig å merke seg at dette ikke betyr at alle naturkatastrofer er en straff fra Gud. Den globale oppvarmingen kan føre til naturkatastrofer, men denne er menneskeskapt, ikke fra Gud. Mange av naturkatastrofene kan være skapt av mennesker, uten at vi selv har funnet virkning|årsak ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil jo i så tilfelle bety at han ikke bryr seg. "Jeg lager menneskene, men gir dem fri vilje så de kan gjøre hva de vil. Ønsker de å ta livet av andre er det ok da jeg har valgt å la de styre det selv." Hva er poenget med en allmektig gud hvis denne ikke benytter sin makt til å stoppe forferdelige ting? Man skal huske på at folk blir dømt i norske fengsler for å være medvirkende til mye rart fordi de ikke bryr seg eller lar være å si ifra, selv om de kanskje ikke har vært delaktig i en fæl handling i seg selv. Samme hvordan man vrir og vender på det bør det ende opp med at religiøse tviler på sin guds vurderingsevne. Jeg ville aldri uttalt meg i positive ordelag om et vesen som får med seg at kvinner blir voldtatt gang på gang uten å gjøre noe med det hverken underveis eller i etterkant.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion

Sitat Robert Pirsig

 

Her ser man hvor ekstremt lett det er å bli fenget av populære sitater, og tro på det. Det er uriktig at når mange mennesker lider av vrangforestillinger, så er det kalt religion. Han som skrev dette ser for seg at når han bruker ordet "mange" så ser han for seg en flokk samlet, men faktumet er at når han bruker ordet "mange" så er disse "mange" likevel spredt over hele verden, og i alle kategorier, til alle plasser, tilfeldige mennesker. Det er dette som ER "mange".

 

Jeg vil påstå at Robert Pirsig selv har vrangforestillinger om sitt eget ordbruk av "mange". Bare fordi det heter "mange" så betyr ikke det at de som inngår i "mange" tilhører en spesifik gruppe. Absolutt alle som har vrangforestillinger tilhører den samme kategorien.

Lenke til kommentar

En gud som dømmer andre til et liv i et helvette er ikke en gud de fleste ville fulgt uansett, med mindre man var totalt hjernevasket.

 

Det er over 2 milliarder kristne i verden. Det er ufattelig generaliserende å si at alle er hjernevasket. Det bygger på latskap, uvitenhet, intoleranse og farlige holdninger. Å sverte en så stor og enorm gruppe mennesker med å fullstendige "flate de med jorden" og si at alle er hjernevasket, det er utrolig villedende og feilaktig.

En gud som dømmer andre til et liv i et helvette er ikke en gud de fleste ville fulgt uansett, med mindre man var totalt hjernevasket.

 

*facepalm*

 

Hvis dette er det du tenker om kristendommen må jeg si du er modig som velger å slakte den uten den minste kunnskap. Overrasker meg virkelig at et stort antall mennesker tror at Gud sender de som ikke tror til Helvete. Utover det skrev jeg i den delen av posten over (som du valgte ikke å quote), hvordan det ifølge Bibelen henger sammen.

 

- Gud skapte oss fordi Han elsket oss. Det at vi er skapt er en velsignelse i seg selv.

- Menneskene valgte å gå bort ifra Gud, dette gjør vi ved å synde, fordi Gud er ALT godt, og BARE god.

- Gud elsket oss selv om vi gikk bort fra Ham, og ønsket at vi skulle ha en mulighet til å komme tilbake. Derfor sendte Gud sin Sønn, Jesus, for å ta konsekvensene av våre synder.

- Det er opp til hver enkelt om man ønsker å la Jesus ta konsekvensene, eller om man vil ta dem selv.

- Den eneste som kan 'straffe' deg med Helvete er deg selv. Gud sender deg på ingen måte til Helvete, han gir oss det valget vi ikke fortjener. Det er helt opp til deg, du har ingen andre enn deg selv å klamre om du skulle ende opp der nede når livet tar slutt.

 

Brutalt? Vel, arrogansen din krever et brutalt svar. Den eneste her som er hjernevasket er deg selv, som ser på kristendommen, trodd på av et enormt antall av mennesker, som falskhet og oppspinn, HELT UTEN KUNNSKAP til det som står i Bibelen. Det å ikke tro på det er en ting, men det å forkaste det uten å ha kunnskap er det man kaller blind tro, eller arroganse.

 

Ha en velsignet søndag.

- Believer

 

Kunne ikke brydd meg mindre om hvor mange Kristne og andre troende det er i verden. Hva hver og en tror på er jo opp til han/henne. Nå setter jeg ting noe på spissen pga. detter faktisk er et diskusjonsforum og jeg prøver å skape en diskusjon. Ville aldri ha spyttet på, eller snakket drit til folk om deres egen tro i det ordentlige liv, såpass respekt har jeg, tro det eller ei.

 

Ser at det igjen blir sitert fra en bok som jeg har null respekt og som ikke betyr noen ting for meg. Tror alt for mange kristne glemmer hvordan kristendommen kom hit til lands og hva faenskap den dro med seg opp igjennom tidene. Massehysteri, drap og annet piss.

Lenke til kommentar
Det vil jo i så tilfelle bety at han ikke bryr seg. "Jeg lager menneskene, men gir dem fri vilje så de kan gjøre hva de vil. Ønsker de å ta livet av andre er det ok da jeg har valgt å la de styre det selv."

 

Vel, hvis Gud ikke eksisterer, hvorfor skal man i det hele tatt reagere på at folk dreper hverandre? Hvor kommer etikken fra? Gud gav oss vilje til å velge, derfor er verden full av synd, også mord. Gud er rettferdig, og alt ondt har konsekvenser.

 

Men for å tenke rent etisk på ondskap. Vil noen straff noen gang kunne rettferdiggjøre en ond handling? Vil det ikke alltid være noen rundt som enten vil få fordeler eller byrder ved en straff, som ikke fortjener det? Mordere fengsles over lang tid, men det vil aldri rettferdiggjøre drapene. Du tenker at Gud burde gripe inn i situasjoner som mord og voldtekt. Enkelt og greit; Gud kan gripe inn, og fjerne all synd. Han kan ikke bare fjerne de verste sakene - fordi den minste synd utvikler seg til de verste. Ulydighet mot Gud (Edens Hage) utviklet seg til Mord (Kain og Abel). Vi blir ikke kvitt mord og voldtekt uten at vi graver opp hele roten. Dersom Gud skal gjøre dette må han utslette menneskeheten eller fjerne vår frie vilje. Kan godt hende du syntes dette høres bedre ut - men det får være opp til deg.

 

Alle voldtektene har vi bare oss selv å takke for. Seksualiseringen og kroppsfokuset i samfunnet, samt viktigheten av å hevde seg fører til noen tapere som utnytter andre. Slik vil det fortsette, og verre vil det bli. That's my guess.

Lenke til kommentar

Vel, hvis Gud ikke eksisterer, hvorfor skal man i det hele tatt reagere på at folk dreper hverandre? Hvor kommer etikken fra?

Dette er spørsmål en del kristne ikke klarer å svare på. Derfor finnes det heldgvis ikke-kristne som kan svare:

Morality 1: Good without gods:

Morality 2: Not-so-good books:

Morality 3: Of objectivity and oughtness:

Lenke til kommentar
Det vil jo i så tilfelle bety at han ikke bryr seg. "Jeg lager menneskene, men gir dem fri vilje så de kan gjøre hva de vil. Ønsker de å ta livet av andre er det ok da jeg har valgt å la de styre det selv."

 

Vel, hvis Gud ikke eksisterer, hvorfor skal man i det hele tatt reagere på at folk dreper hverandre? Hvor kommer etikken fra? Gud gav oss vilje til å velge, derfor er verden full av synd, også mord. Gud er rettferdig, og alt ondt har konsekvenser.

 

Men for å tenke rent etisk på ondskap. Vil noen straff noen gang kunne rettferdiggjøre en ond handling? Vil det ikke alltid være noen rundt som enten vil få fordeler eller byrder ved en straff, som ikke fortjener det? Mordere fengsles over lang tid, men det vil aldri rettferdiggjøre drapene. Du tenker at Gud burde gripe inn i situasjoner som mord og voldtekt. Enkelt og greit; Gud kan gripe inn, og fjerne all synd. Han kan ikke bare fjerne de verste sakene - fordi den minste synd utvikler seg til de verste. Ulydighet mot Gud (Edens Hage) utviklet seg til Mord (Kain og Abel). Vi blir ikke kvitt mord og voldtekt uten at vi graver opp hele roten. Dersom Gud skal gjøre dette må han utslette menneskeheten eller fjerne vår frie vilje. Kan godt hende du syntes dette høres bedre ut - men det får være opp til deg.

 

Alle voldtektene har vi bare oss selv å takke for. Seksualiseringen og kroppsfokuset i samfunnet, samt viktigheten av å hevde seg fører til noen tapere som utnytter andre. Slik vil det fortsette, og verre vil det bli. That's my guess.

 

Voldtekt og drap har ekistert siden starten av menneskeheten. Det ligger desverre i enkelte menneskers natur, likeså som enkelte dyr dreper og voldtar for lystens skyld. Her i norge så sperrer vi inne folk som har blitt tatt for å ha gjort slike ting. Vi "straffer" dem med å ta fra dem sin egen frihet. I enkelte land så blir drapsmenn dømt til døden. Det virker ikke retferdig at folk som Hitler, ABB og andre massemordere og pakk ikke skulle blitt straffet i "helvette" eller i "etterlivet", men siden jeg ikke tror på gud så tror jeg heller ikke på at det finnes hverken en gud, himmel eller helvette.

 

Det "helvette" som dere troende så ofte reffererer til, er hva enkelte personer opplever her på jorda, hver dag, hver time, hvert sekund

 

Er vel greit at så mange frykter hva som kommer til å skje med dem hvis de gjør noe fælt her i livet og tror at de blir straffet i "etterlivet", så lenge det betyr at de lar vær å gjøre faenskap. Eller som Amerikanerene sier "Put the fear of God into him".

 

Personlig så respekterer jeg de lover som har blitt satt av samfunnet, selv om jeg ikke tror på gud og alt de innebærer.

Lenke til kommentar

Alle voldtektene har vi bare oss selv å takke for. Seksualiseringen og kroppsfokuset i samfunnet, samt viktigheten av å hevde seg fører til noen tapere som utnytter andre. Slik vil det fortsette, og verre vil det bli. That's my guess.

 

Alt det mennesker gjør (voksne) gjøres for sex vet du... Mye kunne vært bedre, men å tro at man kan dra frem noen gamle regler fra ei gammal bok og få det bedre er ikke veien å gå. My guess. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En gud som dømmer andre til et liv i et helvette er ikke en gud de fleste ville fulgt uansett, med mindre man var totalt hjernevasket.

 

Det er over 2 milliarder kristne i verden. Det er ufattelig generaliserende å si at alle er hjernevasket. Det bygger på latskap, uvitenhet, intoleranse og farlige holdninger. Å sverte en så stor og enorm gruppe mennesker med å fullstendige "flate de med jorden" og si at alle er hjernevasket, det er utrolig villedende og feilaktig.

 

Det er ikke slik at antallet er avgjørende. Om det er 2 stk. eller 2 milliarder gjør ikke gjerningen bedre. Dess flere man samler, dess mer øker kollektivismen og dermed også behovet for en leder som skal føre flokken i en felles retning. Behovet for tilpasning i gruppen vil være en faktor siden vi er flokk-dyr. Dette er ren gruppe-psykologi. For mange vil det å bryte ut av en religion være sosialt selvmord.

 

Jeg vil ikke bruke ordet hjernevasket, men heller kalle dem ukritisk i forhold til det andre forteller dem og eventuelt et offer for flokk-mentalitet, som igjen går på å være ukritisk. Det er likevel grader av dette. Noen er totalt lukket for andre innspill, mens andre tåler å ta til seg momenter som ikke passer deres livssyn.

 

Hva vil du kalle folk som tror på snakkende brennende busker, at en mann lever i en hval i tre dager (beklager, "stor fisk"), jomfrufødsler, Noah's ark, snakkende slanger etc.?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Og to milliarder? Really? De fleste av disse 35 000 grenene innad i kristendommen klarer ikke å enes om komma feil engang, de ser like mye ned på de fleste av disse 35 000 grenene som de ser ned på islam eller annen religion, så hvordan dette blir 2 milliarder kristne som er homogent enige fatter jeg ikke... Et par av de største (katolikker og protestanter) har sugar ført ørkesløse kriger mot hverandre over flere ti år der ti tusner av mennesker døde og enda flere hundretusner led fordi de geistelige på hver side ikke klarte å enes over hvem av gude versjonene som hadde den lengste penisen...

 

Leser man hvordan grunnleggeren av en av de største grenene (protestantene) oppførte seg og hva han skrev blir man helt kvalm, for han gikk faktisk selveste Hitler i næringen med sitt enorme jødehat og sitt ringeakt for menneskeliv. Fyren var en maktsyk tulling rett og slett samt en religiøs skrulling som kristne i dag ser opp til fordi han var i mot katolikkenes doneringer mens de ser helt bort i fra alt det andre jævelige han støttet og var med på...

 

Paven er en annen slik figur folk burde ha flyktet unna så fort de bare klarte grunnet slett oppførsel.... Og ikke bare den siste, men samtelige av disse maktsyke, arrogante herrene som noensinne har sittet der og kalt seg guds sted fortreder. Pedofil ringen i den katolske kirken i de siste ti årene, der tusner på tusner av barn har blitt systematisk voldtatt av prestene i den katolske tro med alle påfølgelnde traumer og lignende ting til følge burde ha vært mer enn nok til å fenglset de to siste pavene på livs tid, men isteden opplever vi at ingen tørr å røre dem... De slipper straff, til tross for at de har visst om hva som foregikk i flere ti år og heller flyttet de prestene det var snakk om til andre sogn der de kunne fortsette overgrepene enn å sparke dem ut av kirken, unnskuldningen er at det er så vanskelig å få tak i prester.... Og unger er det jo nok av liksom... :no:

 

Så nei, den såkalte homogene gruppen som kristne drar frem som et "bevis" for at dere tro er en sannhet er ingen homogen gruppe, den er mer en fraksjonert religion der de aller fleste av dem har en fantasi figur som høyeste mål, men ikke evner å være enige om de minste komma feil engang... Husker jeg lærte på søndags skolen og senere på skolen at hvis bare alle ble kristne så ville det bli fred i verden... De "glemte" å opplyse oss om at de fleste av disse 35 000 grenene hater og mistror hverandre over en lav sko og at fred slettes ikke kan oppnås med kristendom....

 

OG jo, det er fullstendig legitimt å kalle en del religiøse for hjernevasket, for det er det de er. De tenker overhodet ikke over at det er påstander og ikke sannhet de formidler og tror på, men tror fult og hodeløst fast på at det de tror på ER sannhet og tror man slikt ER man hjernevasket da! Er ikke noen tvil om det.

Lenke til kommentar

De fleste av disse 35 000 grenene innad i kristendommen klarer ikke å enes om komma feil engang,

[...]

De "glemte" å opplyse oss om at de fleste av disse 35 000 grenene hater og mistror hverandre over en lav sko og at fred slettes ikke kan oppnås med kristendom....

Nåvel.

 

Tallene stammer fra et ganske grundig verk som heter World Christian Encyclopedia: A Comparative Survey of Churches and Religions in The Modern World, hvor forfatterne har samlet inn data over flere tiår.

 

Tallet det opereres med her er ca 34.000. Men "grener" er det nok ikke.

 

Definisjonen som benyttes i verket er «en organisert gruppe [kristne] innenfor et land». Med andre ord; et kirkesamfunn (trossamfunn). Det vil si at den katolske kirken med paven på toppen regnes som over 200 "grener" fordi de er representert i over 200 land. Starter du ditt eget lille kirkesamfunn i Norge, og utvider til en miniavdeling i Sverige og Danmark, telles det som 3 "grener" (kirkesamfunn).

 

I tillegg er tallene fra 2000. Ifølge forfatterne er tallene på ingen måte overdrevet. I 1970 var taller rundt 17.000. I snitt etableres det et nytt kirkesamfunn ca hver 12. time, noe som tilsier at man er oppe i 41-43.000 i dag. I 2025 forventes det å være rundt 55.000 kirkesamfunn ("grener").

 

Når det kommer til hva som faktisk er grener, så kan disse hovedaklig telles på to hender.

Ortodokse, anglikanske, protestanter, romersk-katolske, uavhengige og de som faller litt utenfor (JV, gnostikere, etc). Den største majoriteten av de uavhengige er protestantiske.

 

At disse "hater og mistror" hverandre over en lav sko, er nok mere behagelig forumretorikk enn realitycheck.

Lenke til kommentar

At disse "hater og mistror" hverandre over en lav sko, er nok mere behagelig forumretorikk enn realitycheck.

 

Bare å ta seg en tur inn på www.verdidebatt.no det og se hvordan de forskjellige "gruppene, ikke grenene", der inne krangler så busta fyker over forskjellige versjoner av kristendommen... og hvem av dem som er den riktige (som om noen er det..)

 

42-43 000 grupper i dag ja.... Det kan jeg tenke meg, det er en stund siden jeg så 35 000 grupper... Men enige er de i det store og hele ikke, for hvorfor skulle de ellers skille seg ut med et nytt kirke samfunn hver 12 time?

Lenke til kommentar

Bare å ta seg en tur inn på www.verdidebatt.no det og se hvordan de forskjellige "gruppene, ikke grenene", der inne krangler så busta fyker over forskjellige versjoner av kristendommen... og hvem av dem som er den riktige (som om noen er det..)

"Det er en fin dag i dag".

7 små enkle ord. Hvor mange tolkninger på hva jeg faktisk mener tror du man klarer å finne, og hvorfor tror du det bare en én?

 

... for hvorfor skulle de ellers skille seg ut med et nytt kirke samfunn hver 12 time?

Den eneste grunnen du ser er at de...krangler ? Til tross for at majoriteten faktisk påpekere at dette er noe som svært positivt, og forfatterne understreker at tallene ikke er overdrevet, men heller underdrevet..

Lenke til kommentar

Så det er positivt at kristendommen deles opp i så mange grupperinger som mulig? Hvorfor det`? De mest ekstreme av disse gruppene er overhodet ikke enige med andre grupperinger i det hele tatt, men dette er postivit? Hvordan om jeg tørr spørre?

 

Muslimene i Irak er vel omtrent der katolismen og protestantismen var på 1500 tallet, der den ene grupperingen dreper den andre over en lav sko i den tro at dette er berettighet å gjøre fordi de tror at deres versjon av den samme guden er den riktige, som protestanter og katolikker og alle de andre kristne grupperingene også tror. Hva er forskjellen i disse grupperingene innad i kristendom? Makt? Presteskap? Hva?

 

Så hvordan dette på noen måte er positivt er forbi meg ihvertfall, det eneste det sier meg er at de ltolker bibelen som fanden er påstått å tolke den, akkurat som de vil...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er det vanlig å be andre mennesker om å tro på de samme guder og gudinner som man gjør selv?

 

Hvorfor be andre mennesker om å oppsøke sine guders templer?

 

Hva er drivkraften bak et slikt ønske? Blir man tryggere i sin tro dersom man ikke er alene om det? Blir gudene mer virkelig dersom andre kan tro det samme som deg?

 

Ja, hvorfor i det hele tatt holder folk på å be hverandre hjem til seg. Stygg uskikk, som bør opphøre.

 

:)

Lenke til kommentar

Tro hva faen du vil, så lenge du ikke prakker det på meg. DET er provoserende.

Det er vel hovedbudskapet med denne tråden. Desverre er det noen som alltid må provosere.

Ja, hvorfor i det hele tatt holder folk på å be hverandre hjem til seg. Stygg uskikk, som bør opphøre.

:)

Nå er jeg usikker på hvordan du klarte å tolke deg jeg skrev til å bety "be hverandre hjem til seg"?

 

Noen spesifikke kristne sier at de snakker med guden sin, og at guden sin forteller dem hvor flotte, smarte og overlegne de er. Deretter maser og gnåler de om at andre skal tro på sin gud og gå i sin guds templer. En slik oppførsel kan bare provosere. En slik oppførsel sprer hat. Jeg kan vise deg musikk som bygger på dette intense hatet, og det er et helvetes spetakkel. Jeg tenker slik at om du snakker med din gud i hodet ditt, så er det din hjerne som snakker med seg selv. Og hvis hjernen din sier en mengde saker om hva som er rett og galt, hvordan mennesker skal oppføre seg og at du er verdens smarteste menneske, så er ikke det særlig overbevisende. Det er ingen autoritet bak budskapet og selvforherligelsen. Men om hjernen din klarer å lure deg til at det er en gud eller gudinne som sier dette, da blir det plutselig noe alle må godta.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tro hva faen du vil, så lenge du ikke prakker det på meg. DET er provoserende.

Det er vel hovedbudskapet med denne tråden. Desverre er det noen som alltid må provosere.

Ja, hvorfor i det hele tatt holder folk på å be hverandre hjem til seg. Stygg uskikk, som bør opphøre.

:)

Nå er jeg usikker på hvordan du klarte å tolke deg jeg skrev til å bety "be hverandre hjem til seg"?

 

Hvis jeg ber deg med i det tempelet som jeg liker å være i, er du der som min/vår gjest og skal få den beste service - akkurat det samme som når jeg ber deg hjem til meg.

 

Så du har ingen andre forpliktelser som gjest, enn å kose deg - kanskje det kan føles merkelig, siden du lager en slik tråd.

 

:)

Lenke til kommentar

Ok. Jeg tenkte å be deg med til wigrid-møte der kan du være min gjest også kan vi ha det hyggelig sammen. Du har ingen andre forplikelser enn å kose deg.

 

Du blir kanskje ikke provosert av det? Hvis ikke du vil kan jeg alltids spørre andre mennesker jeg møter ute på gata. Det er viktig å rekruttere ungdom også, sånn sett er nok du for gammel så det gjør ingenting om du takker nei.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...