Gå til innhold

Nokia lanserte Lumia 920


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trådløs lading er bedre enn "trådet"-lading enkelt og greit pga at telefonen din kan lade når du setter den fra deg i bilen, eller på ett bord uten å måtte makke med en ladekabel. En av de mest irriterende tingene med å sette mobiltelefonen i en "aktiv" bilholder er det å treffe USB-kontakten, dette problemet forsvinner helt med trådløs lading.
Forsåvidt sant, men jeg tviler på om induksjonslading er like effektivt som direktelading via kabel, og i tillegg er det jo ikke bare strøm man har i bilholderen, men gjerne lyd og kontrollsignaler også.Som sagt håper jeg dette funker skikkelig, men jeg har mine tvil om hvorvidt standardene som nå settes vil slå an, særlig når initiativet kommer fra en såpass marginal produsent som Nokia (det er en setning jeg ikke trodde jeg skulle si noen gang!).

 

Standaren for tråløs lagring ligger under Wireless Power Consortium lansert i 2008 som har over 100 "medlemmer". Mange av disse er blandt de største elektronikkleverandørene i verden.

 

NFC standaren Near Field Communication Forum ble lansert i 2004 og består også av flere store aktører i markedet.

 

Trødløs lading er i dag sammenlignbar med kablet lagring når det kommer til ytelse. I en bil kan trådløs lading og NFC jobbe samtidig.

Lenke til kommentar

"? Nå kan du la telefonen lade opp mens du gjør det, fortalte Harlow under kveldens pressekonferanse."

 

Ingen telefon for barna altså med andre ord ;)

 

"Hvis du legger Lumia 920 over på siden aktiveres den nye funksjonen. Funksjonen gjør at du blant annet skal kunne se innholdet i bygninger du peker på."

 

Telefon med "røntgensyn", dette høres jo spennende ut :)

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på med tanke på "trådløs" lading er om det er tenkt at det faktisk skal bli trådløst eller om det alltid må ligge på disse mattene (hvor det jo uansett er en ledning inne i bildet). Riktignok stikker man jo ikke ledningen fysisk inn i telefonen, men det er jo uansett ikke langt unna (ihvertfall ikke de løsningene jeg har sett til nå.

 

Kan jo tenke meg at dette kan komme som en innebygd funksjon i diverse møbler og slikt i fremtiden og på den måten bli litt mer "trådløst"

Lenke til kommentar

Satan og altså. Hadde håpet på en xenon blits. Why og why driver alle på med disse led-lysene. Riktignok skal 920 få en short burst high intensity led, men jeg tviler på om resultatet blir like bra som xenon. Xenon med led hjelpelys er best. Da kan man bruke led ved filming også. Dette hadde Samsung Pixon12 og Nokia 808. Og blits alene uten hjelpelys eller rødt hjelpelys har det vært noen med, men plutselig ca 2009 sluttet nesten alle produsentene med Xenon. Dette skal vi ikke ha mer.

 

Annet en batteritid - kan noen forklare hvorfor det er så bra med LED?

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på med tanke på "trådløs" lading er om det er tenkt at det faktisk skal bli trådløst eller om det alltid må ligge på disse mattene (hvor det jo uansett er en ledning inne i bildet). Riktignok stikker man jo ikke ledningen fysisk inn i telefonen, men det er jo uansett ikke langt unna (ihvertfall ikke de løsningene jeg har sett til nå.

 

Kan jo tenke meg at dette kan komme som en innebygd funksjon i diverse møbler og slikt i fremtiden og på den måten bli litt mer "trådløst"

Godt poeng!!

Jeg ser heller ikke poenget med dette da det uansett er behov for en ledning, eneste forskjellen er att ledningen er koblet til matten og ikke mobilen....

I eksempelet som er nevnt her med lading på sofa-armlenet i stua ville jeg iallfall defintivt foretrukket å bare ha en tynn kabel hengende på armlenet istedenfor en stor sjenerende matte som altid må ligge der og i tillegg er tilkoblet en ledning... Hadde matten vært trådløs så hadde det bedret situasjonen men jeg ville nok fortsatt ha valgt kun ledning (slik mobiler er idag) da det er mer diskret

Nei dette ser jeg ikke noe poeng i..

Lenke til kommentar

Satan og altså. Hadde håpet på en xenon blits. Why og why driver alle på med disse led-lysene. Riktignok skal 920 få en short burst high intensity led, men jeg tviler på om resultatet blir like bra som xenon. Xenon med led hjelpelys er best. Da kan man bruke led ved filming også. Dette hadde Samsung Pixon12 og Nokia 808. Og blits alene uten hjelpelys eller rødt hjelpelys har det vært noen med, men plutselig ca 2009 sluttet nesten alle produsentene med Xenon. Dette skal vi ikke ha mer.

 

Annet en batteritid - kan noen forklare hvorfor det er så bra med LED?

 

Ligg unna mobiler med LED er mitt råd. Har hatt begge deler selv og må si xenon er mye bedre. LED er bare en billig erstatning desverre...

Riktignok bruker LED mindre strøm men det er eneste fordelen jeg også kan se...

Det beste er om mobilen har både LED og xenon slik Nokia 808 har :)

 

Men på en annen side så er vell heller ikke Lumia 920 ment å være noe kamera-flaggskip derfor er nok ikke kamera heller så mye vektlagt.... Jeg vil heller ikke kalle den en toppmodell, heller en mid-range mobil..

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Dette tenker jeg folk flest bryr seg om:?

Størrelse?

Skjerm?

Batteri

?Kamera?

Design?

Apps?B

rukervennlighet?

Og noe ekstra??

 

Størrelse:

Mobilen er stor. 4,5 tommer skjerm er kult. Men det er kanskje litt for stor??

 

Skjerm:

Den har like stor oppløsning som tv skjermen min som er på 32 tommer. Det må da holde i massevis. Det at skjermen er lyssterk gjør at det er enklere for meg å bruke mobilen når det er sol ute. Og bruke mobilen med hansker er noe som jeg har hatt lyst på lenge, det er mye vinter i Norge.?

 

Batteri:

Jeg vet ikke hva 2000 mAh vil si, men hvis det vil si at det er mulig å ta med mobilen opp på hytta en helg uten lader så er det greit for meg.

 

Kamera:?

Jeg vil ta fine bilder av det som skjer, uansett når og hvor. Alle toppmodellene tar fine bilder. Men alle sliter i mørket. Dette fikser nokia for meg. Når det gjelder filming så er det fint med stabilisering som gjør filmen finere.

 

Design: ?

Anderledes. Enten så liker du det eller så liker du det ikke.

 

Apps:

?WP har færre apper. De har det viktigste men apps kommer sjeldent til wp først.

 

Brukervennlighet:?

WP8 virker veldig enkelt og brukervennlig. Jeg har brukt windows på pcen i mange år og jeg stoler på microsoft.??

 

Noe ekstra:

Trådløs lading: Å bare legge mobilen oppå en dings framfor å måtte prøve å treffe inngangen i mørket gjør hverdagen min litt lettere.

Linser: Det å fjerne linselusen som alltid kommer opp på bildet syns jeg er en kul greie, kanskje ikke så ofte jeg får bruk for det. Men dette er anderledes og noe man kan vise til vennene sine.

Nokia city lens: Dette har jeg da virkelig ikke behov for. Som regel pleier bygninger allerede å ha logoen på bygget så jeg vet hva det inneholder. Kunne jo kanskje vært noe hvis jeg kan se om venner er i bygningen og sånt (sånn check-inn)

 

 

Blant folk flest tenker jeg at mobilen kan slå godt ann. Selvom den kanskje ikke overbeviser «mobil nerdene» så tror jeg denne kan bli ganske poppis.

 

Lenke til kommentar

For min del er jeg ganske sjokkert over hvordan Nokia åpenbart bommer på markedet. De ønsker at dette skal være en mobil for massene, men lager en telefon som er 4,5 " stor?? Nettbrett finnes ? Nesten ingen kvinner vil ha telefonen bare av den grunn. Menn er alt fornøyd med sine android eller iphone telefoner. I beste fall blir det en telefon som kjøpes på toppen av det man alt har. Hadde de derimot laget den med ett grensespengede kamera og med en 3,7 " skjerm ville den skilt seg ut fra massene. At iPhone selger som det griner etter har også mye med størrelsen å gjøre. Også overrasket over at ny og forbedret design er nedprioritert, når Apple viser til de grader at dette er viktig. Joda, Apple endrer ikke design ofte, men det er nettopp fordi de har suksess de ikke trenger å gjøre det. Nokia har hatt tidenes nedtur, men kommer med samme design? Forstå det den som kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

problemet er at de aller fleste brukere i tillegg til basisprogrammene også bruker litt mer obskure ting. Noen vil ha hekleprogrammer, andre vil ha forumapps, min far vil ha et program som lar ham se hvilke fly som er hvor.

 

Jepp, det er her den virkelig store utfordringen for Windows Phone ligger.

 

De store, tunge appene er allerede tilgjengelig, og hvis noen av dem har mangler av betydning vil selvfølgelig Microsoft bistå med å få det på plass.

 

Men det er ikke der slaget står. Hvert enkelt land og region har i tillegg et betydelig antall små-apper som er tilpasset det aktuelle området og som mange har blitt vant til å bruke. Å få 15-20 lokale apper opp og gå i hvert enkelt av 150 ulike land - altså fort et par tusen totalt ulike apper - er et helt annet prosjekt enn å få de 50 største appene på verdensbasis på plass.

 

Og det er jo gjerne de lokale småappene som virkelig har stor nytteverdi i hverdagen.

Endret av Schnapps
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har en musikksamling på 43,6 GB, og som vokser hele tiden. Gi meg en telefon som har plass til den! Jeg driter i om det er internminne eller microSD-kort, men å lansere en telefon i 2012 som bare har 32 GB minne er fullstendig akterutseilt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har en musikksamling på 43,6 GB, og som vokser hele tiden. Gi meg en telefon som har plass til den! Jeg driter i om det er internminne eller microSD-kort, men å lansere en telefon i 2012 som bare har 32 GB minne er fullstendig akterutseilt.

Putt samlingen på en server hjemme på en god linje. Kjør http://www.subsonic.org/.

Jeg liker den løsningen, men hvor mye data (antall MB) bruker jeg på en halv times lytting? Kan jeg gange 256 kilobit/sek med 1800 sekunder og dele på 8?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...