Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

Ofte eller kan man si "alltid" meldes det at folk "har gått bort", og det gjøres ofte i beste sendetid til både sekulære og troende ... Hva er nå den beste respons på noe vi ofte erfarer som "tragisk"?

 

 

Kondolerer.

Jeg synes det ordet er "forslitt"

Lenke til kommentar

 

Nemlig, det enkle er ofte det beste :)

Hva mener du med "enkelt?

 

 

Som i å vise medfølelse uten å påføre den sørgende noen ekstra belastning ved forkynnelse av eget livvsyn. Ett riktig stilt moralsk kompass tilsier at man ikke utnytter mennesker i livskriser for egen ideologiske vinning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ofte eller kan man si "alltid" meldes det at folk "har gått bort", og det gjøres ofte i beste sendetid til både sekulære og troende ... Hva er nå den beste respons på noe vi ofte erfarer som "tragisk"?

 

Kondolerer.

Jeg synes det ordet er "forslitt"

 

 

Det skal du få lov til å synes så klart.. av egen nysgjerrighet, hvorfor synes du ordet er blitt forslitt?

 

Du kan vel si "Jeg føler meg deg og dine i denne sorgens tid" eller noe lignende om kondolerer gir deg en vondt smak.. det er en verden av muligheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Nemlig, det enkle er ofte det beste :)

Hva mener du med "enkelt?

 

 

Som i å vise medfølelse uten å påføre den sørgende noen ekstra belastning ved forkynnelse av eget livvsyn. Ett riktig stilt moralsk kompass tilsier at man ikke utnytter mennesker i livskriser for egen ideologiske vinning.

 

 

Vil du med det si at medfølelse kommer fra fornuften? Og hva om den som sørger oppfatter deg å være overfladisk og ufølsom ved å bruke den floskelen? Og ellers vil jeg få med at du behøver ikke vinkle alt inn mot at spesielle livssyn har det riktigste svaret i dette spørsmålet, kort sagt, kutt ut preken for meg! :)

Hvis man skulle bruke den typen preken, vil jeg si at det er mye business rundt sånne hendelser som man da kunne angripe, og mye av den har intet med livssyn å gjøre.

 

 

 

 

Ofte eller kan man si "alltid" meldes det at folk "har gått bort", og det gjøres ofte i beste sendetid til både sekulære og troende ... Hva er nå den beste respons på noe vi ofte erfarer som "tragisk"?

 

Kondolerer.

Jeg synes det ordet er "forslitt"

 

 

Det skal du få lov til å synes så klart.. av egen nysgjerrighet, hvorfor synes du ordet er blitt forslitt?

 

Du kan vel si "Jeg føler meg deg og dine i denne sorgens tid" eller noe lignende om kondolerer gir deg en vondt smak.. det er en verden av muligheter.

 

 

Fordi jeg ser at langt de fleste bruker det ordet i alle slike situasjoner, og for meg er det å være på full auto, fordi ingen situasjoner er like

 

Jeg er mer for å være helt ærlig, og noen ganger kan det jo være mest ærlig å si: neimen så bra! Eller: så fikk alle fred .. , bare som eksempel. Eller for det meste ikke si noe som helst, eller i hvert fall ikke planlegge på forhånd hva som skal sies, fordi det har etter min mening lite med ekte medfølelse å gjøre, men mer med å være korrekt og litt redd for å ta innover seg sorgen

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er mer for å være helt ærlig, og noen ganger kan det jo være mest ærlig å si: neimen så bra! Eller: så fikk alle fred .. bare som eksempel.

 

I kontekst av det du åpnet med - altså som svar til bortgang eller ting som folk finner tragisk så vil nok "Neimen så bra!" være litt upassende.

 

 

 

Eller for det meste ikke si noe som helst

 

Tror jeg ville gått for dette alternativet om jeg var deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er mer for å være helt ærlig, og noen ganger kan det jo være mest ærlig å si: neimen så bra! Eller: så fikk alle fred .. bare som eksempel.

 

I kontekst av det du åpnet med - altså som svar til bortgang eller ting som folk finner tragisk så vil nok "Neimen så bra!" være litt upassende.

 

 

 

Eller for det meste ikke si noe som helst

 

Tror jeg ville gått for dette alternativet om jeg var deg.

 

 

Hehe, tror det er en fin tommelfingerregel å heller være falsk i en slik situasjon ja, gleder man seg over noens død foran de sørgende så for all del hold helt kjeft om det om man vet hva som er best for både seg selv og de pårørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Jeg er mer for å være helt ærlig, og noen ganger kan det jo være mest ærlig å si: neimen så bra! Eller: så fikk alle fred .. bare som eksempel.

 

I kontekst av det du åpnet med - altså som svar til bortgang eller ting som folk finner tragisk så vil nok "Neimen så bra!" være litt upassende.

 

 

 

Eller for det meste ikke si noe som helst

 

Tror jeg ville gått for dette alternativet om jeg var deg.

 

 

Jeg har sagt "neimen så bra" ifm at døden kom kjapt og uten for mye skrik og skrål for alle parter. Poenget mitt er vel mer at man kan ikke bestemme seg på forhånd for hva som er riktig å si. Det jeg finner mest trist er lange lenker med ordet "kondolerer" som en ofte ser på fb. Men er man i samme rom som den sørgende erfarer jeg at det beste er å være stille sammen og hvis det kommer ord så får de komme ut av noe som er felles der og da. 

Lenke til kommentar

 

 

Nemlig, det enkle er ofte det beste :)

Hva mener du med "enkelt?

 

 

Som i å vise medfølelse uten å påføre den sørgende noen ekstra belastning ved forkynnelse av eget livvsyn. Ett riktig stilt moralsk kompass tilsier at man ikke utnytter mennesker i livskriser for egen ideologiske vinning.

 

Bare for å være pirkete: " sekulært".

Lenke til kommentar

Kom gjerne med ET bevis på at Gud ikke finnes, ...

Jeg  kan ikke bevise at en eller annen form for "gud" eksisterer, men jeg kommer ikke til å tro på noen form for gud før jeg har konkrete bevis på at en slik skapning eksisterer.

Og selv da må denne skapningen faktisk fortjene min "tro".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg virker hele spørsmålet feil.

"Hvorfor tror du ikke på Gud?"

Hvorfor skal det være noe anderledes med en gudstro enn noe annet? Jeg ser ingen grunn til å spise glass, hoppe av en bru eller systematisk utrydde maur heller.

Ingen spør hvorfor jeg ikke gjør noen av disse tingene. Som om det skulle være noe mer fornuftig, logisk eller nødvendig å tro på en gud.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Såklart. Sosiologi i så måte handler jo mye om kultur og kontekst.

 

 

Jehova Gud innførte ikke polygami ( flere koneri ) Adam fikk bare en kone Eva

 

Er du enig eller ikke ?

 

 

Har du hørt om Lilith? Adams første kone? Nei, dere regner vel ikke med henne..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...