Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Bør ikke da løsningen være at vi lar disse moralske reglene forbli i sin tid, med sin kontekst. Og at vi bruker vår egen moral med vår egen kontekst i vår egen tid?

Jo selvsagt, det er unødvendig med steining i en ørken når man har funnet opp fengsel...

 

Steining i ørkenen? Hvordan gjorde de det da? Bar de med seg steinene på kameler bare sånn i tilfelle noen trengte steines?

Der det er stein er det steinhus.

Lenke til kommentar

 

 

Bør ikke da løsningen være at vi lar disse moralske reglene forbli i sin tid, med sin kontekst. Og at vi bruker vår egen moral med vår egen kontekst i vår egen tid?

Jo selvsagt, det er unødvendig med steining i en ørken når man har funnet opp fengsel...
Steining i ørkenen? Hvordan gjorde de det da? Bar de med seg steinene på kameler bare sånn i tilfelle noen trengte steines?

Der det er stein er det steinhus.

Det er da mye Stein i Norge men vi bygger da oftest med tre?
Lenke til kommentar

 

 

Bør ikke da løsningen være at vi lar disse moralske reglene forbli i sin tid, med sin kontekst. Og at vi bruker vår egen moral med vår egen kontekst i vår egen tid?

Jo selvsagt, det er unødvendig med steining i en ørken når man har funnet opp fengsel...

 

Steining i ørkenen? Hvordan gjorde de det da? Bar de med seg steinene på kameler bare sånn i tilfelle noen trengte steines?

Der det er stein er det steinhus.

 

 

La den uten synd kaste første stein etc, men like viktig er det at vedkommende kommer seg ut av glasshuset først noe som virker til å være en sjeldenhet :p

 

Stein og fengsler eller ikke, lenker og kjetting hadde de nok sikkert til hedningene..

Lenke til kommentar

 

 

 

Bør ikke da løsningen være at vi lar disse moralske reglene forbli i sin tid, med sin kontekst. Og at vi bruker vår egen moral med vår egen kontekst i vår egen tid?

Jo selvsagt, det er unødvendig med steining i en ørken når man har funnet opp fengsel...

 

Steining i ørkenen? Hvordan gjorde de det da? Bar de med seg steinene på kameler bare sånn i tilfelle noen trengte steines?

Der det er stein er det steinhus.

 

Det er da mye Stein i Norge men vi bygger da oftest med tre?

 

I ørkenen er det verken stein eller tre. Steining hadde en annen funksjon.

Offentlig avstraffelse. Vise folket at smerte og sakte død følger brudd av reglene.

 

Crowd control, kaller man det gjerne.

 

Det har ingenting å gjøre med at de ikke hadde fengsler. Det er skremselspropaganda.

Lenke til kommentar

Bare ble oppgitt over dette "stein de ikke kunne ha"-argumentet.

Skjønte det. Og jeg ble oppgitt over argumentet om at de bodde i ørkenen og dermed ikke kunne annet enn å steine folk til døde som straff. Ikke mindre enn fordi teltene ikke kunne brukes som fengsler. Og da er det jo greit å drepe folk med en mobb og småstein.

Men jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise om ørkner. Jeg hadde da altså et inntrykk av at et steinlandskap heter noe annet enn ørken.

Lenke til kommentar

 

Bare ble oppgitt over dette "stein de ikke kunne ha"-argumentet.

Skjønte det. Og jeg ble oppgitt over argumentet om at de bodde i ørkenen og dermed ikke kunne annet enn å steine folk til døde som straff. Ikke mindre enn fordi teltene ikke kunne brukes som fengsler. Og da er det jo greit å drepe folk med en mobb og småstein.

Men jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise om ørkner. Jeg hadde da altså et inntrykk av at et steinlandskap heter noe annet enn ørken.

 

Jeg er aldeles ikke uenig.

Forøvrig er et fåtall av verdens ørkener sandørkener:

 

"Many people think of deserts as consisting of extensive areas of billowing sand dunes because that is the way they are often depicted on TV and in films,[46] but deserts do not always look like this.[47] Across the world, around 20% of desert is sand, varying from only 2% in North America to 30% in Australia and over 45% in Central Asia.[48] Where sand does occur, it is usually in large quantities in the form of sand sheets or extensive areas ofdunes.[48]"

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Desert#Features

 

post-99736-0-78418200-1449342224_thumb.png

 

Takk for en hyggelig ørkendiskusjon!

Endret av afterall
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Bare ble oppgitt over dette "stein de ikke kunne ha"-argumentet.

Skjønte det. Og jeg ble oppgitt over argumentet om at de bodde i ørkenen og dermed ikke kunne annet enn å steine folk til døde som straff. Ikke mindre enn fordi teltene ikke kunne brukes som fengsler. Og da er det jo greit å drepe folk med en mobb og småstein.

Men jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise om ørkner. Jeg hadde da altså et inntrykk av at et steinlandskap heter noe annet enn ørken.

 

Jeg er aldeles ikke uenig.

Forøvrig er et fåtall av verdens ørkener sandørkener:

 

"Many people think of deserts as consisting of extensive areas of billowing sand dunes because that is the way they are often depicted on TV and in films,%5B46%5D but deserts do not always look like this.%5B47%5D Across the world, around 20% of desert is sand, varying from only 2% in North America to 30% in Australia and over 45% in Central Asia.%5B48%5D Where sand does occur, it is usually in large quantities in the form of sand sheets or extensive areas ofdunes.%5B48%5D"

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Desert#Features

 

attachicon.giførken.PNG

 

Takk for en hyggelig ørkendiskusjon!

 

Det er aldri kjedelig å lære noe nytt :)
Lenke til kommentar

Mitt poeng var at disse lovene faktisk kom til Moses i en örkenvandring. De Hadde kanskje telt, men dårlig utstyr. De var jo dratt på flykt. Jfr Syriaflyktningene så var jødene slaver og Eide ikke så mye..

Så hva gjør man da med en morder eller voldtektsmann når man ikke har fengsel?

Saken blir litt mer spesiell når de spørte Jesus om steining i en annen tid der det fantes fengsel. Det var vel en slags rabbi eller dommer som avgjorde.

Jesus ble sett som verdig rabbi til å dømme. Jesus mente at ingen som selv hadde syndet hadde rett til å steine. Selv var han uten synd, men heller ikke han ville dømme kvinnen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Mitt poeng var at disse lovene faktisk kom til Moses i en örkenvandring. De Hadde kanskje telt, men dårlig utstyr. De var jo dratt på flykt. Jfr Syriaflyktningene så var jødene slaver og Eide ikke så mye..

 

Så hva gjør man da med en morder eller voldtektsmann når man ikke har fengsel?

 

Saken blir litt mer spesiell når de spørte Jesus om steining i en annen tid der det fantes fengsel. Det var vel en slags rabbi eller dommer som avgjorde.

 

Jesus ble sett som verdig rabbi til å dømme. Jesus mente at ingen som selv hadde syndet hadde rett til å steine. Selv var han uten synd, men heller ikke han ville dømme kvinnen.

Du kan unnskylde offentlig tortur så mye du vil. Det vil fortsatt være offentlig tortur, og du tar det i forsvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...