Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

 

 

Jada det er mye negativt som kan skrives om religion. Religiöse er som andre folk, ikke perfekte.

Det er mye positivt som kan skrives om religiøse folk og☺, men det betyr at det er sansynlig at de har rett angående eksistensen av en Gud.

 

Tråden handler om hvorfor en ikke tror på en Gud. Mine grunner er blant annet:

 

- Jeg har vokst opp i sterkt religiøs miljø og vært kristen frem til slutten av tenårene. Så det er ikke slik at jeg at jeg kun ser dette er fra et "utsiden perspektiv".

- Det har eksistert så utrolig mange religioner opp gjennom tiden og alle påstår de selv har det riktige svaret. Det hjelper desverre ikke på troverdigheten eller gjør argumenter som "en kan ikke bevise at det ikke finnes en gud" eller "hva om du tar feil og havner i Helvete" noe mer troverdig/gode argumenter for å tro

- Jeg er litt for nysgjerrig av natur, elsker å lære nye ting , liker ikke å utforske ting og har ikke noe imot å finne ut at jeg tar feil i noe . Jeg synes også det er intressant å finne ut årsaken og psykologien bak hvorfor folk tror så bastant selv om de skulle ha feil.

- Det er mye Confirmation Bias ute å går og dette resulterer ofte i at en ikke prøver å se om det er en annen årsak som ligger bak eller at en tar feil.

- Argumentasjonen mange religiøse bruker er for meg ulogiske og ofte dårlig/ensidig/trangsynt (selv om en ikke skal gre alle under samme kam)

- Når en har trodd på en Gud/religion såpass lenge og fått det inn med teskje siden en var barn, er det vanskelig å gå bortifra det og innrømme at det kanskje ikke stemmer.

- Tvil blir ofte sett på som en svakhet. Tvil er djevelen som prøver å friste en bort fra den rette vei og ut i fristelsen/synden!

- Denne "religiøse følelsen" mange prater om kan gjennskaped med en sprøyte eller via psykologiske årsaker.

- "Cause and effekt" blir ofte feilaktig brukt . Jeg hadde på meg en rød treningsbukse på kamp idag og vi vant!. Derfor betyr det at buksen har magiske krefter som gjør at vi vinner!

- En husker "treffene" men glemmer "missene" eller bortforklarer dem : En tapte neste kamp selv om en hadde de røde magiske buksene på, men det betyr bare at det ikke var buksens vilje at vi skulle vinne idag! Buksen har en større plan for oss og dens veier er på en mye høyere intellegens nivå enn vi mennesker.

 

Bytt ut buksen med Gud og relater det til bønnesvar så har du mange av argumentene jeg har hørt fra religiøse.

 

 

Det er vanskeligt å få ned alle argumemtene for hvorfor jeg ikke tror, men håper noe av dette hjelper:)

Jeg sier ikke at alle religiøse er sånt, men men...

 

Oppsumert så er det bare for mye som skurrer. Og er det slikt at det som står i bibelen eller Koranen er sant og alle som ikke tror havner i Helvete , så er ikke dette en Gud jeg synes fortjener å bli tilbedt...

Lenke til kommentar

Det du kommer med er tomme påstander. Bibelens påstander må du også gjerne bekrefte i stedet for å bare gjenta de også. De som tror har allerede godtatt påstandene, så ja. Det er ikke bare ateister som er uenig med deg, de fleste religiøse og sikkert mange kristne ler nok av dine påstander.

 

Jeg kan ikke bekrefte bibelens påstander enn annet enn med min overbevisning og tro på Gud.

 

Dersom du derimot hadde lest skriften med et åpent sinn istedenfor på forhånd med et lukket ateistisk sinn så hadde kanskje du sett det også.

Lenke til kommentar

 

Det du kommer med er tomme påstander. Bibelens påstander må du også gjerne bekrefte i stedet for å bare gjenta de også. De som tror har allerede godtatt påstandene, så ja. Det er ikke bare ateister som er uenig med deg, de fleste religiøse og sikkert mange kristne ler nok av dine påstander.

 

Jeg kan ikke bekrefte bibelens påstander enn annet enn med min overbevisning og tro på Gud.

 

Dersom du derimot hadde lest skriften med et åpent sinn istedenfor på forhånd med et lukket ateistisk sinn så hadde kanskje du sett det også.

 

 

Jeg trenger ikke et lukket sinn for å avvise dine grunnløse påstander. Det at jeg er ateist har ingenting med det å gjøre, som sagt så er majoriteten av mennesker uenig i dine tolkninger og påstander, religiøse som sekulære.

Lenke til kommentar

De aller fleste kristne tror faktisk ikke på Helvete, men på Gehenna som betyr den annen död. Död betyr ingen eksistens.

 

Igjen, en ny grunnløs påstand. I dette tilfellet hadde det vært sømmelig med litt statistikk å vise til blant den kristne befolkning, enten i Norge eller globalt avhengig av hva du mener med "kristne". Når du kun sier "kristne" uten noe nærmere spesifikasjon antar jeg at du mener globalt.

Lenke til kommentar

 

De aller fleste kristne tror faktisk ikke på Helvete, men på Gehenna som betyr den annen död. Död betyr ingen eksistens.

 

Igjen, en ny grunnløs påstand. I dette tilfellet hadde det vært sømmelig med litt statistikk å vise til blant den kristne befolkning, enten i Norge eller globalt avhengig av hva du mener med "kristne". Når du kun sier "kristne" uten noe nærmere spesifikasjon antar jeg at du mener globalt.

 

 

Igjen Helvete er fra andre religioner. Dette ordet stammer fra den norröne guden Hel og norske varianten av Hell er Helsrike..

 

Ellers er den andre guden som om jeg ikke husker feil er en annen variant av samme gud den greske Hades, og hans dödsrike.

 

Men det står ingenting i bibelen om et helvete, det står at djevelen skal dö, og at folk skal få dom, og at noen skal få evig död dvs den evige tilintetgjörelsen på Gehenna sammen med djevelen.

 

Helvete var noe greier som den tidlige katolismen brukte for å ligne den tidligere religionen og for å skremme folk.

 

Folk gav kirken hele arven sin fordi de fryktet helvete og trodde at en eiendom og noen bönner fra en prest kunne redde dem fra Helvete.

 

Dersom du bruker litt tid på å studere bibelen så står det bla at alle döde sover, at det ikke finnes noen spökelser altså. og at de fleste skal få et andre liv, men noen skal få den andre död også etter dette.

Lenke til kommentar

 

 

De aller fleste kristne tror faktisk ikke på Helvete, men på Gehenna som betyr den annen död. Död betyr ingen eksistens.

 

Igjen, en ny grunnløs påstand. I dette tilfellet hadde det vært sømmelig med litt statistikk å vise til blant den kristne befolkning, enten i Norge eller globalt avhengig av hva du mener med "kristne". Når du kun sier "kristne" uten noe nærmere spesifikasjon antar jeg at du mener globalt.

 

 

Igjen Helvete er fra andre religioner. Dette ordet stammer fra den norröne guden Hel og norske varianten av Hell er Helsrike..

 

Ellers er den andre guden som om jeg ikke husker feil er en annen variant av samme gud den greske Hades, og hans dödsrike.

 

Men det står ingenting i bibelen om et helvete, det står at djevelen skal dö, og at folk skal få dom, og at noen skal få evig död dvs den evige tilintetgjörelsen på Gehenna sammen med djevelen.

 

Helvete var noe greier som den tidlige katolismen brukte for å ligne den tidligere religionen og for å skremme folk.

 

Folk gav kirken hele arven sin fordi de fryktet helvete og trodde at en eiendom og noen bönner fra en prest kunne redde dem fra Helvete.

 

Dersom du bruker litt tid på å studere bibelen så står det bla at alle döde sover, at det ikke finnes noen spökelser altså. og at de fleste skal få et andre liv, men noen skal få den andre död også etter dette.

 

 

Du setter likhetstegn mellom Bibelteksten og det som kristne tror på. Det er feil. Din påstand er at de fleste kristne ikke tror på et faktisk helvete. Det er godt mulig det, men jeg vet om mange som gjør det og ber deg om tall til å underbygge din påstand. Hvis du kan gjøre det skal jeg gladelig akseptere påstanden.

Lenke til kommentar

 

 

 

De aller fleste kristne tror faktisk ikke på Helvete, men på Gehenna som betyr den annen död. Död betyr ingen eksistens.

 

Igjen, en ny grunnløs påstand. I dette tilfellet hadde det vært sømmelig med litt statistikk å vise til blant den kristne befolkning, enten i Norge eller globalt avhengig av hva du mener med "kristne". Når du kun sier "kristne" uten noe nærmere spesifikasjon antar jeg at du mener globalt.

 

Igjen Helvete er fra andre religioner. Dette ordet stammer fra den norröne guden Hel og norske varianten av Hell er Helsrike..

 

Ellers er den andre guden som om jeg ikke husker feil er en annen variant av samme gud den greske Hades, og hans dödsrike.

 

Men det står ingenting i bibelen om et helvete, det står at djevelen skal dö, og at folk skal få dom, og at noen skal få evig död dvs den evige tilintetgjörelsen på Gehenna sammen med djevelen.

 

Helvete var noe greier som den tidlige katolismen brukte for å ligne den tidligere religionen og for å skremme folk.

 

Folk gav kirken hele arven sin fordi de fryktet helvete og trodde at en eiendom og noen bönner fra en prest kunne redde dem fra Helvete.

 

Dersom du bruker litt tid på å studere bibelen så står det bla at alle döde sover, at det ikke finnes noen spökelser altså. og at de fleste skal få et andre liv, men noen skal få den andre död også etter dette.

Du sier det står ingenting i bibelen om helvete, i linken under er det endel treff på søket helvete i nettbibelen?

 

http://www.bibel.no/Nettbibelen?submit=Vis&parse=Helvete&type=and&book2=-1&searchtrans=

 

Hadde vert interresant å høre hvilken trosretning/menighet du representerer siden du mener at de fleste kristne mener at det ikke finnes noe helvete. Jeg har inntrykk av at det er stikk motsatt. Og med trosretning mener jeg ikke kristen fordi det finnes haugevis av retninger innen kristendommen.

 

 

I den originale teksten så står det dömt til Gehenna, Gehenna ble oversatt til mye rart. Men Gehenna var en plass for döde forbrytere og söppel. De brant stadig ned söpla og likene, og likene fölte ikke at de brant siden de var döde.

 

Kristendommen oversatte Gehenna til Helvete og Hades dödsrike, men den originale teksten sier Gehenna.

 

Det står presisert masse steder at de refererer til Gehenna og fortapelsen, dette er det samme som döden. Ja det finnes en straff, men den er begrenset, og det finnes ikke noe helvete i bibelen. Det er omskrivninger som ikke stemmer med Gehenna.

 

Det å väre fortapet betyr å väre död. Altså det er snakk om straff og den andre död, og etter den andre död eksisterer man ikke lenger, og föler ikke mer.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

De aller fleste kristne tror faktisk ikke på Helvete, men på Gehenna som betyr den annen död. Död betyr ingen eksistens.

 

Igjen, en ny grunnløs påstand. I dette tilfellet hadde det vært sømmelig med litt statistikk å vise til blant den kristne befolkning, enten i Norge eller globalt avhengig av hva du mener med "kristne". Når du kun sier "kristne" uten noe nærmere spesifikasjon antar jeg at du mener globalt.

 

Igjen Helvete er fra andre religioner. Dette ordet stammer fra den norröne guden Hel og norske varianten av Hell er Helsrike..

 

Ellers er den andre guden som om jeg ikke husker feil er en annen variant av samme gud den greske Hades, og hans dödsrike.

 

Men det står ingenting i bibelen om et helvete, det står at djevelen skal dö, og at folk skal få dom, og at noen skal få evig död dvs den evige tilintetgjörelsen på Gehenna sammen med djevelen.

 

Helvete var noe greier som den tidlige katolismen brukte for å ligne den tidligere religionen og for å skremme folk.

 

Folk gav kirken hele arven sin fordi de fryktet helvete og trodde at en eiendom og noen bönner fra en prest kunne redde dem fra Helvete.

 

Dersom du bruker litt tid på å studere bibelen så står det bla at alle döde sover, at det ikke finnes noen spökelser altså. og at de fleste skal få et andre liv, men noen skal få den andre död også etter dette.

Du sier det står ingenting i bibelen om helvete, i linken under er det endel treff på søket helvete i nettbibelen?http://www.bibel.no/Nettbibelen?submit=Vis&parse=Helvete&type=and&book2=-1&searchtrans=

Hadde vert interresant å høre hvilken trosretning/menighet du representerer siden du mener at de fleste kristne mener at det ikke finnes noe helvete. Jeg har inntrykk av at det er stikk motsatt. Og med trosretning mener jeg ikke kristen fordi det finnes haugevis av retninger innen kristendommen.

 

I den originale teksten så står det dömt til Gehenna, Gehenna ble oversatt til mye rart. Men Gehenna var en plass for döde forbrytere og söppel. De brant stadig ned söpla og likene, og likene fölte ikke at de brant siden de var döde.

 

Kristendommen oversatte Gehenna til Helvete og Hades dödsrike, men den originale teksten sier Gehenna.

 

Det står presisert masse steder at de refererer til Gehenna og fortapelsen, dette er det samme som döden. Ja det finnes en straff, men den er begrenset, og det finnes ikke noe helvete i bibelen. Det er omskrivninger som ikke stemmer med Gehenna.

 

Det å väre fortapet betyr å väre död. Altså det er snakk om straff og den andre död, og etter den andre död eksisterer man ikke lenger, og föler ikke mer.

OK, jeg forholdt meg bare til innlegget ditt der du skriver "det står ingen plass i bibelen om et helvete" og når jeg søker så får jeg flere treff?

 

Igjenn hadde det vert fint å høre hvilken trosretning du tilhøre slik jeg nevnte i forrige innlegg :) fordi de kristne som jeg kjenner, og det er en god del, de snakker ofte om et helvete. Jeg har jo en mistanke om at du tilhører Jehovas Vitner, men jeg kan jo ta feil :)

 

 

 

Dersom man studerer de opprinnellige tekstene så står det aldri om noe helvete hadesrike, men mange av de tidlige brukte Hades dødsrike for å forklare for de Greske som trodde på Hades. Men døden til forskjell fra Hades dødsrike er ikke eksistens, men søvn eller ikke være bevist.

 

Når Jesus snakker om Gehenna så blir det enda tydeligere, i flere Bibeler står Gehenna oversatt til Helvete, dette var den Europeiske versjonen av Hades Greske helvete.

 

Jeg mener det står et eller annet sted Jesus taler at han sier bedre å et eller annet enn å komme til Helvete og bll fortært av evig ild.

 

Altså snakkes det om Gehenna, fordi dersom noe fortæres så blir det tilintetgjort og da kan det ikke lenger leve.

 

Hvilken trorsretning jeg tilhører er ikke interessant. Jeg tror på alle trosretninger som tror på den Abrahamske Gud, Vitnene studerer bibelen og det respekterer jeg men det er masse jeg er uenig med dem i.

 

Videre kan Gud ha hatt kontakt med både Egyptere, Amerikaindianere, og Indere, Sumererne, det er mye som tyder på dette.

 

Forskjellen mellom en Ateist og jeg er at jeg har opplevd å se fremtid og at den faktisk hender slik. Jeg har også respekt for gamle skrifter som vitner om noe, dersom de skriver ned ættetavler og hendelser, så ser jeg på det som et forsøk på å bevitne noe, dersom du ser på Jesus så er det hele 4 Evangelier om Jesu liv.

 

En Ateist støtter seg til vitenskapen, men problemet med historisk vitenskap er at den begrenses av alt som har gått tapt. Når vi fant dødehavsrullene så kunne vi sammenligne, og det er forbløffende hvor like de er bibelen.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilken trorsretning jeg tilhører er ikke interessant. Jeg tror på alle trosretninger som tror på den Abrahamske Gud, Vitnene studerer bibelen og det respekterer jeg men det er masse jeg er uenig med dem i.

 

 

Er du kristen, jøde og muslim samtidig?

 

 

Ja det stemmer..

 

Den norske statskirken tror ikke på helvete, de tror på Gud, og Gud er rettferdig, så altså kan det ikke finnes noe evig helvete.

 

http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/02/04/525841.html

 

 

Det at feks Vitnene ikke tror på helvete, er fordi de studerer originaltekstene og den opprinnelige teksten sier Gehenna, og de er klar over hva dette var. Dessuten sier Gud at han er rettferdig, og da er det ikke kompatibelt med et evig helvete styrt av djevelen. Det står klart at både djevelen og de onde skal på Gehenna og det betyr den andre död.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...