Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, takk for bekreftelsen og konkret svar på et konkret spørsmål. Kunne du vennligst besvart min forrige konkrete forespørsel? Altså, kilde på din påstand om kristnes forhold til helvete.

 

Jeg har ikke noen formening om hva de forskjellige kristne menigheter mener, mulig jeg sa det. Men jeg er usikker på hvor de står mht til synet. Pinsemenighet, Metodister, statskirken etc.

 

Jeg mener å vite at Statskirken avskriver helvete...

 

Det viktige er at originalteksten mener Gehennas evige ild og fortapelse död, og at de vestlige kulturene byttet ut Gehenna med först Hades og siden norröne Hell, eller Helvete Så er dette kulturmessige forandringer. https://no.wikipedia.org/wiki/Hel_%28underverdenens_herskerinne%29

https://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8dsrike

 

 

Men originalteksten gjelder. Altså dom, straff, og så den evige andre död Gehenna.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ord fra en skrift med korrekte historiske hendelser, konger og ættetavler er ikke å regne som tomme påstander.

 

Men selvfølgelig må man lese med et åpent sinn og hjerte, en ateist med lukket sinn ser bare eventyr, mens de som tror ser sannheten for dem.

Å ha et åpent sinn betyr å følge bevisene der de leder. Det du beskriver er den rake motsetning, aksept uten evidensgrunnlag. I ditt verdensbilde så starter man med konklusjonen. Det er så lukket som det kan få blitt. Ville du fraskrevet deg religionen din og tro på gud dersom vi visste med sikkerhet at gud(er) ikke eksisterte?

Lenke til kommentar

Nei, originalteksten gjelder ikke når du ikke prater om originalteksten. Du prater om hva kristne tror på og ikke tror på. Og hva du "mener å vite" er lite interessant grunnlag for påstander.

 

Javelja... Dersom kristne tror på norröne Helvete og at demoner får lov å styre og bestemme der som i Dantes Inferno, så har de ikke studert bibelen nok.

Lenke til kommentar

 

Nei, originalteksten gjelder ikke når du ikke prater om originalteksten. Du prater om hva kristne tror på og ikke tror på. Og hva du "mener å vite" er lite interessant grunnlag for påstander.

 

Javelja... Dersom kristne tror på norröne Helvete og at demoner får lov å styre og bestemme der som i Dantes Inferno, så har de ikke studert bibelen nok.

 

 

Nei vel. Din påstand var i hvert fall at "de aller fleste kristne tror ikke på helvete".

Lenke til kommentar

Mat 5.30 "Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."

 

http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=SyXGjvFYqNIZbs4N/mRmrZQCSzlM4Xv2zuLbe/xxfFB5e65pRUSJ66pmA1Gxvz5+oSAC/cQRRQU=

 

Hvordan vil du tolke bibelverset over? Er det et av versene i bibelen som man bare kan hoppe over om det ikke passer?

 

Originalteksten sier Gehenna fyllingen, og ikke norröne Helvete, eller Hell som betyr det samme.

 

Jeg tolker det som det er bedre å miste en kroppsdel enn at hele kroppen blir straffet og dör.

 

Jeg tror den katolske kirke fortsatt tror på et helvete, men jeg vet ikke.

 

Det er viktig dette med Gehenna, fordi det viser til rettsprinsippet hos Jödene og også om avfallet deres. De gode jödene fikk verdige begravelser, de onde forbryterne ble henrettet og brent på Gehenna sammen med söppel, dette er rett og slett the lake of fire.

 

Dersom man forstår disse tingene så kan man bli opplyst, og få ny kunnskap. Da er Helvete et menneskeskapt begrep som desverre har kommet inn i flere bibeloversettelser.

 

Siden det står i bibelen at djevelen også skal kastes i ildsjöen/Gehenna så finnes det altså ikke noe Djevelstyrt Helvete. Hel var jo også dame må vite....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Ord fra en skrift med korrekte historiske hendelser, konger og ættetavler er ikke å regne som tomme påstander.

 

Men selvfølgelig må man lese med et åpent sinn og hjerte, en ateist med lukket sinn ser bare eventyr, mens de som tror ser sannheten for dem.

Å ha et åpent sinn betyr å følge bevisene der de leder. Det du beskriver er den rake motsetning, aksept uten evidensgrunnlag. I ditt verdensbilde så starter man med konklusjonen. Det er så lukket som det kan få blitt. Ville du fraskrevet deg religionen din og tro på gud dersom vi visste med sikkerhet at gud(er) ikke eksisterte?

 

 

Jeg er absolutt ikke motstander av vitenskap, Big bang eller noe sånt. Når det gjelder jorden og mennesket så mener jeg at Gud er involvert. Jeg mener å vite dette.

 

Dersom man leser gamle skrifter med åpent sinn, så tror man ikke det er tull straks noen deler et hav....

Lenke til kommentar

 

 

Mat 5.30 "Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=SyXGjvFYqNIZbs4N/mRmrZQCSzlM4Xv2zuLbe/xxfFB5e65pRUSJ66pmA1Gxvz5+oSAC/cQRRQU=

Hvordan vil du tolke bibelverset over? Er det et av versene i bibelen som man bare kan hoppe over om det ikke passer?

 

Originalteksten sier Gehenna fyllingen, og ikke norröne Helvete, eller Hell som betyr det samme.

 

Jeg tolker det som det er bedre å miste en kroppsdel enn at hele kroppen blir straffet og dör.

 

Jeg tror den katolske kirke fortsatt tror på et helvete, men jeg vet ikke.

Jeg gir opp :) men ikke rart det blir mange trosretninger med samme Bibel sier nå jeg. Jeg har hørt noe om at de som skrev bibelen var truet med dødsstraff om de skrev et ord feil (eller noe lignende), men hva hjelper vel det når men kan hoppe over det som ikke passer og ellers tolke bibelen slik man vil.

 

 

At de forskjellige kulturene har vanskelig for å forstå Jödenes Gehenna er vel bare sånn det er.

 

I Orginalskriften snakkes det om Jödenes Gehennasöppelfylling, og de som havnet der var döde.... Det sier det meste, Vi forstod religionen med vår egen greske eller norröne tro, dermed Helvete.

 

Jeg har vel ikke lest noen av linkene men et kort sök viser at det er flere som har funnet det ut.

 

https://www.google.com/search?q=hell+is+unbiblical&ie=utf-8&oe=utf-8

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Mat 5.30 "Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=SyXGjvFYqNIZbs4N/mRmrZQCSzlM4Xv2zuLbe/xxfFB5e65pRUSJ66pmA1Gxvz5+oSAC/cQRRQU=

Hvordan vil du tolke bibelverset over? Er det et av versene i bibelen som man bare kan hoppe over om det ikke passer?

 

Originalteksten sier Gehenna fyllingen, og ikke norröne Helvete, eller Hell som betyr det samme.

 

Jeg tolker det som det er bedre å miste en kroppsdel enn at hele kroppen blir straffet og dör.

 

Jeg tror den katolske kirke fortsatt tror på et helvete, men jeg vet ikke.

Jeg gir opp :) men ikke rart det blir mange trosretninger med samme Bibel sier nå jeg. Jeg har hørt noe om at de som skrev bibelen var truet med dødsstraff om de skrev et ord feil (eller noe lignende), men hva hjelper vel det når men kan hoppe over det som ikke passer og ellers tolke bibelen slik man vil.

 

At de forskjellige kulturene har vanskelig for å forstå Jödenes Gehenna er vel bare sånn det er.

 

I Orginalskriften snakkes det om Jödenes Gehennasöppelfylling, og de som havnet der var döde.... Det sier det meste, Vi forstod religionen med vår egen greske eller norröne tro, dermed Helvete.

 

Jeg har vel ikke lest noen av linkene men et kort sök viser at det er flere som har funnet det ut.

 

https://www.google.com/search?q=hell+is+unbiblical&ie=utf-8&oe=utf-8

Så du tror mere på det du finner på Internett enn din egen bibel. Jeg ga deg jo link til flere steder i bibelen som skriver om helvete.

 

 

Jeg tror på den originale bibelen, og dersom man leser den originale skriften, så må man sette seg inn i Jödenes forståelse av hva Gehenna, Ildsjöen söppelfyllingen betydde.

 

Det betyr Dom, Straff, död og evig tilintetgjörelse. Det betyr ikke noe Hadeslignende, Nörrönt Hel lignende Helvete.....

 

 

Bare hyggelig at jeg lärer ateister om religionen da. Tar det som et komplimang.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Mat 5.30 "Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=SyXGjvFYqNIZbs4N/mRmrZQCSzlM4Xv2zuLbe/xxfFB5e65pRUSJ66pmA1Gxvz5+oSAC/cQRRQU=

Hvordan vil du tolke bibelverset over? Er det et av versene i bibelen som man bare kan hoppe over om det ikke passer?

 

Originalteksten sier Gehenna fyllingen, og ikke norröne Helvete, eller Hell som betyr det samme.

 

Jeg tolker det som det er bedre å miste en kroppsdel enn at hele kroppen blir straffet og dör.

 

Jeg tror den katolske kirke fortsatt tror på et helvete, men jeg vet ikke.

Jeg gir opp :) men ikke rart det blir mange trosretninger med samme Bibel sier nå jeg. Jeg har hørt noe om at de som skrev bibelen var truet med dødsstraff om de skrev et ord feil (eller noe lignende), men hva hjelper vel det når men kan hoppe over det som ikke passer og ellers tolke bibelen slik man vil.

 

At de forskjellige kulturene har vanskelig for å forstå Jödenes Gehenna er vel bare sånn det er.

 

I Orginalskriften snakkes det om Jödenes Gehennasöppelfylling, og de som havnet der var döde.... Det sier det meste, Vi forstod religionen med vår egen greske eller norröne tro, dermed Helvete.

 

Jeg har vel ikke lest noen av linkene men et kort sök viser at det er flere som har funnet det ut.

 https://www.google.com/search?q=hell+is+unbiblical&ie=utf-8&oe=utf-8

Så du tror mere på det du finner på Internett enn din egen bibel. Jeg ga deg jo link til flere steder i bibelen som skriver om helvete.

 

Jeg tror på den originale bibelen, og dersom man leser den originale skriften, så må man sette seg inn i Jödenes forståelse av hva Gehenna, Ildsjöen söppelfyllingen betydde.

 

Det betyr Dom, Straff, död og evig tilintetgjörelse. Det betyr ikke noe Hadeslignende, Nörrönt Hel lignende Helvete.....

 

 

Bare hyggelig at jeg lärer ateister om religionen da. Tar det som et komplimang.

Jeg har fått min dose av religion, siden jeg "desverre" vokste opp i et kristen hjem, og angående helvete så har jeg hørt ordet og truslene ca. 234680754245789008651134567890087552113567889000000 ganger. Så jeg føler meg egentlig ferdig utlært :)

 

Vranglärt ville jeg sagt da.

  :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Mat 5.30 "Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=SyXGjvFYqNIZbs4N/mRmrZQCSzlM4Xv2zuLbe/xxfFB5e65pRUSJ66pmA1Gxvz5+oSAC/cQRRQU=

Hvordan vil du tolke bibelverset over? Er det et av versene i bibelen som man bare kan hoppe over om det ikke passer?

 

Originalteksten sier Gehenna fyllingen, og ikke norröne Helvete, eller Hell som betyr det samme.

 

Jeg tolker det som det er bedre å miste en kroppsdel enn at hele kroppen blir straffet og dör.

 

Jeg tror den katolske kirke fortsatt tror på et helvete, men jeg vet ikke.

Jeg gir opp :) men ikke rart det blir mange trosretninger med samme Bibel sier nå jeg. Jeg har hørt noe om at de som skrev bibelen var truet med dødsstraff om de skrev et ord feil (eller noe lignende), men hva hjelper vel det når men kan hoppe over det som ikke passer og ellers tolke bibelen slik man vil.

 

At de forskjellige kulturene har vanskelig for å forstå Jödenes Gehenna er vel bare sånn det er.

 

I Orginalskriften snakkes det om Jödenes Gehennasöppelfylling, og de som havnet der var döde.... Det sier det meste, Vi forstod religionen med vår egen greske eller norröne tro, dermed Helvete.

 

Jeg har vel ikke lest noen av linkene men et kort sök viser at det er flere som har funnet det ut.

 https://www.google.com/search?q=hell+is+unbiblical&ie=utf-8&oe=utf-8

Så du tror mere på det du finner på Internett enn din egen bibel. Jeg ga deg jo link til flere steder i bibelen som skriver om helvete.

 

Jeg tror på den originale bibelen, og dersom man leser den originale skriften, så må man sette seg inn i Jödenes forståelse av hva Gehenna, Ildsjöen söppelfyllingen betydde.

 

Det betyr Dom, Straff, död og evig tilintetgjörelse. Det betyr ikke noe Hadeslignende, Nörrönt Hel lignende Helvete.....

 

 

Bare hyggelig at jeg lärer ateister om religionen da. Tar det som et komplimang.

Jeg har fått min dose av religion, siden jeg "desverre" vokste opp i et kristen hjem, og angående helvete så har jeg hørt ordet og truslene ca. 234680754245789008651134567890087552113567889000000 ganger. Så jeg føler meg egentlig ferdig utlært :)

Vranglärt ville jeg sagt da.

  :)

Da er vi to :) jeg ser igrunnen på all religion som vranglære uansett trosretning.

 

 

Se på Jesus som Filosof da vel, han har mye godt på lager. Dersom man itillegg får med seg at han snakket om Gehenna, så slipper man frykte noe evig helvete med djevler med horn og gafler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...