Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Min historie.

Jeg har en venn som ble "født på nytt" for mange år siden.

Han var narkoman og gikk på et Jehovas vitne møte.

Der ble han frelst. Tullpratet eller tungetalen som de kalte det var noe som overbeviste han.

Han spurte meg om jeg trodde, og jeg svarte som sannt var at jeg aldri hadde tenkt på det.

Jeg var en som hadde gått på søndags skole og alt det der, men hadde aldri tenkt gjennom det.

Han ba meg lese boka og jeg gjorde det. fra perm til perm.

Det var den mest groteske, ulogiske dritten jeg noen gang har lest, og jeg visste at dette var bare tull. Ikke bare tull, men farlig tull.

Jeg sa det ikke til vennen min, men han oppdaget det selv etter å ha lest boka isteden for å stole blindt på hva de sa sto der, forsvant han ned i et enda dypere hull.

I dag vet jeg ikke om han er i live eller død, men jeg vet at hvis han ikke hadde gått til det møte kunne han fortsatt vært på "lettere" stoffer og kansje overlevd

Problemet i denne historien er at, ingen Jehovas vitner er "født på nytt" ingen Jehovas vitner er "frelst" og ingen Jehovas vitner har "tungetale" Men at de har groteske bøker som sier alle som ikke er Jehovas vitner skal bli drept er sant. Men dette er fordi Jehovas vitner ikke er kristne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jehovas vitner har så vidt jeg vet ikke tungetale... De har mye annet sludder da... og bruker utrolig mye kvasi "vitenskap" i sine blader som halveis/delvis stemmer, mens de lyver om resten... 

 

Så kanskje det var smiths venner eller lignende din venn møtte? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

IHS har, som alle dedikerte kristne, sin egen fasit på hva en ekte kristen er.

So I had noticed... :)

 

Og det har selvsagt alle de andre kristne også... DE tror selvsagt på den rette kristne guden, de andre tror på en liksom gud... . Men spør du hvor mange kristne som finnes vil de allikevel gi deg tallet på ALLE, selv de som de selv har diskvalifisert som kristne... hyklere som de er...  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

IHS har, som alle dedikerte kristne, sin egen fasit på hva en ekte kristen er.

So I had noticed... :)

 

Og det har selvsagt alle de andre kristne også... DE tror selvsagt på den rette kristne guden, de andre tror på en liksom gud... . Men spør du hvor mange kristne som finnes vil de allikevel gi deg tallet på ALLE, selv de som de selv har diskvalifisert som kristne... hyklere som de er...   :)

 

Det artige med jehovas vitne i den sammenhengen er at de gladelig prøver å overbevise andre religiøse til at sin gud er riktig. Det er nøye planlagt fra deres side, fordi de går utifra at mennesker som allerede tror har en fot innenfor(de tror på en gud, men ikke den riktige), og at det da er lettere å konvertere dem til sin gud. 

 

Misjonering 2.0 om du vil. 

Lenke til kommentar

 

Det artige med jehovas vitne i den sammenhengen er at de gladelig prøver å overbevise andre religiøse til at sin gud er riktig. Det er nøye planlagt fra deres side, fordi de går utifra at mennesker som allerede tror har en fot innenfor(de tror på en gud, men ikke den riktige), og at det da er lettere å konvertere dem til sin gud. 

 

 

Misjonering 2.0 om du vil. 

 

Samme de tror om islam... De tror at hvis de bare gir bibler og shit så kan de omvende muslimer til den "rette" tro ikke bare her i landet, men i hele midtøsten faktisk... Tenk deg reaksjonene når biblene begynner å spres, DET kommer til å bli en krigs erklæring som selvfølgelig andre enn kristne kommer til å svi for også... De tror visst de bedriver litt korstoging igjen... 

 

Overtro har aldri vært våpenet man bekjemper overtro med, kunnskap og viten er det våpenet... 

 

Jehovas vitner er ganske artige da. De er så naive at de faktisk tror de kan omvende folk med bronsealder sludderet sitt og deres stengte menighet og hjernevasking. Folk er faktisk redd dem og deres hjernevaskede roboter som er så nedsnødde at de faktisk ikke vet annet enn bibel tullet sitt. Alt annet er helt uviktig liksom... Merkelig at de ikke har noen andre interesser... kanskje de ikke får lov?

 

Var ei av dem som satte foten i døren for et par år siden, ei frekk dame som ikke syntes hun hadde fått snakket ferdig med jesus ... Hun haltet derfra for å si det sånn, da jeg rappet igjen døren så hardt jeg bare klarte, så det gikk nok en stund før hun prøvde å sette foten i døren igjen... Makan til oppførsel.. 

Lenke til kommentar

Jehovas Vitner tror ikke på tungetale, de tror at dette var noe apostlene fikk etter jesus død, det betyr ikke at det ikke finnes tungetale, Jehovas Vitner tror på den hellige ånd men ikke treenigheten som stammer fra katolismen og andre religioner.

 

Jehovas Vitner tror ikke på helvete, de tror på tilintetgjørelse av de som er onde og ikke angrer.

 

Det var en fyr som studerte bibelen som kom til at for en rettferdig Gud så er ikke et evig helvete rettferdig, Dette var grunnleggeren av Jehovas Vitner. Jehovas Vitners opprinnelse var vanlige folk som begynte å studere bibelen, og forske. Fortsatt idag så studerer de bibelen, og mediterer over hvordan man skal tolke bibelens lære inn i sine liv.

 

Senere fant man ut at helvete var omskrevet som Gehenna, og Gehenna var en tilintetgjørelses søppelfylling der søppel og også kriminelle døde ble brent og glemt. Dette betyr ikke at det ikke finnes en straff for de onde, men at den da er tidsavgrenset og siden en evig død/hvile.

Dette skiller dem fra katolismen og protestantkirkene som faktisk tror på et evig helvete...

 

Jehovas Vitner følger bibelen så godt det lar seg gjøre, og dette er grunnen til at feks Vitnene ikke ønsker blodoverføring, fordi nettop bibelen sier at blod er hellig. Isteden velger de EPO blod doping som høyer røde blodlegemer blandt annet ved sykdom som et alternativ til blodoverføring. Videre så er det heller ikke lov å feks røyke tobakk, da dette blir sett på som urent og dårlig for helsen. Videre så feirer de ikke Jul, da de mener at det er en hedensk ikke kristen tradisjon som er basert på solfesten, og at bibelen sier at det ikke var vinter når Jesus ble født. De tror heller ikke på kors eller kristne symboler, da dette er basert på andre religioner som ikke er kristne, samt at symboler og gudebilder og bønn til helgener er falsk tilbedelse av idoler pg gudebilder, som feks dansen rundt gullkalven. Dessuten var Jesus henrettelse en forbannelse, og da blir det dumt å gå med kors rundt halsen, som hentyder på Jesus henrettelse, og at det ikke er bra å vise til en sånn henrettelse. De tror at Jesus ble henrettet på en trestokk, en staurus/torturpæl som er den rette oversettelsen av den originale bibelen. De er også militærnektere, og mot krig. Da krig blir sett på som noe som stammer fra nationer som ikke er fra Gud eller etter guds vilje. Derimot så følger de meget nøye nasjonens lover, da med unntak av verneplikt, som de da heller tar siviltjeneste for.

 

Det Jehovas Vitner hevder henger bra sammen med bibelen, før katolismen gjorde om på religionen. Delvis ved å etterligne andre religioner og stjele de hedenske høytidene. I Norge har vi feks St.Hans mens Svenskene forstatt feirer den hedenske midtsommarafton, et enkelt eksempel på slike høytider som er vridd inn til katolismen, og videreført til protestantene.

 

Jehovas Vitner har høy standar, de dømmer ikke andre for deres livsførsel, og prøver alltid å gå føre ved å være et godt eksempel og hjelpsomme.

 

De er altså ikke svovelpredikanter, tvert imot det motsatte.

 

De tror derimot sterkt at verden snart er slutt, de mener at 1.Verdenskrig var en begynnende start på denne slutten som de mener vi er inne i nå. Så man kan kanskje si de tror på dommedag, og så tror de at verden er i det ondes makt. Og at man må passe seg for media, og lignende som ikke er i tråd med bibelens lære.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

IHS har, som alle dedikerte kristne, sin egen fasit på hva en ekte kristen er.

So I had noticed... :)

 

Og det har selvsagt alle de andre kristne også... DE tror selvsagt på den rette kristne guden, de andre tror på en liksom gud... . Men spør du hvor mange kristne som finnes vil de allikevel gi deg tallet på ALLE, selv de som de selv har diskvalifisert som kristne... hyklere som de er...   :)

 

 

Er vel den gode gamle falske skotten igjen dette ja...

Lenke til kommentar

-

 

De tror derimot sterkt at verden snart er slutt, de mener at 1.Verdenskrig var en begynnende start på denne slutten som de mener vi er inne i nå. Så man kan kanskje si de tror på dommedag, og så tror de at verden er i det ondes makt. Og at man må passe seg for media, og lignende som ikke er i tråd med bibelens lære.

 

Greit oppsummert, men hva vet du om hvordan de forholder seg til GT? Vannflom og flukt fra Egypt etc. Jeg spurte ei/en på forumet her, men hen henviste meg bare til JVs websider. Der står det om hva "vi" kan lære av fortellingen om vannflommen for eksempel. Men jeg har ikke klart å finne ut om de ser på det som lærerike barne eventyr. Eller om de faktisk tror at det har skjedd. Og 6-10 tusen år gammel jord osv. Er JV kreasjonister?

Lenke til kommentar

 

-

 

De tror derimot sterkt at verden snart er slutt, de mener at 1.Verdenskrig var en begynnende start på denne slutten som de mener vi er inne i nå. Så man kan kanskje si de tror på dommedag, og så tror de at verden er i det ondes makt. Og at man må passe seg for media, og lignende som ikke er i tråd med bibelens lære.

 

Greit oppsummert, men hva vet du om hvordan de forholder seg til GT? Vannflom og flukt fra Egypt etc. Jeg spurte ei/en på forumet her, men hen henviste meg bare til JVs websider. Der står det om hva "vi" kan lære av fortellingen om vannflommen for eksempel. Men jeg har ikke klart å finne ut om de ser på det som lærerike barne eventyr. Eller om de faktisk tror at det har skjedd. Og 6-10 tusen år gammel jord osv. Er JV kreasjonister?

 

 

JV er ikke kreasjonister nei, og vannflommen blir forklart med det som står i bibelen, om Nefilim, dvs demoner som blandet seg med menneskene og at dette førte til mye ondskap. JV regner tid som symbolisk, år kan symbolisere lang tid, og dag da gud skapte jorden, eller terraformet og uker kan symbolisere svært lang tid.

 

Men når vi er tilbake til Noah og vannflommen, så er vi inne i svært gamle skildringer, det er også en bok til om hendelsene med Nefilim som ikke Jehovas Vitner tar alvorlig som heter Enochs Bok, selvom de godt vet hvem Enoch er og hyller ham som en mann av Gud i Noahs slekt. Enoch var bestefaren eller oldefaren til Noah. Vannflommen er også referert i andre relligioner som sumeriske Gilgamesh. Forskere har sett på mytene og mener at det er et spesifikt område med mye tidlige sivilisasjoner som ble utryddet ved en vannflom.

 

Enochs bok skriver mer om Nefilim, og the Watchers som falt fra Gud, her står det blandt annet om Azazel en demon som også står nevnt i bibelen.

 

Jehova tror på GT og mener at den henger godt sammen med NT.

 

Profetien om Jesus starter allerede ved syndefallet i Edens hage, og følger på med Abrahams pakt blandt annet, og Jehovas Vitner mener at profetiene om Jesus gang på gang har blitt stadfestet i GT. Jesus gav ifølge JV oss den nye pakten etter Abraham, der Jesus fungerte som et løseoffer for oss, og at vi ikke lenger behøvde å ofre dyr for synder.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jehovas Vitner mener at Gud skapte Universet altså Big bang, men dette forstår ikke jeg da jeg tror at universet er evig og at det skapte seg selv, samtidig ser jeg hvor komplekst naturen og mennesket er. Jeg har vanskelig for å forstå at noe ugudelig kan skape noe så velfungerende og komplekst maskineri som feks menneskekroppen er.

 

Der er jeg enig med Jehovas Vitner, jeg tror ikke på bioginese sånn som vitenskapens teori er, og tror det er et eller annet triks med i Darwins lære...

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Biogenesis

 

Jeg finner det interessant, og er spent på om man finner liv på steder med vann i resten av solsytemet, feks Europamånen, eller andre vannmåner der det skulle kunne finnes tegn til liv dersom Biogenese skulle være gjeldende.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

(...)

JV er ikke kreasjonister nei, (...)

De er kreasjonister, men de er ikke ung jord kreasjonister. Det er en forskjell. De aksepterer jordas alder, men ikke evolusjonsteorien, for eksempel. Usikker på nøyaktig hvor bokstavelig de tar historien om Adam og Eva.

 

 

De hevder selv at de ikke er kreasjonister, men de mener at Gud skapte de første menneskene i sitt bilde.

 

De tar historien svært alvorlig om Adam og Eva. Det går som en rød tråd gjennom hele bibelen, den andre Adam feks Jesus.. osv.

 

Adam og Eva ble dømte og er ifølge JV og bibelen døde og fortapte, men deres ætt fikk en ny sjangse gjennom profetien om Jesus. Det Eva og Adam gjorde er svært forkastelig og feil, Eva skyldte på slangen/satan og det var jo rett. Men den eldste av dem hennes Mann Adam var jo enda værre, skyldte på kvinnen som han faktisk hadde ansvar for og faktisk også på Gud selv for at han hadde sendt ham Eva.

 

Meningen til Gud var jo at han gav Eva til Adam av kjærlighet fordi han syntes synd på Adam som var ensom....

 

Dette er en svært kritikkværdig handlemåte i et Gudsfryktig syn. Det rette for den eldre Adam hadde vært å forklare den unge Eva at hun gjorde en feil, og siden tatt henne med til Gud og bedt ham om å tilgi henne, og beklage at han ikke var der for å passe på Eva, også ta på seg skylden.

 

Sånn sett så står ikke Adam høyt i bibelen, det er mange folk som feks Abraham, Josef, Job etc som står mye høyere i kurs, men den andre Adam altså Jesus står høyt i kurs.

 

 

De aksepterer ikke evolusjonsteori nei, de mener at Gud har inprentet skapningene etter sin vilje, at feks Gud skapte evolusjonen, og at mennesket ble spesielt produsert av Gud.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Trodde at Gud var "overalt", men her sier du at "Adam kunne tatt med seg Eva til Gud" ... det betyr altså at Gud har en spesifikk adresse

 

Og den adressen er Himmelen, og veien dit går igjennom Jesus. Men han er samtidig tilstedeværende overalt, og kjenner alles tanker. Han vil høre deg om du kaller på ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...