Gå til innhold

Nytt skjermkort, ytelsesforskjell


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Eg sitter per dags dato med Geforce GTX 560Ti 2 stk, satt å så litt på Komplett og kom over "Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX" til 2399. Hvor stor er forskjellen når det kommer til ytelse om eg kjøper to av disse? Tenkte at det skulle vare iallefall ut neste år om ikke lengre også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I teorien er 2x560ti like bra som ett 580, som så vidt blir slått av et 660ti. Så nei, du kommer ikke til å få mer rå ytelse, men hvis du bytter til et 660ti blir du derimot kvitt ulempene med SLI i tillegg til at kortet bruker en fjerdedel mindre strøm enn 2x560ti.

 

Når du først skal punge ut for et nytt kort kan det være lurt å vurdere 670 i stedet, eller evt. et Radeon 7950/7950 OC.

Lenke til kommentar

Alltid vurder ett bedre kort før du begynner å tenke på å kjøre to 'billige' i SLI. SLI fører bare med seg ulemper i form av dårlig strømforbruk for ytelsen, diverse potensielle tekniske feil og kompatibilitetsproblemer med enkelte spill.

 

Når det gjelder ytelsen kan du ta en kikk på denne: http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-670-review/12 Der har du en del sammenligninger.

 

Det blir ikke et massivt sprang i ytelsen, men om du selv synes det er verdt det er det bare å kjøre på. Selv ville jeg investert i et 680 før jeg byttet ut 2x560ti, eller bare ventet på neste generasjon.

Lenke til kommentar

Det er ingen vits i å oppgradere fra GTX 570 til GTX 670 med mindre du i dag blir holdt tilbake av skjermkortet i de spillene du spiller. Hvis du derimot spiller spill hvor du må skru vesentlig ned på grafikken for å holde en god flyt - da er det en vits i å oppgradere.

 

Selv holdt mitt HD 4890 i 3 år før jeg så en grunn til å oppgradere (da jeg trengte mer kraft for å spille enkelte titler med en tilfredsstillende grafikk/ytelse).

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Noen liker å skru på full eyecandy, mens andre kan tillate litt mindre grafikk nytelse. Å si at det er ingen vits å oppgradere fra 570 til 670 er vel å ta litt hardt i? Spranget fra 570 til 670 er betydelig, igjen er det opptil Asmodean1337 å velge hva han vil ha. Mer grafisk moro, eller bare moro.

Lenke til kommentar

Noen liker å skru på full eyecandy, mens andre kan tillate litt mindre grafikk nytelse. Å si at det er ingen vits å oppgradere fra 570 til 670 er vel å ta litt hardt i? Spranget fra 570 til 670 er betydelig, igjen er det opptil Asmodean1337 å velge hva han vil ha. Mer grafisk moro, eller bare moro.

 

Nei faktisk ikke, som jeg sier; med mindre en trenger mer kraft fra skjermkortet er det ingen vits. Transport Tycoon Deluxe blir ikke penere med et GTX 680 enn et skjermkort til 500,- Dette er selvsagt et ekstremt eksempel, men gjør like fullt påstanden min sann.

 

Men for å komme tilbake til trådens emne - Asmodean, hvilke spill er det det er snakk om for din del?

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Ja, og hvor benekter jeg det? Det er ingen vits i å oppgradere med mindre en har behov for oppgraderingen. Hvis en spiller de tyngste spillene, og ønsker å ha alle spakene dratt til himmels, ja da er det en vits. Hvis en spiller eldre rollespill, da er det ingen vits. Og der lå poenget mitt, CG.

 

 

-Deluze

 

 

Edit: Men nok off-topic nå.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Låner denne jeg :)

 

Er det vits å oppgradere fra 570 Gtx til 670?

Igjen, kikk på denne linken; http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-670-review/14, så får du en grei oversikt over ytelsesgevinsten i en rekke spill. Avhengig av hva du spiller kan du forvente en økning i ytelse på 10-20%. Jeg hadde ikke giddet, men om du synes det er verdt det må du selv vurdere.

Lenke til kommentar

Det er en særdeles liten forskjell mellom et GTX 680 og et GTX 670. Et fabrikkoverklokket GTX 670 yter bedre enn et GTX 680 stock. I mine øyne må det et vesentlig godt tilbud til for at GTX 680 skal være aktuell i forhold til GTX 670.

 

 

-Deluze

 

Ser jo at GTX 670 er 1000kr billigere. Men eg kan ikke overklokke noe, er ikke så mye innpå PC. Eller bare misforstår eg helt her?

Lenke til kommentar

Med utgangspunkt i prisene hos Dustin, og kun kort fra Asus ser det slik ut:

GTX 670 DCII TOP 3599,-

GTX 680 Stock 4199,-

GTX 680 DCII TOP 4599,-

 

(TOP er de beste chip'ene, og er overklokket hos Asus)

 

GTX 670 DCII TOP slår et GTX 680 Stock, ikke med mye, men litt.

Et GTX 680 Stock yter om lag 7 % dårligere enn et GTX 680 DCII (OC eller TOP, jeg er usikker på hvilket).

 

Grovt sagt kan man da si at du betaler 1000,- ekstra for 5-10 % ekstra ytelse. For meg er det en fullstendig tullete handel, men det er meg og min mening.

 

 

GTX 670 Review Summary

GTX 680 Review Summary

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...